AZ ÚJ PRIMERA WAGON
Ha eredeti méretben
kívánja látni a totókat, kattintson rájuk.
Az
1996. őszén bemutatott Nissan Primera először ötajtós ferdehátú és négyajtós
lépcsőshátú karosszériaváltozatokban jelent meg a márkakereskedőknél, s
a sikeres bemutatkozást kedvező eladási eredmények kísérték.
Európában a Primera kategóriájában (a "D" szegmensben)
látványosan megnövekedett a kombi-autók eladási aránya: 1995-ben 18 %-os
részarányt képviselt, 1998-ra viszont (800.000-es éves eladási darabszám
mellett) már 29 %-os kombi eladási arányt jósolnak a szakemberek. Ez a
növekmény nagyrész a kevésbé haszonjármű-szerű, inkább divatos kombi-autók
megjelenéséből adódott, s abból, hogy a vevők igénye a nagy teherbírás
irányából a divatos megjelenés felé tolódott el. Ma már ezek az új, a szabadidő
eltöltéséhez is kapcsolódó autók teszik ki a D-kategória-beli kombi eladások
egyötödét.
Az új Primera Wagon egyesíti a divatos külsőt a praktikus
kihasználhatósággal és a dinamikus vezethetőséggel, így egyaránt kiváló
társ az üzleti életben és a szabadidő eltöltésében.
Az új Primera-család fejlesztési koncepciójának kezdeti
fejlesztése meghatározásakor még nem tervezték kombi-változat
európai gyártását. A négyajtós kivitelt a japán fejlesztőkkel együtt alakították
ki, míg az ötajtós, ferdehátú változat fejlesztése az európai igényeknek
megfelelően, Európában történt. Csak később, a piaci mozgások előbb említett
változásának észlelésekor született meg a döntés: a Nissannak szüksége
van az európai D-szegmensben egy presztizshordozó kombi változatra is.
Így kapta a gyár Münchenben működő Nissan Design Europe stúdiója a megbízást,
hogy tervezzék meg a hagyományos "teherhordó kombik" és az új, szabadidőautók
között elhelyezkedő Primera Wagont, amelynek a kategóriájában a legnagyobb
teherbírásúnak, ugyanakkor erőteljesen jellegzetes stílusúnak kell lennie.
Kifinomult,
elegáns vonalvezetés
Az elérendő célok közül az egyik legfontosabb az volt,
hogy
az új Wagon még több presztizst sugározzon, mint
a négy- és ötajtós alapváltozat. Ez az autó a korábbinál fontosabb helyet
foglal el vásárlóinak életében, s bizonyos értelemben információt ad arról,
hogy használója számára a szabadidő és a hobby legalább olyan fontos, mint
a munkavégzés.
A neves francia formatervező Stéphane Schwarz (korábban
az olasz Pininfarina formatervező cég munkatársa) által vezetett csoport
agyagmodellen bemutatott tervei közül éppen ezért az "elegáns" változatot
választották ki a további tervezés alapjaként 1995 elején. A további munka
során a kezdetben megjelölt "elegancia" és "presztizs" mellett a sportos
megjelenés is felkerült a kívánságlistára.
Mindennek jegyében a tervezők kezét nem kötötte a négy-
és ötajtós Primera kialakítása, nem csupán egyszerűen egy "puttonyt" biggyesztettek
a meglévő karosszériára, henem az első oldalajtók mögött teljesen áttervezték
ezt.
A kifinomult és tiszta vonalvezetésű kombi hátsó részének
kialakítása nem egyszerűen a be- és kirakodást szolgálja.
A kombi megjelenése szempontjból döntő fontosságú a tető
és a hátfali ablak vonalvezetése. Az új Primera Wagon teteje - a korábbi
változattal elllentétben - nem párhuzamos a padlólemezzel, görbülete mozgalmas
kapcsolatot teremt az utastér és a kibővített rakodótér között.
A tervezők szerint a kombi-autó által keltett elsődleges
optikai benyomást döntően meghatározza a hátfali ablak dőlésszöge: ha túl
közel áll a függőlegeshez, inkább haszonjármű-érzetet kelt, míg a túlzottan
megdöntött hátsó ablak azt sugallja, hogy a vártnál kisebb az autó raktere.
