CSILLAG
SZÜLETIK
A Mercedes-Benz
csillag története
Emil
Jellinek, az Osztrák-Magyar Monarchia nizzai főkonzulja vagyonos ember
volt, aki miután hírét vette az autó létrejöttének majd fejlődésének, azonnal
az automobilizmus támogatójává vált. Kapcsolatot keresett a Daimler-Motor
Társasággal és Cannstattba utazott, ahol annyira megtetszett neki egy Daimler
"Doppel-Phaeton", hogy rögtön meg is rendelt egyet magának nagyobb teljesítménnyel,
mert az eredeti 6 lóerős teljesítményt kevésnek találta. Jellinek annyira
elkötelezte magát az autó mellett, hogy egy év múlva vevőből előlépett
eladóvá, és maga is -sikeresen- árulni kezdte a Daimler gyártmányú kocsikat.
Jellinek nagy érdeklődéssel fordult
az éppen kibontakozó autósport felé is. 1899-től az egyre erősebb és gyorsabb
autókat már benevezte versenyekre is, amelyeken ő maga rendszeresen a „Mercédés”
álnév alatt, az akkor tízéves lányának nevével vett részt.
1900 áprilisában a Daimler-Motor
Társaság és Jellinek megállapodást kötöttek a Daimler automobilok és motorok
értékesítéséről. Egy új motor kifejlesztéséről szóló döntéssel, melyet
majd Daimler-Mercedes névre keresztelnek, Jellinek álneve egyben márkanév
is lett. A „Mercedes” márkanevet 1902. június 23-án jelentették be levédésre,
ami ugyanazon év szeptember 26-án meg is történt.
Így tehát a Daimler-Motor Társaság
már sikeres márkanevet tudhatott magáének, amikor is még hiányzott egy
karakteres márkajel. Ekkor Gottlieb Daimler fiai, Paul és Adolf, emlékeztek
arra, hogy apjuk egyszer régen egy csillagot használt szimbólumként. Gottlieb
Daimler 1872 és 1881 között a deutzi gázmotorgyár műszaki igazgatójaként
tevékenykedett, és egy, a családjának küldött képeslapon egy csillaggal
jelölte meg lakását. Feleségének azt mondta, egyszer ez a csillag fog gyára
felett tündökölni.
A társaság elfogadta az indítványt
(Daimler ezt már nem érhette meg, 1900. márciusában elhunyt), és 1906.
júniusában egy háromágú és egy négyágú csillagot is levédetett. Ugyan mindkét
csillag védett márkajel volt, mégis csak a háromágú került közvetlen bevetésre,
és 1910-től kezdve volt látható az autók hűtőrácsán, plasztikus kialakításban.
A háromágú csillag egyben Daimler
azon fáradozásának is szimbóluma, hogy a motorizáció univerzálisan, földön,
vízen, levegőben megvalósuljon. Az évek során a csillagot különböző kiegészítések
érték.
1916-ban egy kör vette körül, amelyben
négy kis csillagot és a Mercedes szót, vagy a Daimler-Motor Társaság nevét
(DMG-Werke Untertürkheim ill. Berlin-Marienfelde) helyezték el.
1921. novemberében a Daimler-Motor
Társaság használati minta oltalmát kérelmezte a jel új változatára, és
egy körben elhelyezett plasztikus háromágú csillagot védetett le a Szabadalmi
Hivatalnál, hűtőrács-figura formájában is. Védett márkajelként 1923-ban
került bejegyzésre.
Az első világháborút követő infláció
és értékesítési nehézségek erősen érzékelhetőek voltak a luxuscikkek területén
is – csak a jól bevezetett márkák és tőkeerős vállalatok maradhattak fenn;
nemritkán egyesülésre, kooperációra kényszerítve. Így aztán a két konkurens,
a Daimler-Motor Társaság és a Benz&Cie., szintén érdekközösséget hozott
létre, egységesítve tevékenységüket, a versenyképesség megőrzése érdekében.
Ez idő alatt a két cég közösen
reklámozta termékeit, de még külön márkajellel. Két évvel később, 1926-ban
a két legrégebbi automobilgyár Daimler-Benz AG néven egyesült.
Ez alkalomból új márkajelet is
alkottak, amely magába foglalta az eddigi embléma lényeges elemeit, úgy
mint: a Daimler-Motor Társaság világhírű háromágú csillagát körbevette
a „Mercedes” és az úgyszintén dicsőséges „Benz” márkanév, amelynek babérkoszorúja
összekötötte egymással a két szót.
Ez utóbbi márkajel az elmúlt évtizedek
során alig változott, még ma is a „Mercedes-Benz” járműveket ékesíti. A
„jó csillag” minden úton a minőség és a biztonság szimbólumává vált, a
„Mercedes-Benz” név pedig az egész világon az autóépítés jövőjét, a hagyományt
és innovációt jelenti.
|