100 éves az Opel autógyártás

Krónika

A legfontosabb adatok áttekintése

1899 Szerződés a dessaui nagyhercegi udvari kocsigyártó Friedrich Lutzmannal. Az autógyártás kezdete Rüsselsheimben, az első modell az „Opel Patent-Motorwagen System Lutzmann”. 

1901 Szerződés a francia Alexandre Darracq-kal a Darracq gépkocsik licencgyártására. Az első Opel motorkerékpár építése. 

1902 Az első Darracq alvázak ellátása Rüsselsheimben Opel karosszériával. A járművek Opel-Darracq néven kerülnek forgalomba. Ősszel elkészül az első saját Opel konstrukció, a 10/12 PS, újonnan fejlesztett kéthengeres motorral. 

1903 Az első négyhengeres Opel motor építése a 20/22 PS típus részére. 

1906 Gyári lerakat alapítása Berlinben, elkészül az 1000. Opel autó. 

1907 Kaiserpreis verseny a Taunusban, a legjobb német autó részére kiírt Kaiserpreis elnyerése. 

1909 A „Doktorwagen” 4/8 PS előállításával az Opel megteszi az első lépést a szélesebb néprétegek számára megfizethető autó felé. 

1910 Az építőszekrény-elv bevezetése a gyártásban: az előregyártott karosszériákat különféle alvázakkal és motorokkal lehet kombinálni. 

1911 Az Opel új piaci résekbe hatol be: megvalósul az első repülőgép-motor, amelyet az Euler kétfedelűbe építenek be. Mezőgazdasági nagyüzemek részére motoros eke készül. 

1912 Elkészül a 10 000. Opel gépkocsi. Az 1911-es tűzvész tapasztalatai alapján Rüsselsheimben motoros fecskendőt építenek, amely egyelőre csupán a gyári tűzoltóság rendelkezésére áll, de később városok és községek is vásárolják. 

1913 A Grand-Prix idényre versenyautó készül, úttörő motortechnikával: a négyhengeres, négyliteres gép hengerenként négy szelepét királytengellyel hajtott felülfekvő vezértengely működteti. 

1914 Ugyanezzel a motorkonstrukcióval, de 12,3 liter lökettérfogattal megépítik a Rüsselsheimben valaha készült legnagyobb verseny- és rekordautót.
Az Opel a legnagyobb német autógyárrá avanzsál. Megkezdődik a „Puppchen” becenevű sikeres 18/50 PS modell gyártása. 

1916 Az első hathengeres Opel motor, 4,7 liter lökettérfogattal, a 18/50 PS modellben. 

1919 Az Opel-versenypálya felavatása Rüsselsheimtől délre. Az emelt fordulós beton-ovális Németország első állandó jellegű verseny- és próbapályája, sokkal megelőzve az olyan híres pályákat mint a berlini Avus vagy a Nürburgring. 

1924 Az Opel egymillió aranymárkát invesztál az autógyártás modernizálásába és első német autógyártóként bevezeti a futószalagos nagysorozatú gyártást. Az első típus a legendás 4/12 PS, ismert nevén „Levelibéka”.
További újdonság a márkakereskedőknél: bevezetik a normázott karbantartási munkákat, rögzített árakon. 

1926 Az erős keresletnek és a forradalmi gyártástechnológiának köszönhetően a „Levelibéka” ára 4500 márkáról előbb 2980 márkára, majd 1990 márkára csökken. Az Opel ezzel újabb néptömegek számára teszi lehetővé az autóvásárlást. 

1928 37.5 százalékos piaci részesedésével az Opel messze a legnagyobb német autógyártó. A General Motors-együttműködés jegyében a vállalat részvénytársasággá alakul. Az első nyolchengerű Opel motor a Regent modellben. A préselt acél vázas Opel Motoclub avantgárd motorkerékpár bemutatása. A RAK-program kezdete: a RAK-1 nyolc másodperc alatt gyorsul 100 km/órára az Opel-pályán. Röviddel rá Fritz von Opel a berlini Avuson 238 km/órás csúcssebességet ér el a RAK-2-vel. 

1929 A General Motors átveszi a részvénytöbbséget. Az Opel, első német autógyárként, megalakítja biztosítóját és az „Opel Bankot” a részletvásárlások finanszírozására. 

1931 A General Motors átveszi az Opel részvénypakett fennmaradó 20 százalékát is. Az Opel előállítja az „Opel-Blitz” gyors teherautót és első autógyárként vevőszolgálati iskolát indít be. 

1935 Az Opel bemutatja az Olympia modellt. Ez az első német nagysorozatú autó teljesen acél önhordó karosszériával. Előnyei: kis súly, fokozott passzív biztonság, jobb aerodinamika, újszerű gyártástechnológia („nász”). Tehergépkocsi-üzem létesítése Brandenburgban, éves kapacitása 25 000 darab Blitz. Első német autógyárként az Opel túllépi az évi 100 000 darabos autógyártást. 

1936 Az első Kadett-nemzedék, szintén önhordó biztonsági karosszériával.
120 293 darabos éves termeléssel az Opel Európa legnagyobb autógyártója. 

1937 Összpontosítás az autógyártásra: 2.6 millió példány legyártása
után a kerékpárgyártást eladják az NSU-nak. 