Ezért a Primera Wagon hátfali ablaka viszonylag meredek dőlészögű, de ezt
ellensúlyozza az üveg domború kialakítása, amely a sportosságot hangsúlyozza.
Ezt a domborúságot még kiemeli az ablak alatti enyhe bemélyedés.
A Primera Wagon ismertetője továbbá a limuzin Primeráétól
eltérő alakú és annál nagyobb hátsó lámpatest. Az ajtók alatt csökkentett
magasságú lökhárító kialakítása megkönnyíti a be- és kirakodást, ugyanakkor
alsó peremének decens spoilere kiemeli az autó lendületes vonalvezetését.
Rakodótér
A
teljesen kárpitozott rakodótér padlója teljesen sík. A rakfelület közepén
lévő fedél "fejjel lefelé" is behelyezhető, ekkor 100 mm-es mélységű akna
képződik, a felülre kerülő vízhatlan csúszásgátló bevonat révén szigetelt
"akna" képződik a csomagtartóban, amelybe a kárpitozás károsítása nélkül
bepakolható pl. a sáros csizma, a nedves cipő vagy a kerti szerszám. A
bal oldalon a padlólemez alatti külön kiképzett rakodóhelyre kerülhet a
CD-lejátszó vagy olyan tárgy, amley ilymódon a külvilág szeme elől elrejtve
szállítható.
A csomagteret kétféle helyzetbe állítható térelválasztó
határolja el az utastértől, amely megfelel a csomagoknak az utastérbe történő
behatolását megakadályozó eszközökre vonatkozó legújabb szabványoknak.
A padlólemezen elhelyezett rögzítőkampók segítségével pedig megakadályozható
a kisebb rakományok "elszabadulása".
A csomagtérben elhelyezett 12 V-os csatlakozó lehetővé
teszi a camping hűtőszekrény működtetését, de használható a gumicsónak
vagy a pótkerék felfújásához szükséges elektromos pumpa áramforrásaként
is.
Futómű
A Wagon esetében sem változtatták meg a mérnökök a Primera
többcsuklós első és hátsó futóművét, amely kiváló menettulajdonságokat,
pontos irányíthatóságot, sportos, de mégis kényelmes rugózást nyújt, ugynakkor
az útfelületről érkező gördülési zajok kiváló szigetelése révén a Primera
kategóriájának egyik legcsendesebb autója.
Erős, de
takarékos motor
A legtöbb európai konkurensétől eltérően a Primera Wagon
kizárólag 16 szelepes, erős, de mégis takarékos motorokkal kerül forgalomba.
Az SR20 DE típusú 1998 cm?-es Otto-motor teljesítménye 130 LE, maximális
nyomatéka 170 Nm, a GA16 DE - ugyncsak benzinüzemű - 1587 cm?-es motor
adatai: 100 LE illetve 136 Nm.
A Primera Wagon a beépített motortól és a felszereltségi
szinttől függetlenül elöl és hátul egyaránt tárcsafékkel kerül forgalomba,
s az alapfelszereltség része a Bosch 5.2 típusú, négykerék-érzékelős ABS
is. Újdonságként ehhez csatlakozik az elektronikus fékerőeloszlás-szabályozó
(EBD), amely az aktuális fékezési intenzitásnak és a terhelési viszonyoknak
megfelelően az ABS működésbelépéséig is optimálisan szabályozza a kivezérelt
fékműködtető nyomást a hidraulikus rendszerben.
Passzív
biztonság
A Primera biztonsági felszereltségében újdonságot jelent
az első ülésekhez beszerelt oldallégzsák, amely oldalirányú ütközéskor
- a medence és a mellkas sérülési valószínűségét csökkentve - fokozott
védelmet nyújt az elöl ülőknek. A hátsó ülésen - a kiviteltől függően -
középen is hárompontos felfüggesztésű automata biztonsági öv és fejtámasz
növeli a passzív biztonságot.
A Primera Wagon a limuzinoknál bevezetett és megszokott
SE, Sri, SLX, Si és GX felszereltségi csomagokkal kerül forgalomba, részben
új színekkel.
A Nissan új kombi-autója - melynek fejlesztésére a Nissan
Európai Műszaki Fejlesztő Központja 28 millió font-sterlinget költött -
idén júniustól rendelhető meg a márkakereskedőknél. |