Idézet dr. Gál Péter, a győri AUDI Belsőégésű Motorok Tanszék ny. docensének írásából: "Hagyományos szelepvezérlés esetén a forgattyús tengely és vezérműtengely között merev kapcsolat van, azaz egymáshoz viszonyított helyzetüket csak a kettőjük közti áttétel határozza meg. Ez azt jelenti, hogy a vezérlési karakterisztika – a motor üzemi állapotától függetlenül – állandó. Mivel a töltetcsere-folyamatot a vezérlésiparaméterek határozzák meg, hagyományos szelepvezérléssel csak egy szűk üzemi tartományra optimalizálható a motor működése. Hogy a motor több tartományban vagy a teljes üzemi tartományban ideálisan vagy közel ideálisan működjön, változtatható paraméterű szelepvezérlést kell alkalmazni. Ez egyrészt azért fontos, mert különböző fordulatszámok és terhelések mellett mások az áramlási és hőmérsékleti viszonyok a töltetcsere során, másrészt más és más motorjellemző kap prioritást az egyes üzemi tartományokban. Részterhelés esetén,
alsó fordulatszám-tartományban a kis tüzelőanyagfogyasztás és károsanyag-
kibocsátás kívánatos, közepes fordulatszám és részterhelés mellett
a lehető legjobb fajlagos fogyasztás (hatásfok) az elsődleges, teljes
terhelésen pedig a legnagyobb elérhető nyomaték és teljesítmény
elérése a cél.
• a vezérlési idők (vezérműtengely-fázis által),
A különböző megoldásokat három csoportba osztottam:
|