FAP szűrőrendszer
A 2000-es Párizsi Nemzetközi Autókiáhításon a Citroen mutatta be
részecskeszűrő-rendszerét (FAP), amely lehetővé teszi a 2.2 HDi motorral
szerelt új Citroen C5-nek, hogy dízelmotorjának károsanyag-kibocsátását
95 százalékkal csökkentse.
Ez
a szűrőrendszer visszatartja az éghetetlen részecskéket, és biztosítja
azok megsemmisülését, mielőtt a környezetbe kikerülnének. A HDi motor károsanyag-kibocsátásának
szintje jóval a még be sem vezetett és engedélyezett európai uniós norma
alatt marad. A FAP-rendszer erősíti a dízelmotor érveit azzal, hogy különösen
ügyel a környezetvédelemre.
A PSA Peugeot-Citroen csoport 18 hónap alatt fejlesztette ki a FAP technológiát,
ami a HDi motor common-rail rendszerével összhangban az égés különböző
fázisaiban képes felismerni és megfékezni a károsanyag-kibocsátást. Mindezidáig
a szűrő regenerációját a kibocsátott, részecskék égése akadályozta. Ám
a technikai fejlődés lehetővé teszi a tökéletes regenerálódást.
A FAP-rendszer felépítése
A részecskeszűrő porózus anyagból, szilícium-karbidból áll, továbbá
csatornákból, amelyek a kiáramló gáz útját állják. Nagyon jó hatásfokú
szűrés és nagyfokú részecske-visszatartás jellemzi.
A szűrő regenerálódásának elve
A szűrő belső felületének újraképződését a szűrőn felhalmozódott részecskék
periodikus elégetésével érik el. A részecskék, oxigén jelenléte mellett,
550 Celsius-fokon égnek el, mivel a lerakódás főképp szénből és hidro-karbidból
áll. A részecskeszűrő regenerációja a common-rail befecskendező-rendszer
segítségével történik.
A hőmérséklet emelésére irányuló művelet két részletben játszódik le:
1. Az üzemanyag utó-befecskendezésével a gázok kiterjedésének üteme
megváltozik, ez utóégést eredményez a hengerekben, és megemeli a kipufogógáz
hőmérsékletét a normál üzemmódra jellemző 200-ról 250 Celsius-fokra (vagy
300-ról 400 Celsius-fokra).
2. A kiegészítő utánégetés, amit a szűrő elé helyezett oxidációs katalizátor
gerjeszt, az utó-befecskendezés által keletkező el nem égett szénhidrogéneket
semlegesíti. A hőmérséklet eközben akár 100 Celsius-fokkal is megemelkedhet
{elérheti a 450-500 Celsius-fokot). A regenerációs küszöb biztonságos eléréséhez
egy speciális adalékot, a Rhodia által gyártott Eolys®-t tartalmazza az
üzemanyag, aminek révén a koromrészecskék hőmérséklete 450 Celsius-fokra
csökken. A kipufogógázok szűrése folyamatos. A szűrő telítettségétől függően
a regeneráció körülbelül minden 400-500 kilométer után bekövetkezik.
A tökéletes működés biztosítása érdekében a szűrőt a forgalmazó márkaképviseletnél
minden 80 ezer kilométer után magas nyomású vízzel kitisztítják. Jól vizsgázó
környezetvédelmi törekvések A FAP rendszerrel a Citroen és a PSA Peugeot-Citroen
csoport olyan stratégiát dolgozott ki, amely jelentős mértékben csökkenti
a környezetbe kikerülő káros anyagok mértékét. A HDi dízel motort olyan
tökéletes szűrőrendszerrel szerelték fel, amely páratlanul magas szinten
semmisíti meg a kibocsátott részecskéket, és a füstöt. Ezzel egy újabb,
jelentős állomásához ért a Citroen környezetvédelmi munkája.
|