Ha eredeti méretben akarja látni a fotót, kattintson rá!
If you want to see the photo in original size, click!
Fõbb jellemzõk: - 3 és 5 ajtójú ferdehátú kivitel Angliából, 4 ajtójú lépcsõshátú kivitel Japánból
1. BEVEZETÉS
- Új 1,5 l-es és 1,8 l-es benzinmotorok, új 2,2 literes közvetlen befecskendezésû dízelmotor
- Európai tervezés
- 30 %-kal merevebb karosszéria
- Új, fiatalos, divatos karosszéria, jellegzetes “szörf-farok” tetõvonallal
- Igényes és stílusos belsõtér, praktikus rakodási lehetõségekkel
- Kiemelkedõ vagyonvédelem
- Magyarországon 5 év teljes körû garancia
- 12 évre kiterjesztett garancia a karosszéria átlyukadásos korróziójáraAz új Almera jelenleg a Nissan "legeurópaibb autója". Világméretû projekt részeként szinte teljesen Európában tervezték azzal a céllal, hogy a C-szegmensben (alsó középkategória) - Európa legnagyobb darabszámot felvonultató és legszorosabb piaci versenyt megjelenítõ autópiaci kategóriájában - támasztott igen magas minõségi, formai, biztonsági, vezethetõségi, használhatósági követelményeknek a legmagasabb szinten megfeleljen.
Az autótulajdonosok igényeinek és autóhasználati szokásainak példa nélküli mélységû elõzetes kutatása, az Európa legnagyobb termelékenységû autógyárában végzett 200 millió £ értékû beruházás eredményeként az új Almera a Nissan története új fejezetének jelképesen az elsõ lapja, azzal a céllal, hogy jelentõs szerepet játsszon Európa legfontosabb és legszorosabb versenyhelyzetû autópiaci szegmensében.
Az Angliában gyártott, teljesen megújult Almera kiváló belsõ felszerelésével, új karosszériastílussal és Japánban gyártott elõdje legendás megbízhatóságának és tartósságának megtartásával indul a vásárlók kegyeinek meghódításáért.
Az új Almera nemzetközi tervezõcsoportja a szó szoros értelmében teljesen tiszta lappal kezdhette meg a fejlesztést, aminek eredményeként megszületett 3 és 5 ajtójú kivitel új, szemrevaló, fiatalos és egyedi formája. Új megközelítés alapján láttak neki a belsõ tér kialakításának is, a hétköznapi életet "bevitték" a formatervezõ stúdióba, ami figyelemreméltó, az autó használhatóságát, kihasználhatóságát jelentõsen tökéletesítõ megoldásokat szült. (Ezeket a karosszériaváltozatokat gyártják Angliában, a kissé hagyományosabb megjelenésû, de mechanikailag és a karosszériát, belsõ teret tekintve szintén hasonlóan megújult 4 ajtójú Sedan karosszériájú új Almera továbbra is Japánban készül azonos motorokkal. Ennek magyarországi forgalmazása hozzávetõlegesen 6 héttel a késõbb kezdõdik).
Az új Almera a Nissan világszerte elismert, integrált mérnöki munkáján, magas színvonalú technikai megoldásain, és kiemelkedõ gyártási minõséget produkáló technológiáján alapul. A háromféle, erõs és gazdaságos motor teljesíti a jövõben várható legszigorúbb környezetvédelmi elõírásokat is. A korábbinál 30 %-kal merevebb karosszéria tovább javítja az Almera kifinomultságát, vezethetõségét és biztonságát.
Európai gyártás
Az új Almera ferdehátú változatait, a 3 és 5 ajtójú kivitelt Anglia észak-keleti részén, Sunderlandben gyártják a Nissan Motor Manufacturing Ltd. (NMUK) üzemében. A Micra és a Primera után ez a harmadik modell, amelyik itt készül, ezáltal 800 új munkahelyet teremtve és 1,5 milliárd £-ra növelve a Nissan angliai beruházásainak összértékét.
A két új benzinmotor, az 1,5 és 1,8 literes, kettõs vezérmûtengelyû, 16 szelepû erõforrás, szintén Angliában készül, míg az új közvetlen befecskendezésû 2,2 literes dízelmotor Spanyolországban, a Madridhoz közeli Cuatro Vientos gyárából kerül ki.Az új Almera a Nissan új padlóváz-politikájának eredményeként kialakított elsõ globális platformra épül fel. Erre a padlóvázra Európában, Észak-Amerikában és Japánban több új modell is készül már jelenleg és a jövõben is. A következõ európai modell az új egyterû (varia), az Almera Tino lesz. A közös padlólemez fejlesztésekor szerteágazó igényeket kellett figyelembe venniük a tervezõknek, hogy mindhárom globális piac és a felépítendõ összes modell követelményeit egyszerre teljesítsék. Jellemzõ, hogy a fejlesztés kezdetén összeállított követelményrendszer 8000-féle paramétert határozott meg, melyek nagy része a cél-vevõk igényeinek mélyreható kutatásán és ennek eredményein alapult.
A külsõ és belsõ forma európai tervezõk munkájának eredménye.
