Opel Zafira OPC: exkluzív, dinamikus sport-egyterű

.

· Európa leggyorsabb egyterűje: a bestseller típus csúcsmodellje új piaci területet határoz meg
· A 141 kW/192 lóerős ECOTEC turbómotor,  220 km/órás csúcssebesség
· Megmaradt a flexibilitás, hét utas vagy 1.700 liter poggyász fér az autóba
· További sportos OPC modelleket tervez az Opel
 

Rüsselsheim.  A célszerűség és a menetdinamika egyedülálló kombinációját kínálja az Opel az új, 141 kW/192 lóerős Zafira OPC-vel. A variálható sikertípus alapján az exkluzív, nagyteljesítményű modellekre szakosodott Opel Performance Center GmbH (OPC) irányításával jött létre a 220 km/órára képes, turbómotoros sport-egyterű, amely saját piaci területet határoz meg. Az Astra és a Zafira után további OPC modelleket is tervez az Opel. „OPC rövidítéssel a jövőben egészen különleges ajánlatokat teszünk azoknak, akik a sportosságot keresik az autóban. Ez annak az Olympia projektnek a közvetlen eredménye, amely a márka vonzerejének fokozását szolgálja. Az OPC modellek fejlesztésénél nagymértékben támaszkodunk sokéves autósport-szereplésünk tapasztalataira “, mondta az Opel vezérigazgatója, Carl-Peter Forster. 

A Zafira OPC kivételes menetdinamikájának alapja a pörgős, négyhengeres 2.0 16V-ECOTEC turbó motor, az integrált turbórendszernek köszönhető fölényes erőtartalékokkal. A Zafira OPC 250 newtonméteres csúcsnyomatéka már 1.950/percnél jelentkezik, és csaknem 5.400-ig ugyanezen a magas szinten marad. Kiemelkedő menetteljesítményei ellenére csupán 10,1 litert fogyaszt MVEG szabvány szerint a látványra is nagyon dinamikus hétüléses kocsi, károsanyag kibocsájtása megfelel az Euro 4 szabványnak. Az új Zafira csúcsmodell a Flex7 ülésrendszer teljes variálhatóságát kínálja, és azokat veszi célba, akik fölényes dinamikával szeretnék ötvözni a család- és szabadidő-orientált jelleget. 
A DSA sportfutóművet tökéletesen illesztették a Zafira OPC fokozott képességeihez. 16 colos négytárcsás fékrendszere (elöl hűtött 308, hátul tömör 264 milliméter) OPC-design könnyűfém kerekeket (7,5 J x 17) lassít, amelyekre 225/45 R 17-es gumikat szerelnek. Széria az ESP elektronikus menetstabilizáló, integrált TC Plus kipörgésgátlóval. Belül többek között különleges, részben bőrrel borított Recaro sportüléseket (elöl), klímaberendezést, valamint teljes méretű fejlégzsákokból, front- és oldallégzsákokból, aktív első fejtámlákból és pedálkioldó rendszerből álló komplett biztonsági csomagot kínál a Zafira OPC.

A sikeres Astra OPC után a Zafira OPC az 1997-ben alapított Opel leányvállalat második széria-típusa. A 2001. márciusában bemutatott Astra Coupé OPC X-Treme szupersportkocsi-tanulmánytervvel és a frankfurti IAA alkalmával prezentált OPC „Linea Rossa“ kivitelű Astra Caravan és Cabrio modellekkel már jelezték a teljesítmény-specialisták, hogy céljuk különösen exkluzív és sportos Opel-modellek építése. Ebben segítségükre van az Adam Opel AG többségi tulajdonát képező Opel Special Vehicles GmbH (OSV) és a Nemzetközi Műszaki Fejlesztő Központ szakembergárdája. Az OPC modellek fő jellemzői az erős motor, a maximálisan élénk és biztonságos futómű, a hatékony aerodinamika, az igényes belső kidolgozás és a markánsan elegáns, mégis tartózkodó karosszéria-design. 

Mindentudó: a Zafira OPC két koncepciót egyesít

A Zafira OPC szakít azzal az elképzeléssel, hogy a sportkocsi fogalma bizonyos karosszéria-formákhoz kötődik. Vonzereje a kompromisszum-nélküliség. A Zafira OPC ugyanis egyrészt ideális családi autó, amelyet bestsellerré és kategóriájának etalonjává tett az újszerű térkihasználás, a kompakt külső méret, a dinamikus megjelenés és a kiváló menettulajdonságok összessége. Másrészt telivér sportkocsi is a Zafira OPC, magas hatásfokú turbómotorja a teljesítőképesség és a működési kultúra mintaképe, DSA futóművének agilitása és pontossága felsőfokú vezetési élményt és aktív biztonságot ígér, felszereltsége pedig a prémium-kategóriába helyezi. Designja tartózkodóan és decensen jelzi különleges státuszát: a látványt a magas szintű technika, az első osztályú kidolgozás és a stílusos részletek határozzák meg.
Az exkluzív sport-egyterű azoknak az autórajongóknak készült, akik értékelik a magas műszaki színvonalat, a szokatlan megoldásokat és nem szeretik a felvágósságot. A Zafira OPC meggyőző ajánlat a többet akaró kombi- és egyterű-tulajdonosoknak, akik gyakorlati okból nem vettek sportkocsit, de azoknak a sportkocsi-kedvelőknek is, akik nem mondanának le a variálhatóságról és a komfortról.

