100 éves
az Opel autógyártás
1899-ben
született az első Opel-gépkocsi
Az Adam Opel AG egészen különleges születésnapot ünnepel
1999-ben: száz éve született az első Opel-automobil. A mai világcég alapjait
Adam Opel rakta le, aki 1862-ben, kézi munkával hozta létre első varrógépét.
13 évvel a kerékpár-gyártás kezdetét jelző 1886 után, 1899-ben jött létre
az első gépkocsi, az Opel Patent-Motorwagen System Lutzmann. Miután néhány
hónapig a francia Darracq autógyár licence alapján folytatták a gyártást,
1902-ben jelent meg az első önálló Opel jármű, a 10/12 PS modell. Az Opel
máig kereken 50 millió Opel-alapú járművet állított elő, és a műszakilag
azonos brit Vauxhall modelleket is beszámítva 1997 folyamán Nyugat-Európában
egyvégtében hatodszorra lett piacvezető, 1,56 millió eladott újautóval
(piaci részesedés 11,6 százalék). A hosszú sikertörténetben jelentős szerepet
játszott az egész Európát lefedő, 6500 egységből álló márkakereskedői hálózat
is, amely már 1924-ben standardizált karbantartási munkákkal és rögzített
árakon dolgozott.
A
járműgyártás 1899-es kezdete — amellyel az Opel a második legrégibb jelentős
német autógyár — döntő fejlődési lépcsőfokot jelez a vállalat történetében.
Miután Adam Opel kisipari műhelyből 650 alkalmazottat foglalkoztató ipari
vállalkozássá fejlesztette a varrógépek és kerékpárok előállítását, öt
fia, Carl, Wilhelm, Heinrich, Fritz és Ludwig új kihívást kerestek. A múlt
század végén a gépkocsi ugyanolyan forradalmi találmány volt, mint korábban
a varrógép vagy a kerékpár, ezért fel is keltette érdeklődésüket. Néhány
tanulmányút után az Opel fivérek 1899 január 21-én megszerezték a dessaui
Friedrich Lutzmann autógyárát, és hozzáfogtak az autógyártás beindításához
Rüsselsheimben. Rendkívüli erőfeszítéseik ellenére azonban az újszerű közlekedési
eszköz nem bizonyult valami ragyogó üzletnek. 1901-ben megváltak Lutzmanntól.
1902 elején indult a francia Darracq modellek licencgyártása Opel-Darracq
márkanéven. Ám az Opel fivérek hosszú távon ennyivel sem érték be. 1902
őszén a Hamburgi Autószalonon mutatták be első saját konstrukciójukat,
az Opel-Motorwagen 10/12 PS típust. Ezzel a fiatal vállalkozás, mint a
következő évek sikerei bizonyították, a helyes útra lépett: az autópiac
új jövevényei 1906-ban már az ezredik járművüket állították elő, ami akkoriban
rekordgyorsaságú üzletbővülésnek számított.
Az igazi áttörés 1909-ben sikerült a rüsselsheimieknek
a 4/8 modellel. A legendás „Doktorautó”
3950 márkába került, fele annyiba mint a fényűző konkurens típusok, és
szélesebb néprétegek számára nyitotta meg a saját autó lehetőségét. Az
Opel további növekedéséhez komoly mértékben hozzájárult ennek a modellnek
a sikere, valamint az építőszekrény-elv 1910-es bevezetése, amely lehetővé
tette, hogy előre gyártott karosszériákat az ügyfél kívánsága szerint kombináljanak
különféle motorokkal és alvázakkal. Az Opel már 1914-ben túlszárnyalta
valamennyi vetélytársát, és a legnagyobb német autógyárrá lépett elő.
A
csupán zöld színben kapható „Levelibékával” (Opel 4/12 PS) az Opel 1924-ben,
Németországban elsőként, bevezette a futószalagos nagysorozatú gyártást.
A forradalmi gyártástechnológia kézzel fogható előnnyel járt az Opel-vásárlók
részére: az óriási kereslet és a fokozódó darabszám következtében mérséklődő
önköltség jóvoltából az eleve kedvező 4500 márkás induló ár hat éven belül
1990 márkára esett vissza. Ezáltal az Opel, a Doktorautó után már másodízben
segítette hozzá a társadalom jelentősebb részét az autóvásárláshoz. Az
autó a jómódúak drága és kényes luxuscikkéből mindenki problémamentes,
megbízható közlekedési eszköze lett.
A húszas évek végét újabb jelentős változások jelezték.