Az új Almera karosszériájának nyomán legalább két új fogalom kerülhet be az autókkal foglalkozók szótárába (mindkettõ elég nehezen fordítható le magyarra): az egyik a "surf-rail", ami a karosszéria tetõvonalának jellegzetesen lendületes hátsó befejezésére utal, a másik pedig a "super-utility", ami a belsõ tér sokféle, a kényelmet és a könnyû használatot elõsegítõ praktikus megoldások összességét jelöli összefoglaló módon.Az új Almera a C-szegmensben olyan igényes belsõ kidolgozást, praktikus designt, olyan magas színvonalú felszereltséget jelenít meg, ami korábban csak a felsõbb kategóriájú vagy luxus-autók sajátja volt. A hagyományos Nissan-értékek, mint a megbízhatóság, tartósság az Almera esetében az érzékelt minõséggel, megragadó formai megoldásokkal megnövelt biztonsággal társul, melyek egyre fontosabb érvek a vásárlók választása során.
Minden harmadik Európában eladott autó (évente hozzávetõlegesen 4,6 millió darab) az alsó középkategóriában kel el. Az itt eladásra tervezett Almerákkal együtt a Nissan teljes európai eladásának 90%-a immár európai gyárakból kerül ki, így a Nissan a "legeurópaibb" japán autógyár.
2. FEJLESZTÉS
Az új Almera fejlesztése során a Nissan kihasználta a világszerte hálózatként mûködõ fejlesztõ és formatervezõ intézményeinek széleskörû lehetõségeit. Az új MS (alsóközép/közép méretû) padlóvázra alapítva az új autó japán, észak-amerikai és európai mérnöki és piaci tapasztalatok alapján készült el.
A tervezett összes európai eladás 75 %-át kitevõ 3- és 5 ajtójú ferdehátú Almera európai fejlesztése az angliai Cranfieldben mûködõ Nissan Európai Mûszaki Központ (NETC) vezetésével ment végbe.
A Németországban mûködõ Nissan Design Europe (NDE) formatervezõ stúdió kezdettõl fogva bekapcsolódott a munkába. A tervezés kiinduló alapjait képezõ vázlatokat a japán mûszaki központ (NTC), az NDE és külsõ megbízott ügynökségek által összeállított igénypontok alapján készítették el. Az 1997 végén véglegesen jóváhagyott design elkészítését számos elõtanulmány, vázlatkészítés, modellezés elõzte meg, így ez az NDE és az NTC által készített 1/4 méretû “agyagmodellek” egyes részmegoldásait is ötvözte.
A "super utility" belsõtér-koncepció kialakítását megelõzõen számos fogyasztói csoport igényeit felmérték (pl. hobby-kertészek, sportolók, barkácsolók), de meghallgatták az angliai terhesgondozó szervezet követelményeit is, valamint a cranfieldi egyetem ergonómiai kutatócsoportjának munkáját is igénybevették. A kiválasztott reprezentatív fogyasztói csoportokkal pl. videón rögzített szerepjátszási szituációk során derítették fel a mindennapi autóhasználat során felmerülõ igényeket. Az autóvásárlók igényeinek jobb megértését szolgáló CUPID program (melynek létrehozását az angliai kereskedelmi és ipari minisztérium is támogatta) alapozta meg végsõ soron a "super utility" (az autó legpraktikusabb használatát elõsegítõ) koncepció alkalmazását. Ennek eredménye pl. a hátsó ülés ülõlapjának homlokfelületéhez hevederrel rögzíthetõ aktatáska.
Minden olyan esetben, amikor erre lehetõség nyílt, a laboratóriumi körülmények között szerzett tapasztalatokat valós körülmények között is ellenõrizték. Így a fényszórókat a beszállító Valeo cég föld alatti laboratóriuma mellett a rosszul megvilágított Brüsszel környéki utakon, valamint német autópályákon is tesztelték a végleges kivitel kialakítása elõtt, míg a kerékfelfüggesztés finombeállítása az NETC próbapályáin végzett tesztelés mellett a német autópályákon és az észak-spanyolországi rossz felületû utakon megtett sok-sok próbakilométer tapasztalatainak eredményeként alakult ki.
3. FORMA
A Nissan európai formatervezõ stúdiója növekvõ befolyásának eredményeként az új Almera kategóriájának egyik legvonzóbb megjelenésû autója, amely a kifinomult vonalvezetést egyesíti a Nissanra és az Almerára jellemzõ stílusjegyekkel. Az elegáns és funkcionális belsõ tükrözi mindazt a munkát, amit a Nissan az elsõk között végzett el az autóhasználók reális igényeinek felmérése érdekében.
Az Almera külsõ és belsõ formatervezésében résztvevõ, elõbb már említett stúdiók és tervezõ részlegek három fõ feladatot kaptak.
Elõször is, az új formának vissza kell hivatkoznia elõdjére, hiszen az Almera az európai C-szegmensben korábban már elismertséget szerzett. Az új karosszériának tehát evolúciós kapcsolatot kell teremteni a régi modellével, amely jó vezethetõségével vált ismertté, így az új formatervnek ezt mindenképpen hangsúlyoznia kellett.
Másodszor, az új formának mindenképpen ki kellett fejeznie, hogy az autó tervezõinek legfõbb célja az utasok jó közérzetének megteremtése. Fel kellett idéznie elõdjének tágas utasterét, formájának erõt és megbízhatóságot kellett sugároznia, némi meglepetés-effektussal, amit a belsõ formát tervezõ stúdiókban ötlöttek ki.
Végül, a Nissan márkára jellemzõ repülõ szárnyat formázó hûtõráccsal együtt az új Almera egészének fel kellett idézni a Nissan megszokott stílusjegyeit: felületeinek, grafikájának és részletmegoldásainak ennek megfelelõen végig kellett vonulnia a teljes modellsorozaton, hogy szemlélõje már az elsõ látásra megállapítsa, hogy egy Nissannal áll szemben.
