Ha a fotókat
eredeti méretben akarja látni, kattintson rájuk!
Az Opel és a GM bemutatja
a működőképes, hidrogénhajtású
tanulmányautót
"HydroGen1" - gyakorlati
kipróbáláson a tüzelõanyagcellás autó
Teljes értékű
ötülésű kocsi a Zafira kompakt egyterű (varia) alapján
Az
Opel és a General Motors a hidrogén és a tüzelõanyagcella kombinációjában
látja a holnap mobilitásának kulcsát. Az eddig elért haladás a "HydroGen1"
nevû korszerû, gyakorlatban használható prototípuson mérhetõ le.
Az Opel sikeres kompakt egyterûjén (variáján), a Zafirán alapuló,
teljes értékû ötülésû kocsi 140 km/órás csúcssebességet ér
el 55 kW/75 LE teljesítményû, háromfázisú villanymotorjával. Az
áramot tiszta hidrogént feldolgozó tüzelõanyagcella, "máglya" szolgáltatja.
Mindaddig, míg nem áll rendelkezésre nagyszámú hidrogénkimérõ töltõállomás,
az Opel és a GM a fedélzeti benzinátalakítást (reformálás) tekinti
a tüzelõanyagcellás autó nagyarányú felhasználása felé vezetõ
út legcélszerûbb átmeneti megoldásának.
A HydroGen1 tüzelõanyagcellája egyáltalán nem
bocsát ki káros anyagot. Kifejlesztése a Németországban és az Egyesült
Államokban körülbelül 250 fõt foglalkoztató Global Alternative Propulsion
Center (GAPC - Globális Alternatív Hajtási Központ) érdeme, amelyet
az Opel és a GM 1998-ban hozott létre. A szakemberek rendelkezésére
áll mindaz a felbecsülhetetlen tudáskincs, amelyet a két vállalat
a villanyautókkal és a tüzelõanyagcellával kapcsolatban közel negyven
év alatt szerzett. A HydroGen1 prototípus megépítésével nem csupán
hozzáértését demonstrálja a világ legnagyobb autógyártója, hanem
egyben nyilvánvalóvá teszi elkötelezettségét, hogy az elkövetkezõ
néhány éven belül ésszerû áron hozzon forgalomba tüzelõanyagcellás
autókat, és ezzel hozzájáruljon a környezet védelméhez, természetes
energiaforrásaink megkíméléséhez.
A GAPC tudósai és mérnökei jelentõs lépést
tettek e cél elérése felé. Ez jól lemérhetõ a kemény tesztprogram
alapján, amelyet HydroGenl-gyel hajtottak végre az Opel dudenhofeni próbapályáján,
illetve az a döntés, hogy ez az autó legyen az olimpiai láng kísérõkocsija
az idei Olimpiai játékok alkalmával. A megnövelt, immár 400 kilométert
elérõ hatótávolság, és a tüzelõanyagcella teljesítménye mérföldkõnek
számít. A sorba kapcsolt cellákbói álló máglya mérete csak 590x270x500
milliméter, tehát olyan kompakt az egész, mint egy hagyományos benzines-
vagy dízelmotor. Folyamatos teljesítménye 80 kW (109 LE), csúcsteljesítménye
120 kW (163 LE). Az Opel és a GM kutatói áttörést értek el a hidegindítást
illetõen is: egy különleges teszt során ismételten bizonyították,
hogy a tüzelõanyagcellát akár mínusz 40 fokos hömérsékleten is
mûködésbe lehet hozni.
Hosszú távon az Opel és a GM szakemberei a hidrogént
favorizálják jármûhajtó üzemanyagként. Dr. Erhard Schubert, a GAPC
társigazgatója, így magyarázza ezt: "Ez az egyetlen energiahordozó,
amellyel annak ellenére csökkenthetõ a széndioxid-kibocsátás, hogy
egyre több az autó az utakon. A hidrogén ugyanis elektrokémiai folyamatban
reagál az oxigénnel, a melléktermék tiszta víz. További elõny, hogy
lehetõséget ad korlátozott olaj- és földgáz-tartalékaink megkímélésére."
