A
MINI a Genfi Nemzetközi Autókiállításon
A kultikus kisautó
dízelváltozatának világpremierje
A több, mint 40 éves múltra visszatekintő, az autógyártás
történetének egyik legendájává vált MINI 21. századi változata alig 1,5
évvel ezelőtt mutatkozott be. Azóta az eredetileg „csak” MINI One és MINI
Cooper modellekből álló család egy harmadik taggal, a kis méregzsák MINI
Cooper S-sel is kiegészült. 2003. március 4-én pedig a MINI paletta negyedik,
dízel változata debütál a Genfi Nemzetközi Autókiállításon.
A MINI One D típusjelzésű kisautóban ügyesen keresztezték
a MINI-től megszokott agilitást és gokartszerű vezetési élményt a dízelüzemű
autók takarékosságával. Az 1,4 literes erőforrást a MINI mérnökei a Toyotával
együtt fejlesztették ki. Mintegy kétéves közös munka gyümölcse a MINI-hez
speciálisan átalakított 75 lóerős motor, aminek maximális nyomatéka 180
Nm 2000-es percenkénti fordulat mellett. Ez a nagy teljesítmény és nyomaték
a második generációs közös nyomócsöves dízeltechnológiának és a töltőlevegőhűtővel
ellátott turbófeltöltőnek köszönhető. A tömegcsökkentés érdekében a hengerfejek
és a karter alumíniumból készült, így a MINI One D tömege 1175 kg.
Az átlagfogyasztás 5 liter 100 kilométeren, így ha az
50 literes hajtóanyagtartályt teletöltjük gázolajjal, akár 1000 kilométert
is megtehetünk tankolás nélkül, vagyis ha elég elemózsiát csomagolunk,
akár Milánóig is eljuthatunk Budapestről megállás nélkül. És a dízel MINI
eközben a környezetet is kíméli: mindössze 129 gramm szén-dioxidot bocsát
ki kilométerenként.
A MINI One D szériában megkapta a Cooper S-ből már ismert
hatfokozatú kéziváltót, amit természetesen a dízelmotor speciális követelményeihez
igazítottak. A dízel MINI így 13,8 másodperc alatt gyorsul 0-100 km/h-ra,
80-120 km/h-ra pedig 12,3 másodperc alatt 4-es sebességi fokozatban. A
hatodik fokozat áttételét lecsökkentették, hogy a fordulatszám és a fogyasztás
is kevesebb legyen hosszabb utakon.
Külsőre a MINI One D csekély különbséget mutat az alapmodell
MINI One-hoz képest. A típusfelirat mellett az avatott szemek az alábbi
különbségeket vehetik észre: nagyobb légbeömlők elöl, zárt hátsó lökhárító,
ami takarja a kipufogócsövet és a Cooper S-ről ismert sportosabb küszöbök. |