Miközben a tervezõk e feladatnak megfelelõen munkálkodtak, kialakult a belsõ tér koncepciója is. A Nissan szokásos magas minõségi szintjét kiinduló alapnak tekintve az volt a tervezõk célja, hogy növeljék az ún. érzékelt minõséget. Ez nem csupán azt jelentette, hogy drágább anyagokat kell felhasználni, hanem azt is, hogy nagyobb figyelmet kell fordítani a részletek kimunkálására: így pl. az elsõ ablakoszlop belsejének kialakítására és burkolására, amely döntõ mértékben befolyásolja az autó belsejérõl alkotott képet.
Külsõ forma
A 3- és 5 ajtójú Almera profilját a magas övvonal, az erõteljes C-oszlop (hátsó ablakoszlop), valamint a tetõvonal lendületes hátsó lezárása határozza meg. Ez utóbbit tervezõi a "surf-tail" (szörf farok) névvel illették. E jellemzõk mindegyike hozzájárul, hogy alaptulajdonságként erõt, minõséget és sportosságot sugározzon, melyek az Almera jellegének fõ meghatározói.
Az új Almera hossza 64 mm-rel nagyobb elõdjéénél (4184 mm), bár a tiszta, korszerû vonalvezetés nem ezt sugallja. Különösképpen az 5 ajtójú változat esetében, a hátsó lámpatestek kialakítása óvatosan visszautal az elõdre. Ugyanakkor az autó aerodinamikai okokból hátrafelé folyamatosan szûkül, ami az említett tetõ-vonalvezetéssel együtt minden szituációban különlegesen stabillá teszi az autót.
A homlokkiképzés a Nissan-szárnnyal és a korábbinál hangsúlyosabb megjelenésû márkajellel együtt kidomborítja és felerõsíti a márka-specifikus elemeket. A lendületesen formált szárny (melynek immár ez a harmadik generációs megjelenítése) jól illeszkedik a karosszéria további vonalvezetéséhez.
Az autó övvonal alatt, elöl mérhetõ legnagyobb szélessége (1706 mm, 16 mm-rel nagyobb a korábbi modellénél) szintén a stabilitást és erõteljes megjelenést húzza alá. Az ettõl felfelé fokozatosan szûkülõ méret szintén az elõd megjelenését idézi fel, míg a forma "jól rejti" a magasság 55 mm-es megnövekedését (a teljes magasság 1442 mm).
Az orr-rész dinamikus megjelenése szempontjából meghatározóak a clear-lense (mintázatlan mûanyag borítású), nagy fényterítõ képességû fényszórók és a közös burkolat alatt elhelyezkedõ ékszerhatású irányjelzõk. A négyrekeszes fényszóró tompított fénye 20%-kal nagyobb fényerõvel világítja meg az útfelületet. Az ugyancsak mintázatlan mûanyaggal borított, egységesen piros színû multifunkciós nagy hátsó lámpák szintén ékszerhatásúak.
Magának a hátsó résznek a megjelenését döntõen meghatározzák az egyszerûnek látszó, de összetett felületû nagy hátsó lámpatestek, melyeknek vonalvezetése jól harmonizál a hátsó szélvédõ és rendszámfedél, illetve ajtófogantyú lendületességével.
Az új Almera kerekei szériakivitelben 15 " méretûek. Az autó tengelytávja változatlanul 2535 mm. Négyféle felszereltségi szintet szimbolizáló kivitelben (Comfort, Ambience, Luxury és Sport) és számos érdekes új színben kapható. (A magyarországi kínálat az Ambience kivitelt pillanatnyilag nem tartalmazza).
Belsõ forma
Az új Almera belseje minden részletére kiterjedõen megújult azzal céllal, hogy méltó keretet szolgáltasson a korábban csak a felsõbb kategóriájú autókban megszokott érzékelt minõségnek, valamint a tervezõk által betervezett "meglepõen elragadó" kisebb nagyobb praktikus dolognak, amilyenek eddig személyautóban még nem voltak megtalálhatók. A kényelem és a praktikum ilyen mértékû ötvözésével megalapozták azt az otthonossági érzést, ami az új Almera belsejének kiemelkedõ jellemzõje.
A kényelem és harmónia létrehozása az új Almerában a zajszint és a zavaró rezgések (NVH) jelentõs mértékû csökkentésével kezdõdött. Ennek alapját elsõsorban a minden irányban 30 %-kal merevebb kocsiszekrény teremtette meg. Formatervezõi szempontból ez a világos, modern belsõ kialakítását jelentette, amely jól illeszkedik a használó-központú magas színvonalú mûszaki megoldásokhoz és a korszerû technológiát nem igénylõ, de rendkívül praktikus és hasznos ötletekhez. Ezzel együtt járt a korábbinál igényesebb megjelenésû, de a korábbival legalább azonos minõségû anyagok alkalmazása a mindenkor szembeötlõ felületeken, mint pl. az elsõ ablakoszlopok, a tetõ, középkonzol.
A teljes utastérben jellemzõ a kiemelkedõen jó minõségû, igényes anyagok használata. Az üléseket az európai igények figyelembevételével alakították át, ez borításukra és jó megtámasztást adó párnázatukra egyaránt vonatkozik.
A hátsó ülések háttámlája a kategóriában a legmagasabb, nemcsak kényelmesebbek, hanem biztonságosabbak is. Három fejtámasz védi a hátsó utasok fejét is, míg az elsõ ülések szellõsebb, átlátható fejtámlái különleges védelmet nyújtanak (errõl késõbb még részletesen szólunk).
