Ha
eredeti méretben akar látni a fotókat, kattintson
az elsõre!
If you
want to see the photo in original size, click!
Az európai
Nissan presztízs-limuzin, a Maxima QX új kiadása a
2000-es Genfi Autószalonon mutatkozott be.
Az új Maxima QX,
amelynek mind Japánban, mind az Egyesült Államokban
van testvérmodellje, jelentõsen fokozott komforttal, kényelmesebb
utastérrel, nagyobb biztonsággal, kifinomult teljesítménnyel
és felszereléssel áll elénk. Áttervezett
karosszériája, módosított futómûve,
tágasabb utas- és csomagtere, valamint kétféle
V6-os, 24-szelepû motorja -- a gazdaságos 2.0-literes, illetve
a potens, 200 lóerõs 3.0-literes -- mind azt a célt
szolgálja, hogy a Maxima QX megerõsítse jelenlétét
az európai felsõ középkategóriában.
A jelenlegi modell diszkrét
vonalainak átrajzolása 50 milliméterrel nagyobb tengelytávot,
magasabb és szélesebb utasteret eredményezett. A méretnövekedés
jóval nagyobbá tette a rendelkezésre álló
helyet, ahol új kárpit, módosított kezelõszervek
és sok tárolóhely várják az embert.
Az eddiginél is csendesebb, simább mûködésrõl
aprólékosan gondos tervezéssel és gyártással
gondoskodtak.
A két V6-os motorra
élénk reagálás és kultúráltan
kifejtett teljesítmény jellemzõ. A 3.0-literes változat
teljesítménye 147kW (200 LE), nyomatéka 271 Nm. Mindkét
teljesen könnyûfém-építésû
motor 24 szelepet, négy vezértengelyt és számos
mûszaki újdonságot tartalmaz. Külön a Maxima
QX-hez tervezett négyfokozatú, három üzemmódú
automata váltómû, vagy ötfokozatú, manuális
sebességváltó csatlakozhat hozzájuk.
A karosszéria 30
százalékkal merevebb, mint a jelenlegi modellé, szilárd
alapot képezve a futómû számára. Elöl
megmaradt a bevált csavarrugós, stabilizátoros McPherson
rendszer, a hátsó futómûvet azonban áttervezték.
A többlengõkarú konstrukció a csatolt lengõkaros
és a térlengõkaros megoldás elõnyeit
egyesíti magában. A keresztlengõkar a kerékagy
elõl mögéje került. Ennek hatására
tovább nõtt a stabilitás, a zajszint viszont alacsonyabb
lett.
A Maxima QX "család"
nagyon kelendõ a világpiac fõ országaiban;
minden változat pontosan megfelel a piacnak és a vásárlóknak.
Az Egyesült Államokban, ahol nagy az igény az ilyen
kategóriájú kocsik iránt, több mint 130,000
Maxima modell talált gazdára 1999 során.
A Maxima QX háromféle
új színárnyalata és karcsú vonalai elegáns
és biztonságos belsõ teret kereteznek, amely tágasabb
és hívogatóbb a korábbinál. A tökéletesített
blokkolásgátlóhoz a Nissan Fékasszisztens és
elektronikus fékerõ-elosztás társul, jelentõs
szerepet játszva a biztonságban és a menetdinamikai
felszerelésben.
A Nissan általánosan
elismert gyártási minõségét és
kifinomultságát kínáló új Maxima
QX továbbra is a Nissan személyautó-választékának
csúcsmodellje.
