WHIPS
Újabb
fejlemények a nyaksérülések kutatásában
A
biztonsági kutatás sohasem áll le a Volvo Carsnál. E munkának tíz éve részese
Lotta Jakobsson, aki nemrégiben elnyerte a közlekedésbiztonsági kutatás
doktora címet. Korai kutatásai jelentős mértékben hozzájárultak a WHIPS
ülés fejlesztéséhez. Jakobsson ma már még többet tud azokról a tényezőkről,
melyek ráfutásos balesetkor nyaksérülést okoznak, ezért olyan módszert
fejlesztett ki, ami frontális és oldal irányú ütközéskor jobban védi az
autó utasait az ilyen jellegű sérülésektől.
Közhelyszámba megy, hogy a tudás
növekedésével a megválaszolandó kérdések száma is növekszik. Ez pedig egyre
nagyobb alázatot követel. Lotta Jakobsson jó példa erre. A gépészként végzett
biogépészmérnök 1989 óta dolgozik a Volvo Cars-nál, és 1999 óta kutat a
közlekedésbiztonság témájában, a Chalmers University of Technology, Göteborg
(CTH) intézményében. Szakterületének doktoraként mára Svédország egyik
vezető szakértőjévé nőtte ki magát ebben a témában.
Ennek
ellenére nem győzi hangsúlyozni, hogy az "ostorcsapás" komplikált dolog,
a nyaksérülések hihetetlenül összetettek, és még mindig túl keveset tudunk
arról, hogy mi történik a nyakkal a baleset során, és mi okozza a sérülését.
Az Östra Sjukhuset-i Traffic Injury Register Office (Göteborg egyik legnagyobb
kórháza) nyaksérülési csoportjával végzett sok éves együttműködése során
Jakobsson egyre nagyobb tudásra tett szert, de egyre több kérdést is kellett
feltennie magának.
Sokakat
érint
"A
nyaksérülések azért problematikusak, mert nem ismerjük természetüket és
okukat" - mondja Lotta Jakobsson. "Mivel a fájdalom a környező izmok
nem megfelelő használata miatt kisugározhat, a páciens más izomcsoportokban
is érezhet fájdalmat."
Jakobsson nyomatékosítja, hogy ő
mérnök, és az orvosok feladata kideríteni azt, hogy mi sérül ilyenkor,
és mi okozza a nyak fájdalmát.
"Ennek ellenére, amennyit csak
lehetett, meg kellett értenem abból, hogy hogyan működünk" - mondja.
"Az eddig elmondottakon kívül valós baleseteket is elemzünk, melyeket
számítógép szimulációkkal és saját biztonsági központunkban végrehajtott
ütközési tesztekkel egészítünk ki."
A nyaksérülés a leggyakoribb közlekedési
sérülésfajta. Csak Svédországban huszonötezer embert érint évente, ezekből
ezerötszáz mozgássérültté válik. Az Európai Unión belül a sérültek száma
valószínűleg megközelíti a milliót, és ötvenezer ember szenved a sérülés
hosszú távú hatásaitól. Mindez évente!
Az Egyesült Államokban a National
Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) becslése szerint több mint
270 000 amerikai szenved el nyaksérülést minden évben, és ennek társadalombiztosítási
költségei 1,75 millió dolláros nagyságrendűek - mindez egy nem túl jelentősnek
tartott sérülésfajta esetén!
A pszicho-szociális
faktorok jelentősége
A nyaksérült páciensek gyógyulásában
és hosszú távú problémáik kialakulásában rendkívül jelentős szerepet játszanak
a pszicho-szociális faktorok. Ezen a területen még sokat kell kutatni és
különösen fontos cél az, hogy a sérülést elszenvedők magas színvonalú rehabilitációt
kapjanak és pozitív hozzáállással, gyógyultan térjenek vissza az életbe.
Az 1990-es évek elején Lotta Jakobsson
kutatásai nagymértékben hozzájárultak a WHIPS ülés fejlesztéséhez, mely
1998-ban a Volvo S80-asban mutatkozott be. 2000 óta az összes Volvo modellt
ezzel az üléssel szerelik fel.
"Ráfutásos baleseti statisztikáink
olyan jók, hogy biztosak vagyunk az ülés védő hatásában" - teszi hozzá Lotta. "Korábbi üléseinkkel összehasonlítva - melyek már akkor is a
legjobbak közé számítottak - a WHIPS ülések 33 %-kal csökkentik a sérülés,
és 53 %-kal a hosszú távú következmények veszélyét."
A magas
nők a legveszélyeztetettebbek
Jakobsson kutatásai megmutatták,
hogy a ráfutásos balesetek alkalmával a nők veszélyeztetettebbek, mint
a férfiak. Különösen a magas növésűek. Náluk a különbség még kirívóbb,
mint a férfiak esetében. Frontális ütközéskor a sovány emberek sérülésveszélye
nagyobb, mint súlyosabb társaiké.
