Ha eredeti
méretben akar látni a fotókat, kattintson az elsõre!
If you want to see the
photo in original size, click!
A
Nissan Terrano II a milleniumi évre jelentõsen megújult,
külsõ megjelenését teljesen áttervezett
front- és hátrész határozza meg, a belsõ
tér legfontosabb elemei is korszerûbbek, kifinomultabbak lettek,
felszereltsége gazdagodott.
A Nissan legújabb generációjú
terepjárója a korábbinál sokkal dominánsabb
megjelenésû. Az elsõ és a hátsó
rész stíluselemei szélesebb, alacsonyabb és
agresszívebb megjelenést kölcsönöznek az autónak.
Az igazi terepjárós külsõ mögött masszív
létraalváz, nyomatékos motor-változatok, kiváló
terepkövetésû kerékfelfüggesztés húzódik
meg, ezáltal a Terrano II országúton és terepen
egyaránt kimagasló teljesítmények elérésére
képes. A teljes belsõ tér komoly átalakuláson
ment át: új mûszerfal, középkonzol, kényelmes
és egyben jó oldaltartású ülések
kerültek az autóba, melynek belsõ formái, anyag-
és színkompozíciói fokozott minõségérzetet
és divatos megjelenést adnak.
Az Európában (Spanyolországban)
gyártott Terrano II tehát személyautó-kényelmet
nyújt amellett, hogy a világ egyik leggazdagabb tapasztalokat
felvonultató, hamarosan fél évszázados 4 x
4-es örökségébõl merít. Rövid
tengelytávú 3 ajtójú és hosszú
tengelytávú 5 ajtójú karosszériával
készül, motorválasztéka egy 12 szelepû,
2,4 literes benzinmotorból és egy 2,7 literes turbófeltöltésû,
intercooleres motorból áll. Ez utóbbihoz az ötsebességû
kézikapcsolású váltón túlmenõen
négyfokozatú automatikus váltó is rendelhetõ.
Mindkét esetben kapcsolható összkerékhajtás
és kapcsolható terepfokozat egészíti ki a terep-körülményekhez
igazodva az erõátvitelt. A Terrano II 2000-tõl négyfajta
felszereltségi fokozatban kapható. Az ötajtójú,
hosszú (Wagon) kivitel a maga hét ülésével,
átrendezhetõ rakterével a ma divatos szabadidõ-autók
rugalmasságát és kényelmét nyújtja.
A Terrano II továbbfejlesztése során
nagy lépést tettek a tervezõk a biztonság és
a vagyonvédelem növelése terén. A fékrendszer
teljesítõképessége jelentõsen nõtt
az elektronikus fékerõmegosztás (EBD) alkalmazása,
valamint a hátsó kerékfék-szerkezet megnövelése
révén. Ennek eredménye a fékút jelentõs
csökkenésében és a fékezés közbeni
stabilitás javulásában nyilvánul meg. A kerékfelfüggesztésben
alkalmazott gáztöltésû lengéscsillapítók
közremûködésével az autó az eddiginél
is könnyebben, nagy biztonsági tartalékkal teljesíti
a legszigorúbb kikerülési teszteket ("jávorszarvas-teszt)".
A Nissan Európában elsõ
ízben alkalmazza a vízlepergetõ bevonattal ellátott
üvegezést, melynek erdményeként a víz
adhéziója csökken az üveg felületén
és ezáltal rossz idõjárási körülmények
között javul a kilátás.
Bõvültek a Terrano II vagyonvédelmi
és riasztó rendszerének szolgáltatásai
is, többek között az elrablás esélyét
csökkentõ "Anti Hijack" rendszerrel.
1993-ban történt bemutatása
óta több mint 200.000 Terrano II került forgalomba a világ
80 országában, Afrikától Dél-Amerikáig.
Európában évrõl-évre nõ az eladási
darabszám, a középkategóriájú terepjárók
piaci szegmensében a piaci részesedés meghaladja a
14 százalékot, amivel a Terrano II a második helyet
foglalja el.
