![]() |
A forgattyústengely funkcióját tekintve
főtengely. A motor legjobban igénybe vett alkatrésze. Kovácsolt acélból
vagy öntöttvasból készül.
A főtengely kiegyensúlyozására ellensúlyok szolgálnak. Ezeket vagy magából a főtengelyből alakítják ki, vagy - nagyobb méretű ellensúly igénye esetén - utólag szerelik fel. Általában a főtengely tartozékának tekintjük a lendítőkereket is, bár az egyúttal a főtengelykapcsolónak is egyik legfontosabb alkatrésze szokott lenni (részletesebben lásd ott!). A motorban ébredő torziós lengések néha olyan jelentősek lehetnek, hogy lengéscsillapító beépítése válik szükségessé. A lengéscsillapítót vagy a főtengelykapcsolóba építik be (lásd ott), vagy a főtengely szabad végére szerelik.
Többfajta lengéscsillapító ismeretes. Szerkezetileg a legegyszerűbb a szilikonos lengéscsillapító: zárt térben egy szabadon forgó, gyűrű alakú tömeg van, amit sűrű szilikonolaj-réteg (zöld szín) vesz körül.
A (folyadék)súrlódás a lengési energiát emészti. A lengéscsillapítás lefolyását jellemzi a diagram, ahol a lengési szögkitérés ("amplitúdó") változása látható a fordulatszám fügvényében. Az 1görbe arra az - elvi - esetre vonatkozik, amikor a tömeg "beragad" a házba (berozsdásodik), azaz mereven együtt mozog a főtengellyel. Ilyenkor n2 fordulatszámnál jelentkezik a maximális amplitudó.
A 3 görbe a szabályos működést mutatja. Vannak olyan lengéscsillapítók, amelyekben a csillapító tömeget nem folyadéksúrlódással, hanem száraz súrlódással viszi magával a főtengely. A surlódóbetéttel ellátott tárcsához két oldalról rugók szorítanak oda egy-egy tömeget.
A lengéscsillapítók a már kialakulóban levő lengést csillapítják úgy, hogy az energiáját fölemésztik. Ezt az energiát lényegében a morotortól vesszük el. Sokkal gazdaságosabb az az eljárás, amikor a lengés kialakulását akadályozzuk meg, ún. lengésfojtó segítségével. Az ingás lengésfojtó széles frekvenciatartományban képes megakadályozni a lengések kifejődését. Az utóbbi időben viszont teret nyertek
a kéttömegű
lendkerekek, melyek hatásosan csökkentik a motorból a sebváltóba
jutó torziós lengéseket, növelve a hajtásláncban résztvevő fogaskerekek
élettartamát, csökkentve a gerjesztett zajok szintjét.
![]() ...és
egy kis lazítás
|