Ha a képeket
eredeti nagyságban akarja látni, kattintson rájuk.
.Világpremier
a Genfi Autószalonon
Opel Speedster - vegytiszta
vezetési élvezet
Könnyű, 147 lóerős középmotoros
sportautó ősztől az utakon
A
70. Genfi Nemzetközi Autószalonon (2000. március 2...12) bemutatkozó Opel
Speedster különleges vezetési élményt nyújt. Az új 2.2 literes alumínium
108 kW/147 LE-s ECOTEC motorral hajtott, könnyű, kétülésű sport autó hat
másodpercnél rövidebb idő alatt gyorsul 0-ról 100 km/óra sebességre, legnagyobb
sebessége 220 km/óra. A rajongók ízlelgethetik a Speedster különösen pontos
kormányozhatóságát, gyors és biztos kanyarodását, amely a középen elhelyezkedő
motornak, az alumínium sportváznak, valamint a négy keréken független dupla
lengőkaros felfüggesztésnek köszönhető. A kompozit műanyagokból készült
karosszéria tiszta, éles kifejezése a Speedster sportos merészségének.
“A
Speedster természetes következménye annak a filozófiánknak, hogy hamisítatlan
sportautót tervezzünk." – mondja dr. Doris Bernhardt, aki Rüsselsheimben
az Opel Nemzetközi Fejlesztési Központjában a Speedster projektet vezette.
" Minden döntés ugyanarra a kérdésre vonatkozott: dinamikusabbá teszi-e
a Speedster vezetését?" Mindezek eredményeképpen a nyitott kétülésűt bukócsővel,
ABS-sel, vezetőoldali légzsákkal és övfeszítővel láttuk el, de nem terheltük
olyan kényelmi felszerelésekkel, mint szervokormány, légkondicionáló, ülésfűtés
és központi zár – amelyek többlet súlyt jelentettek volna, és ellentétben
állnának meg nem alkuvó jellegével.
A
gyártásba kerülő Speedster ugyanazok a kemény felületek, izmos kerékívek,
tiszta vonalak jellemzik, mint tanulmányautó változatát, amelyet nagy siker
övezett egy évvel ezelőtt a genfi autószalonon. Az autó karosszériájába
integrált, háromdimenziós reflektorok és hátsó lámpák legalább annyira
figyelemfelhívók, mint a nagy légbeszívó nyílások az ajtók mögött (amelyek
kiegészítő motorhűtéssel szolgálnak) és a két, egymás fölött elhelyezett
kipufogócső. Az Opel design-igazgatója, Hans Seer a Speedstert úgy írja
le, mint "az Opel első szériagyártású autóját, amely a G90 és Zafira Snowtrekker
tanulmányautókon bemutatkozott műszaki orientáltságú design-nyelvet kelti
életre". A kétülésű Speedster belül ugyancsak a megalkuvás nélküli sportos
karaktert tükrözi high-tech kinézettel és érzéssel. A látható alumínium
váz dominál. A műszerek a legszükségesebbeket közlik egy fordulatszámláló
és egy kilométeróra, valamint a szükség esetén aktiválható LCD-kijelzők
segítségével. A speciálisan kialakított sportülések, bőr kormány, alumínium
sebességváltókar és indító gomb, mind a Speedster klasszikus sportautó
jellegét emelik ki. Az opcionális bőrkárpit fekete, kék, piros vagy bézs
színben választható.
A Speedster lehajtható
teteje könnyen kezelhető és egy speciális, az ülések mögött jól elhelyezkedő
táskában tárolható. Opcióként ezüstszínű keménytetővel is rendelhető az
autó. A Speedster csomagtartója a motor mögött nagyobb, mint ahogy az kívülről
első pillantásra látszik, elegendő helyet (206 liter) nyújtva két ember
hétvégi csomagjának.
A
Speedster ragasztott alumínium váza az autó kis tömege ellenére rendkívül
nagy torziós szilárdsággal rendelkezik, ami a jó irányíthatóság feltétele.
A kompozit energiaelnyelő szerkezetek frontális vagy oldalsó ütközés esetében
jó törésbiztonságot, míg az integrált, acél bukócső további biztonságot
nyújt. A Speedster erőteljes motorja és a csak mintegy 850 kilogrammos
menetkész tömege következtében az Opel újszülöttje osztályában kiemelkedő
teljesítménymutatóval büszkélkedhet: 5,8 kg/lóerő és 4,2 kg/Nm. A kompakt
tervezésű, kompozit műanyagokból készült karosszéria (hossz x szélesség
x magasság: 3790 x 1711 x 1112 mm) független dupla lengőkarral szerelt
felfüggesztéssel rendelkezik. A Speedster nagy sebességű kanyarodási képessége
a széles tengelytávnak (1450 mm elől, 1488 mm hátul), az alacsony tömegközéppontnak
és a pontos kormányozhatóságnak köszönhető. Négy szellőző, 288 milliméteres
tárcsa eredményezi a kiváló fékezést. Az ABS alapfelszereltség. A Speedster
17 collos alumínium kerekei speciálisan kifejlesztett Bridgestone Potenza
gumikat viselnek: 175/55 elöl és 225/45 R 17 hátul.
Kis
tömeg kiváló teljesítménnyel – ez a lényege a Speedster hajtóművének. A
Speedstert az új ECOTEC alumínium motorcsalád 2.2 literes, négyhengerű
motorja hajtja, amely először az Astra Coupéban debütál. Az alumínium ötvözetből
készült motor mindössze 138 kilogrammot nyom, teljesítménye 108 kW/147
LE, 5800 fordulatnál 203 Nm-es maximális nyomatékkal, amelynek 90 százaléka
1800 percenkénti fordulatnál már elérhető. Az MVEG szabványnak megfelelően
a Speedster hajtóanyag fogyasztása mintegy 7 liter 100 kilométeren, és
kielégíti az Euro IV károsanyag-kibocsátási szabványt is. A váltó az új,
kompakt, ötsebességű, kábeles működtetésű sebességváltó, amely először
a Vectránál mutatkozott be 1999-ben.
Az Opel Speedster gyártása
ez év nyarán a Brit sportautó gyártónál a Lotus hetheli gyárában, Angliában,
Norwich közelében kezdődik meg. A korlátozott számú kétülésű ez év őszétől
lesz kapható.
|