DaimlerChrysler
- A design varázsa
Kiállítás a budapesti
Iparművészeti Múzeumban
2003.
július 3 - augusztus 10.
Egy
nem mindennapi kiállításra invitálja DaimlerChrysler a design és az autók
iránt érdeklődőket ezen a nyáron.
A budapesti Iparművészeti Múzeumban 2003. július 3. és augusztus 10.
között megrendezendő kiállítás bepillantást enged a Mercedes-Benz tervezési
folyamatok és termékek történelmi fejlődésébe. Ezt olyan - Magyarországon
eddig még nem látott - modellek is szemléltetik, mint pl. a C111 és az
F400 tanulmányautók, valamint magyarországi premierjének örvendő "szériaautó",
a Maybach tanulmányautó modellje. A tervezési sarokpontoknak számító egyéb
szériaautók mellett egy tucatnyi smart is megtekinthető, valamint a kiállítás
ideje alatt előadásokat is tartanak szerdánként 15.00 órakor az Iparművészeti
Egyetem, a Közlekedési Múzeum, az MB - AUTO Magyarország és a Bang &
Olufsen cég közreműködésével a témában.
A DaimlerChrysler konszern mindigis aktívan részt vett a fiatal formatervező
tehetségek támogatásában. A Magyar Iparművészeti Egyetem Formatervezői
tanszékének "Moduláris haszonjármű, üzemanyagcellás technológiával a városon
belüli forgalomra" c. kiállítása is a konszern felhívására készült pályázatokból
kerül megrendezésre. A nagy érdeklődés adta az ötletet, hogy ez a
szakmai kiállítás kibővüljön a párhuzamosan bemutatásra kerülő DaimlerChrysler
- A design varázsa c. kiállítással.
A
DaimlerChrysler konszernhez tartozó Mercedes-Benz márka a legnagyobb múltra
visszatekintő és egyúttal a leghíresebb autómárka a világon. Az autók design-jánál
ezért mindig is kiemelt figyelmet fordítottak a márka hagyományainak ápolására,
még akkor is, ha egy új autó tervezésének maximálisan a jövőbe kell mutatnia.
Ezen meggondolásoknak köszönhetően egy olyan következetes tervezési irányvonal
alakult ki, amely minden egyes Mercedes modellt könnyen azonosíthatóvá
tesz mind elődjével, mind az egyidőben bevezetett családtagokkal. Ez a
markáns termékidentitás és értékmegőrzés alapja. Természetesen az autóalkotásnál
szerepet kapott a technikai vívmányok alkalmazása valamint a társadalmi
elvárások is, melyek szintén jól követhetők a modellek során át.
A nyolcvanas évek elején a forradalmi C111 projekttel egy hatalmas lépést
tettek a tervezők egy nagyon új és modern irányba. A C111-3 aerodinamikában
kompromisszumokat nem ismerő design-ja és újszerű vonalvezetése olyan tervezési
tartalommal bírt, amely a később fejlesztett és bemutatott Mercedes autóknál
csak hosszú idő alatt ülepedett le. A kiállításon ez a tanulmányautó (C111)
is látható lesz. Ebben az időszakban a C111-3 tervezési projektjében található
1979-es S-osztály nagyon nyilvánvalóan hordozza ezeket az új design-elemeket.
A sokféle tervezési fejlesztés bevezetése ellenére mindig is világos
volt, hogy ez soha nem jelenthet a hagyományokkal szembeni radikális törést,
amely esetleg visszafordíthatatlan kárt okozhat a márka egyéniségében.
Tehát soha nem a hagyomány ellen szóltak ezek az újítások, hanem a Mercedes
designt próbálták úgy értelmezni, hogy kötődjön és illeszkedjen a márkatörténethez,
azonban megfeleljen a technikai kihívásoknak és kihasználja az adott időszak
lehetőségeit.
Ezt három pontban fogalmazták meg a márka alkotói:
- Egy Mercedesnek mindig egy Mercedesre kell hasonlítania.
- Az autónak minden Mercedes-értéket, amit csak elvár a vásárló hordoznia
vagy szimbolizálnia kell.
- A design-nak a márkahagyományok iránti tiszteletet és maximális technikai
fejlesztést kell megtestesítenie.
Az ebben az időben megfogalmazott design-filozófia, amely a fenti állításokra
alapozódott, 1980-ban a Karlsruhe-ban megrendezett Német Tervezők Napja
(Deutscher Designertag) mottójává vált. Ennek legcélszerűbb bemutatására
az egyes modelleket a "családtagok" körében állították ki, így szembetűnővé
váltak a következetes tervezés jegyei.
Ezzel egyidőben azonban minden egyes autómodellnek folyamatosságot kellett
mutatnia elődjével, így vezetődött be a "vertikális modell-affinitás" fogalma.
Ennek lényege, hogy a generációkon keresztül húzódó formai fejlődés ne
engedje, hogy az adott modell elődje idejétmúltnak és öregnek tetsszen.
Emellett azonban az azonos időben bevezetett modelleknek elfogadható
és felismerhető mértékben kellett formálisan azonos design-elemeket tartalmazniuk,
ezt nevezzük "horizontális homogenitásnak". Ez a Karlsruhéban megfogalmazott
elmélet nagyon hatékonyan valósult meg a gyakorlatban is, és csúcspontját
az 1993-ban, a frankfurti IAA-n bemutatott C-osztállyal érte el.
Időközben azonban számos más gyártó is adaptálta és sikeresen alkalmazta
a Mercedes design filozófiáját. A 90-es évek elején, amikor az új E-osztály
design-koncepcióját fejlesztették, felismerték a tervezők, hogy a Karlsruhéban
megfogalmazott elmélet buktatókat is rejt magában. Időközben a formális
hasonlatosságok minimalizálódtak, és felismerhető volt, hogy a szigorú
szabályok fellazulása mellett több teret kapott az innováció. Az E-osztály
új arca a feltűnően nagy ellipszis alakú fényszórópárokkal ezt látványosan
dokumentálja.
A Mercedes-Benz márka továbbfejlődött, és ma már nem csak az abszolút
felső kategória képviselője. Az utóbbi évek termékdömpingje új célcsoportokat
elérni kívánó koncepciók születését hozta. Ennek talán legismertebb mérföldköve
a konszernhez tartozó smart márkacsalád megalkotása, amelynek koncepciója
merőben új dimenziókat nyit a városi közlekedésben, designja pedig szintén
forradalmian eltér az eddig megszokott autókülsőktől.
A design kiállítás meglepetése az ezzel egyidőben megnyíló kamarakiállítás,
amely a Magyarországon méltánytalanul nem túl ismert Barényi Béla munkásságát
mutatja be. A passzív biztonság szülőatyja neve mellé mintegy 2500 találmányt
jegyeztek be, amelyekkel azonban 30-40 évvel megelőzte korát. Legjelentősebb
találmányai a Mercedes-Benz Kutató-Fejlesztő Központban töltött ideje alatt
születtek. 1994-ben több kitüntetés után felvételt nyert az Autóipar Halhatatlanjainak
Csarnokába (Automotive Hall of Fame, Detroit), amely eddig sem magyar,
sem olasz, de még francia mérnököt sem ért. Munkássága kitörölhetetlen
nyomot hagyott a technika történetében, és ezek alapján honosodhatott meg
a biztonságközpontú gondolkodás az autótervezésben és gyártásban.
A Barényi Béla munkásságát bemutató könyv szerzője, Harry Niemann 2003.
júl. 3-án d.e. 10.00 órakor tart előadást. |