Az Opel Omega új, 2,5 literes, hathengerű turbódízelt kap

• A 2.5 DTI 24V motor az új ötfokozatú automatával is rendelkezésre áll
• Közös nyomásterű közvetlen befecskendezés és gázolajhűtő 
• 110 kW/150 LE teljesítmény, 300 Nm nyomaték, csekély fogyasztás
• Változó állású hidrobak fokozza a menetkényelmet
• Mint minden hathengerű Omega, novembertől alapfelszerelésként ESP-vel kapható

Rüsselsheim. Sok egyéb tökéletesítés mellett az új, közös nyomásterű turbódízel motor az Opel Omega legfőbb újdonsága a 2002-es modellév elején. A 2,5 literes, 24 szelepű, soros hathengerű gép teljesítménye 110 kW/150 LE, maximális nyomatéka 300 Nm. Az erős, nagyon kultúrált dízelhez ötfokozatú, manuális sebességváltót, vagy szintén ötfokozatú automatikusat lehet választani. 

A 2002-es évjáratú többi hathengerű Omega modellhez hasonlóan az új 2.5 DTI  is  különösen markáns hűtőmaszkot kap, nagy Opel Blitz-cel. Novembertől alapfelszerelésként építik be az ESP-t. Rafináltabb lett az Opel csúcsmodell szórakoztató-tájékoztató berendezése is: a navigáció még pontosabban működik, és - amennyiben TMC adó áll rendelkezésre - dinamikus célba vezetésre is képes. További újdonság a DVD-rendszer, amely a Caravan modellekhez rendelhető meg 2002-től. Segítségével a hátsó utasok menet közben mozi-minőségben nézhetnek meg filmeket, zenei CD-ket hallgathatnak, vagy számítógépes játékot, illetve videó felvevőt csatlakoztathatnak.

Hathengerű: 
2.5 DTI 24 V közös nyomásterű, közvetlen befecskendezésű turbódízel

A 2,5 literes közvetlen befecskendezésű motor ugyanakkora lökettérfogat mellett 15 százalékkal több teljesítményt és 20 százalékkal nagyobb nyomatékot bocsát rendelkezésre, mint az elődje. Az Omega 2.5 DTI manuális, ötfokozatú sebességváltós változatának fogyasztása mégis három százalékkal csökkent, sőt az új ötfokozatú automatával közel ötszázalékos a megtakarítás. Az Euro 3 minősítésű hajtóművet, miként a típuselődét is, a BMW Motoren GmbH szállítja, az ausztriai Steyr városából. Az ötfokozatú automatikusat – akárcsak a BMW részére – a strassbourgi GM Powertrain cég állítja elő.

A 110 kW/150 LE teljesítményű, közvetlen befecskendezésű dízel precíz keverékképzéséről közös nyomásterű Bosch rendszer gondoskodik. Jellemzője a nagy, 1.350 bar nyomás, és a befecskendezés lefolyásának vezérlése. A nagy nyomás és a porlasztók centrális elhelyezése szimmetrikus sugárképet eredményez, nagyon finom porlasztással. Az égésfolyamatot előzetes befecskendezés teszi lágyabbá. Részben ennek, részben a dízelhez képest kis, 17,5:1-ös sűrítési viszonynak köszönhetően, kimondottan kultúrált a gép működése. Az akusztikai komfortban szerepet játszik a gondos hangszigetelés is.

Magas fokú működési kultúra: 
kapcsolható hidrobak szünteti meg az alapjárati lengéseket

A hathengerű soros motor példásan sima járása jórészt az építési mód érdeme. A szürkeöntvény forgattyúsház speciális szoknyái 60 milliméterrel lenyúlnak a főtengely alá, és szilárd egységet képeznek az olajteknővel. Tovább javítja az erős dízel komfortját a főtengely lengésfojtója, valamint – kézikapcsolású sebességváltó esetén – a kéttömegű lendkerék. Alapjáraton a változó állású hidrobak számolja fel az Omega 2.5 DTI rezgéseinek utolsó maradványait is, legmagasabb színvonalú komfortról gondoskodva. Az igényes kivitelű motorbak alapjáratnál lágyan viselkedik, csak 950/percnél válik keményebbé. 

