Az új Mercedes-Benz Actros: gazdaságos és ergonomikus társ a távolsági áruszállításban • Gazdaságosabb üzemeltetést biztosító műszaki újdonságok
• Nagyobb teljesítményű és nyomatékú motorok
• Növelt hasznos teherbírás és szállítókapacitás
• Szuperszéles gumiabroncsok és integrált hátsórész
• Munkavégzésre és pihenésre egyaránt kiválóan alkalmas
...sofőrkabin: az ülések és az ágyak elnyerték az „Egészséges
...hát”-akció kitüntetését
• Piaci bevezetés 2003 tavaszánStuttgart - A DaimlerChrysler a 2002. évi Nemzetközi Haszongépjármű Kiállításon mutatta be a nagyközönségnek a Mercedes-Benz Actros új generációját, amely mind a szállítmányozók, mind a sofőrök körében igen kedvező fogadtatásra talált. A megújult járműcsalád tagjai az 1996 óta gyártott modelleket váltották le. Az Actrosok sikerét jelzi, hogy mindmáig összesen több mint 230.000 darab készült belőlük és amellett, hogy Nyugat-Európában közel 20 % a piaci részesedésük, a világ 98 országában róják az utakat.
Népszerűségüket főként annak köszönhetik, hogy minden szempontból nagyon gazdaságosan üzemeltethetők. A DaimlerChrysler e gazdaságossági koncepcióra építve fejlesztette ki a távolsági áruszállító feladatok ellátására szánt új Actrost. A továbbfejlesztett motoroknak, az újfajta tengelyeknek és rugózásnak, a dupla kerekek helyett alkalmazott kis tömegű, szuperszéles szimpla gumiabroncsoknak, a kisebb légellenállásnak, valamint az új „KontAct” elektronikai koncepciónak köszönhetően megnőtt a modellek hasznos teherbírása és szállítókapacitása, csökkent a fogyasztása, és megbízhatóbbá vált a működése. A korábbinál tágasabb, új sofőrkabin a vezető igényeinek messzemenő figyelembevételével került kialakításra. 2003-tól kezdődően fokozatosan kerülnek piacra az új Mercedes-Benz Actros-modellcsalád tagjai.
Nagyobb vonóerő
A 2001. őszén bevezetett, 335 kW (456 LE) teljesítményű Mercedes-Benz Actrosok továbbfejlesztett motorjai a gyakorlatban már számot adtak arról, milyen előnyökkel jár használatuk a fogyasztás, a szállítókapacitás, és a megbízhatóság terén. Immár az új Actros-modellcsalád valamennyi teljesítményű tagja optimalizált égésterű és vezérlésű hajtóművekkel készül. A jobb hatásfok eredményeképp motorváltozattól függően akár 5-20 kW, azaz 7-27 LE lehet a teljesítmény-, és csaknem 10 százalék a forgatónyomaték-növekedés, ami számottevő különbségként érezhető a mindennapos használatban. Az OM 501 LA típusjelzésű V6-os hajtómű 235 kW-tól (320 LE) 335 KW-ig (456 LE) ötféle teljesítménnyel rendelhető. A nagy hengerűrtartalmú, nyolchengeres OM 502 LA motor három változatban készül 370 kW (503 LE) és 425 kW (578 LE) közötti teljesítménnyel.
Növelt teherbírás
Az újfajta tengelyek és a szuperszéles, szimpla hátsó gumiabroncsok következtében megnőtt hasznos teherbírás ugyancsak a szállítókapacitásnak kedvez. Az akár 335 kW (460 LE) teljesítményű nyergesvontatók mindössze két légrugóval felszerelt HL 6 hátsó tengelye csaknem 90 kilogrammal könnyebb, mint az eddigiekben alkalmazott öntött tengelyek. További kb. 200 kilogramm súlymegtakarítást biztosítanak az új fejlesztésű, opcionálisan rendelhető szuperszéles hátsó gumiabroncsok, amelyek amellett, hogy igen könnyűek, a gördülési ellenállást és vele együtt a fogyasztást is csökkentik. A rendkívül széles és igen nagy teherbírású szimpla kerekek 495/45 R 22,5 méretben helyettesítik az ismert iker kerekeket. Defektálló kivitelben, abroncsnyomás-érzékelőkkel készülnek.
