Az
Opel Omega új, 2,5 literes, hathengerű turbódízelt kap
• A 2.5 DTI 24V motor az új ötfokozatú automatával
is rendelkezésre áll
• Közös nyomásterű közvetlen befecskendezés
és gázolajhűtő
• 110 kW/150 LE teljesítmény, 300 Nm nyomaték,
csekély fogyasztás
• Változó állású hidrobak fokozza a menetkényelmet
• Mint minden hathengerű Omega, novembertől
alapfelszerelésként ESP-vel kapható
Rüsselsheim.
Sok egyéb tökéletesítés mellett az új, közös nyomásterű turbódízel motor
az Opel Omega legfőbb újdonsága a 2002-es modellév elején. A 2,5 literes,
24 szelepű, soros hathengerű gép teljesítménye 110 kW/150 LE, maximális
nyomatéka 300 Nm. Az erős, nagyon kultúrált dízelhez ötfokozatú, manuális
sebességváltót, vagy szintén ötfokozatú automatikusat lehet választani.
A 2002-es évjáratú többi hathengerű Omega modellhez hasonlóan az új
2.5 DTI is különösen markáns hűtőmaszkot kap, nagy Opel Blitz-cel.
Novembertől alapfelszerelésként építik be az ESP-t. Rafináltabb lett az
Opel csúcsmodell szórakoztató-tájékoztató berendezése is: a navigáció még
pontosabban működik, és - amennyiben TMC adó áll rendelkezésre - dinamikus
célba vezetésre is képes. További újdonság a DVD-rendszer, amely a Caravan
modellekhez rendelhető meg 2002-től. Segítségével a hátsó utasok menet
közben mozi-minőségben nézhetnek meg filmeket, zenei CD-ket hallgathatnak,
vagy számítógépes játékot, illetve videó felvevőt csatlakoztathatnak.
Hathengerű:
2.5 DTI 24 V
közös nyomásterű, közvetlen befecskendezésű turbódízel
A 2,5 literes közvetlen befecskendezésű motor ugyanakkora lökettérfogat
mellett 15 százalékkal több teljesítményt és 20 százalékkal nagyobb nyomatékot
bocsát rendelkezésre, mint az elődje. Az Omega 2.5 DTI manuális, ötfokozatú
sebességváltós változatának fogyasztása mégis három százalékkal csökkent,
sőt az új ötfokozatú automatával közel ötszázalékos a megtakarítás. Az
Euro 3 minősítésű hajtóművet, miként a típuselődét is, a BMW Motoren GmbH
szállítja, az ausztriai Steyr városából. Az ötfokozatú automatikusat –
akárcsak a BMW részére – a strassbourgi GM Powertrain cég állítja elő.
A 110 kW/150 LE teljesítményű, közvetlen befecskendezésű dízel precíz
keverékképzéséről közös nyomásterű Bosch rendszer gondoskodik. Jellemzője
a nagy, 1.350 bar nyomás, és a befecskendezés lefolyásának vezérlése. A
nagy nyomás és a porlasztók centrális elhelyezése szimmetrikus sugárképet
eredményez, nagyon finom porlasztással. Az égésfolyamatot előzetes befecskendezés
teszi lágyabbá. Részben ennek, részben a dízelhez képest kis, 17,5:1-ös
sűrítési viszonynak köszönhetően, kimondottan kultúrált a gép működése.
Az akusztikai komfortban szerepet játszik a gondos hangszigetelés is.
Magas fokú működési
kultúra:
kapcsolható hidrobak
szünteti meg az alapjárati lengéseket
A hathengerű soros motor példásan sima járása jórészt az építési mód
érdeme. A szürkeöntvény forgattyúsház speciális szoknyái 60 milliméterrel
lenyúlnak a főtengely alá, és szilárd egységet képeznek az olajteknővel.
