Sima
járású, új háromhengerű turbómotor
• 85 kW/115 LE teljesítményű, 1.0-literes
turbó
• Az új, kis lökettérfogatú, közvetlen
befecskendezéses motorcsalád első tagja az Opel ADAM-ban debütál
• Nyomatéka 1800/percnél 166 Nm
• Hengerfejbe integrált kipufogócsonk
• Új, könnyű, hatfokozatú sebességváltó
A 85 kW/115 LE teljesítményű kismotor 166
Nm-t fejt ki 1,800 és 4,700/perc között. Az 1.0 SIDI Turbo (Spark Ignition
Direct Injection) az egész működési tartományában nyomatékosabb az ugyanilyen
teljesítményű, nagyobb lökettérfogatú motoroknál, miközben fogyasztása
20 százalékkal szerényebb az Opel jelenlegi 1.6-literes szívómotorjáénál.
A jövőre az ADAM kisautóban, új, hatfokozatú
sebességváltóval debütáló 12-szelepű 1.0 turbó egy három- és négyhengeresűekből
álló, 1.0 - 1.4 literes motorcsalád első tagja. Közvetlen befecskendezés,
változó vezérlés, könnyű alumíniumblokk. Jóval 100 g/km alatti CO2 emisszió.
Az alumínium présöntvény blokk csökkenti
a zajkisugárzást és a testhangot, valamint a tömeget. A nagynyomású üzemanyagcsövek
és porlasztók szerkezetileg el vannak különítve a hengerfejtől. Fontos
szerepet játszik az olajteknőben elhelyezett kiegyensúlyozó tengely is.
Csendes, invertált fogazású lánc hajtja a főtengellyel azonos fordulatszámon,
de ellenirányban.
További akusztikai jellemző a felső és
az első motorburkolat, a szívócső és a vezértengely-ház optimalizálása,
a főtengely szigetelése öntöttvas csapágyfedél-betétekkel, a sziszegésmentes
turbófeltöltő és az acél olajteknő.
A kis tehetetlenségű, vízhűtéses turbóval
összecsavarozott kipufogócsonk az alumínium hengerfejben található.
A hatfuratos porlasztók a hatékony égés
érdekében a dugattyúk középvonalában állnak, a motor lélegzését változó
vezérlés segíti. Változó szállítású olajszivattyú és kikapcsolható vízpumpa
járul még hozzá a kedvező fogyasztáshoz.
Az 1.0 SIDI Turbóhoz társított vadonatúj,
hatfokozatú manuális sebességváltót közepes nyomatékokra méretezték. Mindössze
37 kilogramm a száraz súlya. Nagyon könnyen, rövid mozdulatokkal kapcsolható.
Széles, aszimmetrikus fogprofilokat kapott, az első és a második fokozat
háromszoros-, a harmadik és a negyedik dupla szinkronizálású, de szinkronizált
a hátramenet is.
Az új váltót több kis- és szub-kompakt
Opel típusban használják majd, 220 Nm nyomatékig. 12-féle áttételskála
és hétféle főáttétel közül enged meg választást.
|