Ha a képeket eredeti nagyságban akarja látni, kattintson rájuk.



Opel biztonság
Aktív fejtámla a nyaki sérülések csökkentésére

o 1999. őszétől alapfelszereltség az Omegában és a Vectrában
o A nyak- és hátsérülések második helyen a baleseti következmények sorában
o Az Európai Unióban mintegy 20 milliárd márkát fordítanak az ilyen sérülések 
   kezelésére

1999. őszétől az Adam Opel AG lesz az első német autógyártó, amely Aktív Fejtámlát ajánl autóiban. Ezek jelentősen csökkentik a hátulról való ütközéskor az úgynevezett ostorhatást. Minden Omega és Vectra modell alapfelszerelésként fogja tartalmazni ezt a biztonsági berendezést. A sérüléssel járó balesetekben az elmúlt 30 év alatt megduplázódott a nyakcsigolya-sérülések aránya és jelenleg a második leggyakoribb sérülés. Új biztonsági felszerelésével az Opel ezt a trendet szeretné visszafordítani.
Dr. Wolfram Hell, a Német Biztosítási Központ (GDV) által működtetett müncheni Jármű Biztonsági Intézet baleset kutatója a következőket mondta: "Az Opel az Aktív Fejtámla bevezetésével fontos lépést tesz a nagy sorozatban gyártott autóknál. A nyakcsigolya-sérülések gyakran erős fájdalmat okoznak a sérültnek és drága, hosszadalmas kezelést igényelnek." A GDV óvatos becslése szerint ezen kezelések költségei egyedül Németországban két milliárd márkát tesznek ki, míg az Európai Unió országaiban 20 milliárd márkás terhet jelentenek. 

A nyakcsigolya-sérülés - amelyre az ostorhatás trauma megnevezést is alkalmazzák - nagy részarányát a megnövekedett forgalom következtében sűrűbben előforduló 
ráfutásos balesetek okozzák. Bár az ilyen ütközések viszonylag kis, 10-20 kilométeres sebesség különbségekkel következnek be, mégis gyakran fájdalmas sérülésekkel végződnek, amelyeket a fej biccenése, illetve az ülés által biztonságosan rögzített törzshöz képest való elmozdulása okoz. Ilyen esetekben a nyaki területen húzódások, ér-, ínszalag- és idegsérülések léphetnek fel. 

Kisebb kockázat: Az innovatív mechanizmus megbízható

Az új Aktív Fejtámla jelentős lépés a kockázatok csökkentésében. A rendszer mechanikus működtetésű és az első ülésen utazó felső törzsének az ülés támlájára gyakorolt nyomása aktiválja ráfutásos baleset esetén. A fejtámla fölfelé és előre mozog egy, a háttámlába integrált emelőrendszer segítségével, jelentősen csökkentve így a fej és a támla közötti távolságot és ennek eredményeképpen nagymértékben csökkentve a nvakcsigolyákra ható erőt is. 

Az egész rendszer az első ülés felső részébe van építve, összesen mintegy egy kilogramm súlyú. Beépítése nem befolyásolja a valamivel lejjebb lévő oldalsó légzsákokat, és nem okoz kényelmetlenséget az utazónak. Az Aktív Fejtámla mechanizmus akárhányszor tökéletesen működik, mint azt Joachim G. Fürll, az Opel rüsselsheimi Nemzetközi Műszaki Fejlesztési Központjának üléstervezője is megerősíti: " Ha például egy több autót érintő, többszörös ütközésben az utasok többször előre-hátra rándulnak, a fejtámla mindannyiszor kész a hatásoktól védeni a fejet." 

Erős hatás esetén az Aktív Fejtámasz - attól függően, hogy menyire van kihúzva - felfelé 20 millimétert, előre 60 millimétert tud elmozdulni. 

Az Opel az Aktív Fejtámlákat a Lear ülésgyártó céggel közösen fejlesztette ki és adaptálta egyes modelljeinek üléseihez. A kétéves kooperációs időszak alatt kulcsszerepet játszottak a hatástesztek. A kísérleteket különböző konfigurációban és különböző - 8, 16, 22 km - sebességkülönbségekkel folytatták. Joachim Fürll mondja: "A speciálisan tervezett Hybrid III babák, amelyek e cél érdekében a "nyakukat kockáztatták", további érzékelőkkel voltak ellátva a nyakcsigolyájuknál és a módosított nyaki elemek tették lehetővé az ütközéskor az Aktív Fejtámla pontos hatásának a vizsgálatát." 

A mért adatok jóval a kockázati szint alatt

Ezekben a tesztekben a fejnek a felső törzshöz képesti gyorsulását, az úgy nevezett NIC (Neck Injury Criterion - nyaksérülési kritérium) érték szolgálta. Bár még nincsenek törvényes előírások és szabályozások a NIC 50 milliméteres elmozdulási értékét - az úgy nevezett NIC50 értéket - fogadták el műszaki körökben, mint az ostorhatással kapcsolatos veszélyhatár statisztikai paraméterét. A 15-ös érték még tűrhető. Új Aktív Fejtámlájával az Opel messze alatta marad ennek az értéknek. Általánosságban mintegy 60 százalékos javulás érhető el. 

A fejtámaszok a megfelelő magasságban rögzítődnek

A hatékonyság biztosítása érdekében a fejtámaszokat a megfelelő magasságba kell elhelyezni. Egy egyszerű szabályt kell szem előtt tartani: a fejtámla felső széle egy magasságban kell, hogy legyen a fej legmagasabb pontjával, vagy a legmagasabb állásban kell lennie. Annak érdekében, hogy a fejtámla megtartsa helyzetét még egy ütközés esetén is, az Opel egy reteszelő szerkezetet fog ősztől bevezetni az Omegákban, Vectrákban, majd később az Astrákban, Zafirákban. Ezzel a szerkezettel a magasság szabályozása csak egy hallható kattanással kísért előrebillentés után lesz lehetséges. 

Az Opel széles vásárlóközönség számára teszi elérhetővé a biztonságot

Az Aktív Fejtámla bevezetése az Opel biztonság melletti elkötelezettségét hangsúlyozza. Immár hagyomány az Opelnél, hogy minden szegmensében elérhetővé teszi a biztonsági fejlesztések eredményeit. Például már korai stádiumban a teljes modellsor légzsákkal volt szerelve. Sok modell alapfelszerelésként tartalmazza az oldallégzsákokat. A korszerű, övfeszítővel ellátott, állítható magasságú biztonsági öv, az alácsúszást gátló üléspárnák szintén a biztonságot szolgálják. A gyerekeket az innovatív "Child Fix" ülésrendszer védi. Mint most az Aktív Fejtámlával, az Opel úttörő szerepet játszott a biztonság terén a szabadalmaztatott Pedál Kiakasztó Rendszerrel is, amely először 1996-ban jelent meg a Vectrában is, amely ma már alapfelszerelés az Astrában és Zafirában is. Ez a rendszer jelentősen csökkenti a vezető lábszárának és lábfejének sérüléseit baleset esetén.