Tovább javítja az erős dízel komfortját a főtengely lengésfojtója, valamint
– kézikapcsolású sebességváltó esetén – a kéttömegű lendkerék. Alapjáraton
a változó állású hidrobak számolja fel az Omega 2.5 DTI rezgéseinek utolsó
maradványait is, legmagasabb színvonalú komfortról gondoskodva. Az igényes
kivitelű motorbak alapjáratnál lágyan viselkedik, csak 950/percnél válik
keményebbé.
A könnyűfém hengerfejben két vezértengely mozgatja a hengerenkénti négy
szelepet. Ez a kipufogógáz minősége és a fajlagos teljesítmény szempontjából
is előnyös. Míg azonban benzinmotorok esetében főképp a könnyebb gázcsere
és az ebből adódó jobb töltési fok szól a négyszelepű konstrukció mellett,
a dízelen a porlasztók centrális helyzete számít inkább, mert ez nagymértékben
befolyásolja az égésfolyamatot.
Precízió:
külön az Omegához
hangolt hajtómű
Míg a motor alapméretei gyakorlatilag megegyeznek a BMW hajtóműével,
a teljes perifériát átdolgozták. Ez vonatkozik a motorelektronikára is.
A turbófeltöltő vezetőlapátjait elektropneumatikus szerkezet állítja. A
variálható turbina-geometriának köszönhetően alacsony fordulatszámon élénkek
a motor reakciói, a felső tartományban viszont magas a hatásfoka, mert
hatékonyabbá válik a töltőlevegő-hűtő.
Új kalibrálásával 110 kW/150 LE a hathengerű motor teljesítménye, 4.000-es
fordulaton. A 300 newtonméteres nyomatékmaximum már 1.750 fordulat/percnél
jelentkezik, és ezen a magas szinten is marad 3.000-ig. A kedvező nyomatékkarakterisztika
jóvoltából erőteljesen indul meg az autó, és nagy a teljesítmény-tartalékja.
Ötödik fokozatban 80-ról 120 km/órára mindössze 12.5 másodperc alatt gyorsít
fel az Omega 2.5 DTI - tehát három másodperccel múlja felül úgyszintén
fürge típuselődjét. Állóhelyből százra 10.5 másodperc alatt gyorsul fel
a kéziváltós Omega 2.5 DTI, csúcssebessége 208 km/óra, MVEG-átlagfogyasztása
csupán 7,6 liter gázolaj 100 kilométerenként.
Az Opel által kifejlesztett, forrófilmes légtömegmérővel ellátott légszűrőt
– a BMW-től eltérően – a karosszériához rögzítik. Az Opel megkülönböztető
jellemzője az olajteknő és a gázolaj-hűtő is. Ez négy, körülbelül 50 centiméter
hosszú hűtőcsőből áll, amelyeket a fenéklemezen, ütközéstől védett helyen
iktattak a visszafolyó vezetékbe. Ezt az elhelyezést az optimális hűtőlevegő-áramlás
és a motortérből kilépő forró levegő elvezetésének szempontjai alapján
választották. A gázolaj-hűtő megakadályozza a gázolaj habosodását, ezáltal
mindenféle körülmények között biztosítja a befecskendező berendezés optimális
működését.
A motor az Omega valamennyi karosszéria- és sebességváltó-változatával
elnyerte az Euro 3 minősítést. Kedvező emissziós adatokról előkatalizátor
és a fenéklemez alatt elhelyezett főkatalizátor gondoskodik, a nitrogénoxid-kibocsátást
kipufogógáz-visszavezetés mérsékli. A Caravan és az automatikus sebességváltós
Omega modelleken a visszavezetett kipufogógázt még le is hűtik, ami további
javulást idéz elő.
Az idáig legerősebb Omega-dízel alapos kipróbálásához hozzá tartozott
a nyári és téli tesztelés is. Skandinávia hidegében vizsgázott például
a kiegészítő fűtés és a gázolaj-előmelegítés. Az utóbbi még sarkvidéki
körülmények között is megakadályozza a parafinosodást.