A NISSAN
MAXIMA QX ÁTTEKINTÉSE
-- Az áttervezett
karosszéria 150 milliméterrel hosszabb, 10 milliméterrel
szélesebb, 50 milliméterrel nagyobb tengelytávolságú,
és elöl-hátul 35 milliméterrel nagyobb lábteret
kínál
-- A poggyásztér
18 százalékkal, 440-rõl 520 literre nõtt (VDA)
-- Kétféle
motor: 2.0-literes V6, vagy a díjnyertes 3.0 literes V6 tökéletesített
változata, 200 lóerõvel (3.6 százalékos
növekedés), 271 newtonméter nyomatékkal (6.3
százalékos növekedés)
-- Csendesebb és
simább mûködés
-- Tökéletesített
többlengúkaros hátsó futómû, a komfort
és a stabilitás fokozása érdekében áthelyezett
keresztlengõkarral
-- Jobb kilátás,
könnyebb beszállás a nagyobb, szélesebbre nyíló
ajtók és az emelt üléspozíció jóvoltából
-- Nagyobb, a testet jobban
tartó elsõ ülések
-- Körben UV-szûrõ
üvegezés
-- Alapfelszerelés
a tökéletesített, négycsatornás ABS fék,
Nissan fékasszisztenssel és elektronikus fékerõ-elosztással
-- Legújabb NATS
vagyonvédelmi rendszer, indításgátlóval
-- Egyedülálló,
háromdimenziós BirdView mûholdas navigációs
rendszer rendelhetõ (piactól függõen)
-- Kétféle
felszereltségi fokozat: SLX és SE, három modell: 2.0
SLX, 2.0 SE és 3.0 SE
A
NISSAN MAXIMA QX RÉSZLETESEN
KÜLLEM
A legújabb Maxima
QX fõ méretei nagyobbak lettek, ezáltal tágasabb
hely áll a vezetõ és utasai rendelkezésére,
és a kocsi megjelenése tekintélyesebb lett. Diszkréten
elegáns formájával a Maxima QX megõrzi eddigi
vevõkörét az érett autósok körében,
ugyanakkor fokozta vonzerejét a piac egyéb szegmenseiben.
A teljes hossz 4920 milliméter,
ami 150 milliméteres növekedést jelent, a magasság
20 milliméterrel nõtt, a szélesség pedig 10-zel
-- mindez hozzájárult a tágasság és
a komfort fokozódásához. Kívülrõl
nézve a nagyobb méretek tekintélyesebbnek mutatják
a Maxima QX-et. Hosszú, lejtõs gépházteteje
elõtt a legújabb nemzedéket képviselõ,
gázkisüléses xenonfényszórók találhatók,
amelyek jellegzetes kékes fénye szélesebb területet
világít meg, a hagyományos halogénlámpánál
100 százalékkal intenzívebben. Hozzájárul
a Nissan Maxima QX arculatának egyediségéhez az új
hûtõmaszk, benne a „repülõ szárnyakkal”,
valamint az integrált ködfényszórókat
tartalmazó lökhárító. A sima felszínbõl
használat közben kiemelkedõ fényszórómosók
nem csupán a biztonságot fokozzák, hanem áramvonalasabbá
teszik az autót.
A lökhárítók
befordulnak a kocsi oldalára, amelynek profilja, az 50 milliméterrel
megnövelt, 2750 milliméteres tengelytáv és a
100-ról 70 milliméterre csökkentett sárvédõ-hézag
jóvoltából, hosszabbnak és alacsonyabbnak hat.
A modelltõl függõen 15-, vagy 16-colos könnyûfém
kerekek kaphatók.
A kocsi vonalaiba szépen
belesimuló lökhárítókat úgy tervezték,
hogy sérülés nélkül „nyeljék el”
a kis sebességû (8 km/óra alatti) parkolóhelyi
koccanásokat, ami csökkenti a javítási költséget,
és fokozza a kocsi gyakorlati célszerûségét.
A lökhárítók
egyben a Nissan „karosszéria-zóna” koncepciójának
megfelelõen elöl-hátul részt vesznek az ütközési
energiát felvevõ gyûrõdõ zónában,
védelmezve az utasokat súlyos baleset alkalmával.
A karosszéria merevsége
30 százalékkal nõtt, ami mind a biztonság,
mind az úttartás szempontjából elõnyös.
