Hidromechanikus
sebességváltók
A
hidromechanikus sebességváltó általában hidrodinamikus nyomatékváltóból,
s az azt követő mechanikus sebességváltóból áll. Régebben meglehetősen
gyakran hidrodinamikus tengelykapcsoló volt a nyomatékváltó helyén, ami
azt (is) jelentette, hogy a mechanikus sebességváltónak esetleg több fokozattal
kellett rendelkeznie. Mai váltókban a hidrodinamikus elem csak a rövid
ideig bekapcsolt első, és esetleg a második fokozatban vesz részt a hajtásban
rossz hatásfoka miatt. A mechanikus váltó általában bolygóműves szerkezet.
A mellékelt példából minden lényes
tudnivalót megismerhetünk, melyek a többi, igen nagy számú típusokra is
jellemzők, többek között a példaként bemutatott alábbi két váltóműre is.
Az elsőről többet is megtudhatunk itt.
..................
Minden hidromechanikus váltóműre jellemző,
hogy a sebességfokozatok kapcsolása automatikus. Évtizedeken keresztül
az automatika hidraulikus volt.
 Az
elsőnek bemutatott hidraulika tulajdonképpen nem is automatika volt, hanem
hidraulikus vezérlés: a gépkocsivezető döntötte el, hogy mikor akar sebességet
váltani, s a hidraulika azt végrehajtotta. Az "igazi" csak azt "kérdezi"
a gépkocsivezetőtől, hogy mit akar csinálni: elindulni, előre haladni vagy
tolatni, terepen vagy autópályán stb. Itt most csak azt mutatjuk be a jobb
oldali ábrára való kattintás után (alaposan leegyszerűsített vázlat segítségével),
hogy előre menetbenmilyen fázisai vannak a fokozatok váltásakor.
A korszerű váltókban természetesen
az elektronika is szerephez jutott: a továbbra is megtartott hidraulikus
végrehajtó szervek (pl. dugattyúk) működtetését már nem hidraulikus elven
működő érzékelők és szabályozók végzik, hanem elektromos, elektronikus
jeladók és érzékelők alapján dolgozó számítógép. Ezek egy gépészmérnöknek
már annyira bonyolult szerkezetek, hogy csak néhány példát mutatunk benyomások
szerzése céljából:
...................... ........................

|