Opel
Zafira OPC: exkluzív, dinamikus sport-egyterű
.
· Európa
leggyorsabb egyterűje: a bestseller típus csúcsmodellje új piaci területet
határoz meg
·
A 141 kW/192 lóerős ECOTEC turbómotor, 220 km/órás csúcssebesség
·
Megmaradt a flexibilitás, hét utas vagy 1.700 liter poggyász fér az autóba
·
További sportos OPC modelleket tervez az Opel
Rüsselsheim. A célszerűség és a menetdinamika egyedülálló
kombinációját kínálja az Opel az új, 141 kW/192 lóerős Zafira OPC-vel.
A variálható sikertípus alapján az exkluzív, nagyteljesítményű modellekre
szakosodott Opel Performance Center GmbH (OPC) irányításával jött létre
a 220 km/órára képes, turbómotoros sport-egyterű, amely saját piaci területet
határoz meg. Az Astra és a Zafira után további OPC modelleket is tervez
az Opel. „OPC rövidítéssel a jövőben egészen különleges ajánlatokat teszünk
azoknak, akik a sportosságot keresik az autóban. Ez annak az Olympia projektnek
a közvetlen eredménye, amely a márka vonzerejének fokozását szolgálja.
Az OPC modellek fejlesztésénél nagymértékben támaszkodunk sokéves autósport-szereplésünk
tapasztalataira “, mondta az Opel vezérigazgatója, Carl-Peter Forster.
A Zafira OPC kivételes menetdinamikájának alapja a pörgős, négyhengeres
2.0 16V-ECOTEC turbó motor, az integrált turbórendszernek köszönhető fölényes
erőtartalékokkal. A Zafira OPC 250 newtonméteres csúcsnyomatéka már 1.950/percnél
jelentkezik, és csaknem 5.400-ig ugyanezen a magas szinten marad. Kiemelkedő
menetteljesítményei ellenére csupán 10,1 litert fogyaszt MVEG szabvány
szerint a látványra is nagyon dinamikus hétüléses kocsi, károsanyag kibocsájtása
megfelel az Euro 4 szabványnak. Az új Zafira csúcsmodell a Flex7 ülésrendszer
teljes variálhatóságát kínálja, és azokat veszi célba, akik fölényes dinamikával
szeretnék ötvözni a család- és szabadidő-orientált jelleget.
A DSA sportfutóművet tökéletesen illesztették a Zafira OPC fokozott
képességeihez. 16 colos négytárcsás fékrendszere (elöl hűtött 308, hátul
tömör 264 milliméter) OPC-design könnyűfém kerekeket (7,5 J x 17) lassít,
amelyekre 225/45 R 17-es gumikat szerelnek. Széria az ESP elektronikus
menetstabilizáló, integrált TC Plus kipörgésgátlóval. Belül többek között
különleges, részben bőrrel borított Recaro sportüléseket (elöl), klímaberendezést,
valamint teljes méretű fejlégzsákokból, front- és oldallégzsákokból, aktív
első fejtámlákból és pedálkioldó rendszerből álló komplett biztonsági csomagot
kínál a Zafira OPC.
A sikeres Astra OPC után a Zafira OPC az 1997-ben alapított Opel leányvállalat
második széria-típusa. A 2001. márciusában bemutatott Astra Coupé OPC X-Treme
szupersportkocsi-tanulmánytervvel és a frankfurti IAA alkalmával prezentált
OPC „Linea Rossa“ kivitelű Astra Caravan és Cabrio modellekkel már jelezték
a teljesítmény-specialisták, hogy céljuk különösen exkluzív és sportos
Opel-modellek építése. Ebben segítségükre van az Adam Opel AG többségi
tulajdonát képező Opel Special Vehicles GmbH (OSV) és a Nemzetközi Műszaki
Fejlesztő Központ szakembergárdája. Az OPC modellek fő jellemzői az erős
motor, a maximálisan élénk és biztonságos futómű, a hatékony aerodinamika,
az igényes belső kidolgozás és a markánsan elegáns, mégis tartózkodó karosszéria-design.
Mindentudó: a
Zafira OPC két koncepciót egyesít
A Zafira OPC szakít azzal az elképzeléssel, hogy a sportkocsi fogalma
bizonyos karosszéria-formákhoz kötődik. Vonzereje a kompromisszum-nélküliség.
A Zafira OPC ugyanis egyrészt ideális családi autó, amelyet bestsellerré
és kategóriájának etalonjává tett az újszerű térkihasználás, a kompakt
külső méret, a dinamikus megjelenés és a kiváló menettulajdonságok összessége.
Másrészt telivér sportkocsi is a Zafira OPC, magas hatásfokú turbómotorja
a teljesítőképesség és a működési kultúra mintaképe, DSA futóművének agilitása
és pontossága felsőfokú vezetési élményt és aktív biztonságot ígér, felszereltsége
pedig a prémium-kategóriába helyezi. Designja tartózkodóan és decensen
jelzi különleges státuszát: a látványt a magas szintű technika, az első
osztályú kidolgozás és a stílusos részletek határozzák meg.