Küllem: a technika határozza meg a designt 

Elegancia és dinamika határozza meg a Zafira OPC markáns küllemét. Jellemzői a mélyre lenyúló köténylemez nagy hűtőnyílása, az egyedi lökhárítók és küszöbök, valamint a hatalmas, 17 colos kerekek, 225/45 R17 gumimérettel. A sokoldalú sportkocsi eredetére és képességeire a hűtőmaszkon és hátul elhelyezett OPC logo mellett az A- és a B-oszlop „Turbo“ felirata utal. 

Sportosan elegáns a Zafira OPC belseje is. „Turbo“ feliratú küszöblécek, részben bőrrel bevont Recaro első sportülések, bőrkormány és fehér műszerszámlapok teremtenek exkluzív légkört. 

Hajtóerő: csúcstechnikájú turbómotor

A Zafira OPC szíve a korszerű, nagyteljesítményű hajtómű, amely az Astra Coupé Turbót is az élvonalba katapultálta. 141 kW/ 192 LE (5.400/percnél) teljesítményének és bőséges nyomatékának köszönhetően extraklasszist képvisel a 2.0 literes, négyszelepes ECOTEC gép. Különlegessége az úgynevezett integrált turbó, amelyben egyetlen szerkezeti részt képez a kipufogó leömlőcső, a turbinaház, a nyomásszabályzó szelep és több más alkatrész. Előnye a kis helyigény és súly: az öntvény 4,3 kilogrammos, az egész 7,1 kilót nyom. Ehhez járul, hogy egyenletes falvastagságának köszönhetően gyorsan alkalmazkodik a kipufogó rendszer hőmérséklet-változásaihoz. A 2.0 16V turbó teljesítménysúlya a legkedvezőbb az összes jelenlegi Opel motoré közül. 

Az Opel már 1991-ben, a Calibra Turbóval megmutatta, hogy a benzines turbómotor képes kedvező fogyasztás és emisszió mellett nagy teljesítményt kifejteni. Már az akkori hajtómű is integrált turbóval készült, és más márkáknak is kijelölte a jövő útját. A Zafira OPC motorja a legfrissebb fejlesztési szintet tükrözi. Nagyobb teljesítménysűrűségük miatt a feltöltött motorok könnyebbek és kompaktabbak a szívómotoroknál. Ökológiailag is fölényben vannak, mert kedvezőbb a fogyasztásuk és emissziójuk.

Fölényes húzóerő

Menet közben spontán gázpedál-reakcióival és nagyfokú rugalmasságával veteti észre magát az integrált turbó. A turbina közelsége a motorhoz, és forgórészének kis tehetetlensége nagy nyomatékot eredményez alacsony fordulatszámon is. A töltőnyomás és a nyomatékgörbe alapjárattól meredeken emelkedik, a maximum 1.950/percnél mérhető 0,85 bar, illetve 250 Nm.  A fölényes húzóerő állandó szinten marad, csaknem 5400-as fordulatszámig.

Az eredmény kimagasló dinamika. Európa leggyorsabb egyterűje 8,2 másodperc alatt gyorsul százra, és húzósan éri el a 220 km/órás csúcssebességet. Teljes gázos gyorsításkor további teljesítménytartalékot szabadít fel a motorelektronika, amennyiben 6400-ról 6800-ra emeli a leszabályozási fordulatszámot. Azt, hogy eközben milyen magas hatásfokkal dolgozik a gép, jól mutatja, hogy már most megfelel az Euro 4 követelményeknek, átlagfogyasztása pedig mindössze 10,1 liter.

Igényes technika: nagy teljesítmény, sima járás, tiszta kipufogás

Az alumínium-szilícium dugattyúkat nagy szilárdságra méretezték. A mechanikus zajokat és rezgéseket a nyomott oldal felé eltolt, úszó ágyazású dugattyúcsapszeg és két kiegyensúlyozó tengely csökkenti. Két felülfekvő vezértengely, hidraulikus emelőtőkék útján működteti a hengerenként négy szelepet, amelyek közül a kipufogók nátriumhűtésűek.

Nívós a hajtómű perifériája is, hőegyensúlyról például töltőlevegő-hűtő és a turbóhoz külön vezetékkel csatlakozó és olajhűtő gondoskodik. A harmonikus terhelésváltási átmenetek érdekében a gázpedál elektromos jeleket ad („vezetékes vezetés”) az elektromotoros fojtószelep-állítóműnek. 

