A Novanta
közelebb viszi a drive-by-wire technológiát az autópiachoz
A drive-by-wire
technológia lassan megjelenik az autószalonokban kapható autókban
Az
elegáns kialakítású, drive-by-wire irányítórendszerrel felszerelt, gondolatébresztőnek
sem utolsó Bertone-SKF Novanta koncepcióautó, az innovatív megoldásának
köszönhetően megkapta a „legjobb autó-prototípus” címet a 2002. évi Michelin
Bibendum Challenge-en. Ezen az évente megrendezett eseményen mutatják be
a környezetvédelmi vagy műszaki szempontból újdonságnak számító járműveket.
Az
SKF és a Bertone számára ez az esemény jó alkalmat teremtett arra, hogy
„kivigye” a koncepciót az utcára. Ez a koncepcióautó jó példája annak,
hogy hogyan lehet a drive-by-wire technológiával a környezetvédelmet is
szolgálni, és ezáltal megteremteni egy modern, az eddiginél szociálisan
érzékenyebb közlekedési eszközt.
A 2002 Michelin Challenge eseménye Német- és Franciaország több helyszínén
zajlottak, a csúcspont pedig a Párizsi Nemzetközi Autókiállítás „le Mondial
2000” rendezvénye volt.
A tudományos kutatások bebizonyították a koncepcióautó létjogosultságát,
amelyet az erős piaci igény is alátámaszt. A következő nagyobb lépés az,
hogy megszerezzék erre az új technológiára a jóváhagyást a különböző nemzetközi
szervezetektől. A Novanta koncepcióautó Strasburgban, az Európai Parlament
előtt jelzi, hogy a közlekedés hosszú távú megoldásához megtették az első
lépést.
Drive-by-wire tapasztalat
2002. Szeptember 23-án számos összehasonlító tesztet végeztek a hockenheim-i
versenypályán. A Novanta a Bertone-SKF első drive-by-wire rendszerű koncepcióautójára,
a Filo-ra épül. A Novanta újszerű kialakítása, valamint a vezetési élménye
kiemeli ennek a korszerű technológiának a fejlettségét és megbízhatóságát.
Ha összehasonlítjuk a Bertone-SKF Filo-jával, azt tapasztaljuk, hogy a
Novanta-nál sokkal jobb a kormányvisszajelzés, valamint előrelépés történt
a fékrendszer és az erőátvitel terén is.
„Büszkék
vagyunk arra, ahogy a by-wire technológia hozzájárul az aktív és passzív
biztonsághoz (pl. a kormányoszlop megszüntetése), valamint arra, ahogyan
a sportos kialakítást a komfortosságal ötvöztük,” mondja Filippo Zingariello,
az SKF Drive-by-wire egységénetk alelnöke. „Az egész rendszer lelke az
aktuátor, amely teljesen nyilvánvalóan mutatja meg az összes funkcionalitást
– méghozzá egy igen provokatív módon.”
A
vezető vezérlő egységét, a Guida-t, a Filo-hoz képest jelentősen finomították.
Az egységbe beépített helyzet- és terhelésérzékelők folyamatosan
küldik a jeleket az intelligens beavatkozó egységek aktuátorvezérlő
moduljába, a hibatűrő hálózaton keresztül. A két, egymással összekapcsolt
kormányszarv maximális elfordulása 20 fok. Ez, a hagyományos, fogasléces-fogaskerekes
kormányművet felváltó megoldás vezérli a kerekek elfordulását egy intelligens
beavatkozó egységen keresztül. A Guide kormányszarvainak elmozdulása alacsony
sebesség esetén nagyobb kitérést eredményez. A sebesség növekedésével ez
az érzékenység csökken. Az autó dinamikus viselkedéséről a vezető számára
adott pontos visszacsatolás alapvető fontosságú a kényelem és a biztonság
érdekében.
Az olasz Brembo céggel közösen kifejlesztett, a jobb vezethetőség érdekében
a kerekeket egymástól függetlenül fékezni képes fékrendszer elektromechanikus
aktuátorokkal felszerelt fékkulcsokkal működik. A rendkívül gyors jelfeldolgozásnak,
illetve a rövid reakcióidőknek köszönhetően, a „recovery mode” minden hibát
azonnal felfedez. Ha egy ilyen, egyébként teljesen valószínűtlen esemény
történne, a dinamikus járművezérlő szoftver aktivizálódna, és ezzel megakadályozná
az esetleges megcsúszást.
Az automatikus sebességváltó egyes fokozatainak kapcsolását egy dedikált
logikai vezérlő végzi. A vezérlőegység a Guida-n elhelyezett nyomógomboknak
megfelelő jellel vezérli az intelligens, elektromechanikus beavatkozó egységhez
(SEMAU).
A SEMAU-k fontos egységei a járműnek. Közös hálózatba kötve, folyamatosan
ellenőrzik az egész járművet, az összes aktuátorvezérlő egységet, valamint
a feszültségszintet. A járműben mind a hagyományos 14- voltos, mind pedig
a terjedőben lévő 42 voltos rendszer megtalálható. Egy esetleges elektronikus
hiba esetén, az automatikus csomópont-újrakapcsolás néhány ezred másodperc
alatt megtörténik.
