AZ ÚJ PRIMERA WAGON
Ha eredeti méretben kívánja látni a totókat, kattintson rájuk.


Az 1996. őszén bemutatott Nissan Primera először ötajtós ferdehátú és négyajtós lépcsőshátú karosszériaváltozatokban jelent meg a márkakereskedőknél, s a sikeres bemutatkozást kedvező eladási eredmények kísérték.

Európában a Primera kategóriájában (a "D" szegmensben) látványosan megnövekedett a kombi-autók eladási aránya: 1995-ben 18 %-os részarányt képviselt, 1998-ra viszont (800.000-es éves eladási darabszám mellett) már 29 %-os kombi eladási arányt jósolnak a szakemberek. Ez a növekmény nagyrész a kevésbé haszonjármű-szerű, inkább divatos kombi-autók megjelenéséből adódott, s abból, hogy a vevők igénye a nagy teherbírás irányából a divatos megjelenés felé tolódott el. Ma már ezek az új, a szabadidő eltöltéséhez is kapcsolódó autók teszik ki a D-kategória-beli kombi eladások egyötödét.

Az új Primera Wagon egyesíti a divatos külsőt a praktikus kihasználhatósággal és a dinamikus vezethetőséggel, így egyaránt kiváló társ az üzleti életben és a szabadidő eltöltésében.

Az új Primera-család fejlesztési koncepciójának kezdeti
fejlesztése meghatározásakor még nem tervezték kombi-változat európai gyártását. A négyajtós kivitelt a japán fejlesztőkkel együtt alakították ki, míg az ötajtós, ferdehátú változat fejlesztése az európai igényeknek megfelelően, Európában történt. Csak később, a piaci mozgások előbb említett változásának észlelésekor született meg a döntés: a Nissannak szüksége van az európai D-szegmensben egy presztizshordozó kombi változatra is. Így kapta a gyár Münchenben működő Nissan Design Europe stúdiója a megbízást, hogy tervezzék meg a hagyományos "teherhordó kombik" és az új, szabadidőautók között elhelyezkedő Primera Wagont, amelynek a kategóriájában a legnagyobb teherbírásúnak, ugyanakkor erőteljesen jellegzetes stílusúnak kell lennie.

Kifinomult, elegáns vonalvezetés

Az elérendő célok közül az egyik legfontosabb az volt, hogy
 az új Wagon még több presztizst sugározzon, mint a négy- és ötajtós alapváltozat. Ez az autó a korábbinál fontosabb helyet foglal el vásárlóinak életében, s bizonyos értelemben információt ad arról, hogy használója számára a szabadidő és a hobby legalább olyan fontos, mint a munkavégzés.

A neves francia formatervező Stéphane Schwarz (korábban az olasz Pininfarina formatervező cég munkatársa) által vezetett csoport agyagmodellen bemutatott tervei közül éppen ezért az "elegáns" változatot választották ki a további tervezés alapjaként 1995 elején. A további munka során a kezdetben megjelölt "elegancia" és "presztizs" mellett a sportos megjelenés is felkerült a kívánságlistára.

Mindennek jegyében a tervezők kezét nem kötötte a négy- és ötajtós Primera kialakítása, nem csupán egyszerűen egy "puttonyt" biggyesztettek a meglévő karosszériára, henem az első oldalajtók mögött teljesen áttervezték ezt.

A kifinomult és tiszta vonalvezetésű kombi hátsó részének kialakítása nem egyszerűen a be- és kirakodást szolgálja.
A kombi megjelenése szempontjból döntő fontosságú a tető és a hátfali ablak vonalvezetése. Az új Primera Wagon teteje - a korábbi változattal elllentétben - nem párhuzamos a padlólemezzel, görbülete mozgalmas kapcsolatot teremt az utastér és a kibővített rakodótér között.