A motorelektronika forrófilmes légtömegmérőt, szekvenciális benzinbefecskendezést, hengerenkénti transzformátoros direkt gyújtást és hengerszelektív kopogásgátlást felügyel. A fémhordozós, hatékony elő- és főkatalizátor valamint a két lambda-szonda már bemelegítés közben is tiszta emissziót eredményez. 

DSA-sportfutómű: az agilitás és a biztonság csúcsán 

A Zafira OPC hajtóművéhez hasonlóan a DSA sportfutómű (Dynamic Safety) is a teljesítményfilozófiát fejezi ki: a legmagasabb szintű vezetési élmény mellett nagy biztonsági tartalékot és rugózási komfortot kínál, megfelelve a Zafira alapértékeinek. 

Az OPC szakemberei még jobban kiaknázták a Zafira eleve nagyszerű dinamikáját, precízen a turbómotor teljesítménypotenciáljához hangolva a futóművet. Az autó kiegyensúlyozottsága, kezes viselkedése és semleges sajátkormányzottsága minden további nélkül összemérhető a hagyományos sportkocsikéval. Mindezek ellenére maradéktalanul megmaradtak a Zafira, mint sokoldalú családi- és túrakocsi koncepcionális előnyei. Sem a rugóút, sem a teherbírás nem csökkent, a feszes beállítású, harmonikus futómű olyan kényelmet kínál, amilyet el is vár a vevő egy ilyen prémiumkategóriájú kocsitól. 

A 16 colos fékrendszer 308 milliméteres, hűtött első tárcsái (hátul: 264 milliméter), a négycsatornás ABS, az elektronikus fékerő-elosztó (EBD) és a „TC Plus“ integrált kipörgésgátlót tartalmazó ESP elektronikus menetstabilizáló határhelyzetben is rövid fékútról és nagy biztonsági tartalékokról gondoskodik. Szembeötlő kifejezése ennek a Zafira OPC tekintélyes méretű kereke: a 17 colos OPC-deign könnyűfém tárcsákra szerelt 225/45 R17-91 W gumik nem csupán a kiváló menettulajdonságokban játszanak szerepet, hanem szervesen illenek az autó lendületes látványához is.
 

Felszerelés: komplett biztonsági csomag, sok kényelmi részlet

Hiánytalan a Zafira OPC biztonsági felszerelése. Van benne front- és oldallégzsák a két első ülésnél, fejlégzsák az első és a második sornál, állítható magasságú fejtámla mindenütt (a 2. és 3. üléssorban bőrből), hárompontos automata öv minden szélső ülésen, és Opel-féle szabadalmaztatott pedálkioldó rendszer. A magas biztonsági színvonal alapját az extrém merev kocsitest képezi, gyűrődő zónákkal és erőbevezetési útvonalakkal.

Igazi prémium-modellé teszik az autót az egyéb felszerelési tételek is. Standard a négy elektromos ablakemelő, a távvezérlős központi zár, az „Opel Fix“ gyermekülés-tartó, az elektromosan állítható és fűthető külső tükör, a ködfényszóró, az automatikusan tompító belső tükör, a fedélzeti számítógép, a Multi-Info-Display a Check Control, a raktér összehajtható szőnyege és poggyászrolója, az állítható magasságú és távolságú volán, valamint a csúcskategóriájú CD-játszó audiorendszer. Kellemes közérzetről a szintén alapárért járó klímaberendezés, a pollenszűrős levegőtisztító berendezés, a „Solar Reflect“ szélvédő és a hátsó „Solarprotect“ üvegezés gondoskodik. 

Kompakt külméretei ellenére a Zafira OPC sport-egyterű is flexibilis, hétüléses kocsi, amely a két hátsó ülést néhány mozdulattal a csomagtartó padlósíkjába süllyesztő Flex7 ülésrendszer jóvoltából kétszemélyes, 1700 liter raktérfogatú (VDA szabvány szerint) transzporterré alakítható. A 40:60 arányban osztott támlájú, hosszirányban elcsúsztatható középső ülés mögött – süllyesztett harmadik üléssor esetén – 490-640 literes a poggyásztartó. Ha ez sem elegendő, összehajtva és előretolva rögzíthetjük az ülést. 

A Zafira OPC – az egyéb változatokhoz hasonlóan – a bochumi Opel üzemben készül. Az OPC-re jellemző tartozékokat, például a hűtőmaszkot, a küszöböt, a hátsó kötényt és a 17 colos kerekeket az Opel Special Vehicles GmbH (OSV) szereli fel, Rüsselsheimben. A kocsi minősége nem csupán látható és érezhető, hanem hosszú idő után is tapasztalható: a teljesen horganyozott karosszéria átrozsdásodása ellen 12 éves garanciát ad az Opel.