"Az a mód, ahogy valaki ül az
ütközés pillanatában, alapvetően befolyásolja a történéseket. Amennyiben
a személy egyenesen tartja a fejét, előre néz és feje a fejtámlához simul,
az ütközés hatása nem lesz olyan nagy, és a sérülésveszély kicsi lesz"
- magyarázza Lotta. "Ha azonban a személy előre dől és a feje oldalra
fordul, a sérülés veszélye sokkal nagyobb. Az ijedtségtől megfeszülő izmok
szintén növelik a sérülés veszélyét. Sokan azt gondolnák, hogy a rally
pilóták gyakran szenvednek nyaksérülést, de a helyzet az, hogy ők valószínűleg
megtanulják megfelelő módon megfeszíteni a nyakizmaikat."
Lotta mindig a keze ügyében tart
egy csontvázat vagy legalább egy gerincoszlopot. Persze nem az asztalon
tartja, hanem kezeiben, miközben magyaráz. Mivel az emberi fej elég nehéz
- több mint négy kilogramm - baleset esetén meglehetősen nagy feszültséget
tud okozni a nyakban. A fej előre és hátra csapódik a baleset során, megfeszítve
az izmokat, szalagokat és a porckorongokat a csigolyák között.
"Még nem tudjuk pontosan, hogy
hol történik a sérülés, de valószínűleg több helyen" - feltételezi
Lotta Jakobsson. "Ez persze megnehezíti a feladatunkat, de folyamatosan
próbáljuk a szélsőséges mozgásokat lecsökkeneni."
Energiaelnyelő
ülés
Jakobsson összehasonlítja az autó
első és hátsó üléseit. A kutatások ugyanis azt mutatják, hogy a hátsó ülésen
utazók kevésbé hajlamosak a sérülésekre ráfutásos baleseteknél, mint az
első ülésekben helyet foglaló társaik. Az ülés szerkezete hátul merevebb,
és a lepattanás szöge kisebb. Az első ülésen azonban sokkal rugalmasabban
érintkezik az ülés az utas hátával, ami erősebb pattogást eredményez. Az
ülés ugyan némi energiát elnyel, de nem az összeset. Ezért az ülés párnázása
nagyon fontos a test megtartása szempontjából még akkor is, ha egyébként
az ülés jól támasztja azt.
Működés közben a WHIPS ülés háttámlája
először kicsit hátra csúszik a párnához képest, aztán ellenőrzötten visszabillen
a bent ülő súlyától és az ütközés erejétől függően, az utast védve.
"Amikor a WHIPS-et fejlesztettük,
balesetek résztvevőit kérdeztük meg, összetört autókat tanulmányoztunk,
törésteszteket és szimulációkat végeztünk. Ezután terveztük meg az ülést"
- mondja Lotta Jakobsson.
"Akkoriban a crash-teszt bábuknak nem volt gerincoszlopa, és rájöttünk,
hogy ez alapvető fontosságú."
Még egy
bábunak is szüksége van gerincre
Jakobsson aztán elmeséli, hogy Volvós
kollégája, Clas Jernström kifejlesztett egy gerincoszloppal rendelkező,
matematikai bábut. Ez sok lehetséges megoldás vizsgálatában segített és
hozzájárult ahhoz, hogy a WHIPS kezdettől fogva nagyon hatásos rendszer
legyen.
Egy évvel később következett a BioRID
bábu, melyet a Volvo, a Saab, az Autoliv és a CTH fejlesztett ki közösen.
A BioRID-et manapság sok autógyár és kutatóintézet használja, valószínűleg
a jövendőbeli ütközési teszteknek - beleértve az EuroNCAP-t is - ez lesz
az értékelő bábuja.
Lotta és kollégáinak fáradozásai
további lökést adtak a fejlesztésekhez. Habár a WHIPS teljes mértékben
bevált, a rendszer fejlesztése természetesen tovább folyik.
Lotta Jakobsson most a frontális
és oldalirányú ütközések során fellépő nyaksérülések védelmének kidolgozásán
munkálkodik.
"A legtöbb nyaksérülés ilyenfajta
ütközések során keletkezik" - nyomatékosítja. "A doktori disszertációmban
olyan védőrendszerek kifejlesztésének módszerét dolgoztam ki, mely olyan
szituációkban működik, amikor a sérülés mechanizmusa ismeretlen."
Már bólint
a következő kihívás
"Az elgondolásom azt mutatja,
hogy az általunk használt módszer tényleg működik. Persze a kutatásunk
nem meghatározott tudomány, hanem inkább mérnöki természetű" - jegyzi
meg Lotta Jakobsson. "Egyszerűen megpróbáltuk a dolgot, és a megközelítésünk
működött. A kör bezárult" - mondja nem kis büszkeséggel.
A WHIPS fejlesztésének alapul szolgáló
három alapelv használatával dr. Jakobsson most figyelmét a frontális és
oldalütközésekben sérülő utasok védelmének szenteli. Ehhez három dolgot
kell megoldani:
- a gyorsulás okozta stressz csökkentése
- a gerinc relatív elmozdulásának
minimalizálása
- a pattogás csökkentése
"Már meghatároztuk a problémás
területeket, és a Volvo adatbázisában hatalmas mennyiségű információ áll
rendelkezésünkre. Eddigi munkánkkal már lefektettük az alapokat. Már kész
van az ülés és a metódus arra, hogy megvédjük az embereket ráfutásos balesetben.
Most el kell döntenünk, hogy mit akarunk tenni" - mondja Lotta Jakobsson.
"Tudjuk, hogy hová megyünk, csak azt kell eldöntenünk, hogy hogyan."
|