Egy autó,
és ami mögötte van:
A Volvo 3CC
és a fenntartható mobilitás koncepciója
A
3CC koncepcióautót Sanghajban, október 12. és 14. között a Michelin Challenge
Bibendum rendezvényén láthatta a nyilvánosság először. Megjelenése modern,
és mégis összetéveszthetetlenül Volvo. A motorháztető alatt elektromos
hajtáslánc található, mely a Volvo 3CC-t 135 km/óra végsebességre teszi
képessé. 100 km/órára pedig körülbelül tíz másodperc alatt gyorsul fel
a jármű - mindezt károsanyag-kibocsátás nélkül.
3899
milliméteres hosszával, 1624 milliméteres szélességével és 1321 milliméteres
magasságával méretei hasonlóak egy klasszikus, kétülésű sportkocsiéhoz.
A hasonlóságok azonban itt véget érnek. A sportos megjelenésű jármű ugyanis
meglepetést tartogat, mégpedig a különleges kettő-plusz-egy belső elrendezést.
Ennek révén két felnőtt ülhet elöl, a különleges hátsó ülésen pedig egy
felnőtt vagy két gyerek foglalhat helyet.
Kompakt
méretei ellenére a Volvo 3CC-t úgy tervezték, hogy organikus vonalvezetése
és világos színei által tágasnak érződjön. A belső ergonómiát úgy alakították
ki, hogy a vezető szeme testmérettől függetlenül mindig ugyanabban a pozícióban
legyen. Ez, valamint az alacsony profilú A-oszlop, és a tető három átlátszó
eleme nyitottság érzetét kelti. Amikor az ajtók felnyílnak, a lebegő műszerfal
előresiklik a be- és kiszállás megkönnyítése érdekében. A különleges, mozgatható
ülésrendszer is segíti a ki- és beszállást a hátsó sorba. Ezen kívül a
pedálok is igény szerint állíthatóak.
A
biztonság és a könnyű építési mód érdekében a 3CC váza nagy szilárdságú
acélból készült, a padlóelemek pedig kompozit szendvicsbetétekből. A karosszéria
ragasztott borítása egyetlen darabból készült szénszálas héj. Ennek eredményeképpen
a felépítmény igen merev.
A mindenre kiterjedő szélcsatorna-kísérletek
segítségével a 3CC esetében az új Volvo S40 modellnél harminc százalékkal
jobb légellenállást lehetett elérni. A hatótávolság – megfelelő körülmények
között – 300 km, a nyomaték/tömeg arány nagyjából az erős T5 modellével
hasonlítható össze, a különbség csak annyi, hogy ez 3500-as fordulatszám
fölött teljesül. Átlagos körülmények között az energia húsz százaléka a
fékezés során visszatermelhető.
A
jó menetteljesítményeket speciálisan a Volvo 3CC számára fejlesztett hajtáslánccal
érték el. Az elektromos energiát lítium-ion akkumulátorok szolgáltatják,
ilyeneket használnak a modern laptopokban is. Ezek a szendvicspadlóban
kaptak helyet.
Az
elsőkerék hajtású Volvo 3CC-nek elöl és hátul is dupla keresztlengőkaros
a futóműve. Az első futómű állítható lengéscsillapítói vízszintesek, ezáltal
a motorháztető is alacsony. A hátsó futómű lengéscsillapítói függőlegesen
állnak. A könnyű építés érdekében rásegítés nélküliek a fékek, de ezek
a regeneratív elektromos fékezés használatával igen jó fékhatást szolgáltatnak.
A 3CC-n Michelin Pilot Sport 215/45 ZR 18-as gumik vannak, ilyeneket általában
a legerősebb sportkocsikon használnak.
A világítás, a fűtés-szellőzés és az
audio rendszer olyan kapcsolókkal kezelhető, melyek már öt milliméterről
érzékelik a vezető ujját.
|