A könnyűfém hengerfejben két vezértengely mozgatja a hengerenkénti négy szelepet. Ez a kipufogógáz minősége és a fajlagos teljesítmény szempontjából is előnyös. Míg azonban benzinmotorok esetében főképp a könnyebb gázcsere és az ebből adódó jobb töltési fok szól a négyszelepű konstrukció mellett, a dízelen a porlasztók centrális helyzete számít inkább, mert ez nagymértékben befolyásolja az égésfolyamatot. 

Precízió: 
külön az Omegához hangolt hajtómű

Míg a motor alapméretei gyakorlatilag megegyeznek a BMW hajtóműével, a teljes perifériát átdolgozták. Ez vonatkozik a motorelektronikára is. A turbófeltöltő vezetőlapátjait elektropneumatikus szerkezet állítja. A variálható turbina-geometriának köszönhetően alacsony fordulatszámon élénkek a motor reakciói, a felső tartományban viszont magas a hatásfoka, mert hatékonyabbá válik a töltőlevegő-hűtő.

Új kalibrálásával 110 kW/150 LE a hathengerű motor teljesítménye, 4.000-es fordulaton. A 300 newtonméteres nyomatékmaximum már 1.750 fordulat/percnél jelentkezik, és ezen a magas szinten is marad 3.000-ig. A kedvező nyomatékkarakterisztika jóvoltából erőteljesen indul meg az autó, és nagy a teljesítmény-tartalékja. Ötödik fokozatban 80-ról 120 km/órára mindössze 12.5 másodperc alatt gyorsít fel az Omega 2.5 DTI  - tehát három másodperccel múlja felül úgyszintén fürge típuselődjét. Állóhelyből százra 10.5 másodperc alatt gyorsul fel a kéziváltós Omega 2.5 DTI, csúcssebessége 208 km/óra, MVEG-átlagfogyasztása csupán 7,6 liter gázolaj 100 kilométerenként. 

Az Opel által kifejlesztett, forrófilmes légtömegmérővel ellátott légszűrőt  – a BMW-től eltérően – a karosszériához rögzítik. Az Opel megkülönböztető jellemzője az olajteknő és a gázolaj-hűtő is. Ez négy, körülbelül 50 centiméter hosszú hűtőcsőből áll, amelyeket a fenéklemezen, ütközéstől védett helyen iktattak a visszafolyó vezetékbe. Ezt az elhelyezést az optimális hűtőlevegő-áramlás és a motortérből kilépő forró levegő elvezetésének szempontjai alapján választották. A gázolaj-hűtő megakadályozza a gázolaj habosodását, ezáltal mindenféle körülmények között biztosítja a befecskendező berendezés optimális működését.

A motor az Omega valamennyi karosszéria- és sebességváltó-változatával elnyerte az Euro 3 minősítést. Kedvező emissziós adatokról előkatalizátor és a fenéklemez alatt elhelyezett főkatalizátor gondoskodik, a nitrogénoxid-kibocsátást kipufogógáz-visszavezetés mérsékli. A Caravan és az automatikus sebességváltós Omega modelleken a visszavezetett kipufogógázt még le is hűtik, ami további javulást idéz elő.

Az idáig legerősebb Omega-dízel alapos kipróbálásához hozzá tartozott a nyári és téli tesztelés is. Skandinávia hidegében vizsgázott például a kiegészítő fűtés és a gázolaj-előmelegítés. Az utóbbi még sarkvidéki körülmények között is megakadályozza a parafinosodást. 