Teljesen új megközelítés
A jármű a megjelenésében leginkább egy luxusszalonra emlékeztet, belső
kialakítása pedig radikálisan új vonalakat követ. Amint a vezető beül a
Novanta-ba, nem lát sem kormánykereket, sem pedig kormányoszlopot. Az ajtó
belső burkolatából kihajtható Guida egy kompakt, rendezett és ergonómikus
kezelőszerv benyomását kelti. Ez fokozott vezetési élményt és nagyfokú
biztonságot kölcsönöz.
A Bertone dizájnereinek köszönhetően, a vezető és az autó közötti virtuális
kapcsolat tovább mélyült az új vezetési koncepcióval: egy ügyes kezelőszerv
a hagyományos kormánykerék és sebességváltó helyett. „Itt a koncepciónk
elérte a felső határait,” mondja Roberto Piatti, a Stile Bertone ügyvezető
igazgatója. „A belső tér kialakítása szempontjából a Guida-nak teljesen
rejtve kell maradnia egészen addig, ameddig a vezető el nem kívánja indítani
a motort.”
A Guida-n kívüli egyetlen kezelőszerv egy világító csík, amely az utastér
teljes hosszában végigfut. Egy könnyed érintés a központi, narancssárga
színű képernyőn, és máris kapcsolatba léphetünk a Nokia Communicator-ral.
A nagyméretű műszerfal egy valódi navigációs rendszer. Található benne
egy kisméretű újjlenyomat-olvasó is, amellyel, mintegy jelszóval, életet
lehelhetünk a járműbe és annak elektromos ideghálózatába. Ez egyéni vezetési
beállítások, az üléshelyzet-, a légkondícionáló-, a tankolásra való figyelmeztetés,
a műszaki átvizsgálás paraméterei, sőt, még zenék tárolására is lehetőséget
ad a rendszerben. A nagy belső tér kedvező hangzást biztosít. A Bose Corporation
kompakt surround-egysége kitűnő hangvisszaadást tesz lehetővé. A kifinomult
biometriai rendszernek köszönhetően, az utastérben maximálisan ki lehet
elégíteni az egyéni igényeket. Ebben az autóban tehát az elindulás rendkívül
egyszerű: csak rá kell helyeznünk az ujjunkat az újlenyomat-olvasóra.
SKF csapat
A projektben résztvevő, 12 fős SKF csapat szakemberei az SKF különböző
területeiről verbuválódtak: az Autóipari Divízióból, a Drive-by-wire egységből,
az Ipari Divízióból, a Transrol-tól, az Elektromos Divízióból és az Érzékelős
Csapágyak Dívziójából. Az alkotómunka az SKF egyik üzemében folyt.
A teljes feladathoz mechanikai alkatrészek és szoftverek integrációját
kellett megvalósítani. Ennek eredményeképpen egy magasabb komfortfokozatú
és biztonságosabb autó jött létre. Amíg a Filo kellemes meglepetést jelentett
a kormányzás, a fékezés és az erőátvitel elektromechanikus vezérlése terén,
addig a Novanta még a legszkeptikusabb vezetőket is meggyőzte a különböző
by-wire funkciók sebességéről és teljesítőképességéről.
A koncepció egybeesik az SKF-nek a járműtervezésről alkotott távoli
jövőképével. Egy teljesen új vezetési filozófiát testesít meg. A sportautó
jellegű járműveknél a vezetés élményéhez hozzá tartozik a vezető és a mechanikai
alkatrészek – a kormánykerék és a sebességváltó – közötti szoros kapcsolat,
ezért ezen a területen még sokáig nem várható változás. A jelentős változások
a nem látható területeken fognak megtörténni. Drive-by-wire rendszereket
fognak beépíteni, de a vezető és a jármű közötti kapcsolódási felületek
úgy lesznek kialakítva, mint a mai kezelőszervek. Minél gyökeresebbek a
változások a hagyományos autókhoz képest, annál lassabban fogadja el azokat
a piac.
A Novanta sport karosszériája a SAAB 9-5 háromliteres V6-os alapjaira
épül. Azért esett a luxusszalon jellegű kialakításra, hogy ezzel is azt
hangsúlyozzák, hogy a drive-by-wire technológia nem egy pillanatnyi trend,
hanem egy olyan technológia, amelyben a Bertone és az SKF erősen hisz.
A közlekedés fejlődése – főként az utolsó században – az emberiség egyik
legnagyobb áttörését jelentette; a gazdasági és szociális növekedés tényezőjét.
A világ autóparkjának növekedési előrejelzése alapján, egy új járműkoncepciót
kell kifejleszteni, hogy létrejöjjön egy fenntartható és környezetvédelmi
szempontból elfogadható közlekedési eszköz.
Összefoglalva:
A drive-by-wire technológia lassan megjelenik az autószalonokban kapható
autókban. A Novanta, az SKF és a Bertone közötti együttműködés legújabb
gyümölcse megnyerte a 2002. Michelin Bibendum Challange „legjobb autó-prototípus”
díját az autóba beépített korszerű technológiának köszönhetően.
A Novanta nem egyszerűen az új járműépítési trend egy bemutató autója,
hanem ennél sokkal több: a dirve-by-wire technológia alkalmazhatóságának
bizonyítéka. Bemutatja, hogy ez a technológia nagyobb biztonságot, kényelmet,
valamint gazdaságos, és a környezetre érzékeny megoldást jelenthet a jövő
hétköznapi autójában. Ez a jármű szintén kiemeli az SKF-nek a kutatás és
az innováció irányába mutató elkötelezettségét egy olyan piacon, amelynek
jelentős növekedési potenciálja van.
|