A mûszerfal hangsúlyozottan T-alakú, amit külön kiemel az Almera belterének kéttónusú színösszeállítása, amely a mûszerfal mellett az ajtókra is kiterjed. Az integrált mûszer-együttes analóg és digitális kijelzõkbõl áll. A mûszerek alaplapja egységesen fekete, kivéve a Sport kivitelt, ahol ezüst keretlap veszi körül azokat. A középen elhelyezkedõ rádió és fûtés (klíma) szabályzó elemek egy darabból álló fedél mögött csoportosulnak. A különleges térbeli megjelenítést adó Birdview mûholdas navigációs rendszer képernyõje jól áttekinthetõ módon e középsõ elem fölé került a mûszerfalra. Ha ez a rendszer nincs beszerelve (mint sajnos a magyar kivitelben, ahol a mûködtetéshez szükséges CD az ország úthálózatáról még nem áll rendelkezésre), helyét csillapított mozgású fedéllel zárt praktikus rakodóhely foglalja el.
"Super utility”
Több mint 20 különféle polc, rekesz, tálca, pohártartó található az új Almerában. Az ajtókba rejtett palacktartók, érem- és bankkártya-tartó, CD-lemez- és kazettartó a középkonzolban, szemüvegtartó a mennyezeti lámpák elõtt a tetõn, titkos rekesz elsõ konzol alatti pohártartóval, mint fedéllel takarva (amiben akár egy kisméretû kamera is elrejthetõ). Egy másik zárt rekesz rejtõzik a hátsó kartámaszban amely kinyitva pohártartóként és a gyermekek által jól használható Gameboy-tartóként is használható. A két elsõ ülés között hátulról hozzáférhetõ 12 V-os csatlakozó használható az elektromos játékok vagy bármilyen más elektromosan mûködtetett eszköz számára.
Ezek az intelligens tárolóhelyek a "super-utility" filozófia megvalósulásának részei, csakúgy, mint a hátsó üléspad elõtti aktatáska- és esernyõ-rögzítõ. A tervezõk kiemelt figyelmet szenteltek a belsõ világításnak is. Ennek eredményeként az Almera rendelkezik kategóriájában az egyik legkorszerûbb belsõ világítási rendszerrel, melynek része az elsõ mellett a hátsó térképolvasó lámpa is, valamint a Nissan "logikus világításkapcsolója", amely késleltetetten és fokozatosan alszik el be- és kiszállás után, illetve a gyújtáskulcs mûködtetését követõen, így a szem jobban hozzászokhat a fényviszonyok megváltozásához és a lámpa véletlenül sem maradhat égve.
Az Almera tengelytávja változatlan, csomagtere viszont nagyobb lett. A német VDA mérési módszer szerint a ferdehátú változatok csomagtartó-térfogata 355 liter (25 literrel nagyobb a Volkswagen Golfénál). Ezt a szerkezeti elemek átrendezésével sikerült elérni. Gyakorlati eredményként immár 2 db legnagyobb méretû "Super A" bõrönd helyezhetõ el a csomagtartóban anélkül, hogy, a vezetõ hátralátását befolyásolná. A csomagtartó kihasználását segíti a sík padló és az alacsony rakodóperem.
A családi nyaraláskor felmerülõ igényeket szem elõtt tartva a tervezés kategóriaelsõséget biztosító paramétereket határoztak meg a csomagtartó méretét, a tetõcsomagtartó teherbírását és a vontatható tömeget illetõen. Az eredmény: az új Almera tetõcsomagtartója 700 mm felfekvési szélességen 75 kg teherbírású (az 5 ajtójú változat esetében ugyanezek az adatok a következõk: 677 mm, 75 kg). A fék nélküli vontatmány engedélyezet tömege 600 kg (dízel-változatoknál 650 kg), a fékezett vontatmányé 1200 kg (a dízel és az 1,8 l-es benzines változatnál) illetve 1000 kg (az 1,5 l-es változatoknál), ez 300 kg-mal nagyobb a korábbi Almera adatainál.
4. MOTOROK
Az új Almera stílusos külsõ megjelenése és belsõ értékei mellé új motorok sora, köztük a legkorszerûbb dízel-technikát felsorakoztató közvetlen befecskendezésû dízelmotor társul. A bármely sebességnél jó vezethetõséget biztosító, kifinomult mûködésû, gazdaságos, kis károsanyag-kibocsátású új motorcsalád, csakúgy, mint maga az új Almera, teljesen európai.
Az új motorok fejlesztésének célkitûzése ugyanaz volt, mint az Almera-családé: jó használhatóság a valós viszonyok között.
A két benzinmotor a maximális nyomatékát már 2400/perc fordulatszámon leadja. A kategóriában eddig nem alkalmazott korszerû technikai megoldások, mint pl. a hengerben egyenletesebb keverék kialakulását elõsegítõ perdületkeltõ szelep emellett elõsegítik, hogy az hajtóanyagfogyasztás mérsékelt legyen, így pl. az 1,5 l-es motorral egy hajtóanyagtöltettel elméletileg akár 909 kilométert is meg lehet tenni.
Az 1,8 l-es motor változó szelepvezérlése a motor rugalmassága révén továbbra is kiválóan vezethetõ autóvá teszi az új Almerát.
Az új benzinmotorok, valamint az új közvetlen befecskendezésû dízelmotor a kipufogógázok károsanyag-tartalma tekintetében is a legjobbak közé tartoznak. Már most teljesítik a 2005-tõl érvénybelépõ követelményeket. Ez sok országban azt jelenti, hogy adókedvezményben részesülnek.
