40 éves
legenda: MINI Cooper S
Négy
évtizede, 1963-ban mutatta be a nyilvánosságnak a híres brit autógyártó,
John Cooper az első MINI Cooper S-t. Pár hónappal később, a finn „rallylegenda”,
Rauno Aaltonen máris megszerezte a sportos kisautóval az első győzelmet.
A szenzáció sem váratott sokáig magára: 1964 januárjában Paddy Hopkirk
egy MINI Cooper S-sel nyerte meg a híres Monte Carlo-i rallyt, amit két
további győzelem követett 1965-ben és 1967-ben.
A
MINI sportos karakterét kétségkívül a Cooper S modell formálta leginkább.
Az elsőkerékhajtású, a kisautókhoz képest rendkívül erős motorral felszerelt
Cooper S mind az utcai forgalomban, mind a versenypályákon négy évtized
alatt történelmet írt az egész világon. A keresztben beépített 1,1 literes
motor már az 1963-as viszonyok között is erősnek számított. Teljesítménye
70 lóerő, míg maximális forgatónyomatéka 92 newtonméter volt, álló helyzetből
kevesebb, mint 10 másodperc alatt 80km/órás sebességre gyorsított, és meg
sem állt a 148 km óránként végsebességig. A tízcolos kerekeken guruló kisautó
a fürgeségének, mozgékonyságának és egyedülálló útfekvésének köszönhetően
hamarosan fogalommá vált az autók világában.
Negyven
évvel később, a mai MINI Cooper S ugyanezen jellemzőinek köszönheti töretlen
népszerűségét. A zseniális felépítés és hajtás koncepcióját meghagyták,
de a márka történelme során legerősebb Cooper S modernebb technológiát
kapott a maximális menetkényelem és a jobb utasbiztonság érdekében. A mai
idők Cooper S-e már 163 lóerővel rendelkezik, így 210 Nm-es maximális forgatónyomatékra
és 218 km/órás végsebességre képes. Gyorsulása is sokat javult: álló helyzetből
alig több mint 7 másodperc alatt gyorsul 100-ra.
Az eredeti Cooper S-ből 1963 és 1971 között összesen 45 000 db-ot gyártottak
három motortípussal. 38 évvel később, amikor a legendás kisautó korszaka
leáldozóban volt, a BMW „felélesztette”, és 2001-ben megszületett a harmadik
évezred MINI-je, egy évvel később pedig a vadonatúj Cooper S is napvilágot
látott. |