Ha a fotókat eredeti méretben akarja látni, kattintson rájuk!
 

A Zafira varia modellje
(„kompakt egyterű”)
az Opel kombi-hagyomány folytatója

Sokféleképpen variálható elrendezés - nagyfokú flexibilitás az ülések kiszerelése nélkül is

Az Opel Caravan-modelljei évtizedeken keresztül sikeresen bizonyították, hogy az attraktív design, a kényelem, valamint a nagyfokú variálhatóság és célszerűség nem feltétlenül ellentétes fogalmak. Az 1999 tavaszán rajtoló Zafira varia ezt a hagyományt viszi tovább, következetesen tovább bővítve az Opel családi- és szabadidő-autóknak az Astra, a Vectra és az Omega kombi, valamint a Sintra varia modellekből álló széles palettáját. Intelligens „FLFX7” ülésrendszerének köszönhetően a Zafira mindössze 15 másodperc alatt alakítható át hétülésű autóból 1700 litert elérő rakterű kétülésűvé. Az innovatív, szabadalmaztatott ülés le- és összehajtó mechanizmusának jóvoltából a rakodóhely-növeléshez nincs szükség arra, hogy az üléseket kiszerelve a garázsban, kerti szerszámok és biciklik között tároljuk.

Az Opel sikeres Astra-padlóvázán alapuló (432 centiméter hosszú, 171 centiméter széles, 165 centiméter magas) varia hét embernek kínál komfortos férőhelyet, 2-3-2 elrendezésben. Egyedülálló funkcionalitása a következő elvnek köszönhető: a harmadik sor két egyedi ülésének lapját és támláját szükség esetén el lehet süllyeszteni a járműpadló erre szolgáló mélyedésében, ugyhogy teljesen sik rakodófelület alakul ki. Mivel a fejtámlák az üléstámlák integrált részét képezik, ezeket sem kell kivenni és elrakni. Nem utolsó sorban a hosszú, 270 centiméteres tengelytáv következtében öt utasnak és csomagjaiknak jut így bőséges hely. A középső üléssor síneken gurul, és 20 centiméterrel állítható hosszirányban, így a poggyásztartó befogadóképességét, illetve a második üléssor lábterét mindenkor a pillanatnyi igényeknek megfelelően lehet állítani. Ha maximális mozgásszabadság mellett döntünk, akkor a VDA--szabvány szerint mérve legalább 490 literes csomagteret kapunk, ha viszont előretoljuk az ülést, akkor ? a még mindig ötszemélyű autóban ? 640 literre nő a poggyásztartó befogadóképessége. A második üléssor 60:40 arányban osztott. Ha mindkét oldalát előredöntik, akkor furgonhoz illő, 1700 literes rakodótér alakul ki (tetőig számítva).

A Zafira varia bővülő piacra érkezik

A Zafira olyan piaci szegmensben rajtol, amely az elmúlt öt év során drámai növekedést mutatott: a családi varia 1992-ben még szinte ismeretlen volt nyugat-Európában, és az újautó-értékesítésnek mindössze 1 százalékát adta, 1997-re viszont több mint megnégyszereződött, és a piackutatók további növekedést jósolnak. Az Opel szakértőinek becslése szerint a varia kategóriában 2001. folyamán több mint 600 ezer darabot állítanak forgalomba Európa-szerte, míg 1997-ben 184 ezer darab kelt el. Ugyanebben az évben a buszlimuzinok az európai személygépkocsi piac 2,7 százalékát képviselték (1992: 0,9 százalék).

Bestseller: az Astra Caravan Európa legsikeresebb kombija

Feljövőben vannak a kombik is: míg ezek a kocsik 1992-ben csupán a nyugat-európai újautó-piac kerek nyolc százalékát adták, 1997-re már elérték a 13 százalékot. A növekvő tendencia nem kis mértékben az Opel-modelleknek köszönhető. Az Astra Caravan például 1993 óta vezeti a kombik mezőnyét Európában, az Opel Omega Caravan pedig 1987-től 1997-ig volt megszakítás nélkül osztályelső Németországban. A Vectra 1996 őszén bevezetett kombi-változata már a rákövetkező évben a kategória második helyét szerezte meg, hogy idén már az európai élre álljon.

Kombis szakértelem: a Caravan modelleknek hagyományuk van az Opelnél

Valamennyi korszerű Opel kombi ősapja az Olympia rekord Caravan volt, 1953--ban. Vásárlóinak pozitív visszajelzései nem kis szerepet játszottak a vállalat döntésében, hogy a kombi-koncepciót az Opel-modellválaszték szerves részeként folytassák. 1957-ben az Olympia Rekord utódaként a P1 jelent meg, amelyet a hátsó csapóajtós P2 követett, 1960-ban. Irányzatteremtő szerepet játszott az Opel a kombik szegmensével azáltal, hogy a Caravan-elképzelést kiterjesztette az alsó középkategóriára is. Így jórészt az 1962-ben a piacra érkezett „Kadett A Caravan” érdeme volt, hogy a hatvanas évek közepének Németországában az összes kombi mintegy fele ? 20-ezer jármű ? villámos emblémát viselt. További növekedés fűződik a „Kadett B Caravan” modellhez: egyedül ebből közel 17-ezret adtak el 1970. folyamán.

Arculatváltás: málhás öszvérből sokoldalú családi- és szabadidő-autó

A Caravan-történet további mérföldköve az Ascona Voyage, amelyet 1970 és 1975 között lehetett kapni. Ezzel a viszonylag gazdag felszerelésű modellel érte el a márka, hogy a kombik, a haszonjármű jelleget levetkőzve, sokoldalú családi- és szabadidő-autóvá lettek. A Commodore Voyage, a Rekord E Regent valamint a Voyage, Voyage Berlina és Luxus nevű Kadett D-változatok ugyanebbe a sikeres koncepcióba illeszkedtek. 1980. júliusában az 1953. óta kétmilliomodik Opel Caravan ? egy Rekord E Regent ?hagyta el a rüsselsheimi üzemet.

Új mércét állított fel a kompakt kategóriában az 1984-ben megjelent Kadett E Caravan a maga 1520 literes maximális raktere és 595 kilogrammos teherbírása. 1990--ben, egy évvel a termelés kifutása előtt, 135 ezer darab futott belőle Nyugat--Európában, a teljes kombi-állomány 16,7 százalékát adva. 1962 óta összesen 1,8 millió Kadett Caravan készült. Az Astrának minden esélye megvan, hogy ezt a sikert túlszárnyalja: már az első generációs Astra Caravan is 1 ,48 millió példányban gördült le a futószalagról 1991 és 1998 között. Az új Astra kombi-változatát az 1998 tavaszi bemutató óta Európa-szerte több mint 206- ezer vásárló választotta.