Az exkluzív sport-egyterű azoknak az autórajongóknak készült, akik
értékelik a magas műszaki színvonalat, a szokatlan megoldásokat és nem
szeretik a felvágósságot. A Zafira OPC meggyőző ajánlat a többet akaró
kombi- és egyterű-tulajdonosoknak, akik gyakorlati okból nem vettek sportkocsit,
de azoknak a sportkocsi-kedvelőknek is, akik nem mondanának le a variálhatóságról
és a komfortról.
Küllem: a technika
határozza meg a designt
Elegancia és dinamika határozza meg a Zafira OPC markáns küllemét. Jellemzői
a mélyre lenyúló köténylemez nagy hűtőnyílása, az egyedi lökhárítók és
küszöbök, valamint a hatalmas, 17 colos kerekek, 225/45 R17 gumimérettel.
A sokoldalú sportkocsi eredetére és képességeire a hűtőmaszkon és hátul
elhelyezett OPC logo mellett az A- és a B-oszlop „Turbo“ felirata utal.
Sportosan elegáns a Zafira OPC belseje is. „Turbo“ feliratú küszöblécek,
részben bőrrel bevont Recaro első sportülések, bőrkormány és fehér műszerszámlapok
teremtenek exkluzív légkört.
Hajtóerő: csúcstechnikájú
turbómotor
A Zafira OPC szíve a korszerű, nagyteljesítményű hajtómű, amely az Astra
Coupé Turbót is az élvonalba katapultálta. 141 kW/ 192 LE (5.400/percnél)
teljesítményének és bőséges nyomatékának köszönhetően extraklasszist képvisel
a 2.0 literes, négyszelepes ECOTEC gép. Különlegessége az úgynevezett integrált
turbó, amelyben egyetlen szerkezeti részt képez a kipufogó leömlőcső, a
turbinaház, a nyomásszabályzó szelep és több más alkatrész. Előnye a kis
helyigény és súly: az öntvény 4,3 kilogrammos, az egész 7,1 kilót nyom.
Ehhez járul, hogy egyenletes falvastagságának köszönhetően gyorsan alkalmazkodik
a kipufogó rendszer hőmérséklet-változásaihoz. A 2.0 16V turbó teljesítménysúlya
a legkedvezőbb az összes jelenlegi Opel motoré közül.
Az Opel már 1991-ben, a Calibra Turbóval megmutatta, hogy a benzines
turbómotor képes kedvező fogyasztás és emisszió mellett nagy teljesítményt
kifejteni. Már az akkori hajtómű is integrált turbóval készült, és más
márkáknak is kijelölte a jövő útját. A Zafira OPC motorja a legfrissebb
fejlesztési szintet tükrözi. Nagyobb teljesítménysűrűségük miatt a feltöltött
motorok könnyebbek és kompaktabbak a szívómotoroknál. Ökológiailag is fölényben
vannak, mert kedvezőbb a fogyasztásuk és emissziójuk.
Fölényes húzóerő
Menet közben spontán gázpedál-reakcióival és nagyfokú rugalmasságával
veteti észre magát az integrált turbó. A turbina közelsége a motorhoz,
és forgórészének kis tehetetlensége nagy nyomatékot eredményez alacsony
fordulatszámon is. A töltőnyomás és a nyomatékgörbe alapjárattól meredeken
emelkedik, a maximum 1.950/percnél mérhető 0,85 bar, illetve 250 Nm.
A fölényes húzóerő állandó szinten marad, csaknem 5400-as fordulatszámig.
Az eredmény kimagasló dinamika. Európa leggyorsabb egyterűje 8,2 másodperc
alatt gyorsul százra, és húzósan éri el a 220 km/órás csúcssebességet.
Teljes gázos gyorsításkor további teljesítménytartalékot szabadít fel a
motorelektronika, amennyiben 6400-ról 6800-ra emeli a leszabályozási fordulatszámot.
Azt, hogy eközben milyen magas hatásfokkal dolgozik a gép, jól mutatja,
hogy már most megfelel az Euro 4 követelményeknek, átlagfogyasztása pedig
mindössze 10,1 liter.
Igényes technika:
nagy teljesítmény, sima járás, tiszta kipufogás
Az alumínium-szilícium dugattyúkat nagy szilárdságra méretezték. A mechanikus
zajokat és rezgéseket a nyomott oldal felé eltolt, úszó ágyazású dugattyúcsapszeg
és két kiegyensúlyozó tengely csökkenti. Két felülfekvő vezértengely, hidraulikus
emelőtőkék útján működteti a hengerenként négy szelepet, amelyek közül
a kipufogók nátriumhűtésűek.
Nívós a hajtómű perifériája is, hőegyensúlyról például töltőlevegő-hűtő
és a turbóhoz külön vezetékkel csatlakozó és olajhűtő gondoskodik. A harmonikus
terhelésváltási átmenetek érdekében a gázpedál elektromos jeleket ad („vezetékes
vezetés”) az elektromotoros fojtószelep-állítóműnek.
