Új században új technológia
Az idei Genfi Autószalonon volt a hibrid hajtású Xsara Dynactive világpremierje
- ez a Citroën legutóbbi újdonsága, amely egyszerre tesz eleget a környezetvédelem
és az autósok kényelmi igényeinek.
A
Xsara Dynactive egy több éve tartó sikeres fejlesztéssorozat legújabb eredménye:
a tervezők gondoskodtak róla, hogy a vezető, akárhányszor ül is járművébe,
érezze, tesz valamit a környezetvédelem érdekében.
A már korábban bemutatott, elektromotorral hajtott típusokkal (Saxo,
Berlingo haszonjármű), a hibrid hajtású Xsara Dynaltóval, a Saxóval és
a Berlingo Dynavolttal, most pedig a Xsara Dynactive-val a Citroën teljessé
tette azt a széles palettát, ahol egyszerre kínálja környezet- és emberbarát
autóit. Az elektromos Saxo és az elektromos Berlingo haszongépjármű ideális
városi környezetvédő: C02 kibocsátásuk gyakorlatilag nulla, és egyetlen
feltöltéssel 80 kilométert lehet velük megtenni. A Berlingo Dynavolt teljesen
elektromos hajtású, 260 kilométert tesz meg egyetlen feltöltéssel. Ebből
80 kilométert ZEV - Zéró Emissziós Jármű - üzemmódban, melynek eredményeként
a jármű károsanyag-kibocsátása - az üzemmód függvényében - a harmadára
csökken.
A
Xsara Dynactive a vezetés élvezetét nyújtja, és a környezet magas fokú
védelmét biztosítja egyszerre. Vezetés közben egyidőben 35 százalékkal
csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és a C02 kibocsátást. Az elektromos
hajtás ideális városi üzemmód: a szennyező anyagokkibocsátása nulla, a
villanymotor pedig rendkívül csendes.A Xsara Dynactive, az egyedülálló
koncepciónak köszönhetően, a hibrid hajtású generáció új vonalát képviseli.
A Xsara Break Exclusive-ra építve a Xsara Dynactive egy 55 kW-os, 75 lóerős
benzinmotorral, valamint egy 25 kW-os, 34 lóerős villanymotorral felszerelt
jármű, melynek tökéletes működését a két motor összekapcsolása adja, kiegészítve
az új, automata, autó-aktív váltóművel. Ez a beépítés lehetővé teszi a
villanymotor számára, hogy alkalmazza a sebességváltó áttételcsökkentését.
Ennek köszönhetően a villanymotor tökéletesen részt vesz a vezetés minden
fázisában. Az elektromos felülvizsgáló biztosítja a GMP-hez (váltómotorcsoport)
tartozó valamennyi rész optimális működését, ami előfeltétele a fogyasztás
visszafogásának, a C02 kibocsátás korlátozásának és a tökéletes vezetési
élménynek.
A
Xsara Dynactive ZEV üzemmódban is használható (Zéro Emissziós Jármű), amely
üzemmódban nincs károsanyag-kibocsátás, az autó pedig gyakorlatilag hangtalan
- ez az elektromos motor működésén alapszik. A GMP felépítése biztosítja
a Xsara Dynactive-nak a ZEV üzemmód városban való tökéletes kihasználhatóságát.
Ezt az üzemmódot az automata váltó megfelelő állásba helyezésével lehet
aktiválni. ZEV üzemmódban az autóval 20 kilométert lehet megtenni egyszerre.
A Xsara Dynactive egyedi módon összehangolja a fogyasztást, a teljesítményt
és az ökológia védelmét. Az energetikai hatásfok optimalizált:
– A benzinmotor csak akkor lép működésbe, ha erre valóban szükség van,
minden más esetben a villanymotor automatikusan dolgozni kezd.
– A benzinmotor, ha nincs rá szükség, automatikusan leáll – például
piros lámpánál vagy dugóban. Majd anélkül, hogy a vezető beavatkozna, újraindul
– ha szükséges.
– Energia-takarékossági szempontokból a Xsara Dynactive nagyon praktikus,
benzines hajtásnál a villanymotor akkumulátorrá lép elő. Ahelyett, hogy
energiát használna fel, termelni kezdi. Mivel a villanymotort meghajtó
akkumulátorból nyert energia véges, a kevésbé igénybe vett időszakokban
a rendszer önmagát tölti fel, anélkül, hogy a vezető beavatkozna.