1939 Az Opel Európa legnagyobb és leghaladóbb autógyártója. Munkatársainak száma 25 374. 

1940 Elkészül az egymilliomodik Opel, egy Kapitän. A nemzetiszocialista kormányzat utasítására októbertől leáll a személyautó-gyártás. A rüsselsheimi üzemcsarnokokban számos Blitz-modell mellett, amelyek közül egyesek összkerékhajtásúak, illetve lánctalpasak, repülőgépek részére készülnek futóművek, műszerfalak és golyóálló benzintartályok. 

1944 A rüsselheimi gyár 50 százalékban, a brandenburgi csaknem teljesen romba dől. 

1945 A teljes Kadett gyártóberendezést leszerelik és jóvátételképp a Szovjetunióba szállítják. 

1946 A háború utáni első Opel, egy 1.5 tonnás Blitz előállítása 

1947 A személyautó-gyártás újrakezdése az Olympia modellel 

1950 Befejeződik a rüsselsheimi üzem újjáépítése 

1951 Rüsselsheimben az Opel a német autógyárak közül elsőként rendelkezik próbapályával az üzem területén. 

1953 Az Olympia Rekord az első Opel típus pontonkarosszériával. Az éves termelés ismét meghaladja a 100 000 darabot. 

1956 Elkészül a kétmilliomodik Opel, egy Kapitän. 

1962 Új üzem nyílik meg Bochumban az új Opel Kadett előállítására. 

1966 Termelési jubileum Bochumban: kigördül az egymilliomodik Kadett.
Az Opel tesztközpontot nyit meg Dudenhofenben és alkatrészüzemet Kaiserslauternben. 

1968 Az Opel GT bemutatása. A „Csak repülni szebb” szlogen szállóigévé lesz. 

1971 A tízmilliomodik Opel egy Rekord Caravan. 

1972 Az Opel a legnagyobb német autógyártó. Piaci részesedése 20,4 százalék.
Az új Opel dízelmotorral felszerelt Opel GT  a dudenhofeni próbapályán két világcsúcsot és 18 nemzetközi rekordot állít fel. 

1979 Bemutatkozik a Kadett „D”, az első fronthajtású Opel. 

1981 „Tech 1” prototípusával az Opel igazolja vezető szerepét az aerodinamika területén: a 0,235-ös alaktényező a világ legjobbja. 

1982 Új üzem létesítése a spanyolországi Zaragozában az új Opel Corsa gyártására.
Walter Röhrl és navigátora, Christian Geistdörfer egy Ascona 400-assal megnyeri a Rallye Monte Carlót és a rali-világbajnokságot. 

1983 Húszmilliomodik Opelként egy Seantor gördül le a rüsselsheimi futószalagról. 

1984 Bemutatkozik a Kadett „E”, amelynek GSi változata a kategória aerodinamikai világelsője: az alaktényező 0,30. 

1985 Az Opel az első német autógyár, amely komplett típusválasztékot kínál katalizátorral. 

1989 Első európai autómárkaként az Opel valamennyi modelljét alapfelszerelésként látja el katalizátorral. 

1990 Az Opel az első autómárka, amely újra feldolgozási körfolyamatot valósít meg műanyagok részére. 

1991 A Kadett utóda, az Astra megkapja az oldalvédelemből, védőperemes ülésekből és övfeszítőkből álló Opel-Safety-System biztonsági felszerelést.
A Frontera a konszern első szabadidő-terepjárója, amely azonnal piacvezető lesz. 

1992 Az Opel megnyitja szentgotthárdi Astra összeszerelő üzemét és motorgyárát. 

1992 Az Opel megnyitja az eisenachi üzemet. Itt valósul meg első ízben az a jövőbemutató Opel termelési rendszer, amelyet az átszervezés keretében a meglevő gyáregységekre, majd a később létesülőkre is átvisznek. 

1994 Elkészül a harmincmilliomodik Opel, egy csúcskategóriájú MV6. 

1995 A német autógyárak közül elsőként az Opel szereli fel valamennyi személyautóját vezető- és utasoldali légzsákkal. A Vectrában az Opel a nagysorozatú gyártól közül világelsőként vezeti be a pedálkiakasztó rendszert és a hibrid légzsákot. 

1996 Megjelenik a Sintra, az Opel első nagyterű limuzinja. Bemutatkozik a világ első közvetlen befecskendezésű, négyszelepes turbódízel motorja. Rüsselsheimben megkezdődik a Cadillac Catera gyártása az Omega alapján. Manuel Reuter Opel Calibra kocsival nyeri az ITC-bajnokságot. 

1997 Genfben bemutatkozik a Signum jövőtanulmány. A Vectra és Omega navigációs rendszerével megkezdődik az Opel „Mobilitási kezdeményezése”. Európai autógyár elsőként kínál háromhengeres motort. Az 1.0 12V a Corsa egyik hajtóműve. A Frankfurti Autószalonon bemutatják az Astrát és a kompakt egyterű Zafirát. Beindul az Opel termékoffenzívája, 2001-ig 26 új modellel és változattal. Essenben bemutatják a Vectra 1500-at. Megjelenik az Arena haszonjármű-típuscsalád. 

1998 Kezdődik az új Astra modellek gyártása. Új Monterey és Frontera modellek jelennek meg. Bemutatkozik a négyajtós Astra limuzin. Rüsselsheimben legördül a futószalagról az egymilliomodik Vectra. 

1998 Felavatják a Gliwiczei (Lengyelország) Opel autógyárat