Kényelmes kombináció:
új ötfokozatú
automatikus váltómű az Omega 2.5 DTI részére
Első ízben kínál ötfokozatú automatikus váltóművet az Opel az Omega
2.5 DTI-hez. A plusz fokozat lehetőséget ad arra, hogy a nagy lökettérfogatú,
közvetlen befecskendezésű dízelmotor nyomatékkarakterisztikájához optimálisan
illeszkedő áttételeket válasszanak. A 2.5 DTI 24V teljesítményét kihasználva
208 km/órás csúcssebességet lehet elérni. Az elektronikus váltómű-vezérlés
figyelembe veszi a sebességet, a gázpedál állását és a nyomatékot, majd
a memóriában tárolt jellegdiagramok közül a megfelelőt alkalmazva irányítja
a fokozatváltásokat.
A fogyasztás és a hajtómű-lengések csökkentése érdekében elektronikusan
vezérelt nyomatékváltó-áthidaló tengelykapcsolót építenek be, amely a felső
három fokozatban, beprogramozott jellegdiagramok szerint működik. Az autó
különböző vezérlőkészülékei CAN adatbusz útján kommunikálnak egymással.
A vezető Economy, Sport és Téli menetprogram közül választhat - minden
motorindítás után önműködően az első aktiválódik. A Sport program jobban
kihúzatja a fokozatokat, ami élénkebb gyorsítást tesz lehetővé. A Téli
program az alapfelszerelést képező kipörgésgátlót segíti. Ilyenkor finoman,
harmadik fokozatból indul el az Omega 2.5 DTI. A Téli programot Economy
üzemmódból, 50 km/óra alatt lehet bekapcsolni, kikapcsolása 80 km/óra felett
automatikus.
További három program a háttérből szolgálja a biztonságot. Az első a
kipörgésgátló működése közben akadályozza meg a véletlen visszakapcsolást
és a kemény kapcsolást. A visszakapcsolás-reteszelés a motort óvja a túlpörgetéstől,
ha például túl nagy sebességnél akarja ezt kikényszeríteni a vezető. A
hátramenet-reteszelés az előremeneti fokozatokban, nyolc km/óra feletti
sebességnél hatásos. Az elektromágneses választókar-zár pedig csak akkor
engedi kivenni a választókart P helyzetből, ha be van kapcsolva a gyújtás,
és nyomjuk a fékpedált. A gyújtáskulcsot kihúzni csak P állásban lehet.
Biztos ügy:
ESP-vel tökéletesített
DSA-futómű
Az Omega egyik fénypontja mindig a nagyon biztonságos DSA (Dynamic Safety)
futómű önstabilizáló elasztokinematikája volt, amely különösen akkor tartja
mintaszerűen irányban az autót, ha egyenetlen tapadású útfelületen kell
fékezni. A többi hathengerű Omegához hasonlóan novembertől a 2.5 DTI is
alapfelszerelésként kapja meg a DSA-futómű nagy biztonsági tartalékait
még jobban kiaknázó ESP-rendszert. Az ESP-be integrált, mind toló- mind
húzó üzemben aktív, a motorra és a fékre is ható TC Plus kipörgésgátló
a hátsó kerekek túlforgását, illetve túlfékezését akadályozza meg.
Omega 2.5 DTI:
motoradatok és
menetteljesítmények
Motor |
2.5 DTI 24 V |
Hengerszám, szelepszám |
6 soros, hengerenként 4 |
Lökettérfogat |
2.497 cm3 |
Sűrítés |
17,5:1 |
Teljesítmény |
110 kW/150 LE 4.000/percnél |
Nyomaték |
300 Nm 1.750 - 3.000/percnél |
Csúcssebesség (km/h)
Limuzin:
Caravan: |
208 (206)
200 (200) |
Gyorsulás 0-100 km/h (s)
Limuzin:
Caravan: |
10,5 (11,0)
11,0 (11,5) |
Fogyasztás* (l/100 km)
Limuzin:
Caravan: |
7,6 (8,6)
7,8 (8,7) |
Emissziós besorolás |
Euro 3 |
(Zárójelben ) = ötfokozatú automatikus váltóművel
* Átlagfogyasztás az MVEG (99/100/EG) szerint
|