Jobb szerelvényezhetőség Az új Actros-nyergesvontatók újszerű integrált hátsórészének köszönhetően a korábbinál lényegesen jobban hasznosítható a sofőrkabin mögötti hely. A meglévő szerelvények újfajta elrendezéséből adódóan számos új elemnek szabadult fel hely, például nagyobb méretű, akár 1.300 l össztérfogatú üzemanyagtartályoknak, hidraulikaszivattyúknak, kompresszoroknak és a jövőbeni környezetvédelmi előírások teljesítését szolgáló műszaki egységeknek, stb.. Az integrált hátsórészben a hátsó tengely és a hátsó keresztmerevítő között lévő, eddig kihasználatlan tér fogadja be az akkumulátorral és a légtartállyal felszerelt készüléktartó konzolt. Ezzel együtt átkerült az alvázra a lég-szárító, a négykörös biztonsági szelep és a vontatmányvezérlő szelep. Az új integrált hátsórész a légrugózású nyergesvontatókhoz (4 x 2, 6 x 2/2 és 6 x 2/4) rendelhető. A Megaspace-sofőrkabinú modelleknél az alapfelszereltség részét képezi.
„KontAct”: új koncepciójú elektronikus rendszer
Az új koncepciójú „KontAct” elektronikus rendszernek köszönhetően még megbízhatóbb és funkciókban gazdagabb az új Actrosok működése. Immár a jármű egészét behálózza a CAN-busos adatátviteli rendszer, amely minden eddiginél jobban kibővítette a diagnosztika lehetőségeit. Az első és a hátsó járműtraktus külön vezérlőegységgel rendelkezik. Ebből az elrendezésből adódóan számottevően csökkent a vezetékek és a dugós csatlakozópontok száma, ráadásul a „KontAct” személygépkocsikból ismert funkciókat tesz lehetővé. Ilyen például az autótelefon vagy a rádió-magnó kormányról történő működtetése.
Ideális munka- és pihenési feltételeket biztosító sofőrkabin
A továbbfejlesztett sofőrkabin külsejét hatalmas, markáns bordákkal tagolt hűtőrács, aerodinamikus kialakítás és sima üvegburájú fényszórók határozzák meg - utóbbiak optimális világítást adó xenonizzókkal is kérhetők. A teljes kabin, a sárvédők, a lökhárítók és az orrkötény áramvonalasabb kialakításának, valamint a kiálló szélterelő idomoknak köszönhetően kedvezőbben áramlik a menetszél a fülke körül. Ennek hatására nem csak a fogyasztás, hanem a szélzaj és a karosszéria szennyeződésének mértéke is csökken, így tiszták maradnak az ajtókilincsek és a beszállásra használt felületek.
A sofőrkabin belsejének mind munkavégzés, mind pihenés szempontjából ergonomikus kialakítása nem csak a hosszú ideig úton lévő vezető jó közérzetére és egészségére, hanem a szállítókapacitásra, valamint a működés megbízhatóságára és a biztonságosságra is pozitív hatással van. Az új Actrosok fülkéje jóval tágasabb a fekvőhelyek környezetében, és olyan, rendkívül igényes berendezést mondhat magáénak, amely kamion- és teherautósofőrökkel folytatott beszélgetések alapján, a gépkocsivezetők igényeinek messzemenő figyelembevételével készült. Az újfajta tájékoztató- és kezelőszervekkel felszerelt, moduláris műszerfal az egyes modellváltozatok alkalmazási területéhez igazodik. Az új Mercedes-Benz Actros a világon elsőként ortopédiai szempontok alapján kifejlesztett vezetői komfortággyal is rendelhető: a 800 x 2.020 milliméter méretű, falécrugós fekhelyet lélegző habszivacs matrac fedi. Az újfajta, kidomborított lemezfalú kabinok esetében ráadásul jóval tágasabb a felső test környezetében rendelkezésre álló hely (plusz 110 mm), így az új Actros olyan munka- és pihenőhelyet kínál a vezetőnek, amelyben az ülések és a fekhely elnyerte az orvosi szövetségek, a társadalombiztosító, az ortopédusok és a szakmai szervezetek részvételével lezajlott „Egészséges hát”- kitüntetését.