A legfontosabb újdonságok
* Áttervezett orr-rész új
hûtõráccsal, fényszórókkal, lökhárítóval
* Új formájú hátrész,
új hátsó lámpákkal és pótkerék-borítással
* Teljesen átalakított beltér
* Új mûszer-együttes és
középkonzol
* Új felszereltségi változatok
* Vízlepergetõ üvegezés
- a Nissan elõször alkalmazza Európában
* Elektronikus fékerõelosztóval
(EBD) kiegészített ABS, nagyobb hátsó fékek
* A betörést megakadályozó
kettõs zár-reteszelõ rendszer ("superlocking")
* Új, 16" méretû lemez-
vagy könnyûfém-tárcsák
* Új pótkeréktartó
formatervezett borítással
Külsõ megjelenés
A Terrano II külsõ megújulásának
célja, hogy hangsúlyosabb legyen a megjelenése, jobban
utaljon igazi terepjáró tulajdonságaira és
jobban tükrözze a Nissan terepjáró zászlóshajója,
a Patrol GR által képviselt stílust.
A belga formatervezõ, Alain Lonay által
a karosszérián elvégzett módosítások
közül a szélesebb és erõteljesebb megjelenést
sugalló orrkiképzést az új hûtõrács
és a közös burkolat alatt elhelyezkedõ két
korszerû fényszóró uralja, melyek hatását
aláhúzza az új lökhárító.
A háromdimenzós hûtõrács az autó
szélességét hangsúlyozza ki.
Az autó megjelenésének hangsúlyosságát
növelik az új, megerõsített, nagyobb (16"-os)
acéllemez vagy könnyûfém keréktárcsák.
A hagyományosan a hátfal-ajtón rögzített
pótkerék új tartója a gyakorlatiasságot
és a stílust ötvözi. Ez utóbbi jól
illeszkedik az új hátsó lámpatestekhez, a hátfal-ajtó
új borításához, amelyek együttesen az
orr-részhez igazodva és annak hatását megismételve
hozzájárulnak a kifinomult terepjárós megjelenés
fokozásához
A nagy külsõ tükrök és
az áttervezett fellépõ küszöb további
gyakorlati elõnyöket adnak a stílusos megjelenés
mellé. Az új márkajelzések erõsítik
a Nissan terepjáró-imázst.
Belsõ tér
A megújult külsõ folytatásaként
teljesen átalakult a Terrano II belsõ tere. A lendületes,
legömbölyített kontúrokkal határolt mûszer-együttes
és középkonzol, a kéttónusú mûszerfal
egyedibb hatású, mindehhez új színek társulnak.
A vezetõ látóterében
elhelyezkedõ mûszerek kialakítása, sportos
grafikája korszerûbb és sokkal jobban leolvasható,
közöttük újdonságként jelenik meg a
többfunkciós LCD-kijelzõ, amely a megtett összes
és napi kilométert, a külsõ hõmérsékletet
(fagyveszélyre figyelmeztetõ jelzéssel) és
a pontos idõt jelzi.
A mûszerfalhoz szerves egységként,
finom átmenettel csatlakozó középkonzolon találhatók
az új fûtés/szellõzés-, illetve klímakapcsolók,
valamint az integrált rádió kezelõgombjai,
illetve kijelzõje.
Az elsõ ülések új alakja
nagyobb kényelmet - és ami terepen való autózáskor
különösen fontos - fokozott oldaltartást ad.
Amellett, hogy a teljes bels? tér min?séget
és luxust sugároz, nem hiányoznak bel?le a mindennapi
autózást megkönnyít? gyakorlatias apróságok
sem. Ezek között újdonság a pohártartó,
a szemüvegtartó és a hátfal-ajtó belsején
található hálós rakodóhely.
Mûszaki érdekességek
A Terrano II a korábbi modellek erõsségeit
megtartva fejlõdött tovább. Ellentétben más
4 x 4-es hajtásképletû autókkal, melyeknek a
kiépített utakat elhagyva korlátozottak a továbbjutási
lehetõségei, a Terrano II masszív létraalváza
a terepjárás során fellépõ legszélsõségesebb
csavaró igénybevételeknek is ellenáll.
A kettõs lengõkaros, torziós rugós elsõ
kerékfelfüggesztés hatását hátul
négy rúddal és egy Panhard-rúddal megvezetett,
csavarrugón nyugvó merev tengely egyensúlyozza ki.
A 2000-es modellen újdonság a rendkívül pontos
mûködésû gáztöltésû lengéscsillapítók
alkalmazása, amely segíti a biztonság és a
stabilitás további növelését, fõképpen
a közúton való haladáskor.
A merev alváznak és a kellõ
stabilitást biztosító, de mégis kiváló
terepkövetésû elsõ és hátsó
kerékfelfüggesztéseknek ez a kombinációja
a még pontosabb méretezésû elsõ és
hátsó stabilizátorokkal kiegészülve a
közúton kényelmes és biztonságos haladást,
szélsõségesen nehéz terepviszonyok között
ugyanakkor biztos továbbjutást garantál.
