Légtisztítók |
Sajnos, a kompresszor által szállított levegő egyrészt nem hideg (a sűrítés miatt), másrészt nem tiszta: van benne olaj (a kompresszor kenőolaja) és víz (pára). A hűtés viszonylag egyszerűen megoldható a kompresszor és az első szerelvény közötti vezeték hosszának növelésével. Az olaj kokszosodhat (keresztmetszeteket szűkíthet) és ellehetetlenítheti a légszárító működését. A víz jelenléte nemcsak a korrózió miatt veszélyes, de csökkentheti a tartály hasznos térfogatát, az éghajlati viszoktól függően pedig a jegesedés okozhat problémákat. A széleken látható szerkezet mind az olaj, mind a víz nagy részét ki tudja választani azzal, hogy gyors forgásra kényszeríti a levegőt, amiből a folyadékok a centrifugális erő hatására a falra kicsapódnak. A lecsurgó folyadék összegyűlik az edény alján, ahonnan egy elektromágneses szeleppel időnként kiengedhető. Sajnos, valamennyi víz (pára) mindig marad a levegőben, ezért ajánlatos a vezetékbe még egy speciális légszárítót is beépíteni. Ezek azon az elven működnek, hogy a levegőt egy adszorbens granulátumot tartalmazó edényen vezetjük keresztül, amit azonban rendszeresen regenerálni kell. Ez úgy történik, hogy a szárított levegő egy részét a légszárító patron után épített kis segédlégtartályba vezetjük, ahonnan a száraz levegőt időnként kiengedjük a szabadba, de a szűrön keresztül visszafelé, hogy magával vigye a vízrészecskéket. Alul a bal oldali ábra mutatja azt a fázist, amikor a levegő balról beérkezik, majd a piros előszűrőn át feláramlik a granulátum fölé, azután azon keresztül lejut a kivezető csatornába. Egy része bemegy a kisegítő tartályba, a zöme pedig a visszacsapó szelepen keresztül az üzemi tartályba. Ma már inkább azt a rendszert alkalmazzák,
amelyben a nyomásszabályozó egybe van építve a légtisztítóval:
És végül egy kis kikapcsolódás!! . |