Nagy teljesítmény és aktív futómű

Nagyobb teljesítményű T5-ös motor
• Erőátvitel az R modellekből
• 0-ról 100 km/órára 6,5 másodperc alatt
• Gyorsabb váltás az automata erőátvitellel
• Aktív futómű az S60, a V70 és az XC70 modellekben is 
• Második generációs FOUR-C
• A különböző modellek karakteréhez testre szabott futómű-beállítás
• Parkolóradar elöl és hátul is

A Volvo S60, V70 és XC70 modellek új jellemzői  nem csak a formatervezésre szorítkoznak. 

"Ügyfeleinknek ezentúl kényelmesebb utazásban lesz részük, és a vezetést is jobban fogják élvezni." - mondja Hans Folkesson, a kutatásért és fejlesztésért felelős senior alelnök. "A sportos T5-ös például sokkal hatékonyabb turbómotort kap. Ráadásul az S60, V70 és XC70 minden motor-
változatához is kínálunk aktív futóművet. Korábban ez csak az S80-ashoz és a nagy teljesítményű R modellekhez volt kapható."

Hatékonyabb T5-ös motor

A sportos T5 modellek (Volvo S60 T5 és V70 T5) turbótöltésű motorját továbbfejlesztették annak érdekében, hogy megfeleljenek az új (Euro4 és LEV 2/EVAP 2) károsanyag-kibocsátási előírásoknak. Ezzel egyidejűleg a fejlesztések lehetővé tették a motor teljesítményének növekedését. Ebben jelentős szerepet játszottak azok a tapasztalatok, melyeket a nagy teljesítményű R modellek fejlesztésénél szereztek. 

A csúcsteljesítmény tíz lóerővel, 250-ről 260 lóerőre növekedett. A korábban 330 Nm-es forgató-
nyomaték 350 Nm-re növekedett. A teljesítménynövekedés fő előnye a lassú fordulaton alaposan megnövekedett forgatónyomaték. Már igen kis, 1800-as fordulatszámon is nem kevesebb, mint 305 Nm mérhető a korábbi 240 Nm-rel szemben. Ez gyorsabb reakciót jelent gázadáskor, így az előzés biztonságosabbá válik, és a kocsi sportosabban viselkedik.

Az előrelépést többféle módon érték el. A motornak ezentúl a szívószelep vezérlése is változó, míg eddig csak a kipufogószelepek vezérlése volt az. A hengerűrtartalom is növekedett, 2.3-ról 2.4 literre. Végül, de nem utolsó sorban új a turbótöltő is, mely egyenesen az R modellből érkezett.

Az eredmény egy igen versenyképes kombináció, mely nagy teljesítményből, kis hajtóanyag-
fogyasztásból és kis károsanyag-kibocsátásból áll. 

Jó gyorsulás a hatfokozatú erőátvitellel

A T5 motorhoz hatfokozatú kézi váltó vagy Geartronic-kal kiegészített, ötfokozatú automata váltó társul.

Az M 66-os manuális váltó a Volvo S60 R/V70 R-ből érkezett, de átdolgozták, hogy megfeleljen az elsőkerékhajtású T5-ös modellben is. Ezt a váltót úgy tervezték, hogy képes legyen igen nagy, akár 400 Nm-ig terjedő nyomaték átvitelére. 

A Volvo S60 T5 és az M 66 váltó kombinációja igen sportos, az autó így akár 6,5 másodperc alatt is képes felgyorsulni 0-ről 100 km/órára. Az automata váltóval szerelt T5-ösökben az elektronikus felügyelő rendszert módosították. A kommunikáció a motor és a váltó közt gyorsabbá vált, és gyorsabb a motor nyomatékának csökkentése is a sebességváltások előtt. Így a sebességfoko-
zatokat gyorsabban lehet váltani és a vezetési élmény is sportosabb.

Nagyobb féktárcsák elöl

A nagyobb teljesítménynek megfelelően a Volvo S60 T5 és a V70 T5 nagyobb első féktárcsákat és féknyergeket kapott. A féktárcsa átmérője 286-ról 316 mm-re növekedett.

A Volvo S60, V70 és XC70 modell is rendelhető aktív futóművel

Először a nagy teljesítményű és összkerékhajtású Volvo S60 R és V70 R modelleken mutatkozott be az aktív futómű. Ezután módosították, hogy megfeleljen az elsőkerékhajtású Volvo S80-asban is, melyben nagyobb figyelmet fordítottak a kényelemre. A kör most tovább bővült, mivel a rendszer a modellpaletta többi tagjához, az S60-ashoz, V70-eshez és XC70-eshez is kapható.

"Az aktív futóművel többet tudunk kihozni az autóból” - mondja Hans Folkesson. Ennek a techno-
lógiának a révén minden helyzetben jobbak a menettulajdonságok - biztonságosabbak, de élveze-
tesebbek is."