Az új 16"-os gumiabroncsokkal (méretük
235/70 R16 a korábbi 235/75 R15 helyett) és az új
gáztöltésû lengéscsillapítókkal
minden helyzetben nõtt az autó stabilitása, csökkent
az alulkormányzottsági hajlama, 4 %-kal nõtt az elérhetõ
legnagyobb oldalirányú gyorsulása. A "jávorszarvas-teszt"
során 4 km/h-val növekedett a kikerülést szimuláló
pályán elért áthaladási sebessége.
2 %-kal növekedett az oldalirányú, 6 %-kal pedig a hosszirányú
aquaplaning megjelenéséhez tartozó sebesség.
Motorok
A hagyományosan dízelmotor-orientációjú
szegmensben a 2,7 TDi motor elõkelõ helyet foglal el: a köztes
levegõhûtõvel kiegészített turbófeltöltés,
az elektronikus vezérlésû dízel-befecskendezõ
rendszer révén teljesítménye 125 LE 3600 fordulat/percen,
legnagyobb nyomatékát (278 Nm) már 2000 fordulat/percen
eléri, ez utóbbi érték kiváló
rugalmasságot ad a terepen is.
A turbódízel-motor mellett a kínálatban
szerepel a Nissan megbízható 2,4 literes, 12 szelepû
benzinmotorja is, amely jó teljesítmény-értéke
mellett teljesíti a legszigorúbb emissziós elõírásokat
is.
Mindkét motor megrendelhetõ az összes
kivitellel együtt, de a 2,7-es dízelmotorhoz - újdonságként
- társítható négyfokozatú automatikus
sebességváltó is. A Madrid melletti Cuatro Vientosban
gyártott dízelmotor igen harmonikusan mûködik
együtt az erre a célra külön hangolású
automatikus váltóval, amelynek mikroprocesszoros vezérlése
az hajtóanyag-megtakarítás céljából
külön áthidaló kapcsolást tesz lehetõvé
a hidrodinamikus nyomatékváltó veszteségeinek
mérséklése céljából, ugyanakkor
optimális, rángatásmentes átmenetet ad az egyes
fokozatok között, még terep-körülmények
között is.
Biztonság
A Terrano II egész sor aktív és
passzív biztonsági elemet vonultat fel. A biztonsági
csomag fontos új eleme a tökéletesített ABS rendszer,
amelyhez az elektronikus fékerõ-elosztó (EBD) szabályzás,
valamint a megnövelt méretû és teljesítõképességû
(nagyobb súrlódófelületû és a hõhatásokat
jobban tûrõ) hátsó fékszerkezet társul.
Az ABS rendszert a terepjárás követelményeinek
megfelelõen alakították ki. A négy kerék-érzékelõ
mellett rendelkezik egy ún. G-szenzorral is, amelynek jelei alapján
a vezérlés a jármû dõlési
helyzetét, valamint az útfelület extrém csúszósságát
is bekalkulálja az egyes kerekekre juttatott fékerõ
nagyságának megállapításába.
Az ABS az erõátviteli rendszer mindhárom (hátsókerékhajtás,
összkerékhajtás, összkerékhajtás
felezõváltóval) pozíciójában
mûködik. 8 km/h sebesség alatt kikapcsol, hogy
terepen elõforduló szélsõséges helyzetekben
(mély hó, sár), amikor az álló kerekek
jobban fékezik az autót, ezáltal is elõsegítse
az optimális lassulás elérését.
A Terrano II az elsõ Nissan terepjáró,
amelyet felszereltek az elektronikus fékerõelosztó
szabályzással (EBD). Ennek segítségével
a magas tömegközéppontú terepjárók
is (ahol a fékezés közbeni átterhelõdés,
a bólintó mozgás sokkal nagyobb, mint az alacsonyabb
személyautóknál) ugyanolyan hatásosan és
stabilan fékezhetõk, mint a személyautók.
Az EBD folyamatosan figyeli a hátsó fékek által
átvitt fékerõt, és intenzív fékezés
során gondoskodik arról, hogy a tapadás kihasználása
még az ABS mûködését megelõzõ
tartományban is optimális legyen.
Mindezen konstrukciós változtatások
eredményeként a Terrano II a 4 x 4-es kategóriában
a fékezési tulajdonságok szempontjából
egyike a legjobbaknak. A gyár mérései szerint 100
km/h sebességrõl állóra fékezve a 2000-es
Terano II fékútja 5,6 m-rel, felforrósodott fékkel
mérve 8,2 m-rel csökkent a korábbi modellváltozatéhoz
képest.