Ehhez kényelmesebb használat járul, a négy
ajtó ugyanis nemcsak nagyobb lett az eddiginél, de szélesebbre
is nyílik. Mindegyiknek a nyílásszöge eléri
a 70 fokot, így a Maxima QX-be még csomaggal a kézben
is egyszerû a beszállás. Az összeszerelésre
különös gondosság jellemzõ, rugalmas gumi-
és uretánhab-tömítéssel az ajtók
körül, ami szintén szerepet játszik a Maxima QX
minõségi hatásában.
Az 520-literes csomagtartó
az alacsonyabb rakodóperem és a széles nyílás
következtében könnyebben hozzáférhetõ.
A 30 milliméterrel magasabb csomagtartó-fedél minimumra
csökkenti a nehéz tárgyak mozgatásának
erõszükségletét.
A ragyogó, ékszer-szerû
hátsó lámpákat krómszegély választja
el mind a lökhárítótól, mind a csomagtartó
fedelétõl.
BELSÕ TÉR
A Nissan designerei és
mérnökei a komfortot, a fényûzést és
a célszerûséget tartották szem elõtt
a Maxima QX új utasterének megtervezésekor. A fronthajtás
eleve tágasabb elrendezésre ad lehetõséget
a hátsókerék-hajtásnál, és a
jelentõs, 50 milliméteres tengelytáv-növelés
jóvoltából mind elöl, mind hátul 35 millimétert
nõtt a lábtér. Elöl nem csupán a fejtér
10 milliméteres megnövelése érezteti elõnyös
hatását, hanem az utastér nagyobb szélessége
is. Az áttervezett ülések magasabbak -- elöl 5,
hátul 15 milliméterrel --, így a vezetõ „parancsnoki”
pozíciót foglal el, és könnyebb a ki- s beszállás.
A hátsó utasok mozgását az elsõ üléstámlákon
elhelyezett kapaszkodók segítik.
Az elsõ utashoz
hasonlóan a vezetõ is kényelmesen helyezkedhet el
a nagyobb, jobb támaszt adó ülésen, ahonnan jobb
kilátása nyílik az útra és maga körül
a jármûre. Tovább fokozza a Maxima QX-ben a komfortérzetet
a nagyobb fej-, váll- és lábtér.
A Nissan tervezõi
tovább finomították a vezetõhelyet is. A kapcsolók
csoportosítása logikusabb, mûködtetésük
könnyebb, mert nagyobb méretûek, ergonómikusabb
alakúak, és tapintással felismerhetõk lettek.
Az alapfelszerelésbe belevették a hangrendszer távvezérlõ
kormánykapcsolóit. A kettõs árnyaltú
mûszerfalban a mûszerek 30 százalékkal nagyobb,
tiszta rajzú feliratozást kaptak, újszerû "Fine
Vision" elektrofluoreszcens megvilágítással. A jobb
hátrapillantást az automatikusan tompító belsõ
tükör szolgálja. Standard felszerelés a fûtött
külsõ tükör is.
Az új kényelmi
berendezések közül említést érdemel
az extra vastag üvegezés, UV- és zajszigetelõ
funkcióval. Az elektromos ablakemelõk becsípõdés-elleni
automatája megfordítja a mozgatás irányát,
ha valami beszorul az üveg és a keret közé.
A légkondicionáló
alapfelszerelés mindegyik modellen, az SLX fokozatban manuális,
az SE-ben teljesen automatikus kivitelben. Különös figyelmet
fordítottak a szellõzés hatásosságára
és a légkondicionáló áramlási
viszonyaira, így a mûködési zaj magas ventilátor-fokozatban
is csekély.
A Nissan egyedülálló
háromdimenziós BirdView („madártávlat”) mûholdas
navigációs rendszerének süllyeszthetõ
képernyõjét a vezetõ természetes látóterében,
a mûszerfalon helyezték el. Az út térbeli képét
úgy mutatja, mintha a vezetõ felett-mögötti pozícióból
néznénk.
Minden utasnak számos
rakodóhely áll rendelkezésére a kisebb-nagyobb
tárgyak elhelyezésére; pohártartók elöl-hátul
vannak.
