A MAZDA
Genfben - 2005.
Mazda MX-5 - Egy jelkép
fejlődése
Az első Mazda MX-5 1989-es
bemutatója után az idei Genfi Autókiállítás alkalmával immár a harmadik
generációja ünnepelhette világpremierjét.
A Mazda MX-5 a japánul Jinba
Ittai - azaz a ló és lovasa közötti egység - megtestesítőjének számított,
ami egyben a vezető és Mazda MX-5-öse közötti viszony találó leírása is.
A harmadik generációs Mazda MX-5 kifejlesztésének eredménye egy elődjét
jelentős mértékben túlszárnyaló jármű, amely azonban megőrizte eredeti
alapkoncepcióját.
A
korábbinál jelentősen szilárdabb karosszériaszerkezet érdekében a Mazda
új generációs sportkocsiinak felépítését alkalmazva, az új Mazda MX-5 műszaki
alapjai magas szintű biztonsági rendszerekről gondoskodnak. Újdonság a
két ülés háttámlájába épített oldallégzsák. A kényelemet a hátfalra épített
három rakodórekesszel növelték, a vezetőülés támláját és a kardánalagút
utas felőli oldalát egy-egy zsebbel egészítették ki, míg az ajtózsebekbe
palacktartót, a váltókar mögé pedig két italtartót építettek. Nyitott tetővel
autózva két új felszerelés teszi komfortosabbá az autót: új, derékmagasságban
elhelyezett nyílásokból áramlik a meleg vagy hűs levegő az utastéren át,
miközben a huzatot és a függőleges légáramlatokat megakadályozó, ülések
mögötti légterelő hálóval borított felületén át bizonyos mennyiségű levegőt
az utastérbe enged.
A
Mazda MX-5 modelleket a Mazda MZR-családjából származó két új motor hajtja:
az 1,8 literes benzines mellett egy erőteljes 2,0 literes benzines, amely
118 kilowatt/160 lóerő legnagyobb teljesítményét 6700-as, míg 188 newtonméteres
maximális forgatónyomatékát 5000-es percenkénti fordulatszámnál adja le.
Mindkét erőforrás első-középső elrendezésben, hátsókerék-hajtással került
a motortérbe. A Mazda új fejlesztésű hatfokozatú manuális sebességváltója
kiegészíti az ötfokozatú manuális váltót.. Egyes piacokon hatfokozatú automatikus
váltómű is kapható lesz.
A
vezető és az új Mazda MX-5 közötti egység érdekében a mérnökök lineáris,
pontos és kiszámítható reakciókat nyújtó futóművet fejlesztettek ki. Mindezt
a Mazda MX-5 könnyű, ám szilárd karosszériaszerkezete, 50:50 arányú első-hátsó
tömegeloszlása, hosszabb tengelytávja, szélesebb nyomtávjai, kettős keresztlengőkarú
első, illetve új fejlesztésű, tökéletesített geometriájú multi-link rendszerű
hátsó felfüggesztése segíti. A fogasléces szervokormány gondos hangolása
lágy kormányreakciókat és az útról érzékeny visszajelzéseket ad. A Mazda
MX-5 fékrendszerét úgy tervezték, hogy rövid pedálút mellett közvetlenül
a pedálerőben érzékelhető érzékeny visszajelzésekkel és lineáris karakterisztikával
szolgáljon. A Mazda MX-5 ennek érdekében elöl nagyobb, szilárdabb nyereggel
ellátott belső szellőzésű, míg hátul masszív tömör tárcsafékekkel készül,
amelyeket kevésbé rugalmas fékcsövek és nagyobb méretű fékrásegítő egészít
ki. |