Az új,
2001-es MODELLÉVÛ Land Rover Freelander
A
Land Rover új, 2001-es modellévû Freelander családja,
egyebek között egy V6-os motort, új, common-rail, turbódízel
erõforrást, új, automata, Steptronic sebességváltót
és az egész palettát érintõ, átfogó
fejlesztéseket vonultat fel. A változások tovább
növelik a Freelander vonzerejét, amely már most is Európa
legnagyobb számban értékesített négykerékhajtású
jármûve. Az újdonságok lehetõvé
teszik azt is, hogy a Freelander eddig érintetlen piacokra is belépjen,
így az Egyesült Államokban, Japánban és
a Közel-Keleten is megkezdõdött az értékesítés,
nagy mértékben növelve a Freelander teljes termelési
volumenét.
Összességében, a
zászlóshajónak nevezhetõ 2001-es Freelander
V6-os modell 70 százaléka új vagy megújult,
ugyanez vonatkozik az új dízel változatokra is. A
már most is kapható 1.8i motorral felszerelt autó
esetében a részegységek 40 százalékán
történt változtatás. A változások
számos ponton érintik a futómûvet, valamint
az autó belsõ világát is.
A Freelander már most is arról
ismert, hogy kategóriájában a legszélesebb
körû képességekkel rendelkezik mind közúton,
mind terepen. A Freelander 2001-es modellpalettája ezt a széles
kört mindkét irányban még tovább tágítja.
Az új modellek még civilizáltabbak és élvezetesebben
vezethetõk aszfalton, ugyanakkor megbirkóznak az olyan nehezebb
tereppel is, amely a kevésbé autentikus terepjárókat
térdre kényszerítené.
Modellválaszték
A Freelander 2001-es modellpalettája
folyatatja a kettõ karosszériaforma által fémjelzett
sikeres képletet - 3 ajtós Hardback és 5 ajtós
Station Wagon. Mindegyik forma kapható a négy, igazi mûszaki
csemegét jelentõ, erõátviteli egység
bármelyikével. A magasabb szintû felszereltségeket
tükrözendõ, a felszereltségi szintek új
neveket -“GS” és “ES” - kaptak. Az 1.8i benzines csak GS, míg
a V6-os és a Td4-es dízelmotorokhoz mindkét; GS és
ES felszereltségi szint kapható.
Minden 2001-es modell átlátszó
elsõ irányjelzõkkel van ellátva, amelyeket
az elsõ fényszórókba integráltak, így
az autó még szélesebbnek látszik. A Td4-es
és V6-os motorok jelei a csomagtérajtón kaptak helyet.
A V6-os változat az erõteljesebben formázott és
megnagyobbított elsõ lökhárítóról
és hûtõrácsról ismerhetõ fel,
melynek alsó, a karosszéria színéhez illeszkedõ
része szögletesebb. A Td4-es és az 1.8i modellek elsõ
lökhárítójának formája is megváltozott,
a megnagyobbított légbeömlõk még markánsabbá
teszik a terepjárót.
Fejlett erõátviteli
rendszer
Az új modellek szívét
a fejlett, új motor/sebességváltó csomagok
jelentik, melyek fejlesztése és tesztelése során
nagy gondot fordítottak arra, hogy megfeleljenek a Land Rover szigorú,
minden útfelületre vonatkozó szabványainak. A
könnyû és kis méretû, teljes mértékben
könnyûfémbõl készülõ, 2,5 literes
V6-os motor modern négy vezérmûtengelyû, 24 szelepû.
Teljesítménye 177 LE (130 kW), forgatónyomatéka
pedig 240 Nm - amelyek csaknem 50 százalékkal nagyobb értékek
az 1.8i Freelander megfelelõ adatainál. A nyomatékot
egy elektronikusan vezérelt, változó szívócsõrendszer
optimalizálja a teljes fordulatszám-tartományban,
s különleges hangsúlyt kapnak a kis fordulatszám
nyomatéki jellemzõi, melyek ennyire agilissá teszik
a V6-os Freelandert mind közúton, mind terepen. Ezt a tulajdonságot
tovább javítja a Steptronic funkcióval kibõvített
5 fokozatú automatikus sebességváltó, ami a
V6-os modelleken alapfelszerelés. A JATCO sebességváltó
- melyre azért esett a választás, mert az automatikus
és a kézi kapcsolású sebességváltók
legjobb tulajdonságait egyesíti - három alap üzemmódot
kínál - normál vagy sportos automatikus, illetve a
Formula 1 által inspirált kézi kapcsolású
Steptronic. A sebességváltó kifinomult adaptív
programozása lehetõvé teszi, hogy az mindenféle
üzemi körülmények között intelligens módon
együttmûködjön a vezetõvel. Felismeri az olyan
helyzeteket mint a vontatás, lejtmenet, erõs emelkedõ
és nagy tengerszint feletti magasság, mindegyikhez kiválasztva
az optimális sebességváltási stratégiát.
