Hibrid és hidrogén
A BMW-nél kifejlesztett Intelligens
Generátorvezérléssel (Intelligent Alternator Control - IAC) kombinált Fékenergia-visszanyerés
az elektromos berendezés táplálására hasznosítja a tolóüzemben (motorfék)
és fékezés közben felemésztett mozgási energia egy részét. Amikor viszont
a motor hajtja az autót, kevesebb teljesítményt kell levenni róla áramfejlesztésre,
így dinamikusabban viselkedik az autó. Mivel a jelen esetben indirekt az
elektromos rásegítés, "mikro-hibridhatásról" beszélnek a mérnökök. Még
hatékonyabbá teszi a primer- és az elektromos-energia összjátékát a következő
fokozat, az enyhe-hibrid koncepció, amely közvetlen, kiegészítő áramtermelést
irányoz elő, a belsőégésű motor egyidejű működtetésével. Az ezáltal keletkező
aktív rásegítés révén a villanymotor fokozza a belsőégésű motorral elérhető
dinamikát. Teljes-hibridről akkor beszélnek, ha bizonyos helyzetekben tisztán
elektromosan is haladhat a jármű.
A BMW intelligens generátor-szabályozása
a sorozatgyártás küszöbén áll. Teljes-hibrid koncepcióautót a 2005-ös Frankfurti
Szalonon (IAA) mutatott be a BMW a Concept X3 formájában. Az aktív erőátvitellel
és nagyteljesítményű kondenzátorokkal ellátott kísérleti gépkocsi jelentősen
különbözik minden eddig látott elképzeléstől. Gyorsítása nagyon élénk,
mivel a kétféle motor egyesített nyomatéka eléri a 600 newtonmétert. A
BMW X3 típuson alapuló autó 6,7 másodperc alatt gyorsítja magát 100-ra,
és 235 km/órás csúcssebességet ér el.
Az itt alkalmazott motorban természetesen
precíziós benzinbefecskendezés (High Precision Injection) van. |
|
2
|
..
A
jövő a hidrogénhajtásé! A hosszú távú energetikai stratégiát a BMW CleanEnergy
(Tiszta Energia) koncepció vázolja fel. A BMW H2R kísérleti jármű mellett
gyakorlati kipróbálás alatt állnak hidrogénüzemű BMW demonstrációs autók
is. A hidrogénnel működtetett dugattyús motor könnyebb, nagyobb teljesítményű
és olcsóbb a szintén szóba jöhető tüzelőanyagcellánál, gyártása pedig beilleszthető
az eddigi technológiába. Nem lehet nem észrevenni a hidrogénhajtás teljesítőképességét
és attraktivitását. A 12 hengerű, 210 kW/285 LE teljesítményű motorral
felszerelt BMW H2R kísérleti autó számos rekordot állított fel a hidrogénhajtású
járművek kategóriájában. Előkészületben áll egy sorozatgyártású modell
bevezetése is, ennek megjelenése a következő két év folyamán várható. |
|