Mazda
626:
TÖBBLETTELJESÍTMÉNY
ÁTALAKULT
TURBÓDÍZEL
ERÕFORRÁSSAL
A
márka húzótípusa. A Mazda igen sokat köszönhet
új DITD motorjának. Az utóbbi évek eladásai
örvendetesen növekedtek többek között a DITD-nek
köszönhetõen. A 626-os sorozat 1998-as bevezetése
valóságos dízelboom-ot eredményezett a Mazda
háza táján Európában, ami szinte szárnyakat
adott az egész márkának. Magyarországon 2000-ben
az eladott dízel modellek aránya a 626 modellek között
43% volt.
Jobb menetdinamika,
nagyobb kényelem, kevesebb károsanyag, kedvezõ ár.
A DITD 16V már kezdetben teljesítette a szigorú EURO
III emissziós normákat, emellett jelentõs többletteljesítményt
is nyújt a kategóriatársak többségéhez
képest. Kiváló példa arra, hogy a környezet
védelmére és a teljesítmény növelésére
irányuló törekvések a korszerû mûszaki
fejlesztés keretében "közös nevezõre" hozhatók,
illetve párhuzamosan folytathatók.
A 626 a korábbi
90-nel szemben a jövõben 110 lóerõs erõforrással
rendelkezik. A 90 lóerõs változat a CE felszereltségi
szintig marad a kínálatban, a "TE" modellekben azonban már
110 lóerõ áll rendelkezésre. A teljesítménynövekedés
természetesen nyomatéknövekedéssel is jár.
A Mazda 626-ban található új 110 lóerõs
változat esetében 230 Nm-es értéket sikerült
elérni, ez a csúcsérték a motor 2000 és
2600 percenkénti fordulata között állandó.
A motorok nagymértékû rugalmasságára
jellemzõ, hogy 220 Nm-nyi nyomaték 1800-tól egészen
3000-es percenkénti fordulatszámig terjedõ tartományban
rendelkezésre áll. Ez természetesen lényegesen
jobb gyorsulás- és csúcssebesség-értékeket
eredményez. Az új 626-os modell 110 lóerejével
11,0 másodperc (korábban 12,5) alatt produkálja a
nulláról százas vágtát, míg végsebessége
11 km/órával 191-re emelkedett.
A VGT (Variable
Geometry Turbine), mint új erõmû. Az új DITD-motor
teljesítménynövekedése és egyértelmûen
dinamikusabb menettulajdonsága jelentõs mértékben
egy új turbófeltöltõnek köszönhetõek,
amely a kipufogógázok elvezetésének változtatható
vezérlését teszi lehetõvé. A gázokat
áramlási sebességüktõl függõen
úgynevezett terelõlapátok segítségével
úgy vezetik a feltöltõ turbina oldalához, hogy
azok belépési szöge minden üzemállapotban
a turbina számára maximális szögsebességet
biztosítson. Így érhetõ el, hogy a hengerek
szívóoldalán minden motorfordulatszám-tartományban
a lehetõ legnagyobb töltõnyomás álljon
rendelkezésre. Ennek eredményeképpen a motor hatásfoka
elsõsorban az alacsonyabb fordulatszámoknál növekszik
jelentõsen. Ez fõleg induláskor fontos, ez a folyamat
így lényegesen könnyedebbé és dinamikusabbá
vált. Amint a motor eléri a normál üzemi fordulatszám-tartományát,
azonnal szinte a maximális nyomatéka rendelkezésre
áll, a dinamikus haladás minden feltételét
biztosítva.
Fejlesztések
a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében.
Az új DITD erõforrás párhuzamos környezetvédelmi
fejlesztésében elért eredmények legalább
oly mértékben meggyõzõek, mint megnövekedett
menetteljesítménye. A csökkenés átlagos
mértéke eléri a 47,6 százalékot. A legnagyobb
mértékben a szénmonoxid-kibocsátást
sikerült csökkenteni, a 626 DITD 110 lóerõs változata
esetében mintegy 64,1 százalékkal a korábbi
90 lóerõséhez képest, s az így kialakult
érték 51,7 százalékkal (!!!) az EURO III szigorú
határértékei alatt található.
Ezen értékeket
egy egész sor fejlesztés eredményeképpen értük
el. Például teljesen új fejlesztésû Multipoint-befecskendezõ
fúvókákat illesztettünk a hengerfejbe, amelyek
a korábbi öttel szemben hat nyílással rendelkeznek.
A befecskendezési folyamat közben ily módon jelentõsen
növekedett az elporlasztott üzemanyag-részecskék
összfelülete, amely tökéletesebb égésfolyamatot
eredményez. Ezen túlmenõen a Mazda a DITD motorok
számára egy új dugattyútetõ formát
alakított ki, amellyel így még optimálisabb
égéstér-kialakítást sikerült elérni.
A károsanyag-kibocsátást csökkentõ technikai
fejlesztések sorát új tervezésû szívócsatornák,
fojtószelepek és variálható geometriájú
turbófeltöltõ (VGT) egészítik ki. A motor
mûködését egy teljesen új motormenedzsment-rendszer
felügyeli, amely folyamatosan figyeli a károsanyag-kibocsátással
összefüggõ paraméterek alakulását
is.
Hatékonyabb
zajszigetelés. Az új 626 DITD esetében elmondható,
hogy a komoly mértékben javult menettulajdonságokon
és károsanyag-kibocsátási értékeken
túlmenõen az utazási komfort is jelentõs fejlõdést
mutat. A zajszigetelõ burkolatok növelése az utastérbe
jutó menetzaj csökkentésével lényegesen
kellemesebb és kényelmesebb utazást biztosít.
A homloklemez zajszigetelõ burkolata 5-rõl 6 milliméterre
változott, az egyéb zajelnyelõ elemek együttes
felülete pedig mintegy 10 százalékkal növekedett.
Ezen túlmenõen a motort is újfajta felfüggesztéseken
rögzítették, amelyek a rezgéseket nagyobb mértékben
csillapítják.
Elégedettebb
vevõk. A DITD-motor teljesítményének növelésével
a Mazda megpróbálja bebiztosítani pozícióját
a magyar piacon. A korábbi modellek csupán az 56-66 kilowattig
terjedõ teljesítmény-kategóriában voltak
jelen. A 67-tõl 85 kilowattig terjedõ osztályba történõ
belépéssel a Mazda modelljei a magyar vásárlók
legkedveltebb kategóriájába jutottak be. A piac e
lényegesen nagyobb lefedésével a Mazda ismét
egy lépéssel közelebb került ügyfeleihez,
illetve az elégedettebb vevõkör eléréséhez.
Nagyobb teljesítmény
reális áron. A vevõk iránti elkötelezettség
természetesen az árképzésben is megmutatkozik.
A Mazda a módosított DITD modellt a korábbi 90 lóerõs
változatnál alig drágábban kínálja
(lásd mellékelt árlista).