Volvo Safety Ride Down Concept

Hogyan lesz a fenntartható mobilitás érdekében végzett tanulmányból egy különleges biztonságtechnikai megoldás kiskocsik számára?

A Volvo 3CC fejlesztése során a mérnököknek azzal a problémával kellett szembenézni, hogy a lehető legrövidebb gyűrődési zónával hogyan lehet elnyelni a frontális ütközés erejét. A rövid orrú, kis méretű autókban nagyon korlátozott méretű a gyűrődési zóna. Ugyanakkor az utasok előre mozdulását is a lehető legfinomabban kell felfogni. Az utasok lassulását az autó lassulása és a biztonsági rendszerek visszatartó hatása határozza meg. A 3CC-hez hasonló kis autókban az autó deformációja korlátozott. 

Ennek kompenzálására az utastér "fékútjának" növelése szükséges. Ezzel a megoldással hasonlóan lágyan lehet felfogni az utast, mint egy nagyobb autóban, annak ellenére, hogy a kocsi gyűrődő zónája rövidebb. Ez a fejlett rendszer ugyanarra az elvre épül fel, mint a már ismert biztonsági kormányoszlop és az överő-szabályzó. 

Ez a felismerés vezetett a Volvo Safety Ride Down Concept-hez, melynek különlegessége az ütközés közben szánkószerűen előrecsúszó ülés. Ezt a mozgást adaptív lengéscsillapítók fogják fel, melyek csillapító ereje az ütközés nagyságától, valamint az utasok számától és tömegétől függ. Az utastér akár 200 mm-rel is előre mozdulhat, melynek ugyanaz a hatása, mintha a gyűrődő zónát hosszabbították volna meg ugyanilyen mértékben.

Az összes ülés előremozdul

Az utastérben az első ülés, a hátsó ülés és a köztük levő padlólemez mozdulhat előre. Ezen felül a kormánykerék és a műszerfal is előremozdul, ezzel teremtve helyet a vezető előrelendülő testének. Az előresikló elemek és a lengéscsillapítók abban az esetben oldódnak ki, illetve aktiválódnak, ha az ütközés ereje elég nagy ahhoz, hogy kinyissa a légzsákokat. 

Az ülések meghatározott pályákon mozognak előre és hátra. A rendszert ráfutásos ütközés hatásainak csökkentéseire is alkalmassá tették, így az ülések 75 mm-t hátrafelé is el tudnak mozdulni, ami csökkenti a hátsó utasokra ható erőket. A mozgó utastér a hátsó ülésekre való beszállásban is segít. Csak egy gombot kell megnyomni az ajtóoszlopon, és az összes ülés előresiklik.

Villámgyors adaptív lengéscsillapítók

Az utastér mozgását felfogó lengéscsillapítók hasonló technológiával készülnek, mint a Volvo R modelljeiben bemutatott adaptív lengéscsillapítók. Ennek prototípusait két svéd egyetemmel - a göteborgi Chalmers University of Technology-vel és a Lulea University-vel - közösen fejlesztették ki. A lengéscsillapítók hidraulikus és elektronikus elemekből állnak, és két milliszekundum alatt reagálnak. Az impulzusok olyan szenzoroktól érkeznek, melyek a jármű és az ülés lassulását, valamint a biztonsági visszatartó rendszerek állapotát figyelik. 
 

.......