Mazda Motor Hungary Vissza a MAZDA címoldalra
Mazda 626:

TÖBBLETTELJESÍTMÉNY ÁTALAKULT 
TURBÓDÍZEL ERÕFORRÁSSAL
* * * * * * Kattintson a fotóra! * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
A márka húzótípusa. A Mazda igen sokat köszönhet új DITD motorjának. Az utóbbi évek eladásai örvendetesen növekedtek többek között a DITD-nek köszönhetõen. A 626-os sorozat 1998-as bevezetése valóságos dízelboom-ot eredményezett a Mazda háza táján Európában, ami szinte szárnyakat adott az egész márkának. Magyarországon 2000-ben az eladott dízel modellek aránya a 626 modellek között 43% volt.

Jobb menetdinamika, nagyobb kényelem, kevesebb károsanyag, kedvezõ ár. A DITD 16V már kezdetben teljesítette a szigorú EURO III emissziós normákat, emellett jelentõs többletteljesítményt is nyújt a kategóriatársak többségéhez képest. Kiváló példa arra, hogy a környezet védelmére és a teljesítmény növelésére irányuló törekvések a korszerû mûszaki fejlesztés keretében "közös nevezõre" hozhatók, illetve párhuzamosan folytathatók.

A 626 a korábbi 90-nel szemben a jövõben 110 lóerõs erõforrással rendelkezik. A 90 lóerõs változat a CE felszereltségi szintig marad a kínálatban, a "TE" modellekben azonban már 110 lóerõ áll rendelkezésre. A teljesítménynövekedés természetesen nyomatéknövekedéssel is jár. A Mazda 626-ban található új 110 lóerõs változat esetében 230 Nm-es értéket sikerült elérni, ez a csúcsérték a motor 2000 és 2600 percenkénti fordulata között állandó. A motorok nagymértékû rugalmasságára jellemzõ, hogy 220 Nm-nyi nyomaték 1800-tól egészen 3000-es percenkénti fordulatszámig terjedõ tartományban rendelkezésre áll. Ez természetesen lényegesen jobb gyorsulás- és csúcssebesség-értékeket eredményez. Az új 626-os modell 110 lóerejével 11,0 másodperc (korábban 12,5) alatt produkálja a nulláról százas vágtát, míg végsebessége 11 km/órával 191-re emelkedett.

A VGT (Variable Geometry Turbine), mint új erõmû. Az új DITD-motor teljesítménynövekedése és egyértelmûen dinamikusabb menettulajdonsága jelentõs mértékben egy új turbófeltöltõnek köszönhetõek, amely a kipufogógázok elvezetésének változtatható vezérlését teszi lehetõvé. A gázokat áramlási sebességüktõl függõen úgynevezett terelõlapátok segítségével úgy vezetik a feltöltõ turbina oldalához, hogy azok belépési szöge minden üzemállapotban a turbina számára maximális szögsebességet biztosítson. Így érhetõ el, hogy a hengerek szívóoldalán minden motorfordulatszám-tartományban a lehetõ legnagyobb töltõnyomás álljon rendelkezésre. Ennek eredményeképpen a motor hatásfoka elsõsorban az alacsonyabb fordulatszámoknál növekszik jelentõsen. Ez fõleg induláskor fontos, ez a folyamat így lényegesen könnyedebbé és dinamikusabbá vált. Amint a motor eléri a normál üzemi fordulatszám-tartományát, azonnal szinte a maximális nyomatéka rendelkezésre áll, a dinamikus haladás minden feltételét biztosítva.

Fejlesztések a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében. Az új DITD erõforrás párhuzamos környezetvédelmi fejlesztésében elért eredmények legalább oly mértékben meggyõzõek, mint megnövekedett menetteljesítménye. A csökkenés átlagos mértéke eléri a 47,6 százalékot. A legnagyobb mértékben a szénmonoxid-kibocsátást sikerült csökkenteni, a 626 DITD 110 lóerõs változata esetében mintegy 64,1 százalékkal a korábbi 90 lóerõséhez képest, s az így kialakult érték 51,7 százalékkal (!!!) az EURO III szigorú határértékei alatt található. 

Ezen értékeket egy egész sor fejlesztés eredményeképpen értük el. Például teljesen új fejlesztésû Multipoint-befecskendezõ fúvókákat illesztettünk a hengerfejbe, amelyek a korábbi öttel szemben hat nyílással rendelkeznek. A befecskendezési folyamat közben ily módon jelentõsen növekedett az elporlasztott üzemanyag-részecskék összfelülete, amely tökéletesebb égésfolyamatot eredményez. Ezen túlmenõen a Mazda a DITD motorok számára egy új dugattyútetõ formát alakított ki, amellyel így még optimálisabb égéstér-kialakítást sikerült elérni. A károsanyag-kibocsátást csökkentõ technikai fejlesztések sorát új tervezésû szívócsatornák, fojtószelepek és variálható geometriájú turbófeltöltõ (VGT) egészítik ki. A motor mûködését egy teljesen új motormenedzsment-rendszer felügyeli, amely folyamatosan figyeli a károsanyag-kibocsátással összefüggõ paraméterek alakulását is.

Hatékonyabb zajszigetelés. Az új 626 DITD esetében elmondható, hogy a komoly mértékben javult menettulajdonságokon és károsanyag-kibocsátási értékeken túlmenõen az utazási komfort is jelentõs fejlõdést mutat. A zajszigetelõ burkolatok növelése az utastérbe jutó menetzaj csökkentésével lényegesen kellemesebb és kényelmesebb utazást biztosít. A homloklemez zajszigetelõ burkolata 5-rõl 6 milliméterre változott, az egyéb zajelnyelõ elemek együttes felülete pedig mintegy 10 százalékkal növekedett. Ezen túlmenõen a motort is újfajta felfüggesztéseken rögzítették, amelyek a rezgéseket nagyobb mértékben csillapítják.

Elégedettebb vevõk. A DITD-motor teljesítményének növelésével a Mazda megpróbálja bebiztosítani pozícióját a magyar piacon. A korábbi modellek csupán az 56-66 kilowattig terjedõ teljesítmény-kategóriában voltak jelen. A 67-tõl 85 kilowattig terjedõ osztályba történõ belépéssel a Mazda modelljei a magyar vásárlók legkedveltebb kategóriájába jutottak be. A piac e lényegesen nagyobb lefedésével a Mazda ismét egy lépéssel közelebb került ügyfeleihez, illetve az elégedettebb vevõkör eléréséhez.

Nagyobb teljesítmény reális áron. A vevõk iránti elkötelezettség természetesen az árképzésben is megmutatkozik. A Mazda a módosított DITD modellt a korábbi 90 lóerõs változatnál alig drágábban kínálja (lásd mellékelt árlista).