A tervezők szerint a kombi-autó által keltett elsődleges optikai benyomást döntően meghatározza a hátfali ablak dőlésszöge: ha túl közel áll a függőlegeshez, inkább haszonjármű-érzetet kelt, míg a túlzottan megdöntött hátsó ablak azt sugallja, hogy a vártnál kisebb az autó raktere. Ezért a Primera Wagon hátfali ablaka viszonylag meredek dőlészögű, de ezt ellensúlyozza az üveg domború kialakítása, amely a sportosságot hangsúlyozza. Ezt a domborúságot még kiemeli az ablak alatti enyhe bemélyedés.
A Primera Wagon ismertetője továbbá a limuzin Primeráétól eltérő alakú és annál nagyobb hátsó lámpatest. Az ajtók alatt csökkentett magasságú lökhárító kialakítása megkönnyíti a be- és kirakodást, ugyanakkor alsó peremének decens spoilere kiemeli az autó lendületes vonalvezetését.

Rakodótér

A teljesen kárpitozott rakodótér padlója teljesen sík. A rakfelület közepén lévő fedél "fejjel lefelé" is behelyezhető, ekkor 100 mm-es mélységű akna képződik, a felülre kerülő vízhatlan csúszásgátló bevonat révén szigetelt "akna" képződik a csomagtartóban, amelybe a kárpitozás károsítása nélkül bepakolható pl. a sáros csizma, a nedves cipő vagy a kerti szerszám. A bal oldalon a padlólemez alatti külön kiképzett rakodóhelyre kerülhet a CD-lejátszó vagy olyan tárgy, amley ilymódon a külvilág szeme elől elrejtve szállítható.
A csomagteret kétféle helyzetbe állítható térelválasztó határolja el az utastértől, amely megfelel a csomagoknak az utastérbe történő behatolását megakadályozó eszközökre vonatkozó legújabb szabványoknak. A padlólemezen elhelyezett rögzítőkampók segítségével pedig megakadályozható a kisebb rakományok "elszabadulása".
A csomagtérben elhelyezett 12 V-os csatlakozó lehetővé teszi a camping hűtőszekrény működtetését, de használható a gumicsónak vagy a pótkerék felfújásához szükséges elektromos pumpa áramforrásaként is.

Futómű

A Wagon esetében sem változtatták meg a mérnökök a Primera többcsuklós első és hátsó futóművét, amely kiváló menettulajdonságokat, pontos irányíthatóságot, sportos, de mégis kényelmes rugózást nyújt, ugynakkor az útfelületről érkező gördülési zajok kiváló szigetelése révén a Primera kategóriájának egyik legcsendesebb autója.

Erős, de takarékos motor

A legtöbb európai konkurensétől eltérően a Primera Wagon kizárólag 16 szelepes, erős, de mégis takarékos motorokkal kerül forgalomba. Az SR20 DE típusú 1998 cm?-es Otto-motor teljesítménye 130 LE, maximális nyomatéka 170 Nm, a GA16 DE - ugyncsak benzinüzemű - 1587 cm?-es motor adatai: 100 LE illetve 136 Nm.

A Primera Wagon a beépített motortól és a felszereltségi szinttől függetlenül elöl és hátul egyaránt tárcsafékkel kerül forgalomba, s az alapfelszereltség része a Bosch 5.2 típusú, négykerék-érzékelős ABS is. Újdonságként ehhez csatlakozik az elektronikus fékerőeloszlás-szabályozó (EBD), amely az aktuális fékezési intenzitásnak és a terhelési viszonyoknak megfelelően az ABS működésbelépéséig is optimálisan szabályozza a kivezérelt fékműködtető nyomást a hidraulikus rendszerben.

Passzív biztonság

A Primera biztonsági felszereltségében újdonságot jelent az első ülésekhez beszerelt oldallégzsák, amely oldalirányú ütközéskor - a medence és a mellkas sérülési valószínűségét csökkentve - fokozott védelmet nyújt az elöl ülőknek. A hátsó ülésen - a kiviteltől függően - középen is hárompontos felfüggesztésű automata biztonsági öv és fejtámasz növeli a passzív biztonságot.

A Primera Wagon a limuzinoknál bevezetett és megszokott SE, Sri, SLX, Si és GX felszereltségi csomagokkal kerül forgalomba, részben új színekkel.

A Nissan új kombi-autója - melynek fejlesztésére a Nissan Európai Műszaki Fejlesztő Központja 28 millió font-sterlinget költött - idén júniustól rendelhető meg a márkakereskedőknél.