A motorelektronika forrófilmes légtömegmérőt, szekvenciális benzinbefecskendezést,
hengerenkénti transzformátoros direkt gyújtást és hengerszelektív kopogásgátlást
felügyel. A fémhordozós, hatékony elő- és főkatalizátor valamint a két
lambda-szonda már bemelegítés közben is tiszta emissziót eredményez.
DSA-sportfutómű:
az agilitás és a biztonság csúcsán
A Zafira OPC hajtóművéhez hasonlóan a DSA sportfutómű (Dynamic Safety)
is a teljesítményfilozófiát fejezi ki: a legmagasabb szintű vezetési élmény
mellett nagy biztonsági tartalékot és rugózási komfortot kínál, megfelelve
a Zafira alapértékeinek.
Az OPC szakemberei még jobban kiaknázták a Zafira eleve nagyszerű dinamikáját,
precízen a turbómotor teljesítménypotenciáljához hangolva a futóművet.
Az autó kiegyensúlyozottsága, kezes viselkedése és semleges sajátkormányzottsága
minden további nélkül összemérhető a hagyományos sportkocsikéval. Mindezek
ellenére maradéktalanul megmaradtak a Zafira, mint sokoldalú családi- és
túrakocsi koncepcionális előnyei. Sem a rugóút, sem a teherbírás nem csökkent,
a feszes beállítású, harmonikus futómű olyan kényelmet kínál, amilyet el
is vár a vevő egy ilyen prémiumkategóriájú kocsitól.
A 16 colos fékrendszer 308 milliméteres, hűtött első tárcsái (hátul:
264 milliméter), a négycsatornás ABS, az elektronikus fékerő-elosztó (EBD)
és a „TC Plus“ integrált kipörgésgátlót tartalmazó ESP elektronikus menetstabilizáló
határhelyzetben is rövid fékútról és nagy biztonsági tartalékokról gondoskodik.
Szembeötlő kifejezése ennek a Zafira OPC tekintélyes méretű kereke: a 17
colos OPC-deign könnyűfém tárcsákra szerelt 225/45 R17-91 W gumik nem csupán
a kiváló menettulajdonságokban játszanak szerepet, hanem szervesen illenek
az autó lendületes látványához is.
Felszerelés: komplett
biztonsági csomag, sok kényelmi részlet
Hiánytalan a Zafira OPC biztonsági felszerelése. Van benne front- és
oldallégzsák a két első ülésnél, fejlégzsák az első és a második sornál,
állítható magasságú fejtámla mindenütt (a 2. és 3. üléssorban bőrből),
hárompontos automata öv minden szélső ülésen, és Opel-féle szabadalmaztatott
pedálkioldó rendszer. A magas biztonsági színvonal alapját az extrém merev
kocsitest képezi, gyűrődő zónákkal és erőbevezetési útvonalakkal.
Igazi prémium-modellé teszik az autót az egyéb felszerelési tételek
is. Standard a négy elektromos ablakemelő, a távvezérlős központi zár,
az „Opel Fix“ gyermekülés-tartó, az elektromosan állítható és fűthető külső
tükör, a ködfényszóró, az automatikusan tompító belső tükör, a fedélzeti
számítógép, a Multi-Info-Display a Check Control, a raktér összehajtható
szőnyege és poggyászrolója, az állítható magasságú és távolságú volán,
valamint a csúcskategóriájú CD-játszó audiorendszer. Kellemes közérzetről
a szintén alapárért járó klímaberendezés, a pollenszűrős levegőtisztító
berendezés, a „Solar Reflect“ szélvédő és a hátsó „Solarprotect“ üvegezés
gondoskodik.
Kompakt külméretei ellenére a Zafira OPC sport-egyterű is flexibilis,
hétüléses kocsi, amely a két hátsó ülést néhány mozdulattal a csomagtartó
padlósíkjába süllyesztő Flex7 ülésrendszer jóvoltából kétszemélyes, 1700
liter raktérfogatú (VDA szabvány szerint) transzporterré alakítható. A
40:60 arányban osztott támlájú, hosszirányban elcsúsztatható középső ülés
mögött – süllyesztett harmadik üléssor esetén – 490-640 literes a poggyásztartó.
Ha ez sem elegendő, összehajtva és előretolva rögzíthetjük az ülést.
A Zafira OPC – az egyéb változatokhoz hasonlóan – a bochumi Opel üzemben
készül. Az OPC-re jellemző tartozékokat, például a hűtőmaszkot, a küszöböt,
a hátsó kötényt és a 17 colos kerekeket az Opel Special Vehicles GmbH (OSV)
szereli fel, Rüsselsheimben. A kocsi minősége nem csupán látható és érezhető,
hanem hosszú idő után is tapasztalható: a teljesen horganyozott karosszéria
átrozsdásodása ellen 12 éves garanciát ad az Opel.
|