Volvo
Safety Ride Down Concept
Hogyan lesz a fenntartható mobilitás
érdekében végzett tanulmányból egy különleges biztonságtechnikai megoldás
kiskocsik számára?
A
Volvo 3CC fejlesztése során a mérnököknek azzal a problémával kellett szembenézni,
hogy a lehető legrövidebb gyűrődési zónával hogyan lehet elnyelni a frontális
ütközés erejét. A rövid orrú, kis méretű autókban nagyon korlátozott méretű
a gyűrődési zóna. Ugyanakkor az utasok előre mozdulását is a lehető legfinomabban
kell felfogni. Az utasok lassulását az autó lassulása és a biztonsági rendszerek
visszatartó hatása határozza meg. A 3CC-hez hasonló kis autókban az autó
deformációja korlátozott.
Ennek kompenzálására az utastér
"fékútjának" növelése szükséges. Ezzel a megoldással hasonlóan lágyan lehet
felfogni az utast, mint egy nagyobb autóban, annak ellenére, hogy a kocsi
gyűrődő zónája rövidebb. Ez a fejlett rendszer ugyanarra az elvre épül
fel, mint a már ismert biztonsági kormányoszlop és az överő-szabályzó.
Ez
a felismerés vezetett a Volvo Safety Ride Down Concept-hez, melynek különlegessége
az ütközés közben szánkószerűen előrecsúszó ülés. Ezt a mozgást adaptív
lengéscsillapítók fogják fel, melyek csillapító ereje az ütközés nagyságától,
valamint az utasok számától és tömegétől függ. Az utastér akár 200 mm-rel
is előre mozdulhat, melynek ugyanaz a hatása, mintha a gyűrődő zónát hosszabbították
volna meg ugyanilyen mértékben.
Az összes ülés előremozdul
Az
utastérben az első ülés, a hátsó ülés és a köztük levő padlólemez mozdulhat
előre. Ezen felül a kormánykerék és a műszerfal is előremozdul, ezzel teremtve
helyet a vezető előrelendülő testének. Az előresikló elemek és a lengéscsillapítók
abban az esetben oldódnak ki, illetve aktiválódnak, ha az ütközés ereje
elég nagy ahhoz, hogy kinyissa a légzsákokat.
Az ülések meghatározott pályákon
mozognak előre és hátra. A rendszert ráfutásos ütközés hatásainak csökkentéseire
is alkalmassá tették, így az ülések 75 mm-t hátrafelé is el tudnak mozdulni,
ami csökkenti a hátsó utasokra ható erőket. A mozgó utastér a hátsó ülésekre
való beszállásban is segít. Csak egy gombot kell megnyomni az ajtóoszlopon,
és az összes ülés előresiklik.
Villámgyors adaptív lengéscsillapítók
Az utastér mozgását felfogó
lengéscsillapítók hasonló technológiával készülnek, mint a Volvo R modelljeiben
bemutatott adaptív lengéscsillapítók. Ennek prototípusait két svéd egyetemmel
- a göteborgi Chalmers University of Technology-vel és a Lulea University-vel
- közösen fejlesztették ki. A lengéscsillapítók hidraulikus és elektronikus
elemekből állnak, és két milliszekundum alatt reagálnak. Az impulzusok
olyan szenzoroktól érkeznek, melyek a jármű és az ülés lassulását, valamint
a biztonsági visszatartó rendszerek állapotát figyelik.
|