.
. . . . . . . . .
Bemutatkozik
egy új automatizált
mechanikus sebességváltó, az „Easytronic”
. .
. .
Automatikus
sebességváltó alatt általában egy hidrodinamikus nyomatékváltóból, s egy
2…4 fokozatú (bolygóműves) mechanizmusból álló váltóművet értünk, amelyben
egy automatika gondoskodik a fokozatváltásokról. A tisztán mechanikus váltómű
automatizálásával is sokszor próbálkoztak, elsősorban bolygóm?ves szerkezetekkel.
A két világháború között például világhírnévre tett szert a Wilson váltó,
a maga „előválasztásos” rendszerével. Később előtéttengelyes váltókat is
automatizáltak: a hagyományos alakzáró (körmös) tengelykapcsolók helyére
soklemezes olajos tengelykapcsolót építettek, amit azután hidraulikával
működtettek. A működtetést már lehetett automatizálni, de voltak – vannak
– olyan rendszerek, amelyekben az automatika kiiktatható, hogy vezető maga
válthasson sebességfokozatot.
A
közeljövőben mutatkozik be az első olyan automatizált, tisztán mechanikus
– éspedig hagyományos előtéttengelyes rendszerű! – váltómű, amelyikben
még a kapcsoló hüvelyek is hagyományosak. Az Opel „Easytronic” fantázianevű
váltóműben minden megvan, ami a legklasszikusabb mechanikus váltóművekben:
van benne mechanikus tengelykapcsoló, ötfokozatú előtéttengelyes sebességváltó
szinkronizált kapcsolóhüvelyekkel, tolórudakkal. Az újdonság az, hogy a
tengelykapcsoló kiemelését és a tolórudak mozgatását villamos motor végzi.
S ha már van villamos áram, akkor kézenfekvő, hogy a működtetés lehet automatikus.
Ehhez már csak egy okos számítógép kell, amelyik mindig tudja, hogy mikor
kell a tengelykapcsolót kiemelni, illetve zárni, mekkora sebességgel és
mekkora erővel, amelyik tudja, hogy melyik tolórudat mikor melyik irányban
kell mozgatni – és amelyik észreveszi, ha a gépkocsivezető maga akar kapcsolni.
Az
okos számítógép figyeli azt, hogy a gépkocsivezető mikor melyik helyzetben
tartja vagy hová mozgatja a sebességváltókart, hogy nyomja-e gáz-, illetve
a fékpedált, hogy éppen mekkora sebességgel halad a jármű stb.
A
sebességváltókar helyzetei:
–
jobb szélső helyzetbe tolva: semleges, „üres” állás; a motor indítható,
– jobb szélső
helyzetben lefelé húzva: a vezérlés hátramenetbe kapcsol;
gázadáskor a jármű elindul hátrafelé,
– bal szélső
helyzetbe tolva: gázadáskor a jármű elindul előre, a sebesség
növekedésével (a gázadás mértékét is figyelembe véve) automatikus
sebességváltás előre, illetve hátra,
– középhelyzetben
a fokozatváltás manuális: fölfelé vagy lefelé pöccintve fölfelé
vagy lefelé kapcsol a vezérlés.
Mind az automatikus,
mind a kézi váltás valóban pillanatokat vesz igénybe: 0.25…0,30 másodpercet.
Ez azt jelenti, hogy például kézi váltás esetén át lehet ugrani fokozatokat
úgy, hogy a váltókart nem egyszer, hanem kétszer vagy háromszor pöcköli
meg a vezető anélkül, hogy a gázpedálállást megváltoztatná (az automatika
gondoskodik a megfelelő gázadásról, hogy a tengelykapcsoló zárása a váltás
befejezésekor mindig csúszásmentes legyen). A „kihúzatáshoz” szükséges
visszakapcsolás (padlóig benyomott gázpedál, „kick-down”) is hatásos mind
manuális, mind automatikus üzemmódban.
Fékezéskor
a gyakorlott gépkocsivezetőt is megszégyenítő ügyességgel mindig optimális
pillanatban emeli ki a tengelykapcsolót, elkerülve a motorleállást, megnövelve
az úttartás biztonságát. Automatikus üzemmódban még azt is figyeli az automatika,
hogy pl. a piros lámpánál álló jármű vezetője mikor veszi le a lábát a
fékről, s akkor finoman felengedi a tengelykapcsolót. Ez nagyban megkönnyíti
az emelkedőn való indulást is. Általában mondható, hogy a tengelykapcsoló
tárcsájának a szorítása mindig alkalmazkodik az üzemi viszonyokhoz: a nyomaték-érzékelés
figyeli, hogy emelkedőn vagy lejtőn indul-e el a jármű, vagy hogy van-e
ráakasztva lakókocsi.
Összehasonlítva
az „Easytronic” váltóművet a közismert automatikus váltóművekkel kiderül,
hogy előállítása 50 %-kal olcsóbb, tömege kb. 25 kilóval kisebb, hatásfoka
lényegesen jobb, a jármű fogyasztása kedvezőbb.
A hagyományos
előtéttengelyes váltóval szemben a tömege csak 4 kilogrammal nagyobb, élettartama
viszont jelentősen hosszabb, s a gépkocsi fogyasztása is kisebb (átlagos
vezetőt feltételezve).
Mind az automatikus,
mind a hagyományos előtéttengelyes váltóművel szemben egyedülálló előnye,
hogy a gépkocsivezető maga dönti el, mikor élvezi az automatikus üzemmódot,
s mikor akar sportosan vezetni, azaz kézzel váltani.
Az „Easytronic”
ősszel fogja ünnepelni világpremierjét az új Opel Corsa 1.2 (55 kW/75 LE)
modellben. Az Opel partnerei a három évig tartó fejlesztésben a LuK és
a Bosch szakemberei voltak.
Lézo
Megjelent
az AUTÓSZAKI 2000/08. számában