QG18 DE benzinmotor
A nagyobbik, 1,8 l-es benzinmotor legfontosabb újdonságai a Nissan változó szelepvezérlése (NVCS), hengerenkénti közvetlen gyújtása (NDIS), valamint a perdületkeltõ szelep. Az 1799 ccm-es 114 lóerõs (5600 ford/percnél) motor legnagyobb nyomatéka 158 Nm, melyet 2800 fordulat/percen ad le, de a maximális fordulatszám 97 %-át a 2400-4800 fordulatszám-tartományban produkálja.
Az NVCS változó szelepvezérlés, amely a szívószelep nyitási idõpontját optimalizálja, a motor gázadásra való gyors reagálását, kis fordulatszámon leadott nyomatékát, nagy fordulatszámon leadott teljesítményét befolyásolja jótékonyan. Az NDIS (hengerenként önálló gyújtótekercs-gyertya egységbõl álló közvetlen gyújtás) pontosabban és megbízhatóbban mûködik, mint a hagyományos elosztós gyújtórendszerek, ezáltal hozzájárul a gazdaságos mûködéshez, az emisszió csökkentéséhez és a karbantartásigény mérsékléséhez.
A QG motorok jelentõs újdonsága a szívótraktusban elhelyezett perdületkeltõ szelep. Ilyet korábban csak dízelmotoroknál alkalmaztak, a Nissan QG-motorsorozata az elsõ benzinmotorok között található, amelyeken megtalálható ez a megoldás. Ez a szelep a felmelegedési fázisban, valamint kis fordulatszámon zárva marad, és a beszívott levegõt eltereli, amely ezáltal perdületet kapva kerül a hengerbe, ahol az hajtóanyaggal ilymódon jobban elkeveredve tökéletesebb égést, ezáltal kisebb fogyasztást és emissziót eredményez.
A gyakorlatban ez úgy mutatkozik meg, hogy az 1,8 l-es motor hajtóanyagfogyasztása az európai vegyes ciklus szerint mérve 7,5 liter / 100 km. A 60 literes hajtóanyagtartályt figyelembevéve ez elméletileg 800 km-es hatósugarat jelent.
A Nissan új európai kis emissziójú motorcsaládjának elsõ tagja, az 1,8 literes motor (amelyet a tavaly bemutatott új Primerából már ismerhetünk) az átviteli zajok és rezgések csökkentése érdekében öntöttvas motorblokkra épül. A két vezérmûtengelyes, 16 szelepû alumínium hengerfejet elsõ alkalommal fedi mûanyag vezérmûfedél. A vezérmûtengelyeket módosított fogazású lánckerekek hajtják a súrlódás csökkentésének és a finomabb járásnak, valamint az hajtóanyagfogyasztás csökkentésének érdekében.
A zaj, rezgés és zörgés (NVH) csökkentése az új Almera fejlesztésének egyik kulcs-követelménye volt. Ezért az új QG-motorok rögzítése részben "hangolt" hidraulikus ágyazással, részben áttervezett hagyományos mechanikus ágyazáson keresztül kapcsolódik a kocsitesthez. Az ágyazások ezen túlmenõen dinamikus rezgés- és zajcsökkentõ elemeket tartalmaznak.
A bowden helyett hidraulikus mûködtetésû tengelykapcsoló alkalmazása a jobban érzékelhetõ pedálmûködtetés mellett az erõátviteli elemekbõl származó zajok átvitelét is csökkenti.
QG15 DE benzinmotor
A kisebbik, 1,5 l-es benzinmotor az Almerában mutatkozik be. Az 1497 ccm-es motornak ugyan nem része az NVCS változó szelepvezérlés, de fel van szerelve a környezetvédelmet szolgáló egyéb elemekkel.
A kisebbik motor maximális nyomatéka 128 Nm (2800 fordulat/percen), maximális teljesítménye 90 lóerõ 5600 percenkénti fordulaton. Az európai vegyes ciklusban mért fogyasztása mindössze 6,6 liter/100 km, ami elméletileg azt jelenti, hogy a 60 literes tartály egyszeri feltöltésével 909 km tehetõ meg.
AQG motorsorozat darabjai az elsõ olyan Nissan motorok Európában, amelyek a kipufogógáz összetételének kedvezõtlen megváltozását eredményezõ bármely meghibásodást kijelzõ fedélzeti számítógép-rendszerrel (EOBD) vannak ellátva.
Ugyancsak a levegõszennyezés csökkentését szolgálja a dugattyú felsõ gyûrû körüli különleges profil-kiképzése, valamint az elektronikus vezérlésû kipufogógáz-visszavezetõ szelep. A kipufogó-leömlõcsõben elhelyezett katalizátor nagyobb sûrûsége és 50 %-kal nagyobb hatásfelülete ellenére könnyebb a korábbinál.
Közvetlen befecskendezésû dízel
A 2,2 literes közvetlen befecskendezésû (Di) dízelmotor teljesítménye 110 lóerõ 4000 fordulat/percen, de ami ennél fontosabb, legnagyobb nyomatéka 2000 fordulat/percen 230 Nm. Hajtó anyag-fogyasztása 5,7 liter/100 km, így a 60 literes tartály tartalmával több mint 1000 km tehetõ meg.
Az új Nissan dízelmotor legérdekesebb megoldásainak egyike a az M-Fire égési rendszer, melynek alkalmazása csökkenti az emissziót és a zajszintet.
