..Dynaflow
sebességváltó vezérlése
... |
|
Üres állás
Mint látható, a vezérlőrúdnak négy állása lehetséges: 0 - üres
A rendszerben három működtetendő szerkezet van, egy tengelykapcsoló és két szalagfék. Az olajellátás alulról érkezik. Az L és a H működtetésekor az olajnyomás nem csak a dugattyúkra hat, hanem egy vezeték visszacsatol a nyomásszabályzóhoz, emiatt az olaj nyomása ebben a két fokozatban kétszeres. |
|
Direkt állás üresből
Az 1 rúdnak egy osztással való balra tolásakor két csatornában jelenik meg az olajnyomás: egyrészt balról - egy lassítón keresztül - zárja a D tengelykapcsolót és két helyen hozzáfér a 2 dugattyúhoz, másrészt középen eljut a dugattyú palástjához is, de annak egyelőre nincs következménye. A 2 dugattyú nem mozdul, mivel a rugó miatt az eddig is le volt szorítva. |
|
Lassú menet direkt állásból
(1. fázis) A D tengelykapcsolóban a nyomás megszűnik, egyidejűleg nőni kezd az L szalagféket működtető dugattyú fölött. Mivel egy csatornán keresztül a nagy nyomás visszacsatolódik a nyomásszabályzóhoz, a nyomás nagysága ilyenkor kétszeres. |
|
Lassú menet direkt állásból
(2. fázis) A szalagfék megfeszül, a súrlódó nyomaték következtében a szalag másik vége elindul balra, s felemeli a 2 dugattyút. Ennek következtében csatornaváltás következik be, az L dugattyúja egy másik csatornán keresztül kapja a nyomást, de ennek most nincs jelentősége. |
|
Direkt állás lassúmenetből
Abban a pillanatban, amikor az 1 rudat L állásból D állásba toljuk, a 2 dugattyú még felső helyzetében van, emiatt az L fék dugattyúja nyomás alatt marad. Viszont amilyen ütemben záródik a tengelykapcsoló, olyan ütemben enyhül az L szalagfékre jutó nyomaték, ezért a 2 dugattyú a fölötte lévő nagy nyomás miatt előbb-utóbb elindul lefelé, az L fék dugattyúja fölötti tér összeköttetésbe kerül a visszafolyó csatornával, s beáll a 2. ábrán látható állapot. E folyamat eredményeként a váltás alatt egy pillanatra sem szakad meg a sebességváltón való nyomatékátvitel, a váltás rántás nélkül megy végbe. |
|
Hátramenet
Olajnyomás csak a hátrameneti szalagfék dugattyújánál van (és természetesen
a nyomásszabályzóhoz menő csatornában a kétszeres nyomás érdekében).
|