LAMBORGHINI MURCIÉLAGO


2003.szeptember 5-én ünnepélyes keretek között bemutatták az első
Lamborghini Murciélago-t, melyet Magyarországon értékesítettek.
Most ismerkedjünk meg közelebbről ezzel a csodálatos járművel.

1879-ben egy októberi délután a híres matador Rafael Molina "Lagartijo" kemény viadal után megmentette Murciélago bika életetét a spanyolországi Cordobában. Ez egy rendkívül ritka alkalomnak számított a bikaviadalokon és kizárólag az átlagon felüli bátorságot demonstráló bikák kiváltsága volt: Murciélago valóban egy ilyen bika volt. A bika mindig is az erő, az agresszió és a bátorság szimbóluma volt: ezeket a tulajdonságokat minden Lamborghini magában hordozza. 

A nagy múltú autóipari cégnek, melyet Ferruccio Lamborghini alapított hagyományosan a küzdő bika volt a szimbóluma. Az autó elnevezésénél ezért esett a választás a Murciélago névre. A szokatlan elnevezés hatásosan fejezi ki a dinamizmust, eleganciát és erőt, mely a Lamborghini istálló legújabb telivérében rejlik.

A koncepció

A Lamborghini Murciélago kétüléses, 2 ajtós kupé hagyományos Lamborghini stílusban: középre szerelt V12-es motor, a Lamborghinire jellemzően elöl elhelyezett sebességváltó, a négykerékhajtás és az első futóművet hajtó kardán tengelyhez épített viszkó tengelykapcsoló.

A Murciélago alvázát jelentősen megerősítették. A felfüggesztést optimalizálták egy nagy teljesítményű GT autóhoz méltóan. A karosszéria szénszálas, kivéve az acél tetőt és az ajtókat. Az autó elején található két aktív levegőbeáramló nyílás szolgálja a motor hűtését. 

Az egyedülálló VACS rendszer (Variable Air-flow Cooling System) lehetővé teszi a levegő beáramlását a vezetési stílusnak megfelelően. Az autót dupla Xenon fényszórókkal szerelték fel. A szárnyon elhelyezkedő visszapillantó tükrök, melyek nagy sebesség mellett is stabilak maradnak, elektromosan állíthatók és lehetővé teszik a vezető számára, hogy a szárny mögé lásson. 

A forma

A Murciélago tervezésekor a cél az volt, hogy méltó utódot alkossanak a Lamborghini Diablo modelljének: az új autó legyen érdekes, összetéveszthetetlen és egyidejűleg biztonságos és ergonómikus. A Murciélago vonalvezetése visszatükrözi híres örökségét: a Countach ék alakját, a Miura érzéki feszültségét és a Diablo drámai arányait futurisztikus belső terével. A Murciélago mentes a túldíszítéstől, vonalvezetése letisztult.

A motor

A Lamborghini Murciélago motorja megfelel a világ legszigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásainak, beleértve az USA, Japán és Európa erre vonatkozó szabályozását is. A motor 12 hengere két sorban, egymással 60 fokos szögben áll, lökettérfogata 6192 köbcentiméter. A blokk alumínium öntvény, ólmozatlan benzinnel működik, és 580 lóerő (426 kW) leadására képes 7500 percenkénti fordulaton. Maximális  forgatónyomatéka 650 Nm 5400-as fordulaton. A forgatónyomaték-leadást változtatható geometriájú szívócsővel (VIS) és a 48 szelep változtatható vezérlésével (VVT) optimalizálták. Az elektronikus gázpedál is segíti az csekély károsanyag-kibocsátást, valamint a stabil alapjáratot. A Murciélago motorja szárazkarteres kenésű, aminek köszönhetően a motort 50 mm-rel alacsonyabban tudták elhelyezni, és így az autó tömegközéppontja alacsonyabb lett. A változtatható szívócső-geometria három fokozatban állítható két pillangószelep segítségével, amelyeket a motorelektronika vezérel.