A korábbi L sorozatú erõforrást
a Freelander új 2 literes, Td4-es dízel motorja váltja
fel, amely jelentõs elõnyöket nyújt mind teljesítmény,
mind kifinomultság szempontjából, s még gazdaságosabb
is elõdjénél. A teljesítmény 97 LE-rõl
(71,6 kW) 112 LE-re (82 kW) nõtt, míg a forgatónyomaték
210 Nm-rõl a kivételesen magas 260 Nm-es értékre
emelkedett, amely már 1750/perc fordulatszámon jelentkezik,
s a nyomatékgörbe is speciálisan a Freelander képességeihez
illeszkedik.
A BMW-vel együttmûködve
épített és tervezett Td4-es motor egy modern, 4 hengerû,
két vezérmûtengelyû, 16 szelepû, közös
nyomócsöves (common rail), közvetlen befecskendezéses
és változó geometriájú turbófeltöltõvel
felszerelt erõforrás. Kettõs szívónyílás
kialakítású, ahol minden henger rendelkezik egy tangenciális
oldalsó nyílással és egy felsõ spirális
nagy örvénylésû nyílással, amelyek
optimális örvénylési tulajdonságokat eredményeznek
a szívóoldalon. A befecskendezés vezérlése
teljes mértékben elektronikus, és az alacsony zajszint
érdekében elõbefecskendezést alkalmaztak. A
további fejlesztések között szerepel a hidraulikus
szelepvezérlés és a kettõs tömegû
lendkerék. Az új Freelander nyomatékkiegyenlítõ,
hidraulikus motortartóihoz illeszkedõen a jármûben
szerkezeti öntésû, könnyûfém olajteknõ
található, amely magába foglalja az alsó nyomaték-felvevõ
rögzítést.
A Td4-es motorhoz két új
sebességváltó kapható. A kézi kapcsolású
sebességváltó egy új, 5 fokozatú, csúcstechnikájú
Getrag váltómû, amely szinkronizált hátrameneti
fokozattal, illetve az elsõ és második sebességi
fokozatokon kettõs kónuszú szinkrongyûrûvel
rendelkezik. Egy fontos piaci igényre válaszul a Td4-es erõforrás
megvásárolható ugyanazzal az 5 fokozatú Steptronic
automata sebességváltóval is, amely a V6-os modellekben
található, amely teljes mértékben a vezetõre
bízza a választást a könnyed és a sportos
autózás közötti skálán.
Multiplex elektronika
A Freelander, az új Discovery
után, a második olyan Land Rover modell, amely kiaknázza
a jármûben található különféle
elektronikus vezérlõegységek (ECU-k) közötti
digitális multiplex kommunikáció elõnyeit.
A minden 2001-es Freelander modellen felhasznált multiplex technika,
a maximális teljesítmény, kifinomultság és
biztonság elérése érdekében, lehetõvé
teszi a komplex és rendkívül gyors együttmûködést
- például - a motor, az automata sebességváltó
és a blokkolásgátlós fékrendszer elektronikus
vezérlõegységei között. A multiplex technika
rendkívül nagy adattömegek gyors és megbízható
átvitelét valósítja meg egy olyan vezetékrendszeren
keresztül, amely sokkal egyszerûbb, mint bármely ennek
megfelelõ hagyományos vezetékköteg.
Továbbfejlesztett, virtuális
alváz
A 2001-es Freelander továbbfejlesztett
fékrendszere, felfüggesztései és kormánymûve
messze túlteljesítik még az új, V6-os modell
nagyobb teljesítménye és tömege által
állított követelményeket is - ezek a Freelander
egyébként is magas szintû képességeit
és vezetési élményét minden változat
esetében új dimenzióba emelik. A teljesen új
fékrendszert nagyobb, belsõ szellõzésû
elsõ tárcsafékek, szélesebb hátsó
fékdobok és jobban mûködtethetõ kézifék
jellemzik. Mostantól minden Freelander modellen az alapfelszerelés
részét képezi a négy csatornás blokkolásgátló
(ABS) és elektronikus kipörgésgátló (ETC),
a lejtmeneti vezérlés (HDC), valamint az újdonságként
megjelenõ, elektronikus fékerõelosztó (EBD).