Az utasokat új
kárpit és kettõs tónusú mûszerfal
öleli körül. A kormánykerék a mûszerfal
felsõ részének színéhez illik. Kétféle
kárpitszín rendelhetõ: bézs és szürke.
Az SLX modelleken a szövethuzat számít alapfelszerelésnek,
az SE kivitelen a velúr a standard, de rendelhetõ bõrkárpit
is.
A 60/40 arányban
osztott hátsó ülés mögött a poggyásztartó
térfogata 18 százalékos növekedéssel elérte
az 520 litert (VDA). Tíz célszerû rögzítõ
gyûrû, és többcélú poggyászháló
szolgálja a biztonságot. A támlában síléc-alagút
köti össze a csomagtartót az utastérrel. Biztonsági
reteszelés akadályozza meg, hogy ha egy tolvajnak sikerült
behatolni a csomagtartóba, tovább juthasson az utastérbe.
A belsõ teret gondos
intézkedésekkel tették csendessé. Az elsõ
ajtók háromszoros szigetelése mellett szerepet játszik
itt a többlengõkarú hátsó futómû
is.
MOTOR
A Maxima QX teljesen könnyûfém
VQ motorja sorra nyerte a kitüntetéseket az elmúlt hat
évben. A független amerikai "Ward's Auto World" autós
folyóirat 1994 óta minden alkalommal beválasztotta
a „10 legjobb motor” közé, ami már önmagában
is rekord.
A VQ motor még
ebben az igényes kategóriában is a finom mûködés,
a jó reagálás és a nagy teljesítmény
mércéjének számít. A 3.0-literes V6
most még erõsebb és nyomatékosabb lett. A szívórendszer
és a vezértengely-hajtás áttervezése
193-ról 200 lóerõre növelte a teljesítményt
6,400/percnél. A kulcsfontosságú forgatónyomaték
4000-nél kifejtett 255 newtonméterrõl már 3600/percnél
leadott 271 newtonméterre nõtt. Az új, pillangószelepes
variálható szívócsõ az alsó és
a középsõ tartományban növeli a nyomatékot.
A 2.0 V6 teljesítmény- és forgatónyomaték
adatai változatlanok maradtak.
A VQ motor korszerû
konstrukció, négy vezértengellyel, 24 szeleppel, variálható
szívócsõvel, közvetlen gyújtással
és nagykapacitású Nissan elektronikával. A
60 fokos V6-os motor mind a két-, mind a háromliteres változatban
könnyû, jó hatásfokú, kifinomult erõforrás.
A motorok kis tömege
hozzájárul a fogyasztás csökkentéséhez.
Ugyanebben az irányban hat, hogy dugattyúi az ekkora méretû,
sorozatban gyártott motorok körében a legkönnyebbek
közé számítanak. Ennek köszönhetõen
könnyebb hajtókarokat és kisebb méretekkel tervezett,
könnyebb kovácsolt acél fõtengelyt lehetett beépíteni.
Ilyen rövid löketet,
nagy furatot, kettõs felülfekvõ vezértengelyt
és hengerenként négy szelepet általában
jóval sportosabb kocsikban találunk, a Nissan azonban a rendkívül
jó hatásfokú égés érdekében
választotta ezen igényes megoldást. Ennek köszönhetõk
többek között a motorok kis külsõ méretei
és kedvezõ tömegadatai is.
A V6-os motorok karakterisztikáját
az európai autósok vezetési szokásait alapul
véve állították be. A vezetést megkönnyíti
az alsó és közepes tartományban kifejtett nagy
nyomaték, de szempont volt az is, hogy egyenletes, tartós
teljesítmény-kifejtés tegye kényelmessé
a hosszú távú utazásokat. Mindkét célt
sikerült elérni: a Maxima QX már egészen alulról
erõsen húz, ugyanakkor az olyan megoldások, mint a
vízhûtéses olajhûtõ, a kettõs áramlású
hûtõrendszer tartósan gyors utazás közben
is optimális motorhõmérsékletet tart fenn.