Erõátvitel
Az új ötsebességû, kézi kapcsolású sebességváltó 1. és 2. fokozatában kettõs kúpos szinkronizálás teszi könnyebbé és pontosabbá a fokozatváltást, a hátrameneti fokozat kapcsolását pedig egykúpos szinkronizálás segíti. Kis viszkozitású erõátviteli folyadék alkalmazása járul továbbá hozzá a kapcsolás erõszükségletének csökkentéséhez. A tengelykapcsoló az új Almera család minden egyes tagjánál önmûködõ utánállítású, hidraulikus mûködtetésû.
A négyfokozatú automatikus sebességváltót teljesen áttervezték és immár nem hidraulikus vezérlésû, hanem a teljes vezérlési folyamatot elektronika végzi. Ennek eredményeként a kapcsolási folyamat rángatásmentes, finom, akár felfelé-, akár visszakapcsolásról van szó. Például, ha harmadik fokozatból elsõ fokozatba vált a rendszer, az elektronika röviden "áthalad" a második fokozaton is, míg a hagyományos hidraulikus vezérlés közvetlenül elvégzi a visszakapcsolást.
5. ALVÁZ ÉS KERÉKFELFÜGGESZTÉS
A korábbi Almera egyik legnagyobb erõssége valószínûleg a futómû volt - nos, ez szinte változatlanul átkerült az új Almerába is. Mûködését azonban még pontosabbá teszi a merevebb karosszéria. A Nissan mérnökei csak olyan mértékben érintették a továbbfejlesztés során a futómûvet, amennyire ez az NVH (zajok, rezgések, zörejek) szintjének elõirányzott csökkentéséhez szükséges volt. Az eredmény mégis igen jelentõs.
Az elsõ McPherson felfüggesztés, valamint a hátsó többkaros felfüggesztés kombinációja adta meg a lényegét a korábbi Almera kiváló vezethetõségének, biztonságos és mégis élvezetes menettulajdonságainak. A változatlan tengelytávval és a futómû további finomításával most még jobb a stabilitása, a kocsiszekrény mozgásainak kézbentartása és a menetkényelme. A 30 %-kal merevebb karosszéria lehetõvé tette, hogy a futómû egyes részeinek kismértékû módosításával, valamint a csendesebb gördülésû gumiabroncsok alkalmazásával az útfelületrõl érkezõ zajok a lehetõ legkisebb mértékben jussanak be az utastérbe.
Elsõ felfüggesztés
Az új Almera fejlesztésekor fontos célkitûzés volt a zajkomfort tökéletesítése a korábbi modell egyik erõsségének, a jó vezethetõségnek a megtartása mellett. A segédkeretet, amelyhez a keresztlengõkarok belsõ vége, valamint a kormánygép és a stabilizátorok vannak rögzítve, merevsége növelése céljából átalakították. A vezethetõséget tovább javította az oldalbillenéssel szemben ható merevség, a rugókat pedig úgy módosították, hogy a rugóláb belsõ súrlódása csökkenjen, ezáltal növekedjék a menetkényelem.
Hátsó felfüggesztés
Az Almera különleges, torziós kereszttartóból és többkaros vezetõ mechanizmusból álló hátsókerék-felfüggesztésének érdekessége, hogy a nagyobb Primera, sõt az E-kategóriájú Maxima hátsó felfüggesztése is ugyanilyen rendszerû. A karokat összekötõ Scott-Russel csukló révén - az egyszerû Panhard-rudas rendszertõl eltérõen - berugózáskor a tengely csak korlátozott mértékben végezhet oldalirányú mozgást, és a kerekek rugózáskor megtartják eredeti síkjukat. Így az autó egyenetlen úton haladva nem végez kígyózó mozgást a kerekek és a tengely oldalirányú elmozdulása miatt, ugyanakkor a karosszéria oldaldõlése is minimális, az oldaldõlési póluspont nem vándorol rugózás közben. Mindez azt eredményezi, hogy az Almera nagy sebességû kanyarodáskor, egyenetlen úton is kiváló sajátkormányzási tulajdonságokkal rendelkezik, kiszámíthatóan viselkedik, könnyen kézben tartható, a vezetési hibákat kiküszöböli. A többlengõkaros felfüggesztés biztosítja, hogy a kerekek érintkezési felülete az úttesttel maximális és közel állandó, így a rendelkezésre álló tapadást a lehetõ legjobban kihasználják. Az új Almera esetében a jól bevált hátsó futómûvön csak annyit változtattak, hogy a kerekek dõlését és összetartását az új autó adottságaihoz igazították a pontos kormányozhatóság és a még jobb stabilitás érdekében, a felfüggesztés gumiágyazásait pedig a gördülési zajok, zörejek csökkentése céljából módosították.
A Formula-1-es autókat is ellátó Bridgestone gumiabroncs-gyár azzal támogatta az Almera tervezõinek zajcsökkentési törekvéseit, hogy speciálisan az új Almera futómûvéhez illeszkedõ tulajdonságokkal rendelkezõ, csendes futású abroncsot fejlesztett ki. A fejlesztés a cég római bázisán ment végbe. A teszteléshez külön próbapályát építettek, ahol az Angliából odaszállított 30 tonna észak-humbriai mészkõbõl készítették el a burkolatot. Ezt a mészkövet használta Hadrianus római császár az Anglia és Skócia közötti út kiépítéséhez, de arról is ismert, hogy Európa legzajosabb gördülést eredményezõ útjai is ebbõl készültek.
