OSMOSE
-
nem csak koncepcióautó
A
Citroén a 2000-es Párizsi Autószalonon az OSMOSE bemutatásával
bizonyítja, hogy a jövõben nemcsak megújulásra,
hanem új dimenziók megalkotására is képes.
Nem csupán egy koncepcióautó
bemutatásáról van szó - az autó bemutatása
rávilágított olyan fontos, és eddig részben
megválaszolatlan kérdésekre is, hogy hogyan lehet
a 21. század jármûveinek mûködését
még egyszerûbbé tenni, és hogyan lehet javítani
a gyalogosok és az autósok "viszonyán".
A tervezés során ezeket
az elveket szem elõtt tartva, figyelembe véve a vásárlók
legszélesebb rétegeinek igényét - egyaránt
figyelve az autósra és gyalogosra - a Citroén az OSMOSE-zal
olyan autót alkotott, mely mérföldköve a két
tábor kapcsolatának.
Az OSMOSE lehetõvé teszi
a gyalogosok és az autóvezetõk számára
egyaránt - az érdekeket összeegyeztetve -, hogy nyugodtan,
békében élhessenek egymás mellett a mindennapokban
- mely mindeddig nem létezett. Segít megosztania mobilitás
pillanatait olyanok között, akiknek látszólag semmi
közük egymáshoz, csupán annyi, hogy egy irányba
haladnak, gyalogosan és jármûvön egyaránt.
Osmose, a városi közlekedés
új megközelítése...
A OSMOSE három személyt
képes a csomagjaikkal együtt szállítani az utastér
elsõ részében, hátsó része pedig
alkalmassá tehetõ két plusz utas befogadására.
Egyedülálló megoldás, hogy a vezetõ menet
közben is képes jelezni a kívülállóknak
az általa választott irányt, errõl az autó
jobb oldalán, hosszanti irányban elhelyezett tábla
tájékoztatja az érintetteket. Egy WAP funkciós
telefon segítségével az OSMOSE vezetõje fontos
információkat kaphat a gyalogosoktól, például
a helyes irány megválasztásában. Ez úgy
érhetõ el, hogy az autó képes arra, hogy lokalizálja
a hívást, és megerõsítõ üzenetet
küldjön, melyben megadja a rendszámát.
Az OSMOSE-t olyan rendszerrel szerelték
fel, mely a külsõ környezetbõl visszaáramló
információkat a kormánykerék közepében
elhelyezett képernyõn képes a vezetõvel közölni.
A monitoron a forgalomról és saját utasairól
is fontos információkat olvashat a jármû vezetõje.
Beszállás elõtt
az utas mûködésbe hoz egy, a hátsó üléseknél
elhelyezett érzékelõt, mellyel jelzi a vezetõnek
érkezését a fedélzetre. Ezzel egyidejûleg
a hátsó ablak a kivárt pozícióba emelkedik,
és a két hátsó ülés beáll
menetiránynak háttal.
Az utazás ideje alatt az OSMOSE
vezetõje és utasai egy belsõ kommunikációs
rendszeren (audio és video) "cserélhetnek eszmét".
Kiszállás elõtt egy "virtuális kéz"
aktiválásával jelezhetik, hogy szeretnék az
ajtót nyitni, errõl a vezetõ úgy tájékozódik,
hogy a kormány középsõ képernyõjén
megjelenik egy kéz jele.
Az OSMOSE-t hibrid hajtással
szerelték fel, ezzel a lehetõ legjobban ügyeltek a környezet
védelmére, elektromos használatának köszönhetõen
(7,EV üzemmód -- Zero Emission Vehicle). A ZEV üzemmód
a városban való közlekedést leszi gazdaságosabbá,
és sokkal tisztábbá.
Az OSMOSE kíméli a környezetet,
valamint gondoskodik a levegõ minõségének javításáról
is. Egy napenergiával mûködõ szûrõ
megszûri a levegõt, mielõtt azt a külsõ
környezetbe engedné. Az OSMOSE tehát igazi "mobil tüdõ".
...a vezetõ és az utasok
jó közérzete érdekében
Az OSMOSE harmonikus és nagyon
kellemes autó. A jármû kompakt és könnyen
kezelhetõ a maga 1,70 centiméteres magasságával,
amely miatt a belsõ tér rendkívül kényelmessé,
otthonossá válik. Az autónak két oldalsó
tolóajtaja van és hátsó tolóablaka,
mely megkönnyíti az utasok hátsó részre
történõ beszállását.
A belsõ design csak megerõsíti
a szemlélõt abban, ami már elsõ pillantásra
is világossá válik: a természet szeretete és
tisztelete. A belsõ színek a fûzöld árnyalattól
a meleg barnáig terjednek, az átlátszó tetõ
a falevelek árnyékát vetíti a jármû
padlójára. A tetõre festett levélformák
egyúttal napkollektorok is, melyek az energiát szolgáltatják
a levegõszûrõhöz.
A legújabb technológia,
és az elektromos vezérlõk (irányítás,
fék, gáz ...) kényelmessé teszik a vezetést.
Az. irányítórendszer elöl, középen
található.
A kormánykerék középsõ
része a legfõbb információs zóna, ahol
akkor is láthatóak a visszajelzések, ha a volánt
elfordítja a vezetõ. A vezetõülés minden
irányban állítható, könnyen beállítható
a pedálokhoz, és a kormányhoz. A tökéletes
komfort érdekében az ülés maga idomul a benne
ülõhöz, felveszi annak testalkatát.
Egy radarrendszernek köszönhetõen,
az OSMOSE képes érzékelni az eléje került
gyalogost és megelõzni a vele való ütközést.
Ha mégis bekövetkezne a baleset, akkor a külsõ
légzsákok - melyek elöl és hátul is fel
vannak szerelve - megvédik a nagyobb balesettõl a gyalogost.
Az OSMOSG olyan autó, mely tökéletesen
a városi életmódra tervezett, ugyanakkor új
korszakot nyit az ember és az autó kapcsolatában. |