A Terrano II nagy biztonságot nyújt
a bentülõknek. A vezetõ magas üléspozíciója
révén minden irányban jól áttekintheti
a forgalmat, és az elsõ oldalablakokon alkalmazott új
vízlepergetõ üvegezésnek köszönhetõen
ennek már rossz idõjárási körülmények
között sincs akadálya. Ez az üveg, amelyet a Nissan
ezúttal alkalmaz elõször Európában, hidrofób
(víztaszító) bevonattal van ellátva, amely
csökkenti a vízcseppek érintkezési felületét
az üvegen, a kisebb átmérõjû cseppek a
menetszél hatására leválnak az üvegrõl,
de már a leválásuk elõtt is könnyebben
átlátni rajtuk. Az új bevonatú üveg ráadásul
könnyebben tisztítható a hagyományosnál.
A hátralátást nagyméretû külsõ
visszapillantó tükrök segítik.
A látás a Terrano II-bõl
nemcsak világosban, de sötétben is javult az új
fényszóróknak köszönhetõen. A tompított
fénynél a belátott tartomány oldalirányban
8 m-rel (40 %-kal), menetirányban 26 m-rel (22 %-kal) nõtt
a korábbi modelléhez képest. Hátul az új,
magasra helyezett féklámpák jobban észrevehetõvé
teszik az autót még rossz idõjárási
körülmények között is.
A Terrano II vezetõje tehát minden
irányban jobban látja az utat és a forgalmat, és
az EBD rendszernek köszönhetõan hatásosabban tud
fékezni. Az aktív biztonság ezen elemei mellett az
autó passzív biztonságának színvonalát
meghatározza a kettõs légzsák, a biztonsági
öv-elõfeszítõ rendszer és a rendkívül
stabil védelmet nyújtó utastér. Mindezekkel
együtt a Terrano II komplett biztonsági csomagot nyújt.
Vagyonvédelem
A Nissan jól bevált NATS riasztó-
és védõrendszere most kiegészült a kettõs
reteszelésû (super-locking) zárrendszerrel, és
a rablást akadályozó anti-hijacking rendszerrel. Ez
- az új Nissan Primeránál már megismert -
megoldás azt jelenti, hogy a kulcsba beépített távirányító
mûködtetõ gombja egyszeri lenyomással csak a vezetõ
ajatját nyitja ki, hogy ha õ egydül ül be az autóba,
nemkívánatos személyek ne tudjanak melléje
vagy mögéje beülni. A többi ajtó csak a gomb
másodszori, vagy beülés után a mûszerfalon
található kapcsoló megnyomásával nyitható.
A többi ajtón nem található a reteszelést
oldó külsõ gomb. A távirányító
a riasztórendszert is élesíti a záráskor,
ha ez a felszerelés része.
Ha mégis sikerül betörni az ablakokat,
a tolvaj belülrõl sem tudja kinyitni az ajtót, mert
a kettõs reteszelésnek köszönhetõen, az
ajtó a belsõ mûködtetõ fogantyúval
is csak akkor nyitható, ha a zárat kívülrõl
kinyitották, egyébként szabadon mozog. Az ugrókódos
immobilizer meggátolja a motor beindítását,
ha a transzponderes kulcs nem továbbítja a szükséges
jeleket.
A védelem a gyárilag beépített,
integrált rádióra is kiterjed, amely minden egyes
bekapcsoláskor ellenõrzi, hogy az immobilizerhez továbbított
kódok helyesek-e. E kód hiányában a rádió
más autóban nem hozható mûködésbe.
Másfajta, mechanikus védelem akadályozza
meg a pótkerék illetéktelen leszerelését:
az új pótkeréktartó olyan kialakítású,
hogy a pótkerék kívülrõl nem távolítható
el az autóról.
Új integrált
gyári audio-rendszer
A Terrano II új audio-rendszerrel kerül
forgalomba. A hat hangszórójú elrendezés hasonló
az új Primerában találhatóhoz. A nagyméretû
kijelzõ és kezelõ egység a mûszerfal
és középkonzol közös részén
található, ahol mûködtetése könnyû
és biztonságos. A mélyhang-sugárzók
az ajtóburkolatban, míg a magashang-kiemelõk az A-oszlop
alján foglalnak helyet.