A holnap tüzelõanyagcellás autója az Opel és
a GM szakértõinek megoldása szerint a hidrogént mélyhûtött állapotban,
mínusz 253 fokon szállítja magával. A HydroGen1 rozsdamentes tankja
körülbelül egy méter hosszú és 400 milliméter átmérõjû, 75 liter
hidrogént fogadhat be, amelynek felmelegedését kilenc méter vastagságú
polisztirénnel megegyezõ hõszigetelõ képességû, többrétegû üvegszálas
borítás akadályozza meg. Ennek, és a tartály kettõsfalú konstrukciójának
köszönhetõen a párolgási veszteség nem több, mint egy-három térfogatszázalék
naponta.
Közben a GAPC mérnökei egyéb hidrogénszállító
módszereken is dolgoznak. Amellett, hogy a gáz tárolható nyomástartó
tartályban, két további alternatíva kínálkozik: a "nano-tárolás",
amelynek során a hidrogénatomokat elképzelhetetlenül vékony, csöves
karbonszálak felületén kötik meg, illetve a metálhidrid-elv, amely
azt jelenti, hogy a hidrogént összepréselt fémötvözet-por nyeli el,
mint valami szivacs. A GM elsõ ízben az idei Detroiti Autókiállításon
mutatta be ezt a módszert a tüzelõanyagcellás Precept tanulmányautón.
A számos biztató aspektus közül is ki kell emelni az egyszerû konstrukciót
és a nagy tárolóképességet.
A GAPC társigazgatója, Schubert hangsúlyozza
azonban, hogy a jövõ nullaemissziójú autóközlekedése csupán akkor
válik lehetségessé, "ha megújuló energiaforrásokkal állítjuk elõ
a hidrogént, mint például biomasszával, vízi erõmûvel, szélerõvel
vagy napenergiával." Az ehhez szükséges technológia már ismert, de
még nem valósult meg kereskedelmi léptékben. A megvalósítás nagy,
központosított létesítményekben, vagy kisebb, decentralizált üzemekben
is lehetséges.
A hidrogénellátó infrastruktúrát az Opel és
a GM 2020-ra szándékozik lépésrõl lépésre létrehozni Európában,
olajipari stratégiai partnerek bevonásával. Az Opel és a GM tüzelõanyagcellás
autói azonban már jóval ezt megelõzõen piacra kerülnek. "Mérnökeink
intenzíven dolgoznak elfogadható átmeneti megoldásokon, például a
fedélzeti benzinreformáláson", mondta Dr. Byron McCormick, a Global
Alternative Propulsion Center társigazgatója.
HydroGen1
- Műszaki adatok
Típus: Ötülésû prototípus a Zafira kompakt
egyterû alapján.
Hajtóanyag-rendszer: Rozsdamentes acél tank cseppfolyós
hidrogén részére,
a hátsó ülés
alatt, a futómû elõtt, hossz/átmérõ 1000/400 mm,
befogadóképesség:
75 liter/5 kilogramm hidrogén.
Máglya: 200 egyedi tüzelõanyag-cella, sorba
kötve.
Feszültség: 125 - 200
volt.
Hossz/szélesség/magasság:
590/270/500 mm
Motor/erõátvitel: Háromfázisú szinkronmotor,
mûködési feszültség:
250 - 380 volt,
teljesítmény: 55 kW/75
LE - 60 kW/82 LE,
nyomaték: 251 Nm - 305
Nm,
a motorra szerelt egyfokozatú
redukciós áttétel,
össztömeg 68 kg,
elsõkerék-hajtás.
Kiegészítõ akkumulátor
csúcsterhelés esetére hátul, a csomagtartó padlója alatt
Menetkész tömeg: 1575 kg
Gyorsulás 0…100 km/h: 16 s
Csúcssebesség: 140 km/h
Hatótáv: 400 km |