7G-TRONIC:
a világ első hétfokozatú
automatikus személygépkocsi-váltója a Mercedes-Benztől
- 2003. őszétől
öt nyolchengerű modellben teljesít szolgálatot
- Akár 0,6 liter/100
km hajtóanyag-megtakarítás is elérhető vele
- Még jobb gyorsulást
és rugalmasságot nyújt
A világ első, személygépkocsikhoz kifejlesztett hétfokozatú automatikus
váltója a jövőben még takarékosabbá és fürgébbé teszi a Mercedes modelljeit,
és jelentős mértékben növeli a váltás kényelmét.
A
jelenlegi ötfokozatú automatikus váltó helyett 2003. őszétől a 7G-TRONIC-kal
fog készülni az E 500, az S 430, az S 500, a CL 500 és a SL 500.
Típustól függően akár 0,6 l/100 km hajtóanyag-megtakarítás, 0,3 másodperccel
jobb gyorsulás (0-100 km/h), valamint nagyobb rugalmasság (60-120 km/h)
érhető el az új erőátviteli szerkezet segítségével. A 7G-TRONIC ezen felül
még kifinomultabb és kényelmesebb váltást tesz lehetővé, mint az eddigiekben
alkalmazott automatikus váltó.
A Mercedes mérnökeinek mindenek előtt hét sebességfokozattal sikerült
elérniük a műszaki előrelépést. A szokásosnál több áttételnek köszönhetően
váltáskor kisebb lépcsőkben ugrik a fordulatszám, és finomabb az átmenet
a legkisebb és a legnagyobb sebességfokozat között. Az elektronikus vezérlésnek
így egyrészt könnyebb megvalósítania a fogyasztás szempontjából kedvező
és gyors kapcsolást, másrészt csökken az átlagos fordulatszám is - mindez
együttesen takarékosabb és csendesebb működést eredményez.
Gyors váltás a többszörös visszakapcsolásnak köszönhetően
A 7G-TRONIC gyors visszaváltáskor (kickdown) nem sorban, egymás után
kapcsolja vissza az egyes fokozatokat, hanem ha indokolt, hetedikből közvetlenül
ötödikbe, majd onnan harmadikba vált. Így a korábbi négy helyett közlekedési
helyzettől függően akár két váltás is elég lehet ahhoz, hogy dinamikusan
gyorsuljon az autó.
A fentiekkel együtt számottevően javul a váltás minősége. Gyorsan, egyenletesen
megy végbe a kapcsolás, és a magasabb sebességfokozatokban szinte nem is
érezhető.
Már egyes sebességfokozatban is aktív a nyomatékváltó-áthidaló
Akárcsak elődjéé, az új hétfokozatú automatikus váltó hidrodinamikus
nyomatékváltója is rendelkezik áthidaló tengelykapcsolóval. Ez a legtöbb
esetben messzemenően kiegyenlíti a szivattyúk és a turbinakerék közötti
fordulatszám-különbséget azáltal, hogy szinte tökéletesen merev kapcsolatot
hoz létre a motor- és a váltótengely között, így hatásosan meggátolja a
teljesítményvesztést. A hagyományos automatáktól eltérően, amelyeknél csak
a nagyobb sebességfokozatokban kerül sor a nyomatékváltó áthidalására,
a 7G-TRONIC már egyesben is aktív.
A 7G-TRONIC komplexebb felépítése ellenére is alig nagyobb és nehezebb
valamivel a Mercedes-Benz személyautóiban alkalmazott ötfokozatú váltónál.
Ez nagy mértékben a könnyű magnéziumból készült váltóháznak köszönhető
- ugyancsak világújdonság a személygépkocsi-sorozatgyártásban.
11 millió automatikus váltó 1959. óta
A 7G-TRONIC a Mercedes-Benz automatikus váltóinak ötödik generációja,
és mint ilyen, nagy múltra tekint vissza: 1959. óta több mint 11 millió
automatikus váltó készült a stuttgarti autógyárban. Míg az S-osztálynál
alapfelszerelésnek számít az automata, az E-osztályhoz külön kéri a vásárlók
88 százaléka. A C-osztály esetében kb. 65 százalék az automatikus váltóval
felszerelt limuzinok, kombik és sportkupék aránya - részesedésük folyamatosan
nő az értékesített mennyiségben.
Az új hétfokozatú automatikus váltó a Mercedes tradicionális gyártóhelyén,
Stuttgart-Untertürkheimben készül, ahol a DaimlerChrysler 400 millió eurós
beruházás keretében csúcsmodern gyártóberendezésekkel felszerelt új épületegyüttest,
s vele együtt kb. 1.100 munkahelyet létesített. |