Fékasszisztens
A Nissan mechanikus fékasszisztens-rendszere (melyet a Primeránál már alkalmaztak) az elsõ ilyen fékezéstámogató rendszer a C-kategóriában. Alkalmazásának célja, hogy vészfékezéskor a fékerõ önmûködõen, a lehetõ leggyorsabban érje el az ABS mûködésbelépéséhez szükséges lassuláshoz tartozó értéket, ezáltal az autó rövidebb fékútja és fékezés közbeni stabilitása segíti a baleset elkerülését. Létrehozását az a felismerés alapozta meg, hogy vészfékezéskor az autóvezetõk nagy része nem nyomja kellõ erõvel a fékpedált, így nem képes kihasználni autója fékberendezésének adottságait. Az új Almera esetében a fékasszisztens révén az ABS mûködésbehozásához szükséges pedálerõ 29 %-kal kisebb, mint a korábbi, fékasszisztens nélküli modellnél volt. A fékasszisztens voltaképpen egyszerû szerkezet, a vákuumszervo kismértékû módosítását és egy járulékos rugó és szelep beépítését jelenti.
Az új Almera esetében a fékasszisztens csak az ABS-szel ellátott autókba kerül beépítésre. Az új modell összes kerekénél tárcsafék teszi teljessé a fékberendezést.
Elektronikus fékerõelosztás
A hátsó kerekekre jutó fékerõ szabályzása azért szükséges, mert az autó lassulásakor fellépõ bólintó mozgás miatt a kerékterhelések megváltoznak, az elsõ kerekek terhelése nõ, a hátsóké csökken. Miután a stabilitás megõrzése céljából fontos, hogy mindig a hátsó kerekek csússzanak meg késõbb, viszont a kerékterhelés csökkenésével csökken az átvihetõ fékerõ nagysága, a hátsó kerekekre jutó fékerõt a lassulás függvényében korlátozni kell. Ezt hagyományos módon hidraulikus szelepekkel oldották meg, ezek azonban csak lépcsõzetes jelleggörbe szerint mûködtek, így a fékerõt nem tudták optimálisan a lassuláshoz igazítani. Ezen segít az elektronikus szabályzás, amely minden fázisban ideális fékerõ-elosztást állít be. Az EBD nem csak az ABS nélküli autók fontos eszköze, hanem az ABS rendszer mûködését is jól kiegészíti, hiszen közvetlenül az ABS mûködésbelépése elõtt is stabilizálja az autót a hátsó fékerõ szabályzása révén.
Bosch 5.3 ABS
Az Almerában alkalmazott legkorszerûbb Bosch blokkolásgátló rendszer négycsatornás, négyérzékelõs. A beépített szabályzóegység az EBD-vel való együttmûködést is figyeli, nagyobb memóriája és gyorsabb processzora a rendszer hidraulikus hardver-részébe van integrálva, ezáltal terjedelme és súlya kisebb, mint a korábbi hasonló rendszereké. A fékrendszer tervezésekor fõ szempont volt, hogy úgy a hidegen, mint a felmelegedett állapotban elért fékút a kategória legjobbjai közé tartozzon.
Fordulókör
A Nissan mérnökei módosították a korábbi Almera fogasléces kormánymûvét, ezáltal az autó fordulókörének átmérõje 10,4 m-re csökkent, ami kiváló érték ebben a kategóriában.
6. BIZTONSÁG
Az új Almera folytatja azt a hagyományt, amely megjelenésekor elõdjét is élenjáróvá tette a biztonság terén. Az új Almera szerkezetileg és biztonsági felszereltségét illetõen is mindennel rendelkezik ahhoz, hogy kategóriájának egyik legbiztonságosabb autójaként tartsák számon, sõt, ezen túlmenõen olyan biztonságtechnikai megoldásokat is felvonultat, amilyeneket C-kategóriás autóban eddig még nem alkalmaztak.
A Nissan MS padlóváza ún. “kétzónás” szerkezetû, ami azt jelenti, hogy már a padlóvázon elkülönül egymástól az energiaelnyelõ zóna és az utasteret övezõ nagy szilárdságú zóna.
A Nissan hármas biztonsági koncepciója
A Nissan felfogása szerint a biztonság az “információs biztonsággal kezdõdik, vagyis a vezetõnek könnyen és kényelmesen meg kell tudnia szerezni azokat az információkat, amelyek alapján idejében mûködésbe tudja helyezni a baleset elkerülését elõsegítõ aktív biztonsági elemeket. Az új Almera esetében ezt az informális biztonságot szolgálja a köröskörül jó kilátás, a 20 %-kal nagyobb fényerejû fényszóró, a rendkívül gyorsan felvillanó LED féklámpa, a panoráma-hátralátást biztosító kettõs görbületû külsõ visszapillantó tükör.
Az aktív biztonságot szolgálja a kiváló irányíthatóságot és stabilitást garantáló futómû, a fékberendezés ABS és EBD rendszere, az ergonómia szempontból optimálisan elhelyezett és könnyen, egyszerûen mûködtethetõ kezelõelemek egész sora.
Passzív biztonság
Az új Almera merev karosszériája az ütközési biztonság növeléséhez is hozzájárul. Ilymódon megfelel a legújabb európai töréstesztek során megkövetelt paramétereknek, és jó esélye van arra, hogy az önkéntes európai NCAP-tesztben a legjobb minõsítést nyerje el.
Az autó elején lévõ deformációs zónában elhelyezkedõ hexagonális oldalsó tartók frontális ütközés során nem hajlanak el, hanem hosszirányban deformálódnak. Deformációjuk programozott, ezáltal energiafelvételükkel megakadályozzák a tetõ és a vezetõ elõtti mûszerfaltartó deformációját és az utastér elõtti elemeknek az utastérbe történõ behatolását. Az oldaltartók másik része mérsékli a padló és a küszöb deformációját. A lökhárító mögötti kereszttartó nem-szimmetrikus frontális ütközéskor egyenlõen osztja meg a terhelést a két oldaltartó között, a kormánymûvet tartó keresztirányú elem, valamint az A-oszlop megerõsítése pedig mérsékli a kormány behatolását az utastérbe.
