Abszolút
újdonság az ezredfordulóra:
MAZDA 323 Sedan / 323 F
A Mazda
323/323F teljes mértékben az eljövendő évszázad jegyében készült, kiemelkedő
minőségű középkategóriájú autó. Optimálisan ötvözi a vezetés élményét,
a látvány szépségét, a kényelmet, a biztonságot, a megbízhatóságot
és a tartósságot, ugyanakkor megfelel a modern társadalom fokozott környezeti
és nyersanyag-takarékossági érzékenységének.
Manapság
meglehetősen lejáratták az "új" szót, gyakran alkalmazva felületesen kozmetikázott
termékekre is. A Mazda viszont büszke rá, hogy a 323/323F valódi újdonság,
hiszen új platformra épül, és a kétféle stílusú karosszéria architektúrája
is vadonatúj. Alapértékei a kompakt külső, a lehető legtágasabb és nagymértékben
variálható belső tér, az oldott hangulatot
teremtő környezet és az energiatakarékosság.
A 323/323F
az első autótípus, amely a "Kontrasztok harmóniája" design-elképzelést
érvényesíti. Ez tükröződik majd vissza valamennyi későbbi Mazda-modellen
is, egyértelműen azonosítva és megkülönböztetve márkánkat. Künduló pontját
az emberi szellem által megfigyelt és interpretált természeti jelenségek
képezik. Csendes tóban tűkröződő szaggatott hegylánc. Szélformálta homokdűnék
éles vonalai és lágyan ivelt felűletei. Éles napfényben fürdő, másutt mély
árnyékba boruló táj. Visszafojtott,
majd kitörő energia. Mozgás és nyugalom, simulékonyság és erő, feszültség
és lazaság. Az egyszerű szépségen túlmenő természefi kontrasztok. Ezekben
ölt testet a belső erő. A Mazda féle "Kontrasztok harmóniája" az autó mozgássá
alakuló energiáját, és ennek uralását fejezi ki.
Mindkét
változat öt felnőttnek kínál kényelmes helyet, és átrendezhető csomagtartójában
nagy mennyiségű poggyászt szállíthat (alaphelyzetben: limuzin 416 liter,
lejtőshátú 356 liter). Közös jellemzőjük a keresztben álló orrmotoros elsőkerék-hajtás
és az elöl-hátul független kerékfelfüggesztés.
A padlóvázat hosszú tengelytávolsággal
és széles nyomtávval (2610 illetve 1470 mm) tervezték, megteremtve a jó
térkihasználás és a nagyfokú stabilitás előfeltételeit. A típuselődhöz
képet 30 milliméterrel megemelt felső szélvédő-szegély és kevésbé lejtős
gépháztető növeli a vezető látóterét és javítja az autó beláthatóságát.
A 323F
modell a Mazda eredeti, sportos lejtőshátú, ötajtjú koncepcióját gazdagítja
fokozott hasznossággal és variálhatósággal. Hosszúsága 4200, szélessége
1705, magassága 1410 milliméter. Hátsó ülését 53 milliméterrel megemelték,
megkönnyítve a be- és a kiszállást, javítva az utasok kilátását. A 323-as
négyajtójú limuzin 4315 milliméter hosszúságú,
tehát
20 milliméterrel rövidebb az elődjénél, ami a manőverező képesség javára
válik. Utastere és csomagtartója azonban éppúgy kategóriaelső, mint az
előző modellé!
A típuscsaládhoz
két teljesen új, 16-szelepű, kétvezértengelyű benzinmotor készül. Az egyvezértengelyű
16-szelepű benzinest és az örvénykamrás szívódízelt teljesen átdolgozták
és tökéletesítették, hogy ezek is az élénk fürgeség, a takarékos fogyasztás
és a tiszta emisszió kombinációjával szerezzenek örömet a vásárlóknak.
Mindegyikük négyhengerű, soros konstrukció.
A ZL
típusú 1,5 literes, 16-szelepű, benzinbefecskendezéses DOHC motor a típuscsalád
legfontosabb erőforrása lesz. A motorblokktól az utolsó részletig újonnan
tervezték. Teljesítménye 65 kW 5500-as fordulatszámon, nyomatéka 132 Nm
4000-nél.
Az
FP jelű 16-szelepű, benzinbefecskendezéses DOHC gép annak az 1,8 literes
motornak a sportos változata, amely az új Mazda 626-ost hajtja. A 323-asban
84 kW-ot ad le 6000-es fordulatszámon, nyomatékmaximuma 151 Nm 4000-nél.
A finomított B3-as,
1,3 literes, benzinbefecskendezéses, 16-szelepű SOHC motor az alapszintű
modellváltozat hajtóműve 54 kW-ot ad le 5500-nál, nyomatékcsúcsa
4000-es fordulatszámon 108 Nm.