A futómű beállítása automatikusan alkalmazkodik az adott vezetési helyzethez, ami javítja a kocsi kezelhetőségét és kényelmét is - miközben ugyanarról az autóról beszélünk. Ha a vezető aktívabban kormányoz, gyorsít vagy fékez, a rendszer villámsebesen megnöveli azokat a csillapító erőket, melyek a kocsi karosszériájának mozgását befolyásolják.

Higgadtabb vezetési stílus esetén a csillapítás kevésbé erős, hogy az utasokat jobban elszigetelje az útegyenetlenségek okozta rázkódástól. Ez a megközelítés mindkét szemléletből a legjobbat hozza ki - egyidejűleg teljes kontroll és biztonság a lehető legjobb komforttal kombinálva. 

Második generációs FOUR-C

Az aktív futómű alapja a Volvo által kifejlesztett FOUR-C technológia, melyet DSTC-vel (Dinamic Stability Traction Control) ötvöztek. Ez a fejlett önszabályozó futóműrendszer számtalan szenzort használ a kocsi viselkedésének figyelésére. A lengéscsillapítók a másodperc tört része alatt a helyzetnek megfelelően változtatják beállításukat.

"Most a második generációs FOUR-C-t mutatjuk be" - mondja Hans Folkesson. "Az S60-as, V70-es és XC70-es számára testre szabtuk a technológiát, tovább fejlesztettük a hardvert és a szoftvert is, miközben lágyabb csillapítást értünk el. Ez harmonikusabb élmény a vezető és az utasok számára is."

A FOUR-C  futómű az autó sebességéhez igazítja beállításait. Minél gyorsabban megy az autó, annál erősebb a csillapítás. Ez még nagy sebességnél is könnyen vezethetővé teszi az autót. A technológia csökkenti a kocsi első részének bólintási hajlamát, a hátsó rész lesüllyedését, illetve az oldalra dőlést erős fékezés, hirtelen gyorsulás vagy gyors kikerülési manőver közben.

A Volvo S80, valamint az S60 és a V70 R változatai szintén élvezik a második generációs FOUR-C előnyeit.

Kétféle lehetőség

Az összes aktív futóművel szerelt változatban két beállítás között lehet választani (az R modellekben három közül). A vezető gombnyomásra megváltoztathatja az autó viselkedését, hogy az megfeleljen személyes elvárásainak.

A SPORT beállítás esetén a karosszéria mozgásai kisebbek, a kormányzás gyorsabban reagál, és jobb kontaktust biztosít az úttal. A komfort beállítás esetén a kocsi ruganyosabban, kényelmesebben gurul és a karosszéria mozgásai nyugodtabbak és kiegyensúlyozottabbak.

Vészhelyzetben nem számít, hogy a vezető mit állított be, a FOUR-C-t úgy programozták, hogy az autó automatikus stabilizálásával segítse ki a vezetőt a nehéz szituációból.

Megváltoztatott futómű tulajdonságok

Az aktív futómű tulajdonságai minden helyzetben jobbak. Az autó stabilabb, viselkedése és reakciói kiszámíthatóbbak.

"A családban mindenki profitál az aktív futóműből" - mondja Hans Folkesson. "Az autó biztonságosabb és komfortosabban is gurul". A fejlett FOUR-C technológia segítségével lehetővé vált, hogy a futómű tulajdonságai autómodelltől függően változzanak.

- A Volvo S60-asban a futómű beállítása sport-állásban feszesebb, amitől jobbak a visszajelzések az útról és sportosabbak a menettulajdonságok. Ezzel egyidejűleg a komfort beállítás kényelmesebb, mint a széria futóműé.

- A Volvo V 70-esben - mely családi autó - a jó menetkomfort elérése volt a cél, valamint az, hogy a kocsi teljes terheléssel is tartsa meg kiváló menettulajdonságait és úttartását. Sport üzemmódban a kocsi élénkebb, és feszesebb az úttartása. 

- Az XC 70-es modellben az aktív futómű feszesebb és keményebb, a kormányzás élénkebb, és jobbak a visszajelzések az útról. Ez az autó kényelmesebb és könnyebben vezethető, jó és rossz felületű utakon is.

Parkoló asszisztens elöl is

Akárcsak korábban, a Volvókat Park Assist rendszerrel is fel lehet szerelni. A hátsó lökhárítóba épített szenzorok jelzik, hogyha a kocsi túl közel került a mögötte levő tárgyhoz. Ez szűk helyeken egyszerűbbé teszi a vezető munkáját. Ezt a funkciót mára teljesen integrálták az autó elektronikus rendszerébe, ami lehetővé tette a parkolási segítség alkalmazását az első lökhárítókban is. Ez teljesen új felszerelés a teljes Volvo modellsorozatban. A Park Assistance kapható: 

- Utólag beszerelhető felszerelésként, teljesen süllyesztett szenzorokkal
- Gyári extraként

Az első Park Assistance kizárólag utólagos felszerelésként kapható (amennyiben az autóban már van hátsó Park Assist