VALVETRONIC
A szeleplökethossz változtatásával javítani lehet a töltetcsere-folyamatot, ezért alkalmaztak már korábban olyan megoldást, amelyik lehetővé tette a normál szelepnyitáson kívül egy csökkentett méretű szelepnyitást is. A BMW ezzel szemben a szeleplökethossz szabályozását dolgozta ki, aminek a lényege, hogy a lökethossz 0 és 9,7 mm között fokozatmentesen változik - a terheléstől függően! Ennek eredményeként nincs szükség gázpedállal mozgatott fojtószelepre, annak funkcióját a lökethossz szabályozása veszi át. A szabályozást egy villanymotorral (csigahajtással) hajtott excenteres tengely végzi 300 millimásodperc alatt (végállástól végállásig!). Ehhez tartozik egy, a motorvezérlő programhoz kapcsolt, de elkülönített számítógépprogram. (Az egésznek a központi eleme egy 40 megahertz gyorsaságú, 32-Bit-es számítógép. A szerkezet meglehetősen bonyolult. A hagyományos elrendezéssel szemben itt a bütyök és szelep közé speciális mechanizmus van beépítve, ami a következő alkatrészekből áll: - egykarú emelő (egy görgővel), fix elfordulási ponttal;Az L-alakú emelő rövidebb szárának felülete, amelyikhez a szelepnyitó görgő simul, alulról speciális alakúra van készítve: az eleje alulról enyhén domború (sugara kb. a hosszú szár hosszúságának felel meg), a folytatás viszont alulról homorú. ............................................... További előny a szokatlanul gyors reagálás a gázadásra. Itt ugyanis nem a fojtószelep és a szívószelep közötti térből kell a keveréket felgyorsítani a beszippantáshoz, mivel maga a szívószelep a "fojtószelep". A szerkezet működése filmen is látható. Ha további gyári ábrákra kíváncsi, kattintson ide! |