Az új Land
Rover Freelander
A 2004-es új Land Rover Freelander sportosabb külsőt és még igényesebb
belső teret kapott, mint elődje. Sőt, a Freelander Sport az eddigi legsportosabb
terepjáró a Land Rover történetében.
A
Land Rover igazgatója szerint a Freelander nemcsak nemzetközi sikerautó,
de új kategóriát is teremtett: a prémium kompakt terepjáróét. Matthew Taylor
szerint az újítások tovább erősítették az autó felsőkategóriás jellegét,
így az még inkább a sikeresség szimbólumává vált.
...
A
legszembetűnőbb változások a stíluson látszanak: az első lökhárító, a fényszórók
és a hűtőrács mind a tavaly megújult Range Rover egyedi "arcát" idézik
- különösen az első lámpák, amelyek 70 %-kal nagyobb fényerőt adnak, illetve
a lökhárító, amelyet ezentúl a karosszéria színére fényeznek. A hátsó részt
sem kímélték a Land Rover tervezőmérnökei: a hátsó lökhárító is az autó
színében pompázik majd, a hátsó lámpákat pedig feljebb helyezték, hogy
a felcsapódó sár ne takarja el a helyzetjelzőt.
A
belső tér is teljes megújuláson esett át, aminek eredményeképpen az új
Freelander sokkal kényelmesebb és elegánsabb lett, mint elődje, ugyanis
nemcsak a műszerek, a váltókar és a kárpitozás újult meg, de az első két
ülés is. Az igazgató szerint nagyon odafigyeltek, hogy az új Freelander
belül is igényes legyen. Taylor úr szerint vevőik a jármű belsejében töltik
az autóval a legtöbb idejüket, és ott volt is mit javítani:
- A prémium kategória vásárlói joggal várnak el luxus körülményeket
autóikban, és meggyőződésünk, hogy az új Freelander elnyeri a tetszésüket.
A rendelhető karosszériaváltozatok továbbra is a megszokottak, azaz
az ötajtójún kívül választhatunk a 3 ajtójú, levehető keménytetős és a
lehúzható vászontetős között.
A motorválaszték is maradt. A 2001-es Freelanderben bemutatott bivalyerős
2,5 literes benzines V6-os és a díjnyertes, takarékos, kétliteres 4 szelepű
turbódízel mellett ott a továbbfejlesztett 1,8 literes, könnyűépítésű,
4 szelepű, benzines, amely az alapváltozatot hajtja. A váltókat, mind az
ötsebességű automatát, mind a manuális szerkezeteket továbbfejlesztették
a 2004-es változatban.
Európában elérhető lesz a Sport változat is, amely 18 hüvelykes kerekeivel,
alacsonyabb és keményebb felfüggesztésével sokkal sportosabb vezetési élményt
eredményez aszfalton és könnyebb terepen egyaránt.
Mindazonáltal a 2004-es Freelander továbbra is a kompakt terepjárók
királya marad az aszfalton túl. Az állandó négykerékhajtásnak és az olyan
elektronikai vezérlésű rendszereknek köszönhetően, mint a lejtmenetvezérlő
Hill Descent Control, vagy a vontatást segítő Electronic Traction Control,
a Freelander számára nem okoz nehézséget, hogy átgázoljon a vízen, megmásszon
vagy leereszkedjen csúszós dombokon, miközben a vezető végig biztosan uralkodhat
autója fölött.
A Freelander igazgatója szerint a jármű terepen élvezhető előnyei a
műúton is érvényesek. A magasabb ülésekről többet láthatnak a bent ülők,
míg az összkerékhajtás és az elektronikai rendszerek nagyobb biztonságot
eredményeznek ha a körülmények zordabbá válnának, például hóesésben.
A Freelander egy prémium terepjáró hagyományos előnyeit nyújtja, miközben
a kezelése és használhatósága egy felsőkategóriás személyautóra hasonlít.
A legfontosabb azonban, hogy ez is egy vérbeli Land Rover. Mi ugyanis kizárólag
terepjárókat készítünk, és ez olyan pluszt jelent, ami megkülönbözteti
a Freelandert a főleg személyautókat gyártó márkák hasonló járműveitől,
amelyek általában kompromisszumokkal vannak tele.
Az új Land Rover Freelandert az októberi Budapesti Autószalonon csodálhatja
meg először a hazai közönség.
|