A gyári rádió különleges
szolgáltatásai:
* közlekedési információkat
rögzítõ memória: az út kezdetekor visszajátszható
legfeljebb 4 percnyi terjedelmû közlekedési információ,
melyet a rendszer kikapcsolt állapotban rögzített
* sebességfüggõ automatikus
hangerõ-szabályzás, hatféle beállítással
* személyre szóló beállítás,
amely az indítókulcsokhoz kötõdve tárolható,
a megfelelõ indítókulcs behelyezésekor automatikusan
a kulcshoz tartozó beállításal mûködik
a rádió
Gyártás
A Terrano II európai gépkocsi -
tervezése, fejlesztése, módosítása európai
tervezõkbõl és mûszaki szakemberekbõl
álló team munkájának eredménye. Gyártása
a Nissan Motor Iberica (NMISA) 3900 fõt foglalkoztató barcelonai
üzemében folyik, ahol 221 európai beszállító
termékeit szerelik be. 80 országba exportálják.
A Nissan filozófiájának megfelelõen
nemcsak az autót tervezték meg úgy, hogy üzemeltetése
során a lehetõ legkevésbé szenyezze a környezetet,
hanem a gyártását is úgy szervezték
meg, hogy elõállítása is minél kisebb
környezetkárosítással járjon. Így
például sem az autógyár, sem beszállítói
nem alkalmaznak klór-fluor-szén vegyületeket. Egyre
nõ az újrahasznosított illetve újrahasznosítható
anyagok felhasználási aránya. A 100 g-nál nehezebb
alkatrészeket az újrahasznosítás elõtti
válogatást megkönnyítõ jelzésekkel
látják el.
Rallysport
Azt, hogy a Terrano II nem csupán "szabadidõ-autó",
a különbözõ kemény tereprallykon is folyamatosan
bizonyítja. A legkiemelkedõbb eredmény 1999-ben a
Grenada-Dakar Rally T1 dízel-kategóriájában
elért elsõ hely volt. A Rafael Santiveri-Rosendo Tourinan
spanyol párosnak a gyári kivitelû Terrano II-vel együtt
nemcsak a forrósággal, a homokkal kellett megküzdenie
a 9000 km-es távon, hanem a verseny 18 napja során a fegyveres
rablásokkal is.
A tereprallyzás nemhivatásos szerelmesei
számára kiemelkedõ esemény a Portugál
Terepbajnokság Terrano II Challenge futama. Európának
ez a legnagyobb részvételû ilyen bajnoksága,
ahol viszonylag olcsón lehet részt venni professzionálisan
szerevzett, komoly erõpróbát jelentõ versenyen.
A kétnapos, 300 km-es futamokon 35 csapat vesz részt, mindegyikük
egyforma kivitelû, háromajtójú, benzinmotoros
Terrano II-vel. A Terranokon kívül is jelentõs a Nissan
részvétele, hiszen a teljes bajnokság részvevõinek
több mint 50%-a Nissan 4 x 4-es autót használ.
A Magyar Tereprally Bajnokságban 1999-ben
jelent meg a 4T kategóriában a Terrano 2,7 TDi, a Gyabronka
István - Szöllõsi György páros irányításával.
A kocsi felkészítésérõl és a
futamok közötti karbantartásáról a Nissan
Rapid Kft. gondoskodott. A 150 lóerõsre tuningolt motorral
a Terrano II az összesítésben a 3. helyet szerezte meg.
A 2000. évi bajnokságra való
felkészülés során erõsített tengelykapcsolót
és speciális lengéscsillapítókat kapott
az autó, amely immár a Gyabronka-Hungler párossal
az elsõ bajnoki futamon kategóriagyõztes lett.
Nissan szolgáltatások
Magyarországon
Mint minden Magyarországon forgalmazott
új személygépkocsit, így a Terrano II személyváltozatait
is a Nissan Pro+5 szolgáltatási csomaggal kínáljuk
Magyarországon:
* Summit Finanszírozás: rugalmas,
a vevõ igényeihez alkalmazkodó fizetési feltételek
* Summit Biztosítás: teljes körû
szolgáltatás, kedvezõ díjtételek, mindenre
kiterjedõ kárképviselet
* 3 év ingyenes assistance szolgáltatás
Európa 37 országában
* 5 év vagy 100 000 km teljes körû
garancia
A Nissan Pro+5 csomag nemcsak kényelmet,
biztonságot, gondmentes autózást és ügyintézést,
hanem évente akár 100-150.000 Ft megtakarítást
is eredményezhet a Nissan-tulajdonosoknak.
|