Az
utóbbi három évben lépcsőzetesen - három új motorral - bővült a motorpaletta.
A kompakt méretű és takarékos V8-ast (315 LE, 440 Nm), és a továbbfejlesztett
öthengerű, részecskeszűrős D5 turbódízelt (185 LE, 400 Nm) most egy saját
fejlesztésű, 3,2 literes soros hathengerű követi, mely az új Volvo S80-ban
is bemutatkozik. Ez a motor ugyanakkora helyet foglal, és ugyanannyi hajtóanyagot
fogyaszt, mint egy öthengerű. Anyaga nagyobbrészt alumínium, teljesítménye
238 LE, nyomatéka 320 Nm. Az öthengerű, 2,5 literes turbó kivételével az
összes motorváltozathoz hatfokozatú Geartronic automatikus váltó és Instant
Traction rendszerrel kiegészített összkerékhajtás jár.
A
szívóoldalon a szelepvezérlést VCT (változó állású vezérműtengely) és CPS
(Cam Profile Switching) rendszerek határozzák meg. A CPS-ben a szívószelepek
kétféle mélységben nyílnak, a motor fordulatszámától és terhelésétől függően.
Kis szelepnyitásnál gazdaságosabban működik a motor, nagy szelepnyitásnál
megnő az ereje. A VIS-ben (változó szívórendszer) a szívócső térfogata
változtatható az aktuális vezetési helyzettől függően.
A motor kis befoglaló méreteit úgy
érték el, hogy a kiegészítő berendezéseket - a szervopumpát és a légkondicionáló
kompresszorát - a motor mögötti térben, a váltó fölött helyezték el. Meghajtásukról
fogaskerekek gondoskodnak, melyeket a főtengely hátsó része forgat. Ennek
a megoldásnak READ (Rear End Ancillary Drive) a neve. A generátor közvetlen
hajtású, és közvetlenül a motorblokkra szerelték. A rezgéscsillapítót,
mely a hathengeres viszonylag hosszú főtengelyének rezgéseit csillapítja,
a motorblokk belsejébe építették.
........
...............
Aktív Bi-Xenon fényszóró - kanyarvilágítás
Sötétben és kanyargós utakon javítja
a láthatóságot a Volvo Cars aktív Bi-Xenon világítása, melynek fényei követik
az út vonalvezetését. Ennek lelke egy mikroprocesszor, mely számtalan paramétert
mér és értékel, és ennek megfelelően szabályozza a fénysugár útját.
A fényszórók minden irányban tizenöt fokot, azaz összesen 30 fokot képesek
elfordulni, és ezáltal képesek egy kanyargós út nagyobb szakaszának bevilágítására.
Az energiafogyasztás csökkentése érdekében napfénynél nem működik a rendszer.
.....................................................
A BLIS segíti a vezetőt a helyzet uralásában
A Volvo XC90 felszerelései közé tartozik
a BLIS (holttér információs rendszer). A BLIS a külső tükrökbe épített
kamerák segítségével észreveszi, ha másik jármű tartózkodik a kocsi tükrének
holtterében. Amennyiben ez történik, a megfelelő oldali tükörben fény jelzi
a vészhelyzetet, ami segíti a vezetőt a helyes döntés meghozatalában. Így
a vezető jobban tudja uralni a helyzetet.
Park Assist Camera - kiegészítő
szem hátrafelé
A
Volvo Cars által bemutatott Park Assist Camera észreveszi, ha valaki áll
az autó mögött, és segít a parkolásban is. A fejlett rendszer révén a vezető
nem csak hátrafelé lát, hanem tolatás közben jobban el is igazodik. A kocsi
mögötti területet nagylátószögű kamera veszi fel. A képet a műszerfalba
épített RTI képernyőre vetíti ki. A vezető olyan képet lát, amely a lehető
legnagyobb területet mutatja a lehető legkisebb torzítással. A képernyőn
segédvonalak is láthatók, melyek azt a területet határolják, amelyen belül
kell a kocsinak végrehajtania a tolatási manővert. Ezek a segédvonalak
a kormánykerék elfordításával változnak, és így segítik a vezetőt a helyes
kormányzáshoz. A Park Assist Camera tökéletesen beleilleszkedik a kocsi
funkcióiba, és várhatóan 2006 őszétől lesz kapható.
|