A futómûvet érintõ módosítások
között szerepelnek a nagyobb átmérõjû
rugóstagok, a módosított csillapítási
jellemzõk, geometria és perselyek. A szervórásegítéses
kormánymûben új szelepek és nagyobb üzemi
nyomás segítik a jobb reakciókat.
Biztonság és kényelem
Az új erõátviteli
rendszerhez illeszkedõen teljesen újratervezték a
jármû orr-részét, hogy az jobban tudja kezelni
a megváltozott ütközésbiztonsági tulajdonságokat,
míg a jármû belsõ terébe nagyobb légzsákok,
terheléskorlátozóval ellátott új elsõ
biztonsági övek és módosított biztonsági
öv-elõfeszítõk kerültek. Hogy a világ
szélsõségesebb éghajlatú tájai
által támasztott követelményeknek is megfeleljenek,
minden 2001-es Freelander modell újonnan kifejlesztett, nagyobb
erejû fûtõ- és szellõztetõ rendszerrel
van ellátva. A GS és ES modellek alapfelszerelésként
tartalmazzák a teljesen új, továbbfejlesztett légkondicionáló
rendszert. A rendkívül jó hatásfokú Td4-es
modellekben kiegészítõ, üzemanyaggal mûködõ
fûtõberendezés is található, amely felgyorsítja
az utastér felmelegedését.
Az utasteret érintõ fejlesztések
között minden modellen megtalálható a tárolódobozzal
kiegészített, új, magasított középkonzol,
a módosított hamutartók és egy kiegészítõ
elektromos csatlakozó aljzat. Az 5 ajtós változatokon
mostantól alapfelszerelés az elektromos hátsó
ablakemelõ, az egy gombnyomással leereszthetõ vezetõ
melletti ablak és az extra zajszigetelés, a továbbfejlesztett,
6 hangszórós rádiós-magnó rendelhetõ
opció. További védelmet nyújt a jármûlopás
ellen az új, független indításgátló
rendszer. Extraként rendelhetõ új jellemzõ
a V6-os és a Td4-es Steptronic modelleken a sebességtartó
automatika.
„ES” Luxus csomag
Az új ES felszereltség
a luxus legmagasabb szintjét vezeti be a Freelander modellpalettában,
mivel olyan jellemzõket tartalmaz mint a fûthetõ ülések,
motorosan állítható külsõ visszapillantó
tükrök, 6 lemezes automatikus CD tár és két
megvilágított sminktükör, valamint borkárpit
és 16 collos könnyûfém keréktárcsák.
(Karosszériaváltozatonként eltérés tapasztalható.)
Még több kiegészítõ
Az új 2001-es modellcsaláddal
párhuzamosan, a Freelander kiegészítõinek már
eddig is széles körû választéka 170-rõl
240 tételesre bõvül. Az új kiegészítõk
között megtalálható a különleges V6-os
poliuretán A-alakú gallytörõ, króm, színre
fényezett vagy fekete betétekkel, és szintén
a V6-os esetében, az új, dupla kiegészítõ
lámpaegység, illetve fa vagy könnyûfém
hatású mûszerfal-betétek. A kategóriában
elsõként jelenik meg az új ultrahangos parkolássegítõ
távolságmérõ, amelynek a hátsó
lökhárítóban lévõ négy érzékelõje
figyelmeztet a nem látható veszélyekre.
Vásárlói visszajelzések
Vevõorientált vállalatként
a Land Rover különösen nagy figyelmet szentelt a jelenlegi
Freelander tulajdonosok részletes véleményének,
s az új 2001-es modell számos jellemzõje már
közvetlenül tükrözi ezeket a visszajelzéseket.
A vállalat szilárd meggyõzõdése, hogy
még a legkritikusabb Freelander ügyfelek is elégedettek
lesznek azokkal a teljes körû fejlesztésekkel, melyeket
az új modellcsalád kínál, és hogy az
új Freelanderek világszerte sok új vásárlót
hódítanak majd meg.
|