Az Opel először a „RAK” rakétaautóval
keltett óriási feltűnést. A Rüsselsheimtől délre fekvő Opel versenypályán
végrehajtott néhány, részben titkos próbafutam után Fritz von Opel a berlini
Avuson 1928. május 23-án 238 km/órás sebességet ért el a „RAK 2”-vel. A
rakétahajtás fejlesztését „Rakéta Fritz”, ahogy Fritz von Opelt ettől fogva
nevezték, szorgalmazta. Néhány sínpályás kísérlet következett, amelyek
során a „RAK 3” 254 km/órára srófolta fel a világrekordot. Az Opel rakéta-úttörőjének
kísérletei a „RAK 1 Friedrich” rakétarepülő néhány sikeres repülésével
értek véget.
1929-ben a General Motors átvette az Adam Opel AG-t, és
ettől fogva minden tevékenység az alapvető üzletágra, a gépkocsira összpontosult.
Ezáltal az Opel nem csupán megtartotta, hanem meg is erősítette piaci helyzetét.
Az Opel 1935-ben gyártott először egy év alatt 100.000-nél több autót,
többek között az új brandenburgi teherautó-üzemben.
Az
új Opel Olympia volt 1935-ben az első német nagysorozatú autó, önhordó
acélkarosszériával. Az új konstrukció előnyei, a kis súly és a jó aerodinamika,
mind a menetteljesítményekre, mind a fogyasztásra kedvező hatást gyakoroltak.
A szilárd utascella és az igénybevétel hatására fokozatosan deformálódó
első rész (szabadalmazva) a passzív biztonságot fokozta. Ezzel az Opel
a mai felfogásnak megfelelő biztonsági karosszéria útját egyengette a nagyipari
autógyártásban. 1936-ban a rüsselsheimiek a legnagyobb európai autógyártóvá
lettek. Megjelent a milliós sorozatban eladott Kadett első változata, szintén
az iránymutató biztonsági karosszériával. Egy évre rá profiltisztítás következett:
2,6 millió kerékpár előállítása után az Opel leállt a biciklikkel, és a
gyártóberendezést eladta az NSU-nak.
1940-ben, röviddel azelőtt, hogy a nemzetiszocialista
kormányzat utasításra megszűnt a személyautó-gyártás, legördült a futószalagról
az egymilliomodik Opel, egy Kapitän. Az ezt követő háborús évek alatt számos
Blitz teherautó mellett katonai alkatrészek és részegységek
készültek az üzemcsarnokokban, például futóművek, műszerfalak, hajtómű-részek
és golyóálló üzemanyagtartályok repülőgépek részére. Rögtön 1945 május
8. után megkezdődött a háborúban szinte teljesen lerombolt gyár újjáépítése.
Eleinte azonban sokkoló hír bénította meg a Majna melletti csapatot: az
eddig épen maradt teljes Kadett gyártóberendezést leszerelték és jóvátételként
a Szovjetunióba szállították. Így az Opel dolgozói a teherautó-gyártásra
koncentráltak: már 1946-ban elhagyta az üzemet a háború utáni első Opel,
egy 1,5 tonnás Blitz. A személyautó-gyártás 1947-ben indult újra a háború
előtti Opel Olympia átdolgozott változatával. Az üzem helyreállítása 1950-re
befejeződött, és három évvel később ismét 100.000 fölé nőtt az éves termelés.
1962-ben a százéves cégjubileumra második üzemet nyitott
az Adam Opel AG Bochumban.
Mivel a rüsselsheimi üzem kapacitása le volt terhelve, itt az új Kadett
készült. A vállalat az „Új üzemből új autó” szlogennel fejezte ki öntudatát.
Egyrészt arra lehetett büszke, hogy a háború után az Opel először tért
vissza a népszerű kompakt kategóriába, és ezáltal felvette a versenyt a
vetélytársakkal, elsősorban Wolfsburggal. Másrészt ez a helyszínválasztás
pozitívan hatott a háborúban megviselt vidék lakosságára. Az autó hamarosan
kasszasiker lett és az Astra 1991-es bemutatásáig kereken 11 millió példányban
kelt el.
Annak
érdekében, hogy a sportkocsi-rajongók növekvő táborának attraktív modellt
kínálhasson, a vállalat a hatvanas években kifejlesztett egy kupét. Az
1968-tól gyártott Opel GT nem csupán a „Csak repülni szebb” reklámszlogenről
lett ismert, hanem mindenekelőtt sportos fellépésének köszönhetően. A GT-vel
alapozta meg az Opel a hírnevét, mint különösen dinamikus autók gyártója.
A GT-történet csúcspontjaként az Opel GT modellen alapuló dízel-prototípus
két világcsúcsot és 18 nemzetközi rekordot állított fel. Az 1972-es esztendőhöz
gazdasági rekord is fűződik: 20,4 százalékos piaci részesedéssel a vállalat
ismét a legnagyobb német autógyár lett.
Az olajkrízisre és a vevők megváltozott igényeire reagálva
az Opel a hetvenes évek végére teljesen új modellprogramot fejlesztett
ki, amely már a következő évtized követelményeit elégítette ki. Olyan autókra
volt szükség, amelyek lehetőleg kis fogyasztással nyújtanak megfelelő menetteljesítményeket.
