OPEL MENŰ
 
Innovatív új Opel Vivaro-sorozat nyártól Magyarországon is

Click!

Négyféle motor · kétféle tengelytáv · kétféle hasznos terhelés · ABS · nagy színvá-laszték · integrált navigációs- és telefonrendszer · klímaberendezés

Az új Opel Vivaro - az 1,2 tonna maximális teherbírású jármû áruszállító és a kombi (személyszállító) változat is - komfort, felszerelés és minõség dolgában eléri a korsze-rû személyautók színvonalát. A 2,7 vagy 2,9 tonna össztömeggel választható Vivaro erényei a korszerû hajtómû, a komfortos futómû, a példásan ergonómikus vezetõhely és a komplett biztonsági felszerelés. Kedvezõek a fenntartási költségek is, szervizre csak 30 ezer kilométerenként vagy kétévente van szükség. A maximum hat köbméter rakterû, kétféle tengelytávval (3.098 és 3.498 milliméter) gyártott jármû eleinte zárt áru-szállítóként és kilencüléses kombiként készül, majd a nyolcüléses busz és a fülkés alváz következik.

Az Opel új áruszállító-családjának mindegyik tagja bõséges helyet kínál. Már a rövid tengelytávú zárt változat (hosszúság x szélesség x magasság: 4.78 x 1.90 x 1.97 mé-ter) raktere is csaknem öt köbméter, a raktér hossza 2,41, magassága 1,38 méter. Még tágasabb, közel hat köbméteres az 5,18 méter hosszú kivitel, amelynek raktere 2,81 méter hosszúságú. Itt három euro-raklap fér el. A Vivaro minden változatán alapfelsze-relés az utasoldali, egy méter széles tolóajtó. Másik oldali tolóajtót éppúgy lehet ren-delni, mint 250 fokig nyíló hátfalajtót a hosszú tengelytávú modellre.

Tágas a rövid vagy hosszú tengelytávú, két illetve három üléssoros kombi változat is, amelynek hátsó üléssora elõrehajtogatható. Az utóbbinak jól formált ülésein akár nyol-can is helyet foglalhatnak a vezetõn kívül, és még ilyenkor is közel 1200 liter a tetõig számított csomagtér (VDA módszerrel mérve). 
A magas biztonsági színvonalról a szilárd karosszéria mellett blokkolásgátló, teljes méretû vezetõlégzsák, minden ülésen fejtámla, illetve minden szélsõ ülésen öv-elõfeszítõ gondoskodik. Kívánságra teljes méretû utaslégzsák és oldallégzsák kapható.

Motorok és sebességváltók: három DI-dízel és egy benzines

Az elsõkerék-hajtású jármûvet kétféle takarékos 1,9 literes turbódízel (60 kW/82 LE és 74 kW/100 LE), vagy egy kétliteres, 16 szelepes, 88 kW/120 LE teljesítményû benzin-motor tartja lendületben. Ezekhez késõbb csatlakozik a 98 kW/133 LE leadására képes 2,5 literes, négyszelepes turbódízel közös nyomócsõvel. Az utóbbihoz, a benzinmotor-hoz és az 1,9-esek közül az erõsebbhez hatfokozatú sebességváltó jár.

Költségek és karbantartás: különleges megoldások

Nem fenyegeti csalódás a Vivaro vásárlóját az üzemköltségek terén sem. Az átrozsdá-sodás ellen adott nagyvonalú garancia mellett fõképpen a 30 ezer kilométerre, illetve két évre meghosszabbított szervizperiódus számít. Ugyanilyen fontos a Vivaro erõs, négyhengeres motorjainak kedvezõ fogyasztása is. A legtakarékosabb átlagosan 7,4 literrel éri be az MVEG szabvány szerint. Ez kereken 1200 kilométeres hatótávolságot eredményez a 90 literes tank tartalmával.

