LAMBORGHINI MURCIÉLAGO
2003.szeptember 5-én ünnepélyes keretek
között bemutatták az első
Lamborghini Murciélago-t, melyet Magyarországon
értékesítettek.
Most ismerkedjünk meg közelebbről ezzel
a csodálatos járművel.
1879-ben egy októberi délután a híres matador Rafael Molina "Lagartijo"
kemény viadal után megmentette Murciélago bika életetét a spanyolországi
Cordobában. Ez egy rendkívül ritka alkalomnak számított a bikaviadalokon
és kizárólag az átlagon felüli bátorságot demonstráló bikák kiváltsága
volt: Murciélago valóban egy ilyen bika volt. A bika mindig is az erő,
az agresszió és a bátorság szimbóluma volt: ezeket a tulajdonságokat minden
Lamborghini magában hordozza.
A
nagy múltú autóipari cégnek, melyet Ferruccio Lamborghini alapított hagyományosan
a küzdő bika volt a szimbóluma. Az autó elnevezésénél ezért esett a választás
a Murciélago névre. A szokatlan elnevezés hatásosan fejezi ki a dinamizmust,
eleganciát és erőt, mely a Lamborghini istálló legújabb telivérében rejlik.
A koncepció
A
Lamborghini Murciélago kétüléses, 2 ajtós kupé hagyományos Lamborghini
stílusban: középre szerelt V12-es motor, a Lamborghinire jellemzően elöl
elhelyezett sebességváltó, a négykerékhajtás és az első futóművet hajtó
kardán tengelyhez épített viszkó tengelykapcsoló.
A Murciélago alvázát jelentősen megerősítették. A felfüggesztést optimalizálták
egy nagy teljesítményű GT autóhoz méltóan. A karosszéria szénszálas, kivéve
az acél tetőt és az ajtókat. Az autó elején található két aktív levegőbeáramló
nyílás szolgálja a motor hűtését.
Az
egyedülálló VACS rendszer (Variable Air-flow Cooling System) lehetővé teszi
a levegő beáramlását a vezetési stílusnak megfelelően. Az autót dupla Xenon
fényszórókkal szerelték fel. A szárnyon elhelyezkedő visszapillantó tükrök,
melyek nagy sebesség mellett is stabilak maradnak, elektromosan állíthatók
és lehetővé teszik a vezető számára, hogy a szárny mögé lásson.
A forma
A
Murciélago tervezésekor a cél az volt, hogy méltó utódot alkossanak a Lamborghini
Diablo modelljének: az új autó legyen érdekes, összetéveszthetetlen és
egyidejűleg biztonságos és ergonómikus. A Murciélago vonalvezetése visszatükrözi
híres örökségét: a Countach ék alakját, a Miura érzéki feszültségét és
a Diablo drámai arányait futurisztikus belső terével. A Murciélago mentes
a túldíszítéstől, vonalvezetése letisztult.
A motor
A
Lamborghini Murciélago motorja megfelel a világ legszigorúbb károsanyag-kibocsátási
előírásainak, beleértve az USA, Japán és Európa erre vonatkozó szabályozását
is. A motor 12 hengere két sorban, egymással 60 fokos szögben áll, lökettérfogata
6192 köbcentiméter. A blokk alumínium öntvény, ólmozatlan benzinnel működik,
és 580 lóerő (426 kW) leadására képes 7500 percenkénti fordulaton. Maximális
forgatónyomatéka 650 Nm 5400-as fordulaton. A forgatónyomaték-leadást változtatható
geometriájú szívócsővel (VIS) és a 48 szelep változtatható vezérlésével
(VVT) optimalizálták. Az elektronikus gázpedál is segíti az csekély károsanyag-kibocsátást,
valamint a stabil alapjáratot. A Murciélago motorja szárazkarteres kenésű,
aminek köszönhetően a motort 50 mm-rel alacsonyabban tudták elhelyezni,
és így az autó tömegközéppontja alacsonyabb lett. A változtatható szívócső-geometria
három fokozatban állítható két pillangószelep segítségével, amelyeket a
motorelektronika vezérel.
