A Karl
BENZ-féle Patent-Motorwagen – A VILÁG ELSŐ AUTÓJA
1886-ban a közlekedés történetének
új fejezete kezdődött el: az individuális mobilitásé.
Karl Benz, a Karlsruhe-i születésű
mérnök a folyamatos fejlesztések embere volt. Az első, általa kifejlesztett
stacioner benzinmotor egy egycilinderű – kétütemű motor volt, amely 1879.
szilveszterének éjszakáján futott először.
Ezzel a motorral Benz olyannyira
sikeressé vált, hogy egyre többet tudott álmainak szentelni, azaz, hogy
egy könnyű, benzinmotor által hajtott autót építsen, melyben a futómű és
a motor egy egységet képeznek.
Az
1885. évi Antwerpenben megrendezett világkiállításon tiszteletdíjat kapott
az 1-10 lőerő teljesítményű Benz-motorért.
Amikor egy évvel később, 1886.
január 29-én Benz gázmotorhajtású járművét a Szabadalmi Hivatalnál bejelentette,
valószínűleg maga sem gondolta, hogy a DRP 37435 számú szabadalmi okirattal
tulajdonképpen az automobil születési bizonyítványát tartja a kezében.
A világ első automobiljából, illetve
annak továbbfejlesztett változatából kereken 25 példányt értékesítettek
1886 és 1894 között.
A minden automobilok anyjának tekinthető,
290 kg tömegű kocsit már egy négyütemű, 984 cm3 térfogatú, egycilinderes,
belsőégésű motor hajtotta, a 0,9 lóerő pedig óránként 15 km megtételére
tette képessé.
Ugyanezen év júliusában a Benz-féle
háromkerekű „Patent-Motorwagen“ megtette első hivatalos útját.
A városi napilap óriási dolognak
tartotta Benz találmányát, és nagy jövőt jósolt a járműnek, mondván, megfelelő
sebesség esetén, ez lehet az üzletemberek és a turisták majdani legolcsóbb
szállítóeszköze. Sajnos a helyi rendőrség kevésbé volt megértő a feltaláló
törekvését illetően, és bár Mannheim városában utazhatott járművével, a
városfalon kívül ez tilos volt számára. Persze egyéb oldalról is érték
kritikák – és hogy lelkesedése nem lankadt, abban nagy szerepe volt felesége
kezdeményezésének is.
Egy javított kiadású járművel Bertha
asszony fiai, Eugen (15) és Richard (14) társaságában, 1888-ban egy augusztusi
napon – férje tudta nélkül – megteszi az autózás történetének első távolsági
útját, mintegy 180 kilométert. Kissé porosan, de épségben és rengeteg tapasztalattal
gazdagodva tér haza –az egész világ előtt bebizonyítván a motorhajtású
autók létjogosultságát. Benz új lendülettel vetette bele magát a munkába,
melynek eredménye egy négykerekű, tengelykormányzású automobil lett.
Ha nem is ennyire régi autókkal,
de ennél hosszabb távot, hasonló rátermettséggel és lelkesedéssel kellett
teljesíteniük a magyarországi Classic Csillagtúra résztvevőinek. 2003.
márciusában ugyanis – a Mercedes-Benz Classics Magyarország Egyesület megalakulásának
köszönhetően - újjáéledt a klasszikus autók hagyománya, valamint megrendezésre
került a márka első, klasszikus modelljeit felvonultató túrája is, mely
a nagy sikerre tekintettel idén is várja a gyönyörű klasszikus autók szenvedélyes
rajongóit.
|