Kényelmes kombináció: 
új ötfokozatú automatikus váltómű az Omega 2.5 DTI részére

Első ízben kínál ötfokozatú automatikus váltóművet az Opel az Omega 2.5 DTI-hez. A plusz fokozat lehetőséget ad arra, hogy a nagy lökettérfogatú, közvetlen befecskendezésű dízelmotor nyomatékkarakterisztikájához optimálisan illeszkedő áttételeket válasszanak. A 2.5 DTI 24V teljesítményét kihasználva 208 km/órás csúcssebességet lehet elérni. Az elektronikus váltómű-vezérlés figyelembe veszi a sebességet, a gázpedál állását és a nyomatékot, majd a memóriában tárolt jellegdiagramok közül a megfelelőt alkalmazva irányítja a fokozatváltásokat.

A fogyasztás és a hajtómű-lengések csökkentése érdekében elektronikusan vezérelt nyomatékváltó-áthidaló tengelykapcsolót építenek be, amely a felső három fokozatban, beprogramozott jellegdiagramok szerint működik. Az autó különböző vezérlőkészülékei CAN adatbusz útján kommunikálnak egymással.

A vezető Economy, Sport és Téli menetprogram közül választhat - minden motorindítás után önműködően az első aktiválódik. A Sport program jobban kihúzatja a fokozatokat, ami élénkebb gyorsítást tesz lehetővé. A Téli program az alapfelszerelést képező kipörgésgátlót segíti. Ilyenkor finoman, harmadik fokozatból indul el az Omega 2.5 DTI. A Téli programot Economy üzemmódból, 50 km/óra alatt lehet bekapcsolni, kikapcsolása 80 km/óra felett automatikus.

További három program a háttérből szolgálja a biztonságot. Az első a kipörgésgátló működése közben akadályozza meg a véletlen visszakapcsolást és a kemény kapcsolást. A visszakapcsolás-reteszelés a motort óvja a túlpörgetéstől, ha például túl nagy sebességnél akarja ezt kikényszeríteni a vezető. A hátramenet-reteszelés az előremeneti fokozatokban, nyolc km/óra feletti sebességnél hatásos. Az elektromágneses választókar-zár pedig csak akkor engedi kivenni a választókart P helyzetből, ha be van kapcsolva a gyújtás, és nyomjuk a fékpedált. A gyújtáskulcsot kihúzni csak P állásban lehet.

Biztos ügy: 
ESP-vel tökéletesített DSA-futómű

Az Omega egyik fénypontja mindig a nagyon biztonságos DSA (Dynamic Safety) futómű önstabilizáló elasztokinematikája volt, amely különösen akkor tartja mintaszerűen irányban az autót, ha egyenetlen tapadású útfelületen kell fékezni. A többi hathengerű Omegához hasonlóan novembertől a 2.5 DTI is alapfelszerelésként kapja meg a DSA-futómű nagy biztonsági tartalékait még jobban kiaknázó ESP-rendszert. Az ESP-be integrált, mind toló- mind húzó üzemben aktív, a motorra és a fékre is ható TC Plus kipörgésgátló a hátsó kerekek túlforgását, illetve túlfékezését akadályozza meg. 

Omega 2.5 DTI: 
motoradatok és menetteljesítmények
 
 
 
   Motor    2.5 DTI 24 V
   Hengerszám, szelepszám    6 soros, hengerenként 4
   Lökettérfogat    2.497 cm3
   Sűrítés    17,5:1
   Teljesítmény    110 kW/150 LE 4.000/percnél
   Nyomaték    300 Nm 1.750 - 3.000/percnél
   Csúcssebesség (km/h)
      Limuzin:
      Caravan:

   208 (206)
   200 (200)
   Gyorsulás 0-100 km/h (s)
      Limuzin: 
      Caravan: 

   10,5 (11,0)
   11,0 (11,5)
   Fogyasztás* (l/100 km)
      Limuzin: 
      Caravan: 

   7,6 (8,6)
   7,8 (8,7)
   Emissziós besorolás    Euro 3

 (Zárójelben ) = ötfokozatú automatikus váltóművel
* Átlagfogyasztás az MVEG (99/100/EG) szerint