..Hydromatic sebességváltó automatikája
...(Egyszerűsített vázlat)
.
A Hydromatic váltóban két bolygómű (B' és B") van a hozzájuk tartozó fékekkel (F1 és F2) és tengelykapcsolókkal (K1 és K2), továbbá egy hidrodinamikus tengelykapcsoló (H):

Az egyes fokozatokhoz mindig egyidejűleg két elemet kell zárni:

..........1. fokozat: F1 és F2
..........2. fokozat: K1 és F2
..........3. fokozat: F1 és K2
..........4. fokozat: K1 és K2

Üres állásban az F2 a beépített erős rugó miatt már zárva van, ez azonban nem elég az erő átvitelére (gázadáskor a jármű nem mozdul).

Az 1 rúd alaphelyzetben van, a szivattyútól jövő csatornát zárja, a rendszerben nincs nyomás. (A tartály felé vezető csatorna nyitva van.)

1. fokozat:F1 és F2

Az 1 rúdnak egy osztással való balra tolásakor a nyomás négy helyen alakul ki: 

1) a gázpedál állásától függő nyomásszabályzóig, 
2) a fokozatkapcsoló dugattyúk palástjáig, 
3) a sebességtől függő nyomásszabályzóig 
4) az F1 féket működtető dugattyúig.

Ez utóbbi hatására az F1 zár. 
Mivel az F2 eddig is zárva volt, gázadáskor a jármű elindul.

2. fokozat: K1 és F2

A sebesség növekedésével  nő a nyomás a fokozatkapcsoló dugattyúk jobb oldalán. A baloldali végükre ható nyomás a gázpedál állásától függően különböző lehet (nagyobb gáz, nagyobb nyomás).

A három fokozatkapcsoló dugattyút különböző erejű rugók nyomják: leggyengébb rugó a 3-asnál van, a legerősebb a 2-esnél.

Amikor a 3 dugattyúra jobbról ható nyomás le tudja győzni a rugóerőt + a gázpedál állásától függő aktuális nyomást, a dugattyú elmozdul balra, a nyomás az 5 szelepen keresztül eljut a K1 kapcsolóhoz, s azt zárja. 

De eljut a 6 dugattyú két (!) kamrájába is, ahol balra ható erőt fejt ki, szemben az 1 rúdtól jövő egyszeres nyomással: a 6 dugattyú oldja az F1 féket. 

Az  F2 bekapcsolt állapotban marad.

A felkapcsolás tehát nem csak a sebességtől függ, hanem a gázadás mértékétől is: "ki lehet húzatni" a kocsit.
 

3. fokozat: F1 és K2

A sebesség növekedésével előbb utóbb a 4 dugattyú is elmozdul, a nyomás 

1) egyrészt lenyomja az 5-ös szelepet, ami kiengedi a nyomást a K1 kapcsolóból (nyitás) és a 6-os dugattyú két kamrájából, ezért az F1 zár, 

2) másrészt oldja az F2 féket és zárja a K2 kapcsolót, azaz mind a négy elem állapotát ellenkezőjére váltja.

4. fokozat: K1 és K2

Nagy sebességnél a 2 fokozatkapcsoló dugattyú is elmozdul balra, az 5 szelepen keresztül megint eljut a nyomás a K1 kapcsolóig (zárás), illetve a 6 dugattyú két kamrájába (az F1 nyit). 

A K2-nél nincs változás.

A sebesség csökkenése esetén a folyamat fordított sorrendben visszafelé megy végbe.