A sorozatot
az RF jelzést viselő, SOHC vezérlésű, nyolcszelepű szívódízel teszi teljessé,
a Mazda bevált konstrukciójának továbbfejlesztett kivitele. Ez 52 kW-ot
produkál 4500-nál, illetve 128 newtonmétert bocsát rendelkezésre már 3000-es
fordulatszámon.
A 323/323F valamennyi változatát
tovább fnomított, ötfokozatú, kézikapcsolású sebességváltóval szerelik.
A kapcsolásokat teflonperselyes váltórudazat könnyíti meg. A benzines 1,5
literes, illetve 1,8-as modellek kaphatók négyfokozatú automatával is,
amelynek elektronikus vezérlése a legújabb nemzedéket képviseli. Továbbra
is megtalálható benne a népszerű "HOLD" funkció,
ami azt jelenti, hogy a vezető manuálisan választhatja és rögzítheti a
legfelső fokozatot.
A 323/323F mind a négy
keréken független futóműve a Mazda elismert McPherson első-, és TTL rendszerű
hátsó futóművének legfrissebb kivitele. Mindkettőt új geometriai elrendezéssel
és új alkatrészekkel tökéletesítették, megteremtve a vezethetőség, a stabilitás
és a menetkényelem kiváló egyensúlyát. Valamennyi típusváltozaton alapfelszerelés
a 380 milliméter átmérőjű, négyküllőjű uretán kormánykerék
és a fordulatszámfüggően változó rásegítésű fogasléces szervokormány, amelynek
direkt, 15,4:1 áttétele élénkké és könnyen vezethetővé teszi az autót.
A nagyvonalúan
méretezett, depressziós rásegítésű fékrendszerben elöl hűtött tárcsákat,
hátul dobfékeket találunk. Az 1.8 literes FP motorhoz azonban tömör
tárcsás hátsó fék jár. A fejlett elektronikájú blokkolásgátlót (ABS) szériában
szerelik az autóba.
A 323/323F
hegesztett acélkarosszériája a Mazda design- és műszaki tudásának legújabb
eredménye. A szerkezet kivételesen szilárd: mindkét változat hajlítási
és csavarási merevsége felülmúlja a legtöbb vetélytársáét és a típuselődét
is. A Mazda saját ütközésbiztonsági szabványa sokkal szigorúbb például
az európai előírásoknál: a frontális ütközést
56 km/órával hajtják végre, a 40 százalékos átfedésűt 64 km/órával, az
átlósat pedig 50-nel. Az erős utascellát és az energiaelnyelő, deformálható
első, valamint hátsó kiképzést a Mazda fejlett Ütközési Energia Elosztó
és Elnyelő Rendszere egészíti ki. A gyűrődő
zónákban, a hossztartók végén, kiegészítő dobozos szelvényeket helyeztek
el. Oldalütközés esetén az utasteret körülvevő "Hármas-H" konstrukció egymásba
kapcsolódó tartóelemei védelmezik a bennülőket.
A karosszéria
nagyfokú megerősítése természetesen a tömeg növekedésével jár, ennek felét
azonban a konstrukció fnomításával azonnal visszanyerték, úgyhogy a tényleges
különbség a típuselődhöz képest mindössze 25 kilogramm. Nagy gondot fordítottak
a korrózióvédelemre: a lemezek 90 százaléka horganyzott,
és ezt műgyanta bevonat egészíti ki. A kőfelverődésnek kitett részeket
vastag PVC-réteggel óvják. Törődtek azzal is, hogy kisebb ütközések után
olcsón lehessen kijavítani az autó elejét vagy hátulját. A padlólemez első,
sík részét akusztikai hangoló elemként
alakították ki, amelynek különleges rezgési karakterisztikája elfojtja
a kellemetlen zajokat és vibrációkat. Az első lökhárító a motor alapjárati
rezgéseit kiküszöbölő lengésfojtóként szolgál.
A legjobb autó is csak addig szerez
örömet, amíg el nem lopják. Ez ellen alaposan
felvértezték a Mazda 323/323F családot. Az indításgátló transzponderes
kulccsal működik, és három illetéktelen kísérlet után tartósan megmakacsolja
magát. Mivel az autólopásban az első két perc a kritikus, kettős biztonsági
zárás akadályozza meg az ajtó kinyitását
akkor is, ha az ablakot betörték. Ha pedig erőszakkal eltörik a kormányzárat,
a volán üresen forog körbe, nem lehet vele irányítani az autót. Ezt egészíti
ki az ugrókódos központi zár
A Mazda 323/323F környezetbarát
autó. Kis fogyasztásának köszönhetően csekély
az emissziója, a kocsi nem tartalmaz mérgező anyagot, és körülbelül 85
százalékban újra feldolgozható. A "bontásra tervezett" konstrukció jele
például a cipzáras üléshuzat.
|