A VACS (Variable Air-flow Cooling System) új koncepció a hűtőlevegő-bevezetés technológiájában. A hagyományos rendszereknél a hűtőlevegő mennyisége nem igazodik a motor teljesítményének leadásához, és a belépő hűtőlevegő hőmérséklete is változó. Az autó hátsó részében elhelyezett hűtőkhöz két, állítható levegőbelépő viszi a hűtőlevegőt. Ezeknek az állásszöge 0 és 20 fok között változtatható a motor hűtőfolyadékának és a külső levegő hőmérsékletének függvényében, melyet a vezető egy gombbal külön is működtethet. A levegőbelépőket ugyanaz az elektronika vezérli, ami a hátsó légterelőt is mozgatja.

Az elektronika

Az autó és a motor funkcióit három központi és egy alárendelt elektronika irányítja, amelyek CAN-buszon keresztül vannak kapcsolatban egymással. A motor mindkét hengersorát egy-egy 32 bites, 20 Mhz-es processzor vezérli, és az autó egyéb funkcióit és az elektronikus gázpedál-rendszert (ez az alárendelt elektronika) szintén egy-egy 32 bites, 20 Mhz-es egység felügyeli.

Az elektronikus vezérlés diagnosztikai funkciói:

• OBD-II fedélzeti diagnosztikai rendszer
• Lamborghini LDAS diagnosztikai rendszer és „fekete doboz” adatrögzítő

Az erőátvitel

A márka történetében először a Murciélagonál alkalmaztak hatfokozatú váltót. 
A sebességváltó kenéséhez külön szivattyút építettek be. A hátsó kiegyenlítőművet a motor hátsó oldalához szerelték. A tengelykapcsoló működését optimalizálták a munkahenger helyzetének megválasztásával, ezzel jelentősen csökkenteni tudták a pedálerőt.

A motor átlagon felüli nyomatékát a négykerék hajtást vezérlő „Active Traction Control System” segítségével lehet megbízhatóan az útra vinni. Ha ennek ellenére eléri az autó a tapadási határt, akkor a motor nyomatékát az elektronikus gázpedál és a gyújtás, valamint a befecskendezés szabályozásával csökkenti az autó elektronikus rendszere. 

Vázszerkezet és futómű

A Murciélago vázszerkezetének csavarószilárdsága rendkívül nagy: 20.000 Nm fokonként. Ennek az értéknek köszönhetően jelentősen javult az autó rugózása és kezelhetősége. Elsőrangú a vezetési komfortja és észrevehetően csökkent a belső zajszintje is. A karosszéria szerkezet egy központi acél "csőből" és a hozzá ragasztással és szegecseléssel rögzített méhsejt szerkezetű kompozit elemekből áll. 

Az első kerekeknél egy, a hátsó kerekeknél pedig 2-2 rugó-lengéscsillapító egységet találunk. A könnyűfém kerekek mérete elöl 8x18", hátul 13x18". A Pirelli P Zero "Rosso" gumiabroncsok mérete elöl 245/35 ZR 18, hátul 335/30 ZR 18. A keréktárcsákat úgy tervezték, hogy menet közben fokozzák a hűtőlevegő áramlását a fékeknél. 

Fékek és biztonság

A biztonság az egyik legerősebb tulajdonsága a Lamborghini Murciélagonak. A vákuum rásegítésű fékberendezés kerekenként négy munkahengerrel dolgozik és két hidraulikus körrel. A blokkolásgátló (ABS) négycsatornás, az első és a hátsó kerekek fékerejét elektronika osztja el és kipörgésgátlóval (TCS) van felszerelve.

A passzív biztonság része a két légzsák. Az utas légzsákjához dupla gázfejlesztő tartozik. 

Menetteljesítmények

Az 580 lóerős 12 hengerű motornak köszönhetően a Lamborghini Murciélago maximális sebessége 330 km/h, gyorsulása 0-ról 100 km/h sebességre 3,8 másodperc. Az autó jó kezelhetősége és nagy sebességnél mutatott stabilitása a karosszéria rendkívüli csavarószilárdságának, az autó alacsony tömegközéppontjának, az optimalizált rugózásnak és gumiabroncsoknak, valamint nem utolsósorban a kiváló aerodinamikának köszönhető.

Méretek

Tengelytáv:  2265 mm
Teljes hossz: 4580 mm
Szélessége:  2045 mm
Magassága:  1135 mm
Saját tömege: 1650 kg
Súlyelosztás: elöl 42%-hátul 58 %
Benzintartály: 100 liter