A multifunkciós képernyő segítségével a jármű tájékoztatja a vezetőt,
hogy mennyire elég a rendelkezésre álló energia; ezenkívül ZEV üzemmódban
szintén a képernyőről tájckozódhat a vezető.
A Xsara Dynactive elektromos figyelőrendszerrel van felszerelve, ami
a motort vezérli, és az erőátvitelt irányítja. Öt lehetőség szerint:
– a hajtást a két motor együttesen biztosítja
– a hajtást a benzinmotor biztosítja egyedül, a villanymotor üzemen
kívül van
– a hajtást és az áramellátást a benzinmotor biztosítja, a villanymotor
generátor üzemmódban van
– a hajtást csak a villanymotor biztosítja, a benzinmotor csökkentett
üzemmódban működik (ZEV)
– a villanymotor feltöltődik generátor üzemmódban.
Az új autoaktív váltómű és a hibrid motor együttes alkalmazása rendkívül
kényelmes: igény szerint alakítható vezetést tesz lehetővé. A Xsara Dynactive
tökéletes példaíja annak, hogy milyen remekül kiegészíti egymást a már
korábban kifejlesztett, ipari méretekben is gyártott termék, valamint
a legújabb technikai fejlesztés: a TU-motor és az autoaktív váltómű.
A Xsara Dynactive minden mai elvárásnak megfelelő jármű, amely a vezetés
felemelő élményét nyújtja, s egyúttal kiemelten ügyel a környezetvédelemre
is. Nagyvonalú kidolgozásával, tágas terével élvezetessé teszi az utazást
mind a vezető, mind utasai számára, és kis fogyasztásával, környezetbarát
ZEV üzemmódjával mindenféle elvárásnak tökéletesen megfelel.
A Xsara Dynactive legfőbb jellemzői
Elektronikus vezérlés: a Xsara Dynactive igazi "központi agya". Fejlesztését
hosszú kutatások előzték meg, ezek során számos szimulációs vizsgálatot
végeztek a kutatók.
Ide tartozik a hanggal irányítható felülvizsgáló és vezérlő, valamint
az összes többi irányító rendszer is.
1.4i benzinmotor (TU3JP): megfelel annak a típusnak, amivel a hagyományos
Xsara kapható, de természetesen néhány lényeges paraméterben változtattak
rajta. Új például a fedélzeti számítógép, ami a hibrid üzemmódban való
működést segíti. A motor 1360 cm3, 55 kW (75 lóerős) 5500-as percenkénti
fordulaton, a nyomaték 111 Nm, 3400-as percenkénti fordulaton.
A kiváló minőségű TU-motor továbbfejlesztésének köszönhetően a fogyasztás
csökkent, az autó vezetése kényelmesebb lett, hála az új égéstér kialakításának,
a tekercshajtásnak és az új fejlesztésű befecskendezőknek.
Az elektromos motort a benzinmotor és az automata váltómű közé helyezték
el (a generátor helyére). Az első hajtóműtengely hossza 70 milliméter,
a motor mágneses szinkron típusíj. Maximális teljesítménye 25 kW
(34 lóerő), 2000-6000-es fordulatszám-tartomány között, minimális,
140 voltos feszültség esetén. A nyomaték 130 Nm, 2000-es percenkénti
fordulatnál. A villanymotor működhet hajtó funkcióban, áramátalakítóként
vagy áramtermelőként, és helyettesítheti a benzinmotort.
Az automata "autoaktív" váltómű logikusan illeszkedik a Xsara
Dynactive motorfelépítéséhez - magas szintű alkalmazkodásával és működtetésének
könnyedségével. Elektronikus programozását módosították, hogy megfeleljen
a speciális
funkciókat kívánó kettős motornak. A villanymotor, valamint a forgattyúház
kapcsolószerkezetének elhelyezéséhez a következő módosításokat kellett
végrehajtani:
• új középső forgattyúház
• új első hajtóműtengely
• nedves kapcsolószerkezet, amely helyettesíti az áramátalakítót
. elektronikus olajpumpa
A teljesítményért felelős akkumulátor a villanymotor "táplálását" végzi,
14 monoblokkból áll, amelyek egyenként 12 voltosak - a névleges feszültség
összesen 168 volt. Az akkumulátort az autó hátuljában helyezték el,
a padlózat alatt.
A Xsara Dynactive műszerfalán egy multifunkciós képernyőről olvasható
le az elektromos energia áramlása, attól függően, hogy a jármű éppen milyen
üzemmódban van.
A váltó ötfokozatú, amely könnyen kezelhető.
|