Az Actros új vezetőülése egyéb tekintetben is számos pluszt nyújt a sofőrnek. Ülésbe épített, kényelmesebben használható hárompontos biztonsági övének, integrált fejtámlájának, valamint a comboknak és az ülepnek hatékonyabb támasztást adó ülőfelületének köszönhetően jóval kényelmesebbé teszi a vezetést hosszú úton. A német piacra kerülő modellekbe szériában beszerelt rugózó ülés ráadásul sok egyéb állítási lehetőséget kínál. A kocsikísérő számára négy különböző ülésfajta rendelhető. Az alapfelszerelésként kínált összecsukható ülés ülőfelületének felhajtásával megnövelhető a kabinban rendelkezésre álló hasznos tér. A velúrral bevont pihenőülés jellegzetessége a különösen széles ülőfelület és háttámla. Utóbbi tetszőleges szögbe állítható, így optimális pihenést biztosít a rajta helyet foglaló személynek. A Single Cab-változat komfortülése a kabin hátsó faláról hajtható le, és mivel hatalmas előtte a lábtér, különösen kényelmesen tud pihenni rajta a vezető. A negyedik ülésfajta a rugózó kocsikísérő-ülés, amely a sofőrüléssel azonos kivitelben készül.
Ugyancsak a vezető igényeihez igazodik a moduláris felépítésű műszerfal. A látómező középpontjában foglal helyet a nagy méretű, kombinált kijelzőegység, amelynek „fénycsapdája” hatékonyan meggátolja a zavaró tükröződést, és ezáltal nagyban javítja a műszerek olvashatóságát. A négy küllővel ellátott, sokfunkciós kormánykerék (az eddigiekhez hasonlóan légzsákkal is kérhető) a Mercedes-Benz személygépkocsijaihoz hasonlóan könnyen elérhető, egyenként több funkció vezérlésre alkalmas gombokkal van felszerelve. A vezető hüvelykujjával, kényelmesen tudja működtetni a rádió-magnót, a telefont vagy a tájékoztatását szolgáló információs rendszert (FIS). A kellemes színvilágú és tapintású anyagokkal berendezett kabinban több nagy méretű, csúszásgátló felület található, amelyeken a vezetés szüneteiben kávéfőző vagy tévékészülék helyezhető el.
A fűtés és klímatizálás különböző változatai, melyek között a légkeveréses fűtéstől a teljesen automatikus rendszerig minden megtalálható, hosszú úton is pihentető munkafeltételeket teremtenek. A Mercedes-Benz a világon elsőként levegőoldalon vezérelt, CAN-busos adatkommunikációjú fűtő-, szellőző- és légkondicionáló rendszert kínál az Actroshoz háromféle változatban (fűtés, manuális klíma, automata klíma). Az integrált légbefúvásos kiegészítő fűtés azonnal felfűti a kabint, és a szellőzőfúvókák optimális elrendezésének köszönhetően hamarabb eltünteti a jeget és a párát az ablakokról. A legmagasabb szintű komfort a szinte teljesen zajtalanul működő állóklíma beépítésével érhető el.
Az új Actros kifejlesztésekor nagy hangsúlyt kapott a sofőrkabin egészére kiterjedő moduláris rakodóhely-koncepció. A mintegy 200 %-kal nagyobb tárolóhely-térfogat ugyancsak kényelmesebbé teszi a sofőr munkáját és pihenését. A Megaspace-kabin esetében különösen sokat gyarapodott a szélvédőüveg fölötti tárolórekesz. A kabin falaiban lévő külső tárolórekeszek is kibővültek, és most még könnyebben hozzáférhetők belülről.
Jövőbe mutató műszaki megoldások
Az új Actrosokban műszaki és kezelési szempontból egyaránt továbbfejlesztett változatban kaptak helyet az olyan jövőbe mutató műszaki megoldások, mint a Telligent- és automata váltó vagy a példaértékű Telligent-fékberendezés. Természetesen továbbra is rendelhetők hozzájuk a Mercedes-Benz tehergépjárműveiben nemrégiben bevezetett, a közlekedés biztonságosságát számottevően fokozó segédrendszerek is, mint például a sávfigyelő, a Telligent-követésitávolság-tartó automatika, valamint a Telligent-stabilitásellenőrző berendezés.
Piaci bevezetés
Az új Actrosok értékesítése 2003. elején indul. Kezdetben a távolsági áruszállításra szolgáló kéttengelyes nyergesvontatókból és a főleg konténerek szállítására alkalmas, háromtengelyes teherautókból álló 1832-2558 típusok lesznek kaphatók. A platós és építőipari ill. különleges felhasználásra készült, két-, három- vagy négytengelyes, valamint összkerékhajtású változatok - a négytengelyes Mercedes-Benz Actros 4150-nel bezárólag - fokozatosan fognak megjelenni a kínálatban. Összesen hatféle sofőrkabin, nyolcféle teljesítmény és tizenkét különböző tengelytáv, azaz valamennyi kombinációt figyelembe véve összesen 530 féle Actros-változat közül választhatnak majd a vásárlók.