..Hydromatic
sebességváltó automatikája
...(Egyszerűsített vázlat) |
. |
A Hydromatic váltóban két bolygómű (B' és B")
van a hozzájuk tartozó fékekkel (F1
és F2)
és tengelykapcsolókkal (K1
és K2),
továbbá egy hidrodinamikus tengelykapcsoló (H):
Az egyes fokozatokhoz mindig egyidejűleg két elemet kell zárni: ..........1. fokozat: F1
és F2
Üres állásban az F2 a beépített erős rugó miatt már zárva van, ez azonban nem elég az erő átvitelére (gázadáskor a jármű nem mozdul). Az 1 rúd alaphelyzetben van, a szivattyútól jövő csatornát zárja, a rendszerben nincs nyomás. (A tartály felé vezető csatorna nyitva van.) |
|
1. fokozat:F1
és F2
Az 1 rúdnak egy osztással való balra tolásakor a nyomás négy helyen alakul ki: 1) a gázpedál állásától függő nyomásszabályzóig,
Ez utóbbi hatására az F1
zár.
|
|
2. fokozat: K1
és F2
A sebesség növekedésével nő a nyomás a fokozatkapcsoló dugattyúk jobb oldalán. A baloldali végükre ható nyomás a gázpedál állásától függően különböző lehet (nagyobb gáz, nagyobb nyomás). A három fokozatkapcsoló dugattyút különböző erejű rugók nyomják: leggyengébb rugó a 3-asnál van, a legerősebb a 2-esnél. Amikor a 3 dugattyúra jobbról ható nyomás le tudja győzni a rugóerőt + a gázpedál állásától függő aktuális nyomást, a dugattyú elmozdul balra, a nyomás az 5 szelepen keresztül eljut a K1 kapcsolóhoz, s azt zárja. De eljut a 6 dugattyú két (!) kamrájába is, ahol balra ható erőt fejt ki, szemben az 1 rúdtól jövő egyszeres nyomással: a 6 dugattyú oldja az F1 féket. Az F2 bekapcsolt állapotban marad. A felkapcsolás tehát nem csak a sebességtől függ, hanem a gázadás mértékétől
is: "ki lehet húzatni" a kocsit.
|
|
3. fokozat: F1
és K2
A sebesség növekedésével előbb utóbb a 4 dugattyú is elmozdul, a nyomás 1) egyrészt lenyomja az 5-ös szelepet, ami kiengedi a nyomást a K1 kapcsolóból (nyitás) és a 6-os dugattyú két kamrájából, ezért az F1 zár, 2) másrészt oldja az F2 féket és zárja a K2 kapcsolót, azaz mind a négy elem állapotát ellenkezőjére váltja. |
|
4. fokozat: K1
és K2
Nagy sebességnél a 2 fokozatkapcsoló dugattyú is elmozdul balra, az 5 szelepen keresztül megint eljut a nyomás a K1 kapcsolóig (zárás), illetve a 6 dugattyú két kamrájába (az F1 nyit). A K2-nél nincs változás. A sebesség csökkenése esetén a folyamat fordított sorrendben visszafelé megy végbe. |
|