Az oldalirányú ütközés során fellépõ deformációt az ajtókba beépített merevítõ rudak mérséklik, míg a bevezetett energiát külön erre a célra kialakított merevítések közvetítik a karosszéria többi tartójára.
Az összes ablakoszlop és a tetõkeret az amerikai biztonsági elõírásoknak megfelelõen speciális energiaelnyelõ burkolatot kapott a fejsérülések mérséklése céljából (ez Európában jelenleg még nem követelmény).
Aktív fejtámasz
Kategóriájában az új Almera az elsõ olyan autó, amit a hátulról érkezõ ráfutásos balesetek során jellemzõen fellépõ nyakcsigolya-sérülések kiküszöbölése érdekében aktív fejtámasszal szereltek fel. Ez a szerkezet tulajdonképpen egy roppant egyszerû mechanizmus: amikor a hátulról jövõ ütés hatására a vezetõ háta bepréselõdik a háttámlába, az általa kifejtett erõ hatására a fejtámasz elõrebillen és felfelé mozdul el. Mivel ez a mozgás a fej mozgásával ellentétes, csökkenti a tehetetlenség hatására hátrafelé mozduló fej mozgási úthosszát és a nyak billenés szögét.
Oldallégzsák
Az új Almerában 13,5 l térfogatú, az ülés háttámlájából, a kárpit alól kirobbanó “kanál alakú” oldallégzsák védi az elöl ülõk fejét és mellkasát. Az oldallégzsák az ütközés érzékelésétõl számított 8 ezredmásodpercen belül robban be, s teljes feltöltõdése 30 ezredmásodpercig tart.
ISOFIX rögzítés
A Nissannál megszokott, speciálisan a gyermekülések fix rögzítésére beállítható hátsó automatikus biztonsági övek mellett a megfelelõen kialakított gyermekülések a szabványosított, mereven a karosszériához csatlakoztatott ISOFIX rögzítési pontokon is rögzíthetõk.
7. VAGYONVÉDELEM
Az európai gyártású Nissanok független angliai vizsgálatok eredményei szerint a legnehezebben feltörhetõ és ellopható autók közé tartoznak. Ilyen szempontból az új Almera sem különbözik márkatársaitól. A NATS riasztó- és õrzõ rendszer tökéletesítését a Nissan mérnökei az angol börtönökben büntetésüket töltõ “szakemberek” tanácsait is hasznosítva végezték el.
Az új Almera a Nissan legújabb NATS-V jelû rendszerével van felszerelve, amely a kulcsba integrált távirányítóból, az immobilizerbõl és a gyárilag beépített rádió védelmébõl áll.
8. FELSZERELTSÉG
Az új Almera utasterének kialakítása új mércét állít fel nemcsak kategóriájában, hanem még a nagyobb autók tekintetében is, és ez a minõség, a design és a felhasznált anyagok mellett elsõsorban a funkcionalitásra vonatkozik. A korábban említett fogyasztói szokásokat kutató project eredményeként a tervezõk olyan eddig szokatlan apró, praktikus ötletekkel könnyítették meg az Almera használóinak életét, amelyek nem feltétlenül “high-tech”-megoldások, de mindenképpen intelligensek.
A “super utility” filozófia megvalósításaként a Nissan új megközelítéssel indult neki az Almera belsõtér-kialakításának. Így jött létre az a “használóbarát” belsõtér, amelyben több mint 20 rakodótér és eszköztartó szolgálja a vezetõ és utasai kényelmét.
Ezek a következõk:
- Aktatáska-rögzítõ a hátsó ülés elõtt, automatikusan méretre álló hevederrel
- Esernyõtartó a hátsó ülés elõtt, hevederes rögzítéssel
- Puha belsõ burkolatú szemüvegtartó az elsõ térképolvasó lámpák mögött
- Lehajtható fedelû hátsó kartámasz két pohártartóval és Gameboy játék-tartóval
- Titokrekesz a középkonzol elõtt, a pohártartó fedele alatt, pl. kis méretû kamera elrejtésére
- CD-, kazetta és kártyatartó a középkonzolban
- Tartórekesz az ülések mellett a külsõ oldalon ( pl. spray vagy dobozos üdítõ elhelyezésére)
- Térképtartó ajtózsebek
- Hátsó szeméttartó a két elsõ ülés között, felette 12 V-os csatlakozó
- A pótkerékbe helyezett, kivehetõ mûanyag tálca piszkos, nedves holmik tárolására
- Csomagrögzítõ háló a csomagtér két oldalán apróbb holmik elmozdulásának megakadályozására
- Újság-vagy térképtartó zseb az elsõ ülések háttámlájában
- Az elsõ utasülés oldalán 5 kg teherbírású kampó a középkonzolon szatyor, táska rögzítésére
- Tárolóhely a mûszerfal aljában a vezetõülés elõttMindezen felül egyes kiviteleknél a kormánykerékre szerelt rádió-távirányító, a közlekedési híradásokat bekapcsolás elõtt tároló és bekapcsoláskor lejátszó rádió szolgálja a vezetõ kényelmét, segíti tájékozódását.
Az új Almerát összes kivitelében UV- és hõszûrõ üvegezéssel látták el, amely a napsugárzás révén az utasteret érõ hõt 55 %-kal, az UV-sugárzást 87 %-kal csökkenti.