Ha a fotókat eredeti méretben akarja látni, kattintson
rájuk!
A Zafira varia
modellje
(„kompakt egyterű”)
az Opel kombi-hagyomány
folytatója
Sokféleképpen variálható
elrendezés - nagyfokú flexibilitás az ülések kiszerelése nélkül is
Az
Opel Caravan-modelljei évtizedeken keresztül sikeresen bizonyították, hogy
az attraktív design, a kényelem, valamint a nagyfokú variálhatóság és célszerűség
nem feltétlenül ellentétes fogalmak. Az 1999 tavaszán rajtoló Zafira varia
ezt a hagyományt viszi tovább, következetesen tovább bővítve az Opel családi-
és szabadidő-autóknak az Astra, a Vectra és az Omega kombi, valamint a
Sintra varia modellekből álló széles palettáját. Intelligens „FLFX7” ülésrendszerének
köszönhetően a Zafira mindössze 15 másodperc alatt alakítható át hétülésű
autóból 1700 litert elérő rakterű kétülésűvé. Az innovatív, szabadalmaztatott
ülés le- és összehajtó mechanizmusának jóvoltából a rakodóhely-növeléshez
nincs szükség arra, hogy az üléseket kiszerelve a garázsban, kerti szerszámok
és biciklik között tároljuk.
Az Opel sikeres Astra-padlóvázán alapuló (432 centiméter hosszú, 171
centiméter széles, 165 centiméter magas) varia hét embernek kínál komfortos
férőhelyet, 2-3-2 elrendezésben. Egyedülálló funkcionalitása a következő
elvnek köszönhető: a harmadik sor két egyedi ülésének lapját és támláját
szükség esetén el lehet süllyeszteni a járműpadló erre szolgáló mélyedésében,
ugyhogy teljesen sik rakodófelület alakul ki. Mivel a fejtámlák az üléstámlák
integrált részét képezik, ezeket sem kell kivenni és elrakni. Nem utolsó
sorban a hosszú, 270 centiméteres tengelytáv következtében öt utasnak és
csomagjaiknak jut így bőséges hely. A középső üléssor síneken gurul, és
20 centiméterrel állítható hosszirányban, így a poggyásztartó befogadóképességét,
illetve a második üléssor lábterét mindenkor a pillanatnyi igényeknek megfelelően
lehet állítani. Ha maximális mozgásszabadság mellett döntünk, akkor a VDA--szabvány
szerint mérve legalább 490 literes csomagteret kapunk, ha viszont előretoljuk
az ülést, akkor ? a még mindig ötszemélyű autóban ? 640 literre nő a poggyásztartó
befogadóképessége. A második üléssor 60:40 arányban osztott. Ha mindkét
oldalát előredöntik, akkor furgonhoz illő, 1700 literes rakodótér alakul
ki (tetőig számítva).
A Zafira varia bővülő
piacra érkezik
A Zafira olyan piaci szegmensben rajtol, amely az elmúlt öt év során
drámai növekedést mutatott: a családi varia 1992-ben még szinte ismeretlen
volt nyugat-Európában, és az újautó-értékesítésnek mindössze 1 százalékát
adta, 1997-re viszont több mint megnégyszereződött, és a piackutatók további
növekedést jósolnak. Az Opel szakértőinek becslése szerint a varia kategóriában
2001. folyamán több mint 600 ezer darabot állítanak forgalomba Európa-szerte,
míg 1997-ben 184 ezer darab kelt el. Ugyanebben az évben a buszlimuzinok
az európai személygépkocsi piac 2,7 százalékát képviselték (1992: 0,9 százalék).
Bestseller: az Astra
Caravan Európa legsikeresebb kombija
Feljövőben vannak a kombik is: míg ezek a kocsik 1992-ben csupán a nyugat-európai
újautó-piac kerek nyolc százalékát adták, 1997-re már elérték a 13 százalékot.
A növekvő tendencia nem kis mértékben az Opel-modelleknek köszönhető. Az
Astra Caravan például 1993 óta vezeti a kombik mezőnyét Európában, az Opel
Omega Caravan pedig 1987-től 1997-ig volt megszakítás nélkül osztályelső
Németországban. A Vectra 1996 őszén bevezetett kombi-változata már a rákövetkező
évben a kategória második helyét szerezte meg, hogy idén már az európai
élre álljon.
Kombis szakértelem: a
Caravan modelleknek hagyományuk van az Opelnél
Valamennyi korszerű Opel kombi ősapja az Olympia rekord Caravan volt,
1953--ban. Vásárlóinak pozitív visszajelzései nem kis szerepet játszottak
a vállalat döntésében, hogy a kombi-koncepciót az Opel-modellválaszték
szerves részeként folytassák. 1957-ben az Olympia Rekord utódaként a P1
jelent meg, amelyet a hátsó csapóajtós P2 követett, 1960-ban. Irányzatteremtő
szerepet játszott az Opel a kombik szegmensével azáltal, hogy a Caravan-elképzelést
kiterjesztette az alsó középkategóriára is. Így jórészt az 1962-ben a piacra
érkezett „Kadett A Caravan” érdeme volt, hogy a hatvanas évek közepének
Németországában az összes kombi mintegy fele ? 20-ezer jármű ? villámos
emblémát viselt. További növekedés fűződik a „Kadett B Caravan” modellhez:
egyedül ebből közel 17-ezret adtak el 1970. folyamán.
Arculatváltás: málhás
öszvérből sokoldalú családi- és szabadidő-autó
A Caravan-történet további mérföldköve az Ascona Voyage, amelyet 1970
és 1975 között lehetett kapni. Ezzel a viszonylag gazdag felszerelésű modellel
érte el a márka, hogy a kombik, a haszonjármű jelleget levetkőzve, sokoldalú
családi- és szabadidő-autóvá lettek. A Commodore Voyage, a Rekord E Regent
valamint a Voyage, Voyage Berlina és Luxus nevű Kadett D-változatok ugyanebbe
a sikeres koncepcióba illeszkedtek. 1980. júliusában az 1953. óta kétmilliomodik
Opel Caravan ? egy Rekord E Regent ?hagyta el a rüsselsheimi üzemet.
Új mércét állított fel a kompakt kategóriában az 1984-ben megjelent
Kadett E Caravan a maga 1520 literes maximális raktere és 595 kilogrammos
teherbírása. 1990--ben, egy évvel a termelés kifutása előtt, 135 ezer darab
futott belőle Nyugat--Európában, a teljes kombi-állomány 16,7 százalékát
adva. 1962 óta összesen 1,8 millió Kadett Caravan készült. Az Astrának
minden esélye megvan, hogy ezt a sikert túlszárnyalja: már az első generációs
Astra Caravan is 1 ,48 millió példányban gördült le a futószalagról 1991
és 1998 között. Az új Astra kombi-változatát az 1998 tavaszi bemutató óta
Európa-szerte több mint 206- ezer vásárló választotta. |