Kéttömegű
lendkerék
A kéttömegű lendkerék elvi felépítése a bal oldalon látható. A tengelykapcsoló nem a forgattyús tengelyen lévő elsődleges lendkerékre (1) van szerelve, hanem egy másodlagos lendkerékre (2), ami rugóval (rajzunkon 3 torziós rugóval) kapcsolódik az elsődleges lendkerékhez. Az utóbbi időben a két lendkerék közé súrlódásos kapcsolatot is beépítettek, ami lengéscsillapítóként működik. Rajzunkon az elsődleges lendkerékből kiálló (halványan rajzolt) cső végén látható a másodlagos lendkerékhez szorított (4) súrlódó betét. Természetesen a valóságban nem torziós rugó van a két lendkerék közé beépítve, hanem tekercsrugó (2, 3 vagy több), ahogy az alábbi ábrán látható: Az elsődleges (piros 1) lendkerékben
lévő - egymástól gátakkal elválasztott - vályúkban helyezkednek el a rugók
(2). A másodlagos lendkerékhez (zöld 3) egy olyan lemez van erősítve, amelyiknek
ugyanannyi kinyúló füle van, mint ahány gát van a piros lendkerékben. A
két lendkerék között súrlódóbetét is van.
A bal oldali ábra mutatja a legfontosabb alkatrészeket. Összeszereléskor az 1 lendkerékhez csavarozzák az 5 tárcsát, a 4 lemezhez a 6 lendkereket. A két tömegnek és a rugóknak köszönhetően
az elsődleges lendkerék amplitudojának csak a töredéke jelentkezik a másodlagos
lendkeréken, ahonnan azután a nyomaték továbbmegy a sebességváltóba.
Egy ZF-SACHS-gyári kép jól mutatja az eredményt: Az alábbi ábrán a súrlódásos
lengéscsillapítós lendkerék további két változatának elvi felépítése látható.
A baloldali megoldásnál a második (zöld 2) lendkerék papucsok (3) segítségével nyomja össze a rugókat, miközben a papucsokat - az ékhatás miatt - hozzászorítja az első (piros 1) lendkerékhez. A papucsok speciális műanyagból vannak, ezért súrlódásuk csillapítja a lengést. Mivel ezekre a papucsokra centrifugális erő is hat, a súrlódás a fordulatszámmal együtt nő. A jobb oldali ábrán ennek egy továbbfejlesztett változata látható: a súrlódás növelése céljából a piros lendkerékre nagy súrlódással forgatható bolygókerekeket szereltek, amiket a zöld lendkeréken kialakított fogaskoszorú forgat. Amikor a két lendkerék egymáshoz képest elmozdul, a bolygókerekek forognak, s lengési energiát emésztenek fel. Külön (a rajzon nem látható) rugók még hozzá is szorítják a bolygókerekeket az első lendkerék falához, jelentősen megnövelve a súrlódást.
Nemrég megjelent egy új típusú kéttömegű lendkerék, amit az jellemez, hogy a félkörívben meghajlított spirálrugók helyett torziós rugóként viselkedő "pengék" csillapítják a főtengelyen keletkező torziós lengéseket. Itt nincsen olyan surlódás, mint amilyen a spirálrugók és a rugóvezetők közöt van, a pengék görgőkön támaszkodnak meg. A tömege is kisebb.
Érdemes megnézni a ZF-SACHS gyár két filmjét: első - második. |