|
A harmadik csoportba tartoznak azok a megoldások,
melyek különböző képpen oldják meg akár a szelepek változtatható
méretű nyitását, illetve a nyitás időzítését, akár a bütykös
tengelyek relatív elforgatását, hogy előbb vagy később nyissák a
szelepeket. |
Ennél a megoldásnál egyazon a bütyök tudja
jobban vagy kevésbé kinyitni a szelepet attól függően, hogy az
L
alakú alkatrész be van-e dugva, vagy nincs:
|
Itt a picike sárga rudacska ki- vagy behúzása
oldja meg ugyanazt a funkciót:
|
A szelepek nyitásának időzítését és időtartamát
elektromos árammal vezérlik:
|
.
.
Itt a bütykös tengelyre nem mereven van felszerelve
a lánchajtáshoz szükséges fogaskerék, hanem egy olyan toldalék van
a végén, aminek a belsejében egy piros dugattyút lehet eltolni (zöld)
olajnyomással. A kék házban a a hornyolás tenegelyirányú, de a bütykös
tengely vége ferde hornyolású, ezért a poros dugattyú batra tolásakor
a bügykös tengely a fogaskerékhez képest elfordul: |
Az előző megoldást mind a szívó-, mind a kipufogó
szelepeket nyitó bütykös tengelyre lehet alkalmazni, de van olyan meoldás
is, amelyik mindkét bütykös tengelyt egyidejűleg állítja, igaz, mindkettőt
egyszerre sietteti vagy késlelteti. |
Itt a lökethossz 0 és 9,7 mm között fokozatmentesen
változik a terheléstől függően. Ennek eredményeként nincs szükség
gázpedállal mozgatott fojtószelepre, annak funkcióját a lökethossz
szabályozása veszi át. |
Egyszerű és olcsó megoldás: a szeleplökő
hosszának a változtatása. A bütyök fölé beiktatott szerkezet az
oda vezetett olaj nyomásától függően lehet hosszabb vagy rövidebb.
Ennek hatására a szelepnyitás mértéke változtatható két szélső
érték között. Az egyik érték lehet zérus. Olyankor a szelep egyáltalán
nem nyit.
|
A vezérműtengely fázisállításának a lehető
leggyorsabban kell végbemennie, hogy tranziens motorüzemben is az optimálishoz
közeli állapotban álljanak a vezérműtengelyek a főtengelyhez képest.
Az SHW puffer tartállyal ellátott rendszere egyszerűen szerelhető,
gyors és pontos működésű. A folyamatosan változtatható vezérműtengely-fázisállítás
nemcsak az ideális hengerfeltöltésre, esetleg belső kipufogógáz-visszavezetésre,
hanem a termodinamikai kompresszió- és expanzióarány változtatására
is alkalmas. |