Az eredmény kiváló
vezethetõség nagy sebességnél, amelyhez kis
fordulatszámon kifejtett nagy erõ társul. Nagyobb
teljesítménye ellenére a 3.0 V6 kevesebbet fogyaszt
nagysebességû utazás közben, és észrevehetõen
csendesebben, simábban mûködik. Erre részben a
kombinált gumis-folyadékos motorfelfüggesztés
ad magyarázatot. Az automatikus sebességváltós
csúcsmodellekbe elektronikusan szabályozott, folyadéktöltésû
motortartó bakokat szerelnek, amelyek a fordulatszámra
aktívan reagálva fojtják el a rezgéseket.
További mûszaki
elõnyt kínál a motor belsõ felületeinek
finommegmunkálása, valamint a dugattyú molibdénbevonata.
Mindkettõ a belsõ súrlódást csökkent.
ERÕÁTVITEL
Az elsõkerék-hajtású
Maxima QX típushoz ötfokozatú, manuális sebességváltó,
vagy külön ehhez a kocsihoz kifejlesztett négyfokozatú
automata váltómû kapható. Különösen
sima kapcsolásokról a Nissan elismert elektronikus vezérlésének
a motor és a váltómû elektronikus modulja közé
beiktatott interfésze gondoskodik. A rendkívül kis fogyasztás
a negyedik fokozatban mûködõ nyomatékváltó-áthidalás
és az áttervezett nyomatékváltó érdeme.
FUTÓMÛ
A Nissan mérnökei
a vezethetõség és a komfort optimális egyensúlyára
helyezték a hangsúlyt. A típuselõdénél
30 százalékkal merevebb karosszéria ellenáll
a rezgéseknek (így a zajoknak is), és szilárd,
csavarodásmentes alapot képez a futómûnek. A
keresztlengõkarból, csavarrugóból és
stabilizátorból álló McPherson elsõ
felfüggesztést kiváló komfortra és kezes
viselkedésre hangolták.
Az elsõ futómû
tornyaiban elhelyezett csillapító elemek elszigetelik a rezgéseket
a karosszériától. Az alsó lengõkarok
segédvázhoz csatlakoznak, ez is megakadályozza a futómû
és a hajtómû vibrációit abban, hogy eljussanak
az utastérig. Tovább fokozza a menetkényelmet, hogy
a futómû geometriája ellene hat a kocsi letérdelésének,
illetve felágaskodásának, ha a vezetõ erõsen
fékez vagy gyorsít. Javult a kanyarstablitás is.
Még jelentõsebb
változások történtek hátul. Tovább
finomították a páratlan Nissan többlengõkarú
futómûvet. A torziós felfüggesztéshez továbbra
is kompozit keresztlengõkar és vezetõrúd tartozik,
hagyományos csavarrugókkal és lengéscsillapítókkal.
A rendszer, az útviszonyoktól vagy a kanyarodási erõktõl
függetlenül, csak a karosszériához képest
függõleges mozgást enged meg a kerekeknek. A keresztlengõkart
áthelyezték a torziós rúd elõl mögéje.
Ennek az eredménye a "Super Toe Control" nevû összetartás-szabályozásból
eredõ maximális útfogás, minimális karosszéria-dõlés
és kiváló iránystabilitás.
Ezt a rendszert külön
a fronthajtású Maxima QX részére fejlesztették
ki, azzal a céllal, hogy ne csupán a stabilitást fokozza
egyenesben és kanyarban, hanem a zajokat és rezgéseket
is csökkentse.
Összhangban a Nissannak
a vezetési élményt fokozó törekvéseivel,
tökéletesített fogasléces szervokormányt
vezettek be. A kormányzás javára válik az átdolgozott
hátsó futómû is. A változó mértékû
rásegítést az európai ízlésnek
megfelelõen állították be, lassú menetben
erõs, nagy sebességnél fokozatosan gyengülõ,
jó visszajelzést adó hatással. Noha a tengelytáv
50 milliméterrel nõtt, a fordulókör átmérõje
gyakorlatilag ugyanakkora maradt.
