Bővül az Opel
földgáz-üzemű járműválasztéka
Világpremier
Lipcsében: Opel Combo Tour 1.6 CNG tanulmányautó
- Padló alatti gáztartály őrzi
meg a teljes rakteret
- Földgáz- és benzintankkal
550 kilométer a hatótáv
- Jelentős hajtóanyag-költség
megtakarítás, garantált adómentesség 2020-ig
A
két eddigi gázüzemű típus, a Zafira 1.6 CNG és az Astra Caravan 1.6 CNG
sikere arra indítja az Opelt, hogy egy harmadik földgázos autót is felvegyen
a programjába. A lipcsei 14. Auto Mobil International (AMI) (2004. április
17.-25.) alkalmával az OSV (Opel Special Vehicles) Opel-leányvállalat bemutatja
a sorozatgyártáshoz közeli Opel Combo Tour 1.6 CNG (Compressed Natural
Gas) tanulmányautót, amely várhatóan 2005 második félévében kerül piacra.
A prototípus a földgázos standon lesz látható.
Akárcsak a német gázautó-piac közel
hatvan százalékát befedő Zafira 1.6 CNG és az Astra Caravan 1.6 CNG, a
Combo 1.6 CNG is két, egyenként 110 literes, illetve 19 kilós gáztartályt,
és tartalékként egy 14 literes benzintankot kap. Az újszerű monovalentplus
koncepció előnye, hogy ha kifogyóban van a gáztartály, és nincs gázkút
a közelben, akkor a vezetőhelyről kapcsolhatunk át benzinüzemre. Ezáltal
négyszázról kerek 550 kilométerre nő a CNG-Combo hatótávja. A tartályok
helytakarékos, padló alatti elhelyezésének köszönhetően a Combo 1.6 CNG
helykínálata ugyanolyan nagyvonalú (maximális raktér: 2.695-3.050 liter),
mint a benzines- és dízel-változatoké.
Tágassága
mellett a gazdaságosság a Combo 1.6 CNG egyik erőssége. Átlagosan 5,3 kg/100
kilométer gázfogyasztása; a jelenlegi 0,68 euro/kilogramm ár alapján 30
százalékkal csökkenti a hajtóanyag-költséget a dízelhez, és ötvennel a
benzineshez képest. Megéri az átállás azért is, mert a német regionális
és helyi gázszolgáltatók mintegy 65 százaléka támogatja e környezetkímélő
üzemmódot: vagy beszállnak 1300 euróval az új gázautó vásárlásába, vagy
átlagban 1500 kiló ingyenes földgázzal támogatják az üzemeltetőt. Ráadásul
a motorhajtó földgáz 2020-ig adókedvezményes. Használatával jelentősen
csökken a belsőégésű motor károsanyag-kibocsátása, a Combo 1.6 CNG CO2-emissziója
például mindössze 140* gramm/kilométer.
Az 1.6 CNG-hajtómű az ismert 1,6-os
ECOTEC benzinmotoron alapul, teljesítménye 71 kW (97 LE), nyomatékmaximuma
140 newtonméter. A földgáz és a benzin részére külön befecskendező-sora
van. A 130 oktános földgáz sokkal kopogásállóbb a benzinnél, ezért az Opel
a földgáz-üzem optimalizálására törekedve 12,5-re emelte a sűrítést. Takarékossága
ellenére fürge a Combo1.6 CNG: csúcssebessége 166* km/óra, a százra gyorsítás
ideje 14* másodperc (*ideiglenes adatok).
A 110 literes, illetve 19 kilós
padló alatti gáztartályokkal körülbelül 400 kilométer a hatótáv. A benzintartalékot
is beszámítva elérjük az 550 kilométert. Átváltani a középkonzoli kapcsolóval
lehet, de ez automatikusan is megtörténik, ha fogytán a földgáz. A rendszer
közben önműködően átáll a nyomás kijelzéséről a benzinmennyiségére, úgyhogy
a műszer mindig a pillanatnyi üzemmódnak megfelelően mutat. Univerzális
csatlakozó teszi lehetővé a külön adapter nélküli tankolást olyan országokban
is, ahol más a gázkutak szabványa (például Olaszországban). Földgáz mellett
biogázzal is működhet a Combo 1.6 CNG.
Mintaszerű a Combo 1.6 CNG biztonsága
is: a tartályokat erős acélpántokkal rögzítik, és burkolattal védik. A
külön-külön szeleppel ellátott gáztartályok anyaga nagyszilárdságú acél,
acélcsöveké rozsdamentes nemesacél. Mivel a tartályok nem az ütközési zónában
helyezkednek el, optimális az utasok és a környezet védelme. Ütközéskor
amúgy biztonságosabb a gáz a benzinnél: mivel könnyebb a levegőnél, azonnal
elillan, ha kiszabadul, és 650 fokos gyulladási hőmérséklete jóval meghaladja
a benzinét. A parkolóházak gázüzemű járműveket kitiltó tábláját nem kell
figyelembe venni a földgázos Opelek vezetőinek, ez csak a levegőnél nehezebb
gázra, például PB-re vonatkozik. Tekintettel a magas biztonsági színvonalra,
nincs különbség a vizsgáztatásban sem, csupán a tartályokat kell tízévenként
bevizsgálni.
A komplett gázberendezést az Opel
Special Vehicles GmbH (OSV) Rüsselsheimben építi be a szériaautóba. Az
Adam Opel AG 2000 januárjában alapított, jelenleg 350 főt foglalkoztató
leányvállalata 2002 óta gyárt Opel gázautókat. További termékeik a sportos
OPC-modellek, hatósági és különleges kocsik, például rendőrségi- és oktatóautók,
taxik és egyedivé tett széria Opelek. Tavaly közel 56 ezer kocsit alakítottak
át.
A gázautók annak a hármas stratégiának
a részét képezik, amelynek keretében 2008-ig 140 gramm/kilométerre akarja
csökkenteni újautó-flottájának szén-dioxid emisszióját az Opel. Ebben,
a bevált konstrukciók továbbfejlesztésén és a hidrogénes tüzelőanyagcella
szorgalmazásán kívül jelentős szerepet játszik az alternatív üzemanyagok,
például a földgáz alkalmazása.
Az OSV cégvezetője, Stefan Schrahe:
"A Combo 1.6 CNG-vel olyasmit kínálunk ügyfeleinknek, mint egyetlen más
gyártó sem. Újszerű technikája tiszta és gazdaságos járművé teszi, anélkül,
hogy csökkenne a használhatósága vagy a raktere."
|