Műszerek
A gépjárművekbe sok műszert kell beépíteni, olyanokat, amelyek az üzemeltetéshez vagy a forgalombiztonsághoz szükségesek, de sok olyan műszer is van, aminek az alkalmazása nem elengedhetetlen ugyan; de hasznos. Egy mai gépkocsi műszerfalán nagyon sok adat látható, illetve nagyon sok adatról kaphatunk tájékoztató vagy figyelmeztető jelzéseket: A rajta látható jelképeket szabványosították, érdemes ezeket megnézni. A műszerek zöme két fő részből áll: jeladóból és kijelzőből. A jeladó fajtája, működési elve a feladattól függően nagyon különböző lehet, a kijelzők többnyire izzólámpák, feszültségmérők, nyomásmérők, de mindig van néhány mutatós műszer is. Például a fenti képen ilyen módon a hajtóanyag mennyiségéről, a jármű sebességéről, a motor-fordulatszámról és a motor hőmérsékletéről tájékozódhatunk.
Nagyobb távolság esetén itt is a villamos áramot kellett segítségül hívni. Több megoldás is kínálkozott. Az egyik a következő elven működik. A sebességváltó kimenő tengelyére egy háromfázisú törpegenerátort szereltek. A háromfázisu áramot elvezették egy másik törpegenerátorba, ami motorként működött. Ez a másik generátor azonban kicsit különbözött az előzőtől. Az állórész forgó mágneses mezőt létesít .ugyan, ami magával akarja vinni a forgórészt, de annak forgását egy spirálrugóv meggátolja, ill. csak az árammal arányos elfordulását engedi meg. Nem volt szükség ilyen különleges motorra, ha a gerjesztett áramot egyenirányították, s annak feszültségét mérték. Generátor helyett esetleg dinamót is próbáltak használni (elmarad az egyenirányítás), de ezeknél nehezebben lehetett kialakítani a lineáris karakterisztikát.
Fordulatszámjelző. Ma már gyakori, hogy a
gépkocsivezetőnek nemcsak a jármű sebességét kell néznie, hanem a motor
fordulatszámát is. Erre a célra mindazok a műszerek használhatók, amelyekkel
sebességet lehet mérni, csak a jelet nem a sebességváltó kimenő tengelyéről
kell levenni, hanem még az áttételezés előtt, a motorrol. Benzinmotorok
esetében ezeken kívül még egy megoldás lehetséges. A gyújtásáramkör szaggatásának
szaporasága a fordulatszámmal arányos.
Ha az előző ábrán látható fordulatszám-leolvasóval
nem sebességet, hanem motorfordolatszámot akarunk mérni, akkor a fogazott
tárcsát kissé módosítják: egy-két fogat kihagynak. A számítógép
ebből mindig tudja, hogy a tengely mikor kerül mindig ugyanabba a szöghelyzetbe.
Ezt az adatot aztán fel lehet használni mondjuk a gyújtás időzítésére.
Kilométer-számláló. Korábban ugyanaz a mechanizmus forgatta a számláló tárcsákat, mint amelyik a sebességmérőt működtette, ahogy az fent látható. Másik megoldás volt, hogy a megfelelő helyről levett forgással lassító áttételen keresztül egy bütykös tárcsát forgattak, amely az áramot szaggatta. Az áramlökéseket műszerrel számlálták, s a számtárcsákat elektromágnessel léptetett kilincsszerkezet forgatta. Ma már a sebességmérővel kapott adatokból a számítógép a megtett kilométereket is meg tudja állapítani. Ilyenkor természetesen nem számtárcsák forgatásával mutatják a megtett kilómétereket, hanem egy kis monitorra kiírt számjegyekkel. Gyakran az is leolvasható, hogy a tankban lévő hajtóanyag hozzávetőlegesen mekkora távolságra elegendő. Tüzelőanyag szintjelző. A jeladó egy úszótest, ami a tüzelőanyag szintjével együtt emelkedik, ill. süllyed, s közben egy kar segítségével egy csúszóellenállást (potenciométert) mozgat. Az ellenállás értékét egy villamos műszer mutatja. Volt olyan kivitel, ahol az úszó nem ellenállást változtatott, hanem egy mozgó érintkezőt tologatott egy álló érintkezősor felett. Az álló érintkezők mindegyike egy-egy izzót meggyújtott meg, amikor a csúszó érintkező fölötte volt. A műszerben természetesen ilyenkor nem mutató volt, hanem szakaszokra beosztott áttetsző csík, s mindegyik szakasz mögött egy-egy izzó. Semmilyen mozgó alkatrésze nincs a hődrótos műszernek. A tartályban különböző magasságokban ellenálláshuzalok vannak elhelyezve. Mindegyik ellenállás egy-egy izzóval van sorba kötve. Amikor egy kapcsolóval az összes izzót feszültség alá helyezik, akkor csak azok az izzók gyulladnak ki 20-30 s múlva, amelyeknek a hődrótját már nem veszi körül tüzelőanyag. A még tüzelőanyagba merülő hődrótok ugyanis nem tudnak fölmelegedni, ezért ellenállásuk nagy marad. A tartalékszintet jelző izzó áramköre állandóan be van kapcsolva, csak a gyújtással együtt kapcsolható ki.
Egyszerűbb azonban az a megoldás, amivel már más műszerekben is találkoztunk: egy változó ellenállás értékét mérjük villamos műszerrel. Hőmérő esetén az ellenállás változtatása rendkívül egyszerű, csak olyan anyagból készített ellenállást kell a hűtővízbe meríteni, amelyiknél az ellenállás a hőmérséklettel lineárisan változik (jobb oldali ábra). Légnyomásmérő. A gumiabroncsokban lévő légnyomás jelzésére olyan szerkezetet alkalmaznak, amelyik folyamatosan figyeli a légnyomást. Az eredmény vagy a műszerfalon látható, vagy csak akkor jelez, ha a légnyomás értéke rossz: A műszerekkel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy a jelek továbbítására szolgáló villamoshálózat ma már meglehetősen bonyolult. De egy modern gépkocsiban még több
műszer
és jelzőberendezés
található!
És egy kis kikapcsolódás!
|