BIZTONSÁG
A Nissan új "Visual
Body" tervezési módszerének jóvoltából
optimális a vezetõ kilátása, ami egyike az
alapvetõ biztonsági tényezõknek. Ez, valamint
a magasabb üléspozíció együttesen azt eredményezik,
hogy a vezetõ minden irányban jól kilát, és
szemmel tudja tartani a Maxima QX sarokpontjait. A vezetõülésbõl
mind a motorháztetõ, mind a csomagtartófedél
látszik, ami megkönnyíti a parkolási manõverezést.
A standard elektromosan beállítható és fûthetõ
külsõ tükrök, az automatikusan tompító
belsõ tükör, az opcionális gázkisüléses
xenonfényszórók (magasságállítóval
az utastérben) és a nagy felületû, UV-szûrõ
üvegek éjjel-nappal nagyszerû látási viszonyokról
gondoskodnak.
Komfortosabb üléseivel,
legújabb navigációs rendszerével, a szem átfókuszálása
nélkül leolvasható mûszereivel, vaktában
használható kapcsolóival, rendkívül csendes
belsejével a Maxima QX mindent megtesz azért, hogy vezetõje
a lényegre összpontosíthassa figyelmét.
A dinamikai felszerelést
a nagy igénybevételre méretezett, jól reagáló
fékrendszer egészíti ki. Alapfelszerelés a
négy tárcsafék -- a 2 milliméterrel nagyobb
átmérõjû elsõ tárcsák hûtöttek
-- és a négycsatornás blokkolásgátló.
A fékhengerek átmérõjét 2.3, illetve
4.2 milliméterrel megnövelték.
Vészfékezéskor
az ABS gyorsan kifejti hatását, a Nissan Fékasszisztens
segítségével. Ez egy megbízható, mechanikus,
kétfokozatú rásegítõ berendezés,
amely fokozza a fékerõt. Végül itt az elektronikus
fékerõ-elosztás, amely a tengelyek terhelésének
megfelelõen nyújt maximális fékhatást.
A passzív biztonság
alapja az energiaelnyelõ zónákkal kiegészített
szilárd karosszéria-struktúra. A torziós merevség
30 százalékos növekedése részben az erõsített
ponthegesztések javára írandó.
A védõ hatást
két frontlégzsák, illetve a legtöbb európai
piac részére az elsõ üléstámlákba
beépített fej-mellkas oldallégzsákok fokozzák.
Ezek az elõfeszítõs, erõhatárolós
biztonsági övekkel mûködnek együtt. Az elõbbiek
az övszalag lazaságát húzzák be, az utóbbiak
pedig elviselhetõ szinten tartják az utas testére
ható terhelést. Mindhárom hátsó ülésen
van fejtámla és hárompontos automata öv, sõt
a két külsõn ISOFIX gyermekülés-rögzítõ
pontok is találhatók.
Az elsõ üléseken
standard az aktív fejtámla, amely ráfutásos
ütközéskor elõre-felfelé mozdulva megtartja
a fejet, és ezáltal csökkenti az ostorcsapás-nyaksérülés
veszélyét. Az utastér minden kárpitanyaga lángálló.
VAGYONVÉDELEM
Az új Maxima QX
az élvonalba tartozó NATS (Nissan Anti Theft System) lopásgátló
rendszer ötödik nemzedékét kapta meg, tökéletesített
indításgátlóval. Alapfelszerelés a központi
zár kettõs biztonsági reteszeléssel, illetve
opció az ugrókódos, kulcsnélküli ajtónyitó
rendszer. A Maxima QX-et két gyújtáskulccsal adják
át, amelyek mindegyike tárolja tulajdonosának egyéni
beállításait. Ez azt jelenti, hogy a gyújtáskulcs
bedugásakor az illetõ autóvezetõ rádióadója
szólal meg.
|