Design és funkció

Az új Opel Vivaro egyedülállóan ötvözi a merész külsõ megjelenést és a haszonjármû-veknél oly fontos funkcionalitást. Összetéveszthetetlen frontrészének egyik fõ jellemzõ-je az emelkedõ ívû tetõ (jumbo roof), amely nemcsak látványos formai elem, hanem a belsõ tér tágasságának egyik meghatározó eleme is. Egyéni, újszerû formája elõnyö-sen emeli ki a Vivarót az utcaképbõl. Az Opel designfõnöke, Hans Seer szavaival: "ugyanolyan gondot fordítottunk a Vivaro formájára, mintha személyautó lenne. Célunk az volt, hogy figyelemfelkeltõ küllemmel egyesítsük a haszonjármû célszerûségét." 

Ugyanilyen egyéni Vivaro stíluselem az irányjelzõket és ködfényszórókat magába fog-laló, nagyfelületû elsõ lökhárító, az orrkiképzésbe simuló, nagy felületû, mintázat nélkü-li fényszóróüveg és a hátsó lökhárítótól felnyúló lámpaegység. Meghatározó elem az oldaldomborulat is, amely a díszléccel együtt funkcionális egységbe olvasztja a vezetõ-fülkét a raktérrel, ugyanakkor erõsíti is az oldalfalat.

Navigáció és szórakoztatás: a felsõkategóriás személyautók szintjén

Személyautósan magas szinten áll a Vivaro sorozat extralistája. Az elektronikus infor-mációs és szórakoztató rendszerek kínálata megfelel az Opel csúcsmodelljének, az Omegának. A készülékek itt is kettõs DIN rekeszben foglalnak helyet, így szervesen illeszkednek a vezetõhelybe, és jól kézre esnek, illetve leolvashatók. A kívánságra be-épített navigációs rendszer pénzt és idõt takarít meg az üzemeltetõnek, különösen az áruterítésben, ahol gyakran kell ismeretlen címet felkeresni. Fokozza a mobilitást a TMC-funkció (Traffic Message Channel) is, amennyiben automatikusan jelzi a forgalmi dugókat, és alternatív útvonalat javasol. A központtal és az ügyféllel a rádióba integrált, kihangosítós mobiltelefon révén tartható a kapcsolat, a vezetõ jó hangulatáról pedig audiokészülékek bõséges választéka gondoskodik, köztük a kormányról kezelhetõ, vagy négylemezes CD-váltót tartalmazó rádióval. 

Gyártás és minõség: személyautós kidolgozás

Az új Vivaro, a Renault Trafic testvérmodellhez hasonlóan, az angliai Lutonban, az IBC Vehicles cégnél készül, amely a General Motors (GM) leányvállalata. A gyárat 300 millió euro beruházással korszerûsítették, illetve szerelték fel az új áruszállító típuscsa-lád elõállítására. Az üzemfelújítás középpontjában - a présüzem mellett - a karosszé-riamûhely és az új fényezõcsarnok állt. Peter Thom gyárigazgató szerint az volt a cél, hogy "az új áruszállító ugyanolyan minõségben készüljön, mint a személyautók." Az 1600 dolgozó kiképzése többek között ezért haladta meg jóval a szokásos mértéket. A "Csináljuk egybõl jól" jelszónak megfelelõen a gyártás megkezdése elõtt mindenki át-lagosan ötvenórás továbbképzésen vett részt.

A legmagasabb minõséget szolgáló berendezések közé tartozik például az a koordiná-ta-mérõberendezés, amely ezredmilliméteres pontossággal ellenõrzi a nyerskarosszé-riákat. Az autónként több mint ötezer hegesztési pontot (a személyautókban átlagosan 3500 ponthegesztés van) ultrahanggal ellenõrzi a lutoni üzem. További érdekesség, hogy milyen sokféle színben rendelhetõ a gyártól a jármû. A 12 standard fényezés mel-lett lehetõség van kis sorozatú egyedi fényezésre vagy különleges festésre is. E célból külön fényezõfülkét szereltek fel.

A bõségesen horganyzott, ezért átrozsdásodás ellen 12 éves garanciával forgalomba hozott Vivaro változatok németországi nettó árai 32.900 és 38.500 DM között vannak. A magyarországi árakról az értékesítés megkezdésekor tudunk nyilatkozni.