Ha
a képeket eredeti nagyságban akarja látni, kattintson rájuk.
Opel biztonság
Aktív
fejtámla a nyaki sérülések csökkentésére
o 1999. őszétől alapfelszereltség
az Omegában és a Vectrában
o A nyak- és hátsérülések
második helyen a baleseti következmények sorában
o Az Európai Unióban
mintegy 20 milliárd márkát fordítanak az ilyen sérülések
kezelésére
1999. őszétől az Adam Opel AG lesz az első német autógyártó,
amely Aktív Fejtámlát ajánl autóiban. Ezek jelentősen csökkentik a hátulról
való ütközéskor az úgynevezett ostorhatást. Minden Omega és Vectra modell
alapfelszerelésként fogja tartalmazni ezt a biztonsági berendezést. A sérüléssel
járó balesetekben az elmúlt 30 év alatt megduplázódott a nyakcsigolya-sérülések
aránya és jelenleg a második leggyakoribb sérülés. Új biztonsági felszerelésével
az Opel ezt a trendet szeretné visszafordítani.
Dr.
Wolfram Hell, a Német Biztosítási Központ (GDV) által működtetett müncheni
Jármű Biztonsági Intézet baleset kutatója a következőket mondta: "Az Opel
az Aktív Fejtámla bevezetésével fontos lépést tesz a nagy sorozatban gyártott
autóknál. A nyakcsigolya-sérülések gyakran erős fájdalmat okoznak a sérültnek
és drága, hosszadalmas kezelést igényelnek." A GDV óvatos becslése szerint
ezen kezelések költségei egyedül Németországban két milliárd márkát tesznek
ki, míg az Európai Unió országaiban 20 milliárd márkás terhet jelentenek.
A
nyakcsigolya-sérülés - amelyre az ostorhatás trauma megnevezést is alkalmazzák
- nagy részarányát a megnövekedett forgalom következtében sűrűbben előforduló
ráfutásos balesetek okozzák. Bár az ilyen ütközések viszonylag
kis, 10-20 kilométeres sebesség különbségekkel következnek be, mégis gyakran
fájdalmas sérülésekkel végződnek, amelyeket a fej biccenése, illetve az
ülés által biztonságosan rögzített törzshöz képest való elmozdulása okoz.
Ilyen esetekben a nyaki területen húzódások, ér-, ínszalag- és idegsérülések
léphetnek fel.
Kisebb
kockázat: Az innovatív mechanizmus megbízható
Az új Aktív Fejtámla jelentős lépés a kockázatok csökkentésében.
A rendszer mechanikus működtetésű és az első ülésen utazó felső törzsének
az ülés támlájára gyakorolt nyomása aktiválja ráfutásos baleset esetén.
A fejtámla fölfelé és előre mozog egy, a háttámlába integrált emelőrendszer
segítségével, jelentősen csökkentve így a fej és a támla közötti távolságot
és ennek eredményeképpen nagymértékben csökkentve a nvakcsigolyákra ható
erőt is.
Az egész rendszer az első ülés felső részébe van építve,
összesen mintegy egy kilogramm súlyú. Beépítése nem befolyásolja a valamivel
lejjebb lévő oldalsó légzsákokat, és nem okoz kényelmetlenséget az utazónak.
Az Aktív Fejtámla mechanizmus akárhányszor tökéletesen működik, mint azt
Joachim G. Fürll, az Opel rüsselsheimi Nemzetközi Műszaki Fejlesztési Központjának
üléstervezője is megerősíti: " Ha például egy több autót érintő, többszörös
ütközésben az utasok többször előre-hátra rándulnak, a fejtámla mindannyiszor
kész a hatásoktól védeni a fejet."
Erős hatás esetén az Aktív Fejtámasz - attól függően,
hogy menyire van kihúzva - felfelé 20 millimétert, előre 60 millimétert
tud elmozdulni.
Az Opel az Aktív Fejtámlákat a Lear ülésgyártó céggel
közösen fejlesztette ki és adaptálta egyes modelljeinek üléseihez. A kétéves
kooperációs időszak alatt kulcsszerepet játszottak a hatástesztek. A kísérleteket
különböző konfigurációban és különböző - 8, 16, 22 km - sebességkülönbségekkel
folytatták. Joachim Fürll mondja: "A speciálisan tervezett Hybrid III babák,
amelyek e cél érdekében a "nyakukat kockáztatták", további érzékelőkkel
voltak ellátva a nyakcsigolyájuknál és a módosított nyaki elemek tették
lehetővé az ütközéskor az Aktív Fejtámla pontos hatásának a vizsgálatát."
A mért
adatok jóval a kockázati szint alatt
Ezekben a tesztekben a fejnek a felső törzshöz képesti
gyorsulását, az úgy nevezett NIC (Neck Injury Criterion - nyaksérülési
kritérium) érték szolgálta. Bár még nincsenek törvényes előírások és szabályozások
a NIC 50 milliméteres elmozdulási értékét - az úgy nevezett NIC50 értéket
- fogadták el műszaki körökben, mint az ostorhatással kapcsolatos veszélyhatár
statisztikai paraméterét. A 15-ös érték még tűrhető. Új Aktív Fejtámlájával
az Opel messze alatta marad ennek az értéknek. Általánosságban mintegy
60 százalékos javulás érhető el.
A fejtámaszok
a megfelelő magasságban rögzítődnek
A hatékonyság biztosítása érdekében a fejtámaszokat a
megfelelő magasságba kell elhelyezni. Egy egyszerű szabályt kell szem előtt
tartani: a fejtámla felső széle egy magasságban kell, hogy legyen a fej
legmagasabb pontjával, vagy a legmagasabb állásban kell lennie. Annak érdekében,
hogy a fejtámla megtartsa helyzetét még egy ütközés esetén is, az Opel
egy reteszelő szerkezetet fog ősztől bevezetni az Omegákban, Vectrákban,
majd később az Astrákban, Zafirákban. Ezzel a szerkezettel a magasság szabályozása
csak egy hallható kattanással kísért előrebillentés után lesz lehetséges.
Az Opel
széles vásárlóközönség számára teszi elérhetővé a biztonságot
Az Aktív Fejtámla bevezetése az Opel biztonság melletti
elkötelezettségét hangsúlyozza. Immár hagyomány az Opelnél, hogy minden
szegmensében elérhetővé teszi a biztonsági fejlesztések eredményeit. Például
már korai stádiumban a teljes modellsor légzsákkal volt szerelve. Sok modell
alapfelszerelésként tartalmazza az oldallégzsákokat. A korszerű, övfeszítővel
ellátott, állítható magasságú biztonsági öv, az alácsúszást gátló üléspárnák
szintén a biztonságot szolgálják. A gyerekeket az innovatív "Child Fix"
ülésrendszer védi. Mint most az Aktív Fejtámlával, az Opel úttörő szerepet
játszott a biztonság terén a szabadalmaztatott Pedál Kiakasztó Rendszerrel
is, amely először 1996-ban jelent meg a Vectrában is, amely ma már alapfelszerelés
az Astrában és Zafirában is. Ez a rendszer jelentősen csökkenti a vezető
lábszárának és lábfejének sérüléseit baleset esetén.
|