Aerodinamikus formájával a Rekord E testesítette meg elsőként az új filozófiát
és váltott ki lelkesedést az ügyfelek körében. Különösen az elektronikus
befecskendezéssel ellátott 2.0 E változat aratott elismerést: ez volt a
legnagyobb teljesítményű és legkedvezőbb fogyasztású Rekord-modell. A Senator
és a Monza csúcsmodellek a nagykategóriában juttatták érvényre az új kvalitásokat.
Az új modellpalettát a Kadett ötödik nemzedéke kerekítette ki, ezúttal
már fronthajtással. 0.39-es alaktényezőjével akkoriban a legáramvonalasabb
kompakt autónak számított, amihez a kis súly és a takarékos benzinmotorok
előnye járult.
A nyolcvanas években a fogyasztás további csökkentése
mellett a kipufogás optimalizálása állt az érdeklődés középpontjában. Megint
csak az Opel reagált a leggyorsabban: Németországban elsőként a rüsselsheimiek
kínáltak komplett katalizátoros típusválasztékot, 1989 áprilisától pedig
a vállalat első európai autógyárként minden kocsiját az alapfelszereléshez
tartozó kipufogógáz utánkezelővel látta el. A mindenre kiterjedő környezeti
gondoskodásnak ma is fő területe a tovább csökkentett flottafogyasztás
és a kipufogó emisszió folyamatos visszaszorítása. Miután a flottafogyasztás
1978 óta 28 százalékkal a mai, átlagosan 7,03 literre csökkent, a cél további
25 százalékos mérséklődés. Ezen az úton állítottak mérföldkövet az innovatív
ECOTEC motorok, például a különösen takarékos és nagy teljesítményű négyszelepes,
közvetlen befecskendezésű turbódízel, vagy az Opel Corsa új háromhengeres
motorja.
Valamennyi Opel modell környezeti hatásainak lehetőség
szerinti csökkentésén és a gazdaságosság fokozásán kívül a biztonsági berendezések
tökéletesítése áll az Opel figyelmének középpontjában. Az Opel e területen
is vezető szerepet játszik. A Kadett utóda, az Astra 1991-ben megkapta
az Opel Safety System rendszert, benne oldalütközés-védelemmel, védőperemmel
az ülésekben és övfeszítőkkel. 1995 óta minden modellben alapfelszerelés
a teljes méretű légzsák a vezető és az utas oldalán. A súlyos frontális
ütközések alkalmával a lábsérüléseket kiküszöbölő pedálkiakasztó rendszer
és az új hibrid légzsák az új Vectra modellben debütált. A példa nélkül
álló biztonsági offenzíva eddigi fénypontjaként minden új személyautó modell
vezető- és utaslégzsákkal, pedálkioldással és pirotechnikai övfeszítővel
készül.
Jubileumi évében az Adam Opel AG gazdag, innovatív modellválasztékot
kínál. A jelenlegi ajánlat a bestseller Corsától a Tigra, Astra, Vectra
és Omega típusokon keresztül a tágas családi autókig terjed, mint a Caravan
modellek, vagy az egyterű Sintra. 1999 tavaszától az Astrára épülő Zafira
kompakt egyterű egészíti ki a sorozatot, új dimenziókat nyitva meg többek
között a menetstabilitás és a variálhatóság tekintetében. A programot a
szabadidőautók, az Astra Cabrio, a Frontera és a Monterey teszik teljessé.
Az Arena és a Movano bevezetésével az Opel sikeresen újítja fel aktivitását
a haszonjárművek terén, amely 1901-ben kezdődött, és a legendás Blitz jóvoltából
a hetvenes évekig sok sikert hozott.
A Rüsselsheimi nemzetközi Műszaki Feljesztőközpont (ITEZ)
a jövőben is gazdaságos autókat konstruál, kiemelkedő biztonsággal és kiváló
környezeti jellemzőkkel. Az Opel termékek versenyképességét új megoldások
fokozzák tovább, például a teljesen új járműkategóriák, vagy az olyan szupermodern
hajtási mód, mint a tüzelőanyag-cella. A telematika további fejlődése a
jövőben hozzájárul a forgalmi dugók veszélyeinek és veszteségeinek elkerüléséhez,
az OnStar mobil kommunikációs szolgáltatás pedig kellemesebbé és biztonságosabbá
is teszi az autózást. Az Opel továbbra is aktív marad az autósportban,
hogy megismételje a múlt sikereit, például a Kaiserpreis 1907-es megnyerését,
az 1982-es rali-világbajnokságot, a számos Formula 3-as bajnokságot, vagy
az ITC-bajnokság (1996), illetve az STW márkabajnokság (1998) első helyezését.
|