A VACS (Variable Air-flow Cooling System) új koncepció a hűtőlevegő-bevezetés
technológiájában. A hagyományos rendszereknél a hűtőlevegő mennyisége nem
igazodik a motor teljesítményének leadásához, és a belépő hűtőlevegő hőmérséklete
is változó. Az autó hátsó részében elhelyezett hűtőkhöz két, állítható
levegőbelépő viszi a hűtőlevegőt. Ezeknek az állásszöge 0 és 20 fok között
változtatható a motor hűtőfolyadékának és a külső levegő hőmérsékletének
függvényében, melyet a vezető egy gombbal külön is működtethet. A levegőbelépőket
ugyanaz az elektronika vezérli, ami a hátsó légterelőt is mozgatja.
Az elektronika
Az autó és a motor funkcióit három központi és egy alárendelt elektronika
irányítja, amelyek CAN-buszon keresztül vannak kapcsolatban egymással.
A motor mindkét hengersorát egy-egy 32 bites, 20 Mhz-es processzor vezérli,
és az autó egyéb funkcióit és az elektronikus gázpedál-rendszert (ez az
alárendelt elektronika) szintén egy-egy 32 bites, 20 Mhz-es egység felügyeli.
Az elektronikus vezérlés diagnosztikai funkciói:
• OBD-II fedélzeti diagnosztikai rendszer
• Lamborghini LDAS diagnosztikai rendszer és „fekete doboz” adatrögzítő
Az erőátvitel
A márka történetében először a Murciélagonál alkalmaztak hatfokozatú
váltót.
A sebességváltó kenéséhez külön szivattyút építettek be. A hátsó kiegyenlítőművet
a motor hátsó oldalához szerelték. A tengelykapcsoló működését optimalizálták
a munkahenger helyzetének megválasztásával, ezzel jelentősen csökkenteni
tudták a pedálerőt.
A motor átlagon felüli nyomatékát a négykerék hajtást vezérlő „Active
Traction Control System” segítségével lehet megbízhatóan az útra vinni.
Ha ennek ellenére eléri az autó a tapadási határt, akkor a motor nyomatékát
az elektronikus gázpedál és a gyújtás, valamint a befecskendezés szabályozásával
csökkenti az autó elektronikus rendszere.
Vázszerkezet és futómű
A Murciélago vázszerkezetének csavarószilárdsága rendkívül nagy: 20.000
Nm fokonként. Ennek az értéknek köszönhetően jelentősen javult az autó
rugózása és kezelhetősége. Elsőrangú a vezetési komfortja és észrevehetően
csökkent a belső zajszintje is. A karosszéria szerkezet egy központi acél
"csőből" és a hozzá ragasztással és szegecseléssel rögzített méhsejt szerkezetű
kompozit elemekből áll.
Az első kerekeknél egy, a hátsó kerekeknél pedig 2-2 rugó-lengéscsillapító
egységet találunk. A könnyűfém kerekek mérete elöl 8x18", hátul 13x18".
A Pirelli P Zero "Rosso" gumiabroncsok mérete elöl 245/35 ZR 18, hátul
335/30 ZR 18. A keréktárcsákat úgy tervezték, hogy menet közben fokozzák
a hűtőlevegő áramlását a fékeknél.
Fékek és biztonság
A biztonság az egyik legerősebb tulajdonsága a Lamborghini Murciélagonak.
A vákuum rásegítésű fékberendezés kerekenként négy munkahengerrel dolgozik
és két hidraulikus körrel. A blokkolásgátló (ABS) négycsatornás, az első
és a hátsó kerekek fékerejét elektronika osztja el és kipörgésgátlóval
(TCS) van felszerelve.
A passzív biztonság része a két légzsák. Az utas légzsákjához dupla
gázfejlesztő tartozik.
Menetteljesítmények
Az 580 lóerős 12 hengerű motornak köszönhetően a Lamborghini Murciélago
maximális sebessége 330 km/h, gyorsulása 0-ról 100 km/h sebességre 3,8
másodperc. Az autó jó kezelhetősége és nagy sebességnél mutatott stabilitása
a karosszéria rendkívüli csavarószilárdságának, az autó alacsony tömegközéppontjának,
az optimalizált rugózásnak és gumiabroncsoknak, valamint nem utolsósorban
a kiváló aerodinamikának köszönhető.
Méretek
Tengelytáv: 2265 mm
Teljes hossz: 4580 mm
Szélessége: 2045 mm
Magassága: 1135 mm
Saját tömege: 1650 kg
Súlyelosztás: elöl 42%-hátul 58 %
Benzintartály: 100 liter
.
|