Jelzõberendezések
A gépjármû jelzõberendezései részben arra szolgálnak, hogy bizonyos felvilágításokat adjanak a forgalomban résztvevõknek a jármûrõl, vagy a vezetõ tevékenységérõl, ill. szándékáról, részben a gépkocsibezetõ kap információkat a haladással kapcsolatban. Az elsõ csoportba tartozó jelzõberendezések zömmel fény formájában jelzik az információt, de van hanggal jelzõ berendezés is. Elõször vegyük sorra a fénnyel jelzõ készülékeket. Helyzetjelzõ lámpák. Elöl két fehér, hátul két vörös lámpa. (A két elsõ helyzetjelzõ lámpát hazánkban sokáig „városi lámpaként" is használták). A helyzetjelzõ lámpák közül sokszor külön kapcsolható a két jobb oldali vagy a két bal oldali, feltéve, hogy a kocsi áll (várakozást jelzõ lámpák). Szélességjelzõ lámpák nagyobb méretõ jármûvek oldalán, különbözõ magasságokban. Egyes lámpák egyidejûleg világítanak elõre is és hátra is, elõre fehér, hátra mindig vörös fényt bocsátanak ki. Féklámpák. Csak hátul vannak, viszonylag erõs, vörös fényt bocsátanak ki, a fékpedál lenyomására gyulladnak ki. Megkülönböztetõ jelzõlámpák. A kocsi tetején körkörösen látható villogó fény. A fény színe áthaladási elsõbbség jelzése esetén (rendõrség, mentõk, tûzoltók, közmûvek rohamkocsijai) kék, a szokottnál lassabb, ill. indokolatlannak tûnõ kis sebesség jelzésére (utcaseprõ, autómentõ, különleges vontató stb.) narancssárga. (Az utóbbit nem szabad használni, ha a jármû szokásos sebességgel halad!)
Ma a jármû mindkét oldalán
azonos számú, borostyánsárga fényt kibocsátó
lámpa van, amelyek közül egyszerre csak az egyik oldali
sort lehet mûködtetni. A mûködtetés abból
áll, hogy az áramot valamilyen villogtató berendezésen
keresztül vezetjük a lámpákhoz (és a kontroll-lámpákhoz),
így azok 1-2 Hz gyakorisággal villogva jelzik a vezetõ
irányváltoztatási szándékát.
A villogtató szerkezetek sokáig hõdrótosak
voltak. Voltak másmilyen típusú villogtató készülékkek is, így pl. bimetallos típusú (nincs külön hõdrót, a fegyverzetet bimetallból készítik), pneumatikus (villamos csengõ elvén mûködõ vibrátor, amelyben a dugattyúként kiképzett fegyverzet mozgását légellenállással lassítják), villamos motor (kis elektromotor bütykök segítségével érintkezõket vezérel) és tranzisztoros (amelyben egy kondenzátor lassú feltöltése és kisütése vezérli a tranzisztort). A villogtató ma már nem külön áramkör, hanem az elektronikus hálózat része. Napjainkban került szóba, hogy a motorkerékpárokra is kell(ene) irányjelzõ. Elakadásjelzõ. A KRESZ elõírások lehetõvé teszik, hogy az egyéb elakadásjelzõk mellett kocsiba beépített jelzõberendezést is mûködtethessünk. Erre a célra az irányjelzõt használjuk, olyan kiegészítéssel, ami az összes irányjelzõ lámpát egyidejûleg villogtatja. Fénykürt. A jármû elõtt haladók vagy tartózkodók zajtalan figyelmeztetésére szolgál. Tulajdonképpen nincs önálló jelzõ része, jelzésre a fényszórókat használjuk, csak vezérlésükrõl kell gondoskodni. Gyakran még külön kezelõszerve sincs, a hangkürt kapcsolójával lehet vezérelni. Maga a jelzés a fényszóró felvillantásból áll.
Hallgassunk meg néhány kürtöt, az elsõ egy 80 éves autójé volt, az utolsó még ma is gyakran hallható. A légkürt á szaxofonhoz hasonló elven mûködik, a megszólaltatásához szükséges levegõt a kocsi légtartályából vezetjük be elektromos szelepeken keresztül, ennek hiányában a kürttel egybeépített vagy külön egységként kialakított villamos motorral hajtott légszivattyút kell, alkalmazni. Ez utóbbi hátránya, hogy